Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230FD koneen pakokaasuarvoprobleema (vm. 1993,2.3 l 85 kW ei turboa kori 945)

  • 6 Vastauksia
  • 3520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
CO-arvot:oikein hyvät, samoin HC
lambda arvo on liian suuri, on 1,09 ,pitäisi olla välillä 0,97 - 1,03.

CO2 arvot 11,32 tyhjäkäynnillä ja 14,14 kun yli 2000 rpm.
O2 (happi) tyhjäkäynnillä 5,55 sallittu 5,00  ja
yli 2000 rpm:llä 1,74 sallittu 5,00.

Katsastusmies sanoi että imupuolella on vuotoa, mitä se sitten voisi olla?
Imusarjan tiivistekö?

Laitoin takapöntön etupuolelle uuden U-kiinnikkeen tänään kun vanha oli kulunut poikki
(oli jo 1 v sitten poikki,ei ongelmia). Pari vuotta sitten olin laittanut rosteriputket sekä
pöntöt taakse ja  uusinut etuputken ja katalysaattorin. Lambda-anturi on vanha, ja autolla ajettu nyt n. 294400 km. Luulen että kiinnike ei auta ongelmaan.
Auton putkistossa en huomannut vuotoja missään, en ennen enkä jälkeen tuon kiinnikkeen asentamista.
Mittasin tänään puristuspaineet (väärällä tavalla, kaasu ei ollut auki).
Vanha Bilteman mittari näytti jokaiselle pytylle tasan 13 kg. Hayesin mukaan arvot ovat hyvät, jos ne ovat välillä 9-11 ja eroa ei enempää kuin 2 kg. Mittari näyttää siis tod.näk. aika paljon liikaa. Koneen käyntiääni on mökkinaapurin mielestä oikein hyvä. Hän oli auttamassa puristuspaineiden mittauksessa (piti käyttää mittarin kumikartiopäistä putkea, ei onnistunut kierteellisen putken käyttö).   
« Viimeksi muokattu: 18.06.2012, 20:58:08 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
CO-arvot:oikein hyvät, samoin HC
lambda arvo on liian suuri, on 1,09 ,pitäisi olla välillä 0,97 - 1,03.

CO2 arvot 11,32 tyhjäkäynnillä ja 14,14 kun yli 2000 rpm.
O2 (happi) tyhjäkäynnillä 5,55 sallittu 5,00  ja
yli 2000 rpm:llä 1,74 sallittu 5,00.

Katsastusmies sanoi että imupuolella on vuotoa, mitä se sitten voisi olla?
Imusarjan tiivistekö?

Laitoin takapöntön etupuolelle uuden U-kiinnikkeen tänään kun vanha oli kulunut poikki
(oli jo 1 v sitten poikki,ei ongelmia). Pari vuotta sitten olin laittanut rosteriputket sekä
pöntöt taakse ja  uusinut etuputken ja katalysaattorin. Lambda-anturi on vanha, ja autolla ajettu nyt n. 294400 km. Luulen että kiinnike ei auta ongelmaan.
Auton putkistossa en huomannut vuotoja missään, en ennen enkä jälkeen tuon kiinnikkeen asentamista.
Mittasin tänään puristuspaineet (väärällä tavalla, kaasu ei ollut auki).
Vanha Bilteman mittari näytti jokaiselle pytylle tasan 13 kg. Hayesin mukaan arvot ovat hyvät, jos ne ovat välillä 9-11 ja eroa ei enempää kuin 2 kg. Mittari näyttää siis tod.näk. aika paljon liikaa. Koneen käyntiääni on mökkinaapurin mielestä oikein hyvä. Hän oli auttamassa puristuspaineiden mittauksessa (piti käyttää mittarin kumikartiopäistä putkea, ei onnistunut kierteellisen putken käyttö).   
hyvät arvot koneessa.  puristuksetkin siellä missä ne kuuluukin olla  ;)
lues vikakoodit iskaritolpan luota löytyvällä  lukijalla 
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Imuvuotohan tuo suurimmalla todennäköisyydellä on, vikakohteina imusarjan tiiviste tai sen ilmamassamittarin ja imusarjan välinen haitariputki.

Meinas unohtua huohotinputki kaasuläpän seutuville, se haljetessaan aiheuttaa myös samat oireet

haitari- tai huohotinputkea syyttäsin tässä tapauksessa, voi olla halki tai huonosti kiinni.
imusarjan tiiviste pitäs näkyä käynnissä ja korkeana tyhjäkäyntinä  :)




Voi olla myös lampra, mutta nuo imuvuodot helppo tutkia.
konehan taitaa käydä tasaista 800-850 rpm tyhjäkäyntiä

« Viimeksi muokattu: 18.06.2012, 21:10:41 kirjoittanut Ari E »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Tuossa FD mallissa on se pulsair-jäjestelmä joka syöttää ilmaa pakokanavaan, onhan se kunnosssa ?

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Tuossa FD mallissa on se pulsair-jäjestelmä joka syöttää ilmaa pakokanavaan, onhan se kunnosssa ?
Olen itsekin huomannut sen happipulssi-systeemin rekisteriotteessa. Siitä voisi tulla aika kiusankappale jos ei toimi. FD-mallia kai tehtiin vuosina 1992-1994. Ihan turhia virityksia nuo pulsairit.
Juuri äsken kävin pakokaasutesteissä maalla 15 km mökiltä.
Olin vaihtanut uuden U-kiinnikkeen takapöntön eteen, vanha oli poikki ja on kyllä ollut jo edell. vuoden katsastuksen aikoinakin.  Kun olin ajanut lujaa  15 km ja jättänyt koneen vielä käymään, niin kuumalla koneella saatiin erinomaisen hyvät päästöarvot. Sain todistuksen ja menen näyttämään autoa vielä tänään Helsinkiin A-katsastukseen.
Voisin kyllä vittuuntuneena yrittää vaatia katsastusmaksua pois, mutta ei se taida olla kovin viisasta. Ei saa ryppyillä väärille tyypeille, vaikka he ovatkin jotain mielestäni töpänneet eli mitanneet kylmän moottorin päästöarvoja.

Jatkossa ajan auton moottorin kuumaksi ja haen päästötodistuksen etukäteen jostain muualta kuin katsastusasemalta. Täällä maalla kaveri otti korjaamossa 20 euroa mittauksesta. Helsingissä käyttämässäni lähimmässä katsastusasemassa on kyllä ihan huippukorkeat hinnat. Jo saman ketjun Vantaan länsiosan kehäIII:n parilla asemalla on selvästi halvempaa.
Putkisto saattaa vuotaakin jostain hieman, sillä korjaamon mies sai jonnekin putkiston keskivaiheille suhinaa aikaiseksi laittamalla käden pakoputken päähän tiukasti, eikä kone sammunut. Putkisto ja pöntöt ovat kyllä erittäin hyvässä kunnossa, vaihdoin ne itse katalysaattoria myöten pari vuotta sitten. Ehkä tiivistystahnaa ei tullut laitettua joka liitokseen. 
 
Sanoisin, että voisi olla merkitystä silläkin, että A-katsastuksen mittauksessa kone oli aika kylmä. Olin tullut jonoon ekaksi jo 1/2 tuntia ennen katsastusta ajaen kotoa alle 1 km lenkin.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
hyvät arvot koneessa.  puristuksetkin siellä missä ne kuuluukin olla  ;)
lues vikakoodit iskaritolpan luota löytyvällä  lukijalla 
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Imuvuotohan tuo suurimmalla todennäköisyydellä on, vikakohteina imusarjan tiiviste tai sen ilmamassamittarin ja imusarjan välinen haitariputki.

Meinas unohtua huohotinputki kaasuläpän seutuville, se haljetessaan aiheuttaa myös samat oireet

haitari- tai huohotinputkea syyttäsin tässä tapauksessa, voi olla halki tai huonosti kiinni.
imusarjan tiiviste pitäs näkyä käynnissä ja korkeana tyhjäkäyntinä  :)
*** Korkeaa tyhjäkäyntiä on esiintynyt vain kun ajaa moottoritiellä moottorin kuumaksi,eli ainakin 120 pitää olla lasissa koko ajan. Sitten moottoritien loputtua ekoissa liikennevaloissa tyhjäkäynti on n. 1200 rpm ellen väärin muista. Jos ajan esim. 100 km/h ei korkeaa tyhjäkäyntiarvoa saa aikaiseksi. ***
 

Voi olla myös lampra, mutta nuo imuvuodot helppo tutkia.
konehan taitaa käydä tasaista 800-850 rpm tyhjäkäyntiä
Kts. toinen uusi viestini. Päästötesti korjaamossa näytti oikein hyviä arvoja ja sain todistuksen mukaan. Mitään ei käytännössä tehty (no yksi katkennut U-kiinnike takapöntön eteen jonka vaihdoin eilen)  muuta kuin että olin ajanut koneen lämpimäksi (15 km lenkki) ja heti testeriin.
No nyt vain näyttämään autoa katsastukseen!
Minun kone käy mittarin mukaan vain 600 rpm tyhjäkäynnillä. Todellinen tyhjäkäynnin kierrosluku pn sittenkin 780 rpm testerin näyttämänä. Kierroslukumittari näyttää hiukan väärin.

Epäilen että tasaiset 13 kg puristukset eivät voi olla totta, jos Haynesin korjausopas sanoo, että normaaliarvot ovat välillä 9-11 kg. Minulla joka syl. oli 13 kg. Onkohan Bilteman puristuspainemittari rikki? Sillä on ikää jo yli 10 v. Ostin se aikoinaan Taunuksen tarpeisiin.

--- Äsken kävin näyttämässä korjauksiani Helsingissä katsastusasemalla ja läpi meni. Kohta lähden takaisin  mökille.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012, 13:37:54 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Kylläpä ne voi totta ollakkin, tossa syksyllä käytännössä vastaavassa 400 tkm ajetussa puristukset samaa luokkaa. Rengastuksen ja venttiileiden läppäyksen jälkeen sitten karvan alle 14.
Tulosten tasaisuus tuossa on se tärkein ja kertoo koneen olevan hyvässä hapessa  :)
minusta tuossa pitäs olla huolissaan, jos puristukset menee nippanappa 9-10 kg

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Kylläpä ne voi totta ollakkin, tossa syksyllä käytännössä vastaavassa 400 tkm ajetussa puristukset samaa luokkaa. Rengastuksen ja venttiileiden läppäyksen jälkeen sitten karvan alle 14.
Tulosten tasaisuus tuossa on se tärkein ja kertoo koneen olevan hyvässä hapessa  :)
minusta tuossa pitäs olla huolissaan, jos puristukset menee nippanappa 9-10 kg
Epäilen että Haynesin opas on tehty huitelemalla ja kaikkia yksityiskoht. ohjeita ei ole viitsitty laittaa kullekin automerkille ja mallille vaan jokin vanha totuus on saanut kelvata.

Aika erikoinen "korjaus" tuli tehtyä siis liian isoon lambda-arvoon. Laitoin uuden U-kiristimen takapöntön eteen. Näytti olleen aika tiivis ilman ehjää kiinnitintäkin. Sitten ajoin koneen kuumaksi lievää ylinopeutta käyttäen 15 km korjaamomatkan aikana. En sammuttanut konetta ollenkaan, vaan ajoin suoraan mittaukseen. Hyvät arvot tuli. Minulla ei taida olla tallessa sitä todistusta koska se jäi katsastuspaikalle. Olisi kannattanut ottaa kopiot yksityiskorjaamon testituloksista vaikka R-kioskilla, mutta ei tullut mieleen.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Autoracing  KL-varaosat