Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Taisto - 01.03.2011, 19:59:44

Otsikko: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 01.03.2011, 19:59:44
Terve.
 Hankin vm. 95 Volvon tekniikan luovuttajaksi vauxhalliin(sori).... Kyseessä siiis B230FK+M90 laatikolla.  Tarkoitus on siirtää koko tekniikka ruiskuineen uuteen koriin. Ainakin aluksi mennään vakiona, mutta myöhemmin koneesta olisi tarkoitus ottaa irti 300+hv.  Kysymys kuuluukin.... Miten paljon auton johtosarjaa pitää purkaa koneen mukaan , että sen käyntiin saaminen onnistuu uudessa korissa kohtuu helposti? Ruiskun boxi on ilmeisesti vänkärin jalkotilassa? Onko koneen johtosarja jotenkin erillinen auton muusta johdotuksesta vai joudunko purkamaan koneen mukaan paljonkin ns. ylimääräistä? Onko jossain selkeä liitin, mihin tuomalla tarvittavat +12v,startin heräte yms. saa koneen henkiin?  Vai onko helpompi ratkaisu siirtyä suoraan megan käyttöön? Tässä vaiheessa volvon oman ruiskun käyttö huokuttelisi enemmän. Mistä tunnistaa, että mikä perä autossa on ja onko mahdollisesti lukko?
 Tekniikan purku olisi vain ajankohtainen ja loppuauton voisi myydä pois ilman että 2vkon päästä huomaa jotain oleellista jääneen purkamatta. 
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: sekokupu - 01.03.2011, 22:41:34
Johtosarjaa saa setviä muusta auton johtosarjasta kyllä, vaatii työtä mutta ei mahoton tehtävä. Bokseja on sitten kaksi, apukuskin jalkotilassa ruisku ja kuskin jalkotilassa rattiakselin luona EZK eli sytkäpurkki. Mitään kummallista ei vaadi että saa käyntiin vieraassa autossa, sitä purkamista ja setvimistä.

Yksi millä voi hommaansa helpottaa, on ostaa 240 peräsin oleva LH-2.4:n johtosarja joka on käytännössä erillinen autossa, vaparin johtosarja 240:stä menee todella minimaalisin muutoksin tuohon ysiturbon LH:n tilalle ja vieraaseen autoon.

Lukkoperän saa selville joko kattomalla onko tarroja yms "dokumentteja" näkyvissä akselissa. Tai sitten nostat perän ilmaan, ja pyörität suht nopeeta vauhtia toista rengasta, pitäis nappasta renkaitten nopeuseron kasvaessa toisenkin renkaan selkeesti mukaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 02.03.2011, 18:36:17
 Kiitoksia vastauksesta. Tänään mittailin konetta ja tutkailin öljypohjan sopivuutta. Vaikuttaa hyvältä.  Testasin perän sudittamalla pihamaalla... vain toinen pyörä suti, joten taitaa olla normi perä.
  Toi 240:n johtosarja oli hyvä vinkki. Onko tietoa niistä muutoksista? Myös tietoa johtosarjan purusta otetaan vastaan. Miten risteilee autossa ja pitääkö esim. kojelauta purkaa?
 Onko porukalla mielipidettä tuohon moottorin ohjaukseen? Jos motti siirtyy eri autoon, niin kannattaako volvon omia sähköjä ottaa käyttöönvai siirtyä suosista ohjelmoitavaan esim. megaan? Noin yleiseen moottoriin voisi löytyä jo valmiitakin johtosarjoja megalle?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: porko - 03.03.2011, 07:56:49
Megaan ei taida löytyä bolt-on johtosarjoja mihinkään automalliin. Jonkinlaisia aihioita kyllä, mutta on niissäkin rakentamista. Jos tehotavoite pysyy tuossa 300 tuntumassa, niin tuolla LH-Jetillä pärjäät hienosti. Siinä on kuitenkin kaikki tarvittavat tunnistukset jo valmiina (nakutus, ilmamäärä, kaasuläppä, lämpötilat jne). Vakioromut riittää kyllä hyvinkin reiluun 250:aan, mutta siitä yli joutuu hieman muokkaamaan, ja senkin jälkeen riittää ilmamassa mittarin ja suuttimien vaihto suurempiin. Ja heti alusta alkaen tietysti lastutus sekä ruiskuun että sytkäboksiin, jo meinaa vähänkin ahtopainetta nostella (yli sen vakion 0,3 barin…). Toki myös isompi ahdin ja parempi välijäähdytin ovat välttämättömät jos haetaan yli 250hv tehoja, mielellään jo vähän aiemmin.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: sekokupu - 03.03.2011, 09:53:45
Kiitoksia vastauksesta. Tänään mittailin konetta ja tutkailin öljypohjan sopivuutta. Vaikuttaa hyvältä.  Testasin perän sudittamalla pihamaalla... vain toinen pyörä suti, joten taitaa olla normi perä.
  Toi 240:n johtosarja oli hyvä vinkki. Onko tietoa niistä muutoksista? Myös tietoa johtosarjan purusta otetaan vastaan. Miten risteilee autossa ja pitääkö esim. kojelauta purkaa?
 Onko porukalla mielipidettä tuohon moottorin ohjaukseen? Jos motti siirtyy eri autoon, niin kannattaako volvon omia sähköjä ottaa käyttöönvai siirtyä suosista ohjelmoitavaan esim. megaan? Noin yleiseen moottoriin voisi löytyä jo valmiitakin johtosarjoja megalle?


240 johtosarjasta löytyy luultavasti lisäinfoa volvolandian puolelta. Mutta näin äkkiseltään voi sanoa että yksi piuha poikki kaasuläppäkytkimeltä (täyskaasukärjet), yhden piuhan veto ezk ja lH:n boksien välille, sekä suuttimille vastuspaketti väliin turbosta (940:stä sais kätevästi liittimenkin siihen). Mahdollisesti myös immun piuhan pidennys.

Johtosarja 240:stä käytännössä lähtee tosi pienellä vaivalla irti 240:ssä koska on käytännössä täysin itsenäinen setti. Kojelaudan sisälle tulee vaan bokseille liittimet, sekä liitin millä yhdistyy auton muuhun johtosarjaan.

Yksi mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on että LH-2.4 haluaisi nopeustiedon myös perästä. Tosin tätä ongelmaahan ei tule jos volvon perän sinne autoon työntää myös :)

Tonilla on hyvä esimerkki mitä ysin omasta johtosarjasta ruiskun setin erotus vaatii :)
http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/b230ft531garrett.htm (http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/b230ft531garrett.htm)
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: TVS - 03.03.2011, 11:57:56
Yhden kerran moottorinohjauksen koko auton johtosarjasta irti peranneena sanoisin, että tee jompikumpi näistä:
A: 240 LH:n päälleliimattava versio
B: käytät koko 940 sähköjärjestelmää sellaisenaan

On hitosti helpompaa vaihtaa koko sähköjärjestelmä kuin alkaa perkaamaan tuota moottorinohjausta siitä erilleen, johtosarjat katkeaa kivasti molempien a-tolppien juuresta ja voit vetää siitä koko satsin konehuoneeseen ja kasata uuteen koriin semmosenaan. Olis valot ja kaikki kerralla nipussa yhtä soittoa, lämmityslaite ja mittaristo ainoina isompina sävellyksinä mitä joutuu tekemään.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: The_OttoB - 03.03.2011, 11:59:01
yhden piuhan veto ezk ja lH:n boksien välille, sekä suuttimille vastuspaketti väliin turbosta (940:stä sais kätevästi liittimenkin siihen). Mahdollisesti myös immun piuhan pidennys.

Johtosarja 240:stä käytännössä lähtee tosi pienellä vaivalla irti 240:ssä koska on käytännössä täysin itsenäinen setti. Kojelaudan sisälle tulee vaan bokseille liittimet, sekä liitin millä yhdistyy auton muuhun johtosarjaan.

Yksi mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on että LH-2.4 haluaisi nopeustiedon myös perästä. Tosin tätä ongelmaahan ei tule jos volvon perän sinne autoon työntää myös :)


Mikä johto tuohon LH - EZK väliin tulee?

Jos virittää niin alkuperäisten suuttimien tuotto loppuu 250 hepan nurkille, isompiin suuttimiin päivittäessä voi valita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse väkräillä esivastusten kanssa


Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: sekokupu - 03.03.2011, 22:43:24
Mikä johto tuohon LH - EZK väliin tulee?

Jos virittää niin alkuperäisten suuttimien tuotto loppuu 250 hepan nurkille, isompiin suuttimiin päivittäessä voi valita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse väkräillä esivastusten kanssa


Nyt kun vapaa-ajalla (kerkiää tarkemmin) ajattelee, niin taisin sekottaa LH-2.2 settiin jossa tuo ero on.

Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 03.03.2011, 23:26:39
 Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: TVS - 03.03.2011, 23:55:17
Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.
Joo, 940 on pahemmin integroitu kun 740, ja kun siinäkin joskus se piuhanippu (http://koti.mbnet.fi/tuvasa/projekti/IMG_4538.jpg) näytti aika pahalta jo purkuvaiheessa, ja kun lähti moottoritilasta päin (http://koti.mbnet.fi/tuvasa/projekti/IMG_4680.jpg) asentamaan koko päälleliimattavaa osaa moottorin johtosarjasta, oli pelkkiin johtotehtäviin mennyt kyllä vähintään täysi työpäivä tehokasta peliaikaa, luultavasti enempikin. Ja minä sentään tiesin mistä ne piuhat tarttis löytää. Myöhemmin tuosta viisastuneena purkasin yhden ruiskusetin täydellisenä purkuautosta, ja siihen meni parisen tuntia siihen että kaikki konehuoneen ja kojelaudan johtosarjat oli purettu ja mallikasattu lattialle.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: porko - 04.03.2011, 07:51:32
Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.

LH ei käytä tuota nopeustietoa mihinkään, ainoastaan sähköinen nopeusmittari tarvitsee sähköisen tunnistimen taka-akseliin. Eli jos et meinaa käyttää 940:n mittaristoa, et tarvitse myöskään taka-akselia. Vanhemmissa (200/700 srj.) tulee nopeustieto vaijerilla vaihteistosta.

E: Otetaanpas edellistä lausuntoa sen verran takaisin, että tuolle nopeussignaalin puuttumiselle on kyllä vikakoodi olemassa, 3-1-1, oireena mainitaan joutokäynti häiriöt. Muistaakseni ajelin kyllä LH-jettiläisellä, jossa nopeustunnistimen liittimessä oli kontaktihäiriö, ja nopeusmittari pätki. Muuta toiminnallista häiriötä ei ollut, eikä ainakaan häiriövalo syttynyt, mutta voihan siellä vikakoodi olla silti muistissa ?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: The_OttoB - 04.03.2011, 09:48:28
Jos Taiston autoon halutaan nopeusmittari, niin M90:sessä ei ole vaijerilähtöä.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: hevonen - 04.03.2011, 13:05:36
Jos lh ei saa nopeustietoa, siitä tulee yhtä hienostunut kuin motikasta. ;D
Kierrokset putoaa auton liikkuessa vaihdetta vaihdettaessa tai laitettaessa rullaamaan suoraan sinne 800-900rpm, eikä hidastetusti niinkuin nopeustiedon ollessa ok.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 05.03.2011, 10:32:24
Jos lh ei saa nopeustietoa, siitä tulee yhtä hienostunut kuin motikasta. ;D
Kierrokset putoaa auton liikkuessa vaihdetta vaihdettaessa tai laitettaessa rullaamaan suoraan sinne 800-900rpm, eikä hidastetusti niinkuin nopeustiedon ollessa ok.

 Hyvä pointti.... Onkohan nopeustieto kuinka tarkka? Riittääkö"liikkuu" ja "ei liiku"? Voisin saada rakenneltua kartaaniin jokin trikkeripyörän ja sitä lukemaan volvon oma  anturi.  Onko noissa volvon perissä leveyseroja, jos vertaa 200,700 tai 900 periä?
 
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: sekokupu - 05.03.2011, 13:59:16
Hyvä pointti.... Onkohan nopeustieto kuinka tarkka? Riittääkö"liikkuu" ja "ei liiku"? Voisin saada rakenneltua kartaaniin jokin trikkeripyörän ja sitä lukemaan volvon oma  anturi.  Onko noissa volvon perissä leveyseroja, jos vertaa 200,700 tai 900 periä?

200 sarjassa on kapeampi perä ku 700 ja 900 sarjassa.

Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: hevonen - 05.03.2011, 14:03:55
Hyvä pointti.... Onkohan nopeustieto kuinka tarkka? Riittääkö"liikkuu" ja "ei liiku"? Voisin saada rakenneltua kartaaniin jokin trikkeripyörän ja sitä lukemaan volvon oma  anturi?
Periaatteessa riittää.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Sjtv - 07.03.2011, 07:40:28
Seiskan lh:n johtosarjat on kanssa erilliset käytännössä, virtaa vaan tarttee erikseen ottaa lisäpiuhalla jos ei nappaa koelaudan sähköjä samaan.
Ja ainakaan automaatin kanssa ei haittaa yhtään vaikka puuttuu nopeussingnaali perästä eikä sytyttele vikavaloo tai anna koodiakaan eikä myöskään tee kummallisia kierroksen pudotuksia.

Seiskan lh huonossa kuvassa
(http://i4.photobucket.com/albums/y113/Sjtv/Vulva/Kuva035.jpg)

Tuossa siis on mukana kyllä se koelaudan sähkösarjakin elikkä puolet pois piuhoista niin kyseessä on pelkät koneen sarjat.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 07.03.2011, 17:06:27
 Hyvä tietää. Noita 700:n sarjoja on paremmin liikkeelläkin... Päätös LH vs. MQ on vielä avoin... Laskin just että alta 500€ sais megan kaikilla herkuilla. Olis hukkakipinä ja täysin säädettävä ruisku... hommaa puoltaa hyvät kokemukset minin ruiskuasennuksesta megan avulla. 
 Projekti varmaan alkaa koneen mekaanisella sovituksella. Moottorinkorvakkeet,kartaani yms.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 17.03.2011, 20:11:40
(http://i3.aijaa.com/t/00478/7707281.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004787707281.jpg)

 Tuomoiset boxit löyty... Ajonesto? Mites lastutuksen kanssa?

Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: porko - 17.03.2011, 20:22:17
Mulla on samanlaiset purkit, ja molemmissa lastu. Viking Ecomax ruiskussa ja juse:n lastu EZK:ssa. Hyvin on toiminut niin pitkälle kuin muissa osissa on kapasiteettia riittänyt.

E: Ja ei ole ajonestoa, ainakaan mulla.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: HembalanD - 17.03.2011, 20:24:54
Onko toi EZK se kuuluisa kultainen boksi?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: porko - 17.03.2011, 20:51:02
Onko toi EZK se kuuluisa kultainen boksi?

Sama purkki. Jossain vaiheessa kuoret oli messingin väriset, ja urbaanin legendan mukaan sisuskalut olisi olleet "parempia" kuin tässä "normaalissa" EZK purkissa. Yhtä kaikki, molemmat hoitaa sytytyksen ohjauksen riittävästi.

Tuon "guldboxin" sielunelämästä taisi olla enemmänkin juttua museon puolella ( The Insinööri muistaa varmaan [JuhaU] ) ?  :juhau:

E: Ja täältähän se löytyi: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=27454.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=27454.0)
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 18.03.2011, 20:09:25
 Ja lopulta kone ja laatikko irtosi volvon syleilystä...

 (http://i8.aijaa.com/t/00884/7713223.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008847713223.jpg)

 Ilmeisesti toi laatikko on M90?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Huikkoster - 18.03.2011, 20:19:46
Ilmeisesti toi laatikko on M90?
Onhan se :)
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 20.03.2011, 14:15:00
  Kiitoksia vastauksista. Konetta soviteltu Vauxhalliin... Pari huomiota tuli...

 Jäähdytintä ei saa kovin isoa kapean konehuoneen takia... Tuo 940 syyläri on "jättestoora" ja tilaa on käytössä vain lev.500mm ja kork.450mm. Vaatiiko toi B230FK ison jäähdyttäjän vai voiko asiaa kompensoida kylmällä termarilla? Miten iso jäähdytin on 700 turbossa? Sama?

 Öljynsuodatin vaatii siirtosarjan... Tuossa on alumiinijalka ja filtterin alla vissiin jäähdytys vesikierrolla... Kaiketi siirtosarjanlaippa tulee siihen lohkonkylkeen ja alumiinijalalla voi heittää vesilintua? Vesikierron voi varmaan tulpata ja laittaa ilma-öljy jäähdytin.

(http://i8.aijaa.com/t/00533/7725929.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005337725929.jpg)

 Sain moottorin vauxhallin konetilaan... pikkasen moottorin etuosa laskee vielä , kun saan laatikkoa aavistuksen ylöspäin.

EDIT: lisäsin kuvan
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: porko - 20.03.2011, 20:23:35
Mä väitän (en tiedä), että tuo maamoottori pärjäisi vähän pienemmälläkin syylarilla. Ei nimittäin nosta lämpöjä vakioromuilla ikinä, vaikka olisi vähän letkut rutussakin. Joten jos laitat orkkis jättestooran tilalle vähän pienemmän alumiinisen, niin varmasti riittää. Tosin jos tarkoitus on vetää sinkki kireellä radalla pari tuntia, niin sitten kannattaa ehkä uhrata vielä toinenkin ajatus...
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: TVS - 20.03.2011, 21:53:13
Vähänkin vanhemmissa ilmastoimattomissa on kymmenisen senttiä kapeampi ja saman verran matalampi syyläri, eli siis sama kuin vapareissakin.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Jukkola - 21.03.2011, 23:23:26
400 sarjan volvoissa myös aika pieni syyläri. Itsellä sellainen mk2 escortissa . Lähdötkin on hyvin siinä oikeilla paikoilla vinomoottorille.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 07.04.2011, 09:09:01
  Öljynsuodatin vaatii siirtosarjan... Tuossa on alumiinijalka ja filtterin alla vissiin jäähdytys vesikierrolla... Kaiketi siirtosarjanlaippa tulee siihen lohkonkylkeen ja alumiinijalalla voi heittää vesilintua? Vesikierron voi varmaan tulpata ja laittaa ilma-öljy jäähdytin

 Toi siirtosarja mietityttää... haluaisin eroon koko alumiinisuodatinjalasta. Kattelin moposportin katalookia ja käviskö noista mikään laippa suoraan lohkon kylkeen?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: HembalanD - 07.04.2011, 11:38:10
Toi siirtosarja mietityttää... haluaisin eroon koko alumiinisuodatinjalasta. Kattelin moposportin katalookia ja käviskö noista mikään laippa suoraan lohkon kylkeen?
Siis jos lauhduttimen laitat? Biltemassahan on noita suodatin laippoja missä erilaisia lähtöjä, vai mikä tässä on tarkotus? Volvon turbo koneista löytyy myös sellasta pelkkää laippa mallia missä lähdöt öljyjäähdyttimelle ???
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 07.04.2011, 11:44:52
Siis jos lauhduttimen laitat? Biltemassahan on noita suodatin laippoja missä erilaisia lähtöjä, vai mikä tässä on tarkotus? Volvon turbo koneista löytyy myös sellasta pelkkää laippa mallia missä lähdöt öljyjäähdyttimelle ???

 Haluaisin eroon koko alumiinisesta suodatinjalasta. Tarvitsen lähtölaipan sinne lohkoon. Tod.näk laitan myös öljynjäähdyttimen, mutta sen voin laittaa sarjaan uuden erillisen suodatinjalan kanssa. Tuollaisenaan suodatinjalka blokkaa aika tehokkaasti downpipen viennin auton alle. Konetila on kohtuu täynnä tuota konetta nyt.

Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: HembalanD - 07.04.2011, 11:48:35
Haluaisin eroon koko alumiinisesta suodatinjalasta. Tarvitsen lähtölaipan sinne lohkoon. Tod.näk laitan myös öljynjäähdyttimen, mutta sen voin laittaa sarjaan uuden erillisen suodatinjalan kanssa. Tuollaisenaan suodatinjalka blokkaa aika tehokkaasti downpipen viennin auton alle. Konetila on kohtuu täynnä tuota konetta nyt.
Eikö se laippa käy suoraan siihen lohkon ja suodattimen väliin?
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 07.04.2011, 12:08:38
 Moposport kauppasi vain siirtolaippaa suodattimen tilalle. Sillä ei pääse eroon siitä alumiinijalasta. Vai onko jossain vinomoottorissa se jalka/suodatin "lyhyt" ja suodatin heti siinä lohkossa kiinni?

(http://i4.aijaa.com/t/00003/7838645.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000037838645.jpg)

 Haluisin ruuvata sen laipan missä letkulähdöt tuohon missä on punainen nuoli
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: HembalanD - 07.04.2011, 12:19:01
Vapareissa ja kai joissain turboissakin öljynsuodatin on suoraan lohkossa, tuo siirtojalka on vähän tommonen turbo mallin erikoisuus.

Tarkoitatko näin? http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030259.jpg

Eikö siinä siirtojalan perässä ole se pelkkä laippa mikä lähtee irti?  ??? Sen vaan pulttaat lohkoon kiinni ja suodatin päälle? Taitaa tarvita sen pultin siihen erilaisen ellei noista sun osista kelpaa mutta siniseltä saa ei se hirveitä maksa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 07.04.2011, 13:00:06
 Just tommosta kaipaan. Täytyy laittaa ostoslistalle moinen. Kiitos
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: hevonen - 07.04.2011, 14:43:32
Ostat joltain joka on purkanut vanhan et turbon, siinä on tuo jalka ja erillinen ö-jäähdytin keulilla.
Tommonen mikä tossa ilmassa levitoi... :o
 (http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1414.jpg)

Jaa jaa, tulee ihan nuoruus mieleen... ::)

Tuo vesikiertoinen öljynjäähy tuli vasta -87, samalla kuin nestejäähdytetty ahdinkin. Alle -87 et turboissa on alunperin tuo "oikea" öljynjäähdytin ja garretti pelkällä öljykierrolla.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: The_OttoB - 07.04.2011, 16:17:15
Vapareissa ja kai joissain turboissakin öljynsuodatin on suoraan lohkossa, tuo siirtojalka on vähän tommonen turbo mallin erikoisuus.

Tarkoitatko näin? http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030259.jpg

Eikö siinä siirtojalan perässä ole se pelkkä laippa mikä lähtee irti?  ??? Sen vaan pulttaat lohkoon kiinni ja suodatin päälle? Taitaa tarvita sen pultin siihen erilaisen ellei noista sun osista kelpaa mutta siniseltä saa ei se hirveitä maksa.

Toi on hyvä, ja siinä on termostaatti.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: HembalanD - 07.04.2011, 18:42:34
Tuo vesikiertoinen öljynjäähy tuli vasta -87, samalla kuin nestejäähdytetty ahdinkin. Alle -87 et turboissa on alunperin tuo "oikea" öljynjäähdytin ja garretti pelkällä öljykierrolla.
Eikö tuo vesikiertonen tullut vasta joskus 90-luvulla 940:iin? Missään 740 ainakaan tavannut moista vakiona, tuollainen siirtojalka kyllä varmaan löytyy mutta silti siitä lähtee putket jäähdyttimelle  ???
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: hevonen - 07.04.2011, 22:52:35
Eikö tuo vesikiertonen tullut vasta joskus 90-luvulla 940:iin? Missään 740 ainakaan tavannut moista vakiona, tuollainen siirtojalka kyllä varmaan löytyy mutta silti siitä lähtee putket jäähdyttimelle  ???
Joo, ihan oikeessa oot, en tiiä mitä aattelin. F-sarjaan vasta tuli vesikiertojäähy.
Itellä oli joskus -86 et, siinä oli putsari välilaipalla lohkossa, laipasta nokalle jäähyputket. Nyt on yksi -87 et, siinä siirtojalka ja laipasta putket nokalle jäähyyn.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 17.04.2011, 10:11:26
 (http://i5.aijaa.com/t/00654/7898460.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006547898460.jpg)
Nyt kun suodatinjalan saa "helposti" muualle , niin uskalsin aloitella pakosarjan teon.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Toni - 17.04.2011, 10:37:22
Moposport kauppasi vain siirtolaippaa suodattimen tilalle. Sillä ei pääse eroon siitä alumiinijalasta. Vai onko jossain vinomoottorissa se jalka/suodatin "lyhyt" ja suodatin heti siinä lohkossa kiinni?

(http://i4.aijaa.com/t/00003/7838645.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000037838645.jpg)

 Haluisin ruuvata sen laipan missä letkulähdöt tuohon missä on punainen nuoli

Mulla on öljynlauhdutin ja mopo-sportin suodattimen siirtohässäkkä. Ei tarvi kauaa turata suodattimen vaihdon kanssa.

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/osa3/CIMG1070.JPG)

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/osa3/CIMG1071.JPG)
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 17.04.2011, 10:49:03
 Eli tarviin nyt vain lohkoon sen öljynjäähdyttimenlähtö laipan ja sen päälle moposportin siirtolaipan? Muistatko tuotenumeroa?  Tuollaista volvon omaa laippaa saa tarjota. En tarvii putkia/letkuja/itse jäähdytintä, koska ne tuskin sopivat tähän koriin.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Toni - 18.04.2011, 10:58:11
Tarviit myös pitemmän tapin tuohon hässäkkään. Voin katsoa jos vielä löytyy tota lähtöä (Wahler, volvo r-sport orkkis) ja tappia tallin laatikoista..

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/B230FT/Dsc00344.jpg)
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Toni - 18.04.2011, 22:04:11
Siirtoromppeet löytyy Mopo-sportin hyllystä, kun ovat suosittua tavaraa. Sinne vaan soittoa tai postia.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 21.04.2011, 23:47:23
Tarviit myös pitemmän tapin tuohon hässäkkään. Voin katsoa jos vielä löytyy tota lähtöä (Wahler, volvo r-sport orkkis) ja tappia tallin laatikoista..

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/B230FT/Dsc00344.jpg)

 Jos löytyy niin laita vaikka PM:nä tilitietoja ja summaa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
Kirjoitti: Taisto - 25.04.2011, 19:36:41
(http://i3.aijaa.com/t/00007/7943627.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000077943627.jpg)

 Pyhät väännetty pakosarjaa... Yllätten tilan kanssa ongelmaa