Kyllä se paras yhdistelmä lienee tosiaan se mustakoppanen D5 yhdistettynä faceliftiin, eli 2005 vuosimalli, tarkemmin 2004 kesän ja 2005 kesän välillä valmistunut yksilö. Tosin tuo aikaikkuna on niin pieni, että hyvät yksilöt alkavat varmaan olla jonkin verran kortilla. Jos kohdalle osuisi hyvällä pidolla ollut yksilö uudemmalla moottorilla, niin en karsastaisi sitä vaihtoehtoa laisinkaan. Öljyt automaattiin olisi suotavaa löytyä öljynvaihdot mieluusti reilusti alle 100tkm välein, suositus on 60tkm. Ja tietenkin ajaa koeajolla laatikko kuumaksi ja testata, että vaihteet vaihtuvat kuten kuuluu. Yleisesti ottaen tuo mustakoppasen D5:sen jatkeena oleva 5-vaihteinen loota on todella kestävässä maineessa. Uudempi 6-lovinen on sitten vikaherkempi, varsinkin jos öljynvaihtoja on laiminlyöty. Tossa vanhemmassa laatikossa on vielä ihan perinteinen mittatikku, niin sen voi pyyhkäistä esimerkiksi talouspaperiin, niin näkee hyvin millaiset soossit siellä laatikossa pyörii.
Alustaan olisi syytä kanssa löytyä jo jotain remonttitositteita, jollet itse tahdo olla heti upottamassa sitä kuuluisaa touhutonnia sinne suuntaan. Itse hammastanko on vähän niin ja näin, joistain yksilöistä se tuntuu menevän, kun taas toisissa kestää yllättävänkin hyvin. Ei ole siis mikään itseisarvo, että se on finaalissa jos mittarissa on esimerkiksi 400tkm. Ohjaustehostimen öljyjen kunto on käsittääkseni suorassa yhteydessä siihen kuinka se hammastanko kestää.
Ja toki myös moottorin öljynvaihdot olisi suotavaa olla tehty säännöllisesti, eikä siten että on venytetty penniä venyttämällä huoltovälejä.