Proturbo  Autodiagnoosi

Tome-'s Red 850R

  • 225 Vastauksia
  • 94746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #180 : 02.08.2016, 11:56:10 »
2.8.2016
353436km

4-Pyöräsuuntaus, Korjaamo Ykköset Oy / Muurame
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Lähtökohtaisesti oli tarkoitus ajaa toiset renkaat (17" Thor + 225/45R17) loppuun ja käydä keväällä suuntauksessa kun tulee uusittua alusta. Kuitenkin tuo yhdistelmä ei sovi ainakaan madalletun R:n alustalle. Lisäksi se oli jo tiedossa, että edestä raapii sisälokasuojaan jos kääntää täydet. Ongelma oikean puolen takasisälokasuoja, joka myös V70 mk1 (tosin isommalla rengastuksella) on ahtaampi kuin vasen puoli.

Nyt alla jo aiemmassa kuvassa olevat 17" Volansit Nexen HD Plus (muistaakseni tämä malli) 205/50R17 koossa.

Tuosa lyhyellä kotimatkalla olin havaitsevinani, että ratti on aavistuksen vasemmalle vinossa kun ajaa suoraan ja kun ratin kääntää suoraan, mentäisiin aavistuksen oikealle ojaan. Pitää käydä tänään töissä vielä autolla, niin saa varmuuden tuosta. Jos näin on, niin pitää soitella uudemman kerran ja sopia aika että saavat laittaa kuntoon. Muuten kyllä todella nopea ja hyvä palvelu. Soitin ajan eilen aamulla, tänään pääsin 08:00 suuntaukseen. Korjaamon ns. pihasta - pihaan aika oli kaikkinensa vain noin 40min, joten myös suuntaus meni hyvässä ajassa mun mielestä.

Kyllähän nyt ratin pitäisi olla suorassa jos on säädetty.
Yrittikö ne takapäälle tehdä jotain? Auraukset on siellä ainakin ihan vituillaan.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #181 : 02.08.2016, 12:07:40 »
Kyllähän nyt ratin pitäisi olla suorassa jos on säädetty.
Yrittikö ne takapäälle tehdä jotain? Auraukset on siellä ainakin ihan vituillaan.

Näinhän se on. Eipä vaan ollut suorassa, pitää jossain välissä soitella ja sopia uusintakäynti. Luulisi menevän "takuutyönä".

Takapäästä en tiedä, olen ollut siinä käsityksessä että takapäälle ei paljoa ole tehtävissä? Ilmaantui myös vasemmalle käännettäessä aavistuksen jurinaa rattiin, tosin vain yhdessä mutkassa huomasin. Pitää paluumatkalla kotiin seurata tarkemmin, että meneekö nyt vielä laakerikin vai oliko tiessä epätasaisuutta sillä kohtaa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #182 : 02.08.2016, 12:31:04 »
Takapään auraukselle on ihan säätö. Voi olla paljonkin viturallaan.
Jätetään kyllä helposti säätämättä jos jumissa. Takasin vaan.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #183 : 03.08.2016, 08:41:06 »
Soitin aamulla tonne Korjaamo Ykköset Oy:lle ja kerroin että ratti on vinossa sekä ilmeisesti takapään auraus ei ole kohdallaan (kuten täällä todettiin/arveltiin).

Pienen kyselykierroksen jälkeen alkoi selitys, että takapäässä ei välttämättä ole mitään tehtävissä tai jos on, voi olla paikat niin jumissa että sille ei tehdä mitään. Lisäksi syyllistävää tekstiä tuli minun suuntaan; "joudutaan nyt tekemään käsityönä hommia ja arvioimaan sitä kulmaa jos takapään auraus ei ole kohdallaan ja ratti pitää saada suoraan."

1. Mä en ole autoasentaja tms. eikä mulla ole ko. hommasta tarkempaa tietoa. Olen kuitenkin maksanut työstä, jolla homma käsittääkseni pitäisi tulla kuntoon...
2. Mä annan aina mahdollisuuden korjata tilanteen ja saada asiat kuntoon. Tässä(kin) tapauksessa mua alettiin syytelemään, joten odotan että asia hoidetaan kuntoon ja toiste en ko. firmassa asioi. Harmillista, kun muuten tuntui homma toimivan kätevästi.

Samalla todettakoon että Jyväskylässä Seppälän Autokulma hoiti tuon V70 mk1 pyöränkulmat (keväällä muistaakseni). Siellä ei mennyt ekalla kertaa myöskään putkeen, vaan auto haki voimalla ojaan. Selityksenä annettiin, että yleensä syynä on vialliset puslat tai joku muu vastaava vika. Käsittääkseni nuo tarkastetaan (tai tulisi tarkastaa) ennen kuin säätö tehdään, että ei tehdä turhaa työtä? No vein auton sinne ja sanoivat että maksutta menee jos vikaa ei löydy, jos vika on, tulee se maksaa. Vein auton ja hain pois, maksua ei tarvinnut suorittaa. Täältäkin muuten hyvää ja nopeaa palvelua sain, mutta sama asiakkaaseen kohdistuva syyttäminen tuli eteen. Myöskään täällä en aio asioida enää jatkossa.

Eipä siinä, ehdotuksia otetaan vastaan paikoista jossa homma toimii myös sen jälkeen jos joku virhe tapahtuu, eikä asiakasta automaattisesti syytetä ensimmäisenä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #184 : 03.08.2016, 10:53:26 »
Soitin aamulla tonne Korjaamo Ykköset Oy:lle ja kerroin että ratti on vinossa sekä ilmeisesti takapään auraus ei ole kohdallaan (kuten täällä todettiin/arveltiin).

:facepalm:

Jotenkin tuoksahtaa että vetäneet vain siitä missä aita matalin.
Mitä muuten työtilauksella luki? Eli mitä oot tilannut ja mistä maksanut.
Korjaamonhan olis toi helppo ilmoittaa mitä maksaa. "Kulmien tarkistus x€  + mahdolliset säädöt y€/kohde. Mikäli suurempaa vaatii suurempaa esim. jokin kohde jumissa z€/h" Ja tietenkin tossa vaiheessa olisi hyvä soittaa asiakkaalle yritetäänkö edes säätää jos jumissa ja onko asiakas valmis maksamaan.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #185 : 03.08.2016, 11:02:23 »
:facepalm:

Jotenkin tuoksahtaa että vetäneet vain siitä missä aita matalin.
Mitä muuten työtilauksella luki? Eli mitä oot tilannut ja mistä maksanut.
Korjaamonhan olis toi helppo ilmoittaa mitä maksaa. "Kulmien tarkistus x€  + mahdolliset säädöt y€/kohde. Mikäli suurempaa vaatii suurempaa esim. jokin kohde jumissa z€/h" Ja tietenkin tossa vaiheessa olisi hyvä soittaa asiakkaalle yritetäänkö edes säätää jos jumissa ja onko asiakas valmis maksamaan.

Siinä luki vain suuntaus xx€ ja mun puhelinnumero. Olin itse korjaamolla odotustilassa tuon ajan mitä siihen meni, että kysyäkin olis voinu tottakai.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #186 : 03.08.2016, 11:03:50 »
Mulle sanottiin vianor/euromasterilla, (en muista kummassa kävin) ettei mk1 v70 saa säädettyä takapäästä. En alkanut vänkäämään vastaan, kun säätö näytti olevan toleranssissa. Ratti tuli kyllä suoraan ja puslatkin tarkisti ennen säätöä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #187 : 03.08.2016, 21:50:01 »
Nyt näyttäs siltä, että oikea etupyörän laakeri siellä tosiaan on mikä aavistuksen alkaa olla ehtoopuolella. Onko suosituksia mikä/mistä kannattaa hommata?

Skandix? Motonet? Tai sit pitää kokeilla jos ebay tois tuurilla SKF:ää edullisesti kuten edellisen auton kera kävi.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #188 : 03.08.2016, 22:04:18 »
Nyt näyttäs siltä, että oikea etupyörän laakeri siellä tosiaan on mikä aavistuksen alkaa olla ehtoopuolella. Onko suosituksia mikä/mistä kannattaa hommata?

Skandix? Motonet? Tai sit pitää kokeilla jos ebay tois tuurilla SKF:ää edullisesti kuten edellisen auton kera kävi.

Ehdottomasti joku merkkituote, kestää silloin yli viikonlopun.
Sinisen laatikosta tuskin kannattaa kuitenkaan extraa maksaa.

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #189 : 04.08.2016, 02:54:03 »
Nyt näyttäs siltä, että oikea etupyörän laakeri siellä tosiaan on mikä aavistuksen alkaa olla ehtoopuolella. Onko suosituksia mikä/mistä kannattaa hommata?

Skandix? Motonet? Tai sit pitää kokeilla jos ebay tois tuurilla SKF:ää edullisesti kuten edellisen auton kera kävi.
Skandixille ääni täältä! Motonetistäkin saa mutta merkkituote tosiaan jos yli viikonlopun haluaa toimivan...

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #190 : 04.08.2016, 13:18:07 »
Nyt näyttäs siltä, että oikea etupyörän laakeri siellä tosiaan on mikä aavistuksen alkaa olla ehtoopuolella. Onko suosituksia mikä/mistä kannattaa hommata?

Skandix? Motonet? Tai sit pitää kokeilla jos ebay tois tuurilla SKF:ää edullisesti kuten edellisen auton kera kävi.

Mää olen tykästynyt tuohon Spareto.fi, eli Virosta. Postit on kiinteä 18€, eli samalla kannattaa tilata muutakin. Ja FAG:n laakerin laittaisin.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #191 : 06.08.2016, 17:53:28 »
Olisko jollain mahdollista ottaa 850:stä videoklippi tosta "self testistä" kun avaimen laittaa 2-asentoon? Mielellään samaa ikäluokkaa kuin tää, eli OBD -pistokkeellinen vähintään.

ECU tuli otettua irti, johtosarjaa käytyä läpi ja vaikka mitä kaikkea. Lopuksi ABS yksikölle tuleva liitinnippu oli vähän huononoloisesti kiinni ja kurkkasin sinne. Liittimen sisälle oli mennyt pieni muovin pala, eikä liitin ollut kunnolla paikallaan. Mitä kaikkea tän paksun nipun kautta kulkee? Nimittäin tän jälkeen sain ajovalolta vikavalon palamaan (olin ottanut johdon irti). Aiemmin vikavalo ei siis syttynyt.

Vaihdoin myös Bilteman 10A sulakkeen alkuperäiseen diagnostiikkaboksin osalta sulakerasiaan. :D

Nyt myös syttyy valo, kun jäähdytinneste vähissä (oli paisari kallelleen laitettuna).

Mutta tuossa alkutestissä ei syty kuin muutama hassu valo, kuten aiemmin laittamallani videolla näkyy. Nyt sentään osan valoista saan syttymään jo, mutta olishan se kiva tietää että ne oikeasti toimii..

Pitänee hommata öljynpaineelle ja seokselle ainakin joku järkevä mittari, niin siinä rupeaa olemaan jo tärkeimpiä. Ahtopaine mahdollisesti vielä siihen kaveriksi.

Missä tuon OBD:n "pääyksikkö", johdot yms. menee, että olisko sieltä vielä voinut tsekkailla jos löytyis syypää. Harmi kun ei ole lukijaa tähän, vidakaan ei taida ymmärtää, vaan pitää olla joku erillinen lukija...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #192 : 09.08.2016, 22:20:29 »
Kulkee taas ärrä suoraan (lyhyen siirron perusteella), tosin vanha säätölappu jäi korjaamolle ja uutta en saanut.

Palvelu oli taattua ja mun olis pitänyt olla automekaanikko. Takapäähän ei heidän mukaan löydy mitään säätöä, joten sille ei tehty mitään. Etupäähän sitten oli jotain tehty, sillä ainakin ratti vaikutti olevan kohdallaan.

Siitä se alkoi, kun sanottiin että varmaan jotain vikaa autossa. Niin ja että kaikki säädöt näyttää ihan mitä sattuu kun otetaan uusiksi, että ei yhtään tiedä mikä on ja joutuu kokeilemaan.

Mä en jaksa edes tarinoida enempää, mutta kirjataan tälle päivälle kuitenkin talteen että pyöränsuuntaus on tehty.

ps. etupään laakerin vaurio tuntui korjaantuneen, sillä nyt vedossa tai mutkassa ei äännä? Olisko ollut siellä joku perssiillään?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #193 : 09.08.2016, 22:55:47 »
Jos nyt en ihan väärin muista niin säädöt on tuossa ympyröity punasella. Moelmmat löysälle ja toinen on se säätö.



Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Tome-'s Red 854R
« Vastaus #194 : 10.08.2016, 07:19:23 »
Jos nyt en ihan väärin muista niin säädöt on tuossa ympyröity punasella. Moelmmat löysälle ja toinen on se säätö.



Okei, kiitos.

Taidan seuraavan kerran viedä autoni Volvolle suuntaukseen, luulisi tietävän mistä säätöpaikat löytyy.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy