Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Seitensatkumies - 26.05.2019, 12:49:41

Otsikko: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Seitensatkumies - 26.05.2019, 12:49:41
Elikkä potilaana 740 B200E moottorilla ja k-jet ruiskulla, kylmänä toimii hyvin ja kiertää rajottimelle, mutta lämpimällä moottorilla ei kierrä lähellekkään rajotinta, tukehtuu ja paukkuu ja pätkii miten sattuu myös veto päällä. Työntää mustaa kun ois tiisseli ja vetää tulpat ihan mustaks eli tosi rikkaalla käy. :idiot2: Kuluttaa myös bensaa ihan älyttömästi. Oisko vika ohjauspainesäätimessä? Ohjauspainesäätimelle tulee 12v virtaa, mutta pistokkeen irroitus ei vaikuta käyntiin mitenkään, pitäsköhän vaikuttaa? Onko kellään muita ideoita mikä vois olla vialla. bensapuolella kuitenkin vika ja saa todella paljon liikaa bensaa ainakin lämpimällä moottorilla, kylmänä toimii hyvin kaikilla kierroksilla, koneen lämmettyä alkaa isommilla kierroksilla ongelmat.

Edit: Ryyppysuuttimen liittimen irrotuskaan ei vaikuta, että ei ilmeisesti sekään ole koko ajan päällä?
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: HammerDown - 26.05.2019, 14:40:53
Lämpöanturihan on näissä vaan mittaria varten, ohjauspaineensäädin voi hyvinkin olla särki/jumissa kylmän koneen asennossa. Tällöin se lämmityssähkökään ei auta/vaikuta.

Itellä on todennäköisesti toisinpäin rikki, pelaa lämpimänä normaalisti mutta ei kylmänä rikasta, joutuu kikkailemaan nappihuikalla ensi alkuun että saa koneen pysymään käynnissä ja lämpenemään vähän.

Ryyppysuutin antaa niin paljon tavaraa että kylmäkin kone tukehtuu siihen, paitsi pieninä annoksina tarjoiltuna.
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: Seitensatkumies - 26.05.2019, 17:14:56
Lämpöanturihan on näissä vaan mittaria varten, ohjauspaineensäädin voi hyvinkin olla särki/jumissa kylmän koneen asennossa. Tällöin se lämmityssähkökään ei auta/vaikuta.

Itellä on todennäköisesti toisinpäin rikki, pelaa lämpimänä normaalisti mutta ei kylmänä rikasta, joutuu kikkailemaan nappihuikalla ensi alkuun että saa koneen pysymään käynnissä ja lämpenemään vähän.

Ryyppysuutin antaa niin paljon tavaraa että kylmäkin kone tukehtuu siihen, paitsi pieninä annoksina tarjoiltuna.

Tuli kanssa mieleen, että voiskohan toi ryyppysuutinki jumittua silleen että syöttää koko ajan bensaa
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: HammerDown - 26.05.2019, 17:33:35
Tuli kanssa mieleen, että voiskohan toi ryyppysuutinki jumittua silleen että syöttää koko ajan bensaa

Kevyesti epäilen, pitäisi juuttua jotenkin raolleen että kone edes kävisi. Miksei sekin olisi teoriassa mahdollista tuollaisessa on-off-mallisessa suuttimessakin.

Muutenhan tuon suuttimen auki jääminen on käytännössä mahdotonta, vaatisi jatkuvan virran saamista startilta ja lämpöaikakytkimen jumimista maaton saamiseksi.

Todennäköisempänä pitäisin että kylmärikastus jää päälle koneen lämmetessä -> op-säädin.
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: puliukk0 - 27.05.2019, 18:58:10
K-Jetin kylmäkäynnistys suutin voi alkaa yhtäkkiä vuotamaan läpi, vaikka sille ei olis edes sähköpistoketta kiinni... Tiedän kokemuksesta. Pysyy just ja just polkemalla käynnissä mutta tulee raakaa bensaa putkesta... :D
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: TVS - 27.05.2019, 22:04:15
Kyllä se melko varmasti on op-säädin. Rohkeampi koputtelee sitä koneen käytyä hetken ja lämmettyä, ja toisaalta varmista se virransaanti esimerkiksi kytkemällä hyppylangoilla lamppu siihen liittimeen. Lisäksi kannattaa mitata vastus siitä op-säätimen liittimestä, jos siellä ei ole yhteyttä niin pelihän on selvä!
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: Seitensatkumies - 27.05.2019, 23:34:53
Kyllä se melko varmasti on op-säädin. Rohkeampi koputtelee sitä koneen käytyä hetken ja lämmettyä, ja toisaalta varmista se virransaanti esimerkiksi kytkemällä hyppylangoilla lamppu siihen liittimeen. Lisäksi kannattaa mitata vastus siitä op-säätimen liittimestä, jos siellä ei ole yhteyttä niin pelihän on selvä!

Tuli jo koputeltua ja mitattua ennen kuin täällä ees apua kyselin, yli 12v tuli virtaa liittimeen myöskin vastusta näytti ite säädin. Pitää seuraavan kerran tallilla purkaa op-säädin irti ja aukasta tai hommata toinen jostain ja kokeilla sillä. Jos jollain sattuu säädin löytymään niin saa tarjota yv! Pitää myös toi kylmäkäynnistyssuutin katsoa vaikka itsekkin olen kyllä kallistunut op säädin vikaan.
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy rikkaalla
Kirjoitti: Seitensatkumies - 30.05.2019, 21:25:35
Tuli aukastua op-säädin ja ei siellä mitään ihmeellistä vikaa näkynyt, mikä sieltä sitten yleensä hajoaa? ei ollut jumissakaan. Myös ryyppysuutin tuli irrotettua ja ei vuoda läpi lämpimällä koneella. Seuraavaksi kai kokeiltava vielä toisella op-säätimellä jos semmosen jostain löytäs. Sen jälkeen alkaa ideat loppumaan.. Ja koska ongelmat alkavat moottorin lämmettyä niin missä muualla vika vois olla? Ideoita otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Seitensatkumies - 30.06.2019, 02:53:00
Vika korjaantu säätimen vaihdolla, nyt pelittää hyvin kierroksilla. Mutta nyt tyhjäkäynnillä tuntuu paukuttavan ja röpeltävän putkessa ainakin lämpimällä koneella ja ei käy tyhjää kovin tasaseen vaan ''hyrskyttää'', mistähän tämä voisi johtua vai onko normaalia näissä k-jeteissä? Vai onko vaan seoksen säädössä, ens viikolla tarkotus mennä mittarille säätämään. Perus suuttimien o- renkaat vaihdettu jo aijemmin eli niissä ei ainakaan imuvuotoja ole.
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: TVS - 30.06.2019, 22:43:55
Vois olla seosvika vaan jos edellisen säätimen konstailua on korjattu seosruuvilla
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Seitensatkumies - 01.07.2019, 14:58:06
Vois olla seosvika vaan jos edellisen säätimen konstailua on korjattu seosruuvilla
Joo seosruuvia on ruuvattu suuntaan  ja toiseen, toivottavasti korjaantus vain säätämällä kun pitäisi auto viedä leimalle. Eikös  CO ohjearvo ollut 1 tai vähän rikkaalle paremman käynnin takaamiseksi, noin 2?
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: HammerDown - 01.07.2019, 15:45:36
Joo seosruuvia on ruuvattu suuntaan  ja toiseen, toivottavasti korjaantus vain säätämällä kun pitäisi auto viedä leimalle. Eikös  CO ohjearvo ollut 1 tai vähän rikkaalle paremman käynnin takaamiseksi, noin 2?

Riippuu varmaan vähän iästä ja kunnosta, ite on tullut ruuvattua kolmen kantturoihin kun vedot on silloin makimoillaan. :)
Otsikko: Vs: B200E K-jet käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: The_OttoB - 01.07.2019, 15:53:40
Se kjetin säätöruuvi on kyllä tosi tarkka. Kannattaa olla t-kahva avain ja pallopää siinä. 3 mm