Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 517955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1335 : 08.07.2019, 16:40:29 »
Pyh ja pah. Kerroin esimerkkinä oman tilanteeni, joka on hyvin vastaavanlainen kuin aika monella muullakin.

Tälläkin foorumilla löytyy juttua, kuinka taloyhtiön jarrut ovat olleet vahvan kielteisiä auton lataamisen suhteen.

Hienosti vedetään mutkat suoriksi. Uskonnon piirteitä tässäkin. :2funny:


Jollakin se ongelma taas voi olla, että kilometrejä tulee yksinkertaisesti liikaa. Tai ettei sinne "harvoin käytävään" paikkaan pääse vaivatta ---> kynnys kasvaa isoksi.

Siis... Jos sä tarkoitat että sä asut tai muuten vaan vaikutat ulkomailla, jossa sun tilanne on eri, niin silloin tuo lause on tietysti eri merkityksessä, mutta edellyttäisi että kaikki tietäisi tuon tilanteen, muutten tuo lause tarkoittaa sitä, että Suomessa tilanne on tämä koska mulla tilanne on tämä.

Varmasti myös moni muukin on vastaavassa tilanteessa, mutta jos asiaa ajatellaan yhtään laajemmassa mittakaavassa, suomalaiset asuvat keskimääräistä useammin omakotitalossa, ja nekin jota asuvat taloyhtiössä olisi teknisesti latauspaikan toteuttaminen helppoa.

Juridisesti se ei ole helppoa mainitun asunto-osakeyhtiölain takia, jossa kohtaa ne taloyhtiöjarrut astuvat kuvaan. Vastaavia "jarruja" löytyy ihan jokapaikasta, mutta taloyhtiöissä laki antaa niille jarruille vaan käytännössä todella laajat valtuudet, joka ilmenee myös esimerkiksi kaikessa muussakin taloyhtiöiden ylläpidossa.

En mäkään voisi nykyisiä ajojani sähköautolla korvata, vaikka budua olisikin 100k pistää autoon, koska soveltuvaa ajoneuvoa ei ole olemassa, ja vaikka uutisen mukaan ensi vuonna sellainen onkin tulossa, niin en silti aio sitä hommata, koska mä en halua olla sen mahdollisesti jostain löytyvän pikalatauspisteen armoilla, vaan haluan polttomoottorilla toimivan generaattorin siihen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1336 : 08.07.2019, 17:43:55 »
Siis... Jos sä tarkoitat että sä asut tai muuten vaan vaikutat ulkomailla, jossa sun tilanne on eri, niin silloin tuo lause on tietysti eri merkityksessä, mutta edellyttäisi että kaikki tietäisi tuon tilanteen, muutten tuo lause tarkoittaa sitä, että Suomessa tilanne on tämä koska mulla tilanne on tämä.
Voitko nyt minulle vääntää rautalangasta, mitä minä en ymmärrä mitä sinä ymmärrät? ???
En vaikuta ulkomailla, vaan keskisuomessa vuonna 1974 valmistuneessa kerrostalossa. Itseasiassa tämä koko asuinalue on valmistunut aikalailla vuosina 1972-1976, lukuunottamatta muutamia myöhemmin rakennettuja OKT-asumuksia.

Ja ongelmalla viittasin nimenomaan tuohon periaatteelliseen "EI" -jänkätykseen. En tiedä, kuinka suurelle kuormalle tuo lämmitystolppien viidakko on mitoitettu. Monelle "tavisautoilijalle" (eli sellaiselle, joka ajaa tästä lähiöstä jonnekkin kaupungin teollisuusalueista töihin 5-20km/päivä) riittäisi jo ihan valovirtalataus päivittäiseen ajamiseen (myös minulle). Tällöin ainoastaan ne "poikkeukselliset siirtymät" aiheuttaisivat suunnittelua ja mitä pienempi toimintamatka, sitä isompi suunnittelu. Periaatteessa tuommoinen tolpasta lataaminen vaatisi ainoastaan tolppaan asennettavan mittarin nykyisen ajastimen tilalle, joka kykenisi kertomaan, paljonko on mennyt kWh/töpseli. Kestäisikö tuo tolppakenttä sitä, en tiedä.

Jos koko parkkipaikka (tässä kompleksissa jossa asun, taitaa olla 40-50 autopaikkaa) muutettaisiin niin, että jokaisella paikalla olisi latausasema, niin sitten aiheuttaisi isoja kuluja. Parkkipaikan auki repiminen, kaapeloinnit yms. koska epäilen ettei tuo kenttä enään kestäisi kuormaa. Tosin, tätä en tiedä. Kuten sanoin, en tiedä minkälaiselle kuormalle tommonen parkkipaikka on suunniteltu (kestääkö esimerkiksi kaikkien ladata yhtäaikaa ihan perus 16A valovirralla, vai mitä se nyt tommosessa tolpassa on).

Jos latauksia taas vuoroteltaisiin kunkin tarpeiden mukaan, mentäisi taas metsään ja pahasti. Entäs kun tulisikin jokin hätänen lähtö syystä X? "Mene taksilla", monella on se auto siksi, että sitä käytetään. Usein ei ole varaa siihen taksiin, mutta auton tankissa voi olla polttoainetta, jolla hätäisen menon voi hoitaa.
Eli ratkaisu rajoittaisi raskaasti vapaata käyttöä ---> taas se kynnys kasvaa isommaksi.

Pelkästään kauppakeskuksissa lataaminen ei sekään ole optimi ratkaisu. Tuossa lähiprismassa on muutama latauspaikka. Usein niihin näkyy parin auton jono ruuhka-aikoina, kun taas hiljaisempaan aikaan ne ovat tyhjillään. Kauppakäyntien siirto taas ei välttämättä ole sekään helppoa, koska tämä yhteiskunta on pirun jäykkä pyörimään elävillä kellonajoilla, mikä on harmi.

Minä en missään vaiheessa sanonut, että koko suomessa tilanne on tämä koska minulla on. Tämä oli vain yksi esimerkki/näkemys täyssähkön ongelmasta betonihelvetissä.


Mitä pitkiin matkoihin tulee, niin jokaisen omassa päässä tehtävä johtopäätös, onko se sähköauto mahdollinen vai ei. Itse tein viikonloppuna vähän päälle 600km:n reissun, joka olisi onnistunut täyssähköllä, jonka yhtäjaksoinen toimintasäde on ilmastointi päällä ajaen rajoituksien mukaisesti, mutta ohituksia pelkäämättä 350km. Perillä auto seisoi yli vuorokauden ja tarjolla olisi ollut valo-/voimavirtaa.

Tuolla tämänhetkisellä käyttiksellä, Volvo 855:lla, kohtaa periaatteessa samantapaisia ongelmia, kuin sähköautolla. Sille ei kelpaa enään kuin etanoli, joten pidemmillä reissuilla joutuu miettimään reittivalintaa, kulutusta ja tankkauspisteitä. Toki sen toimintasäde yhdellä tankillisella on maantietä ajaen 600-700km (täydestä täysin tyhjäksi) ja tankkaus on ohi parissa minuutissa. Tosin, sähköautolla ei välttämättä tarvitse poiketa sinne tankille, jos vain lataus riittää kohteeseen. Kohteessa sitten laturiin aina, kun auto seisoo tyhjänpanttina paikoillaan.

Ns. "worst case scenario" tommonen täysetanoli vs. täyssähkö, vie mielestäni täyssähkö voiton. Ainakin suomessa liki jokaisessa asumuksessa on sähköt ja jokaisella huoltoasemallakin on sähköä. Vaikkei olisi latauspistettä, niin väittäisin että tyhjäksi ajettua autoa saisi töpselistä ladata, edes senverran että matka jatkuu sinne seuraavalle laturille. Täysetanolilla ajaessa aineen loppuessa on saatava etanolia, tai otettava riski ja tankattava bensaa. Etanolia on hervemmassa kuin sähköä, minkä vuoksi jouduin perjantaina "mennessä" miettimään reittiä ja ajamaan etanolipisteen kautta. ;)

Tosin, tuo vertaus on sikäli kiero, että äärimmäisen harvat autot ovat pelkästään etanolikäyttöisiä. Flexfuelilla ajetaan sinne bensa-asemalle ja tankkaus on taas ohi minuuteissa.


Suurin erohan noilla kahdella on ideologia sen tankkauksen suhteen. Polttomoottoria tankataan asemalla, sähköauto pitäisi tankata aina, kun se ei liiku (kotona, kylässä, kaupassa tms.) eikä ajella erikseen latausasemia metsästellen.


Tekniikan Maailman sivuilla on nyt loistava artikkeli, kun toimittajat ajoivat Leafilla eurooppaan katsomaan formuloita. Jutusta käy hyvin ilmi pienen toimintasäteen kanssa tulevat reissaamisen ongelmat, mutta kyllä siitä huomaa myös tietyn "pöljyyden" sähköauton käytön suhteen. Eli ongelmia, joilta olisi voinut välttyä järjellä ja ongelmia, jotka ovat vain tosiasioita.
Tosin, kuinka moni tekee autolla tuommoisia reissuja edes kerta vuoteen? Aika usein lennetään suihkarilla ympäristö-paskallisesti sinne lomakohteeseen ja vuokrataan sieltä se auto.

Minulla ei ole mitään sähköautoa vastaan. Siihen vain liittyy vielä muutamia käytännöllisiä ja ympäristöllisiä ongelmia, joidenka vuoksi se ei toistaiseksi pysty yleistymään yleisimmäksi autotekniikaksi. Teknisesti sähköauto on aina parempi, kuin polttomoottori. Se on periaatteessa yksinkertaisempi (vähemmän kuluvia/vikaantuvia osia) ja se haisee vähemmän.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1337 : 08.07.2019, 19:35:31 »
Voitko nyt minulle vääntää rautalangasta, mitä minä en ymmärrä mitä sinä ymmärrät? ???
En vaikuta ulkomailla, vaan keskisuomessa vuonna 1974 valmistuneessa kerrostalossa. Itseasiassa tämä koko asuinalue on valmistunut aikalailla vuosina 1972-1976, lukuunottamatta muutamia myöhemmin rakennettuja OKT-asumuksia.

Se oli tuo "Suomessa" sana johon mä tartuin.
On todella yleistä että ihmiset natkuttavat siitä miten asiat ovat "Suomessa", tarkoittaen että se on tässä maassa joko vialla, tyypillistä tai pakollista, vaikka todellisuudessa se ei ole mitään noista, vaan jonkun henkilökohtainen ongelma.


Lainaus
Ja ongelmalla viittasin nimenomaan tuohon periaatteelliseen "EI" -jänkätykseen. En tiedä, kuinka suurelle kuormalle tuo lämmitystolppien viidakko on mitoitettu. Monelle "tavisautoilijalle" (eli sellaiselle, joka ajaa tästä lähiöstä jonnekkin kaupungin teollisuusalueista töihin 5-20km/päivä) riittäisi jo ihan valovirtalataus päivittäiseen ajamiseen (myös minulle). Tällöin ainoastaan ne "poikkeukselliset siirtymät" aiheuttaisivat suunnittelua ja mitä pienempi toimintamatka, sitä isompi suunnittelu. Periaatteessa tuommoinen tolpasta lataaminen vaatisi ainoastaan tolppaan asennettavan mittarin nykyisen ajastimen tilalle, joka kykenisi kertomaan, paljonko on mennyt kWh/töpseli. Kestäisikö tuo tolppakenttä sitä, en tiedä.

Jos koko parkkipaikka (tässä kompleksissa jossa asun, taitaa olla 40-50 autopaikkaa) muutettaisiin niin, että jokaisella paikalla olisi latausasema, niin sitten aiheuttaisi isoja kuluja. Parkkipaikan auki repiminen, kaapeloinnit yms. koska epäilen ettei tuo kenttä enään kestäisi kuormaa. Tosin, tätä en tiedä. Kuten sanoin, en tiedä minkälaiselle kuormalle tommonen parkkipaikka on suunniteltu (kestääkö esimerkiksi kaikkien ladata yhtäaikaa ihan perus 16A valovirralla, vai mitä se nyt tommosessa tolpassa on).

Mitä suurempi parkkialue, sen paremmin se nykyinen sähkökaapelointi riittää.

Sähkön jakelu on aina alimitoitettu. Jos menet katsomaan omaa sulaketauluasi, niin voit todeta että sulakkeiden yhteenlaskettu Ampeerimäärä on huomattavasti suurempi kuin asunnon pääsulake. Sama toteutuu myös jos käyt kerrostalon mittauskeskusessa vertaamassa asuntojen pääsulakkeiden yhteenlaskettua virtaa kiinteistön pääsulakkeeseen. Kaapeli on aina mitoitettu vähintään sen sitä edeltävän sulakkeen mukaan.

Tietenkään sen parkkialueen kaapelit eivät kestäisi sitä että jokaisella paikalla sähköä kulutettaisiin 16A virralla/3,6kW teholla, mutta millä todennäköisyydellä tuollainen tilanne sitten tulisi? Tuo ensinnäkin edellyttäisi sitä että jokaisella talon asukkaalla olisi sähköauto, lisäksi se edellyttäisi sitä että jokainen auto olisi tuotu ladattavaksi yhtäaikaa, ja vielä sitä että kaikki haluaisivat akun latautuvan maksimi nopeudella.



Lainaus
Jos latauksia taas vuoroteltaisiin kunkin tarpeiden mukaan, mentäisi taas metsään ja pahasti. Entäs kun tulisikin jokin hätänen lähtö syystä X? "Mene taksilla", monella on se auto siksi, että sitä käytetään. Usein ei ole varaa siihen taksiin, mutta auton tankissa voi olla polttoainetta, jolla hätäisen menon voi hoitaa.
Eli ratkaisu rajoittaisi raskaasti vapaata käyttöä ---> taas se kynnys kasvaa isommaksi.

Jos todellakin joskus saavutetaan tilanne että se parkkialueen sähköverkko ei todellakaan riitä siihen että kaikki halukkaat voisivat ladata haluamallaan nopeudella, niin tehon rajoitus on helppo toteuttaa asettamalla latauksen hinta sen nopeuden perusteella, jolloin se nopeampi lataus valitaan vain silloin kun sille on tarvetta, joka tasaa sen tehontarpeen, vaikka hintaero olisi hyvinkin pieni. Normaalin 50km päivittäisen ajon riittää helposti kattamaan se 8A/1,8kW latausteho yön aikana.

Käytännössähän tuon koko parkkialueen muuttamiseksi latauspisteiksi ei ole mitään tarvetta vielä vuosikymmeniin. 10% tolpista voitaisiin muuttaa tkniikan puolesta 11 tai 22kW latauspisteiksi päivässä, jolloin siitä lataustehostakaan ei olisi puutetta, mutta tässäkohtaa astuu kehiin se asunto-osakeyhtiölaki. Jos nuo parkkipaikat kuuluvat asunto-osakkeeseen, kuten ne yleensä kuuluvat, ei tuollaista saa tehdä, vaan kaikki paikat pitäisi muuttaa 11 tai 22kW latureiksi. Ja kun tuollaisesta jokunen on pyytänyt sähköurakoitsijalta tarjouksen, niin sieltähän tulee aivan mielettömän kokoinen hintalappu.

Jos parkkipaikat ovat taloyhtiön omaisuutta ja niitä vain vuokrataan asukkaille, niin silloin on mahdollista tehdä tuollainen osaa paikkoja koskeva muutos, jolloin jäljelle jää vielä ne taloyhtiöjarrut, jotka voivat torpata jo hehkulamppujen vaihtamisenkin. Voin kuvitella että tuollaisessa 70-luvulla rakennetussa taloyhtiössä niitä riittää.

Tuo koskee kuitenkin taloyhtiöitä. Jos mietitään mikä tilanne on "Suomessa", niin tuota ei voi yleistää, koska selkeästi suurin osa suomalaisista ei asu taloyhtiössä.. Tosin täytyy kyllä myöntää että en löydä tietoa siitä moniko autoilija asuu taloyhtiössä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1338 : 08.07.2019, 19:54:58 »
Se oli tuo "Suomessa" sana johon mä tartuin.
On todella yleistä että ihmiset natkuttavat siitä miten asiat ovat "Suomessa", tarkoittaen että se on tässä maassa joko vialla, tyypillistä tai pakollista, vaikka todellisuudessa se ei ole mitään noista, vaan jonkun henkilökohtainen ongelma.


Mitä suurempi parkkialue, sen paremmin se nykyinen sähkökaapelointi riittää.

Sähkön jakelu on aina alimitoitettu. Jos menet katsomaan omaa sulaketauluasi, niin voit todeta että sulakkeiden yhteenlaskettu Ampeerimäärä on huomattavasti suurempi kuin asunnon pääsulake. Sama toteutuu myös jos käyt kerrostalon mittauskeskusessa vertaamassa asuntojen pääsulakkeiden yhteenlaskettua virtaa kiinteistön pääsulakkeeseen. Kaapeli on aina mitoitettu vähintään sen sitä edeltävän sulakkeen mukaan.

Tietenkään sen parkkialueen kaapelit eivät kestäisi sitä että jokaisella paikalla sähköä kulutettaisiin 16A virralla/3,6kW teholla, mutta millä todennäköisyydellä tuollainen tilanne sitten tulisi? Tuo ensinnäkin edellyttäisi sitä että jokaisella talon asukkaalla olisi sähköauto, lisäksi se edellyttäisi sitä että jokainen auto olisi tuotu ladattavaksi yhtäaikaa, ja vielä sitä että kaikki haluaisivat akun latautuvan maksimi nopeudella.



Jos todellakin joskus saavutetaan tilanne että se parkkialueen sähköverkko ei todellakaan riitä siihen että kaikki halukkaat voisivat ladata haluamallaan nopeudella, niin tehon rajoitus on helppo toteuttaa asettamalla latauksen hinta sen nopeuden perusteella, jolloin se nopeampi lataus valitaan vain silloin kun sille on tarvetta, joka tasaa sen tehontarpeen, vaikka hintaero olisi hyvinkin pieni. Normaalin 50km päivittäisen ajon riittää helposti kattamaan se 8A/1,8kW latausteho yön aikana.

Käytännössähän tuon koko parkkialueen muuttamiseksi latauspisteiksi ei ole mitään tarvetta vielä vuosikymmeniin. 10% tolpista voitaisiin muuttaa tkniikan puolesta 11 tai 22kW latauspisteiksi päivässä, jolloin siitä lataustehostakaan ei olisi puutetta, mutta tässäkohtaa astuu kehiin se asunto-osakeyhtiölaki. Jos nuo parkkipaikat kuuluvat asunto-osakkeeseen, kuten ne yleensä kuuluvat, ei tuollaista saa tehdä, vaan kaikki paikat pitäisi muuttaa 11 tai 22kW latureiksi. Ja kun tuollaisesta jokunen on pyytänyt sähköurakoitsijalta tarjouksen, niin sieltähän tulee aivan mielettömän kokoinen hintalappu.

Jos parkkipaikat ovat taloyhtiön omaisuutta ja niitä vain vuokrataan asukkaille, niin silloin on mahdollista tehdä tuollainen osaa paikkoja koskeva muutos, jolloin jäljelle jää vielä ne taloyhtiöjarrut, jotka voivat torpata jo hehkulamppujen vaihtamisenkin. Voin kuvitella että tuollaisessa 70-luvulla rakennetussa taloyhtiössä niitä riittää.

Tuo koskee kuitenkin taloyhtiöitä. Jos mietitään mikä tilanne on "Suomessa", niin tuota ei voi yleistää, koska selkeästi suurin osa suomalaisista ei asu taloyhtiössä.. Tosin täytyy kyllä myöntää että en löydä tietoa siitä moniko autoilija asuu taloyhtiössä.
Aivan. Korvataan se "suomessa" sitten vaikka "kerrostalolähiössä", päästään helepommalla. :D

Tuosta minulla ei tosiaan ole tietoa, paljonko parkkipaikka kestää kuormittaa kerralla. Talviaamuisin kuitenkin aika monessa autossa on lasit osittain sulana ja jalkatilassa pöhisee lämppäri, joten ei tuo ihan paska voi olla. Karkeasti puolet autoista lähtee likimain "samaan aikaan" aamulla. Sillä itse epäilin samaa kuin sinäkin, ettei tuohon parkkipaikan verkkoon tarvitsisi ihan heti koskea, vaan perinteiseen ~2kw:n lataukseen tuon verkkon pitäisi (ehkä?) riittää.

Sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelen tuota ajatusmaailmaa vääntää vastaan taloyhtiöissä, mutta toisaalta, asia tulee muuttumaan ajan myötä. Voisiko tuo "suomessa" liittyä juuri tähän, ettei joku edes rahalla saa moista asennuttaa, jos joku sanoo ei periaatteellisista syistä (eiköhän muuallakin päin maailmaa päätetä taloyhtiöiden asiat yhdessä)?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1339 : 08.07.2019, 20:15:44 »


Minulla ei ole mitään sähköautoa vastaan. Siihen vain liittyy vielä muutamia käytännöllisiä ja ympäristöllisiä ongelmia, joidenka vuoksi se ei toistaiseksi pysty yleistymään yleisimmäksi autotekniikaksi. Teknisesti sähköauto on aina parempi, kuin polttomoottori. Se on periaatteessa yksinkertaisempi (vähemmän kuluvia/vikaantuvia osia) ja se haisee vähemmän.

Mutta: Bensakone maksaa autotehtaalle 300-400 euroa. Kustannusedulla polttis vetää maton akkuauton alta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1340 : 08.07.2019, 20:46:27 »
Tuosta minulla ei tosiaan ole tietoa, paljonko parkkipaikka kestää kuormittaa kerralla. Talviaamuisin kuitenkin aika monessa autossa on lasit osittain sulana ja jalkatilassa pöhisee lämppäri, joten ei tuo ihan paska voi olla. Karkeasti puolet autoista lähtee likimain "samaan aikaan" aamulla. Sillä itse epäilin samaa kuin sinäkin, ettei tuohon parkkipaikan verkkoon tarvitsisi ihan heti koskea, vaan perinteiseen ~2kw:n lataukseen tuon verkkon pitäisi (ehkä?) riittää.
En tiedä miten muissa taloyhtiöissä. Meillä on 2002 rakennettu 12 asunnon yhtiö. Tässä on 6 autopaikkaa yhden 25A sulakkeen takana. Kestää olla lohkis kaikissa töpseleissä, mutta ei sisätilan lämmitintä kaikissa. Eikä kovin suurella virralla voisi ladata kerralla. Tietty jos tolpat saisi älyä niin yön aikana kaikkiin autoihin saataisi vuorotellen ladattua virtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1341 : 08.07.2019, 21:56:21 »
Mutta: Bensakone maksaa autotehtaalle 300-400 euroa. Kustannusedulla polttis vetää maton akkuauton alta.
Jep, tämä menee tuohon käytännön ongelmiin, mutta myös ympäristön liittyvä. Polttomoottori on käytännössä helpompi ja halvempi valmistaa.

Ympäristötekijöillä viittasin sitten mm. akkumetalleihin, joita ei riitä kaikille. Sitten jos/kun se "huomisen" akkuteknologia, joka ei nojaa yksin jalometalleihin, keksitään, on mahdollista ajatella täyssähköjä isommin "kaikilla".


En tiedä miten muissa taloyhtiöissä. Meillä on 2002 rakennettu 12 asunnon yhtiö. Tässä on 6 autopaikkaa yhden 25A sulakkeen takana. Kestää olla lohkis kaikissa töpseleissä, mutta ei sisätilan lämmitintä kaikissa. Eikä kovin suurella virralla voisi ladata kerralla. Tietty jos tolpat saisi älyä niin yön aikana kaikkiin autoihin saataisi vuorotellen ladattua virtaa.
Kuten sanoin, en tiedä käytännön toteutusta. Epäilisin, että täälläkin napsahtaisi "jokin", jos kaikilla olisi lohkis + 1200W sisätilalämppäri.

Poissa naapuri_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1342 : 09.07.2019, 08:03:45 »
En tiedä miten muissa taloyhtiöissä. Meillä on 2002 rakennettu 12 asunnon yhtiö. Tässä on 6 autopaikkaa yhden 25A sulakkeen takana. Kestää olla lohkis kaikissa töpseleissä, mutta ei sisätilan lämmitintä kaikissa. Eikä kovin suurella virralla voisi ladata kerralla. Tietty jos tolpat saisi älyä niin yön aikana kaikkiin autoihin saataisi vuorotellen ladattua virtaa.

Eipä noita As Oy:den sähköjä taideta muutenkaan ainakaan ylimitottaa, ennemminkin alimitotetaan.

Tämä sähköautoilun markkinointi on muutenkin yhtä P-Koreaa.

Meillä on kuitenkin aika helvetin kylmä talvi eikä tämä kesäkään näytä sen paremmalta (heinäkuun 9., aamulla +8, kiitos ilmastonlämpenemisen).
Kun nykyluurien akut eivät kestä pakkasta juuri nimeksikään, ilman että kapasiteetista häviää 60-70%, niin jotenkin on vaikea uskoa, että nämä sähköautot olisivat suhteessa sen parempia, kuluttajalle niitä kuitenkin tehdään, kulutustavaraksi. (Eikä niitä varsinkaan suunnittella juuri pohjoisen taivaan alle, kuten ei varmaan mitään autoa tähän mennessä)

Itse reissaan 'paljon' varsinkin kesällä , ja jos nyt pitäisi vaihtaa suoraan sähköautoon niin loppuisi se matkustelu tyystin. Reilun 400km matkalla tarpeisiin sopivaa autoa tulisi ladata 4 kertaa (täyteen) (tieto perustuu autobildin testiin).

Eikä se sähköautoilu ole niin ympäristöystävällistä mitä halutaan ihmisten luulevan:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd

"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- Tähän pohjaten, minä olen ympäristönystävä.

Suomessakin voitaisiin ajaa huomattavasti vähäpäästöisemmin, mutta sen pitäisi tapahtua valtion vero-ohjauksen toimesta.
Nykyinen "sähköautojen" jumalointi suosii käytännössä vain hyväosaisten Tesla hankintoja.

Ja on turha lässyttää mistään edelläkäymisestä, kun samaan aikaan suomesta viedään vanhoja autoja kehitysmaihin.
Se että päästöjen valmistus ja loppusijoitus on vain "ulkoistettu", ei tee suomesta yhtään vihreää.
tarvike on aina parempi kuin alkuperäinen

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1343 : 09.07.2019, 08:06:49 »
Meillä on kuitenkin aika helvetin kylmä talvi eikä tämä kesäkään näytä sen paremmalta (heinäkuun 9., aamulla +8, kiitos ilmastonlämpenemisen).
Kun nykyluurien akut eivät kestä pakkasta juuri nimeksikään, ilman että kapasiteetista häviää 60-70%, niin jotenkin on vaikea uskoa, että nämä sähköautot olisivat suhteessa sen parempia, kuluttajalle niitä kuitenkin tehdään, kulutustavaraksi. (Eikä niitä varsinkaan suunnittella juuri pohjoisen taivaan alle, kuten ei varmaan mitään autoa tähän mennessä)
Aika monesti on TM testannut eri sähköautoja pakkasessa. Talvitestissä lapissa taisi rangesta lähteä 25% pois kovilla pakkasilla.

Edit: missä autossa on range 100km maantiellä? ???
« Viimeksi muokattu: 09.07.2019, 08:12:47 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1344 : 09.07.2019, 10:09:29 »
Aika monesti on TM testannut eri sähköautoja pakkasessa. Talvitestissä lapissa taisi rangesta lähteä 25% pois kovilla pakkasilla.

Edit: missä autossa on range 100km maantiellä? ???
Elcat cityvan 202

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1345 : 12.07.2019, 05:23:11 »
En tiedä miten muissa taloyhtiöissä. Meillä on 2002 rakennettu 12 asunnon yhtiö. Tässä on 6 autopaikkaa yhden 25A sulakkeen takana. Kestää olla lohkis kaikissa töpseleissä, mutta ei sisätilan lämmitintä kaikissa. Eikä kovin suurella virralla voisi ladata kerralla. Tietty jos tolpat saisi älyä niin yön aikana kaikkiin autoihin saataisi vuorotellen ladattua virtaa.

Jos et nyt tarkoittanut että siellä on jokaista kuutta autopaikkaa kohden yksi 25A sulake, vaan että siellä on tosiaan yhteensä 6 autopaikkaa, ja niille syöttää 1x25A sulake, niin tuolla on tapahtunut (todennäköisesti jo rakennusaikana) moka jota on sitten yritetty peitellä. Äkkiä en keksi mitään syytä miksi autolämmityskenttä suunniteltaisiin 1x25A sulakkeella toimimaan, sen sijaan jos siellä on urpoiltu vaikka pihavalojen maakaapeli sinne autolämmittimille, niin joku on voinut pokkana vetää sinne vaan ison sulakkeen ja luottaa siihen ettei jää siitä koskaan kiinni.

Tosiaan 6 autopaikan parkki alue ei ole sellainen suurempi alue, jossa sitä hajontaa voi alkaa hyödyntämään tehon jakelussa.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1346 : 12.07.2019, 18:05:43 »
Edit: missä autossa on range 100km maantiellä? ???
Kaikissa vanhemmissa sähköautoissa. HS tahi jokin vastaavan lehden testeissä saatiin 2 alkupään sähköautoa (Mitsubishi i-MiEV, sen toisen nimeä en just nyt saa päähäni... minulla kun on korvien välissä nauha-asema, joten tiedonhaku ottaa aikansa) uupumaan jo Helsingin ja Hämeenlinnan välille. Ajomatka jotain 70 km luokkaa, kun niillä ajettiin viileässä säässä muun liikenteen tahtiin (siis vähintään 100 mittarissa, mikä on myös aika lähellä ao. autojen huippuvauhtia).

Ne luvatut toimintasäteet nimittäin edellyttävät köröttelyä 80 km/h tai mieluummin tuonkin alle.

Nimenomaan moottoritieajo on myrkkyä. TM/Tuulilasin testissä uusi e-Golf vaati välitankkauksen matkalla Helsingistä Tampereelle, vaikka ajettiin kesäkelissä ja paperilla toimintasäteen pitäisi riittää puoleen väliin paluumatkaakin.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1347 : 12.07.2019, 18:16:27 »
että siellä on tosiaan yhteensä 6 autopaikkaa, ja niille syöttää 1x25A sulake, niin tuolla on tapahtunut (todennäköisesti jo rakennusaikana) moka jota on sitten yritetty peitellä.
Mikä ihme moka? Kävihän kysymyksestä ilmi, että paikkoja on enemmän kuin 6. Aika normi suoritus olisi, että syöttö on 3x25 A ja tolpat on kytketty eri vaiheisiin kuormituksen tasaamiseksi. Nyt on pahimmillaan(?) 6 autopaikkaa yhdessä karvassa = yhden 25 A sulakkeen takana kiinni.

Ei ole paha lainkaan. Kuulemma vanhoissa aravayhtöissä ym. voi olla toistakymmentä autopaikkaa yhden 25 A paukun takana. Siinä on luotettu siihen, ettei kaikilla kuitenkaan ole samanaikaisesti narua kiinni eikä kellään ole sisätilan lämmitintä.

Oleellisin kysymys on ohjaus. Onko jokaisella paikalla oma kellokytkin vai ohjataanko lämmitystä DDR-tyyliin keskuskellolla vai onko sähköt aina päällä (idiotismi potenssiin 2)?

Jos keskuskello/sähköt aina päällä, niin lämmitysongelma ratkeaa päivittämällä kellokytkimin varustetut tolpat. Ei kaikki kuitenkaan lähde samaan aikaan liikkeelle = ei ole kaikki lämmitykset samanaikaisesti päällä, joten kehtaa laittaa enemmän kuormaa kuin 25/6 A ... jotenka pienitehoiset sisätilanlämmittimetkin OK. Etenkin, kun muistetaan, että nykyautojen "lohkolämmitin" onkin useimmiten vain 250-300 W "silitysrauta" (reilun ampeerin virrankulutuksella).

Jos akkuja pitää latailla, niin ei 6 A hidaslaturinkaan käyttö ihan mahdottomalta kuulosta. Edelleen olettaen, ettei kaikki autot yritä ladata samanaikaisesti. Tässäkin homma saattaa hoitua fiksummilla latausasemilla, jopa ilman tarvetta uusia kaapelointia (mikä puolestaan voi pakottaa uusimaan asvaltointia jne.)
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 18:32:35 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1348 : 12.07.2019, 19:10:55 »
Jos et nyt tarkoittanut että siellä on jokaista kuutta autopaikkaa kohden yksi 25A sulake, vaan että siellä on tosiaan yhteensä 6 autopaikkaa, ja niille syöttää 1x25A sulake, niin tuolla on tapahtunut (todennäköisesti jo rakennusaikana) moka jota on sitten yritetty peitellä. Äkkiä en keksi mitään syytä miksi autolämmityskenttä suunniteltaisiin 1x25A sulakkeella toimimaan, sen sijaan jos siellä on urpoiltu vaikka pihavalojen maakaapeli sinne autolämmittimille, niin joku on voinut pokkana vetää sinne vaan ison sulakkeen ja luottaa siihen ettei jää siitä koskaan kiinni.

Tosiaan 6 autopaikan parkki alue ei ole sellainen suurempi alue, jossa sitä hajontaa voi alkaa hyödyntämään tehon jakelussa.
Tarkoitin juurikin tuota että sähköpääkeskuksessa on yksi 25A sulake jossa lukee että autopaikat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1349 : 13.07.2019, 14:30:59 »
Tarkoitin juurikin tuota että sähköpääkeskuksessa on yksi 25A sulake jossa lukee että autopaikat.

Joo, jos tuo olisi ollut kuten insinörtti selvitti eli 18 autopaikkaa ja 3x25A syöttö se olisi ollut ikävän tiukalla mitoituksella, mutta teknisesti kyllä oikein, tuo 1x25A on kyllä jokin moka, tai sitten typerää ja törkeää suunnittelua. (Vielä tosin on mahdollisuus, että kyseessä on tulkintavirhe, ja tuo "Autopaikat" teksti kattaa kolme päällekkäistä sulaketta, kuten nuo kolmelle vaiheelle jakautuvat asennukset merkitään.)

Jos tuo on toteutettu normaaliin tapaan, niin tuo 1x25A on vielä kalliimpi toteutus kuin esim 3x10A tai 3x16A, jonka lisäksi tehontasaus vaiheiden välillä ei toteudu. Tietysti sillä pihavalokaapelilla ja ylikokoisella sulakkeella tuo tulee kyllä edullisemmaksi.

Tuollaisessa pienessä parkkialueessa sen sähköauton latauksen toteuttaminen on kaikkein hankalinta, ja vielä kun se on alunperinkin toteutettu "väärin", niin kieltämättä sen latauspisteen lisäys on kallista, ellei sitä voida asentaa suoraan johonkin seinään johon kaapeli voidaan helposti vetää kiinteistön rakenteita pitkin.


 

Kulkukoira  Proturbo