Proturbo  Autodiagnoosi

Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?

  • 10 Vastauksia
  • 2049 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Renkaita vaihtaessa huomasin 745 vm. 1988 vetoakselin laakerissa väljyyttä toisella puolen. Jotenkin ajossakin olen epäillyt samaa lisääntyneenä epävakautena.

Onkos tuo paha rasti - löytyykö jostain kuvallisia ohjeita laakerin vaihtoon?

Vai onko parempi, että puran itse ja vien vetoakselin pajalle laakeroitavaksi?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

s73

  • Vieras
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #1 : 27.10.2015, 18:18:08 »
Ei paha rasti, vaatii prässin.
Jarrusatula, levy ja käsijarru purettava pois.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #2 : 27.10.2015, 18:45:40 »
Ok. Taidan purkaa itse ja käyttää pajalla laakerin vaihdossa pelkän akselin.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #3 : 27.10.2015, 20:01:25 »
Niissä kuuluu olla välystä
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #4 : 27.10.2015, 20:20:53 »
Tere.
Mihin siinä prässiä tarvitaan?
Ainakin mun pakuun vaihdoin ilman prässiä.
Vanhat pois katkomalla ja uudet paikoilleen lämmön avulla,hhelppoa.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #5 : 27.10.2015, 20:34:50 »
Komppaan "Lentäjää". Ei tarvi prässiä. Rälläkällä katkoen pois, kunhan ei rälläköi liian syvään eikä tiivistepintaa. Ja pieni klappi niissä tahtoo olla normi.
_sfr-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #6 : 27.10.2015, 21:08:21 »
Päittäistä on ihan normaalia olla joku reilu milli, jopa 2. Säteittäistä ei juurkaan tarttisi olla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #7 : 27.10.2015, 21:23:40 »
Itekki nuo ihan rällällä ja lämmöllä tehny. Eikä toisiaa kannata, niin ku allekirjottanu, rälläköijä liian syvälle/tiiviste pintaa. Koolia ei tarvii rälläköijjä ihan halki asti että se tipahtaa poikkeen. Ja uuden laakerin saa helposti paikalleen ku antaa laakerille lämpöö ja jos mahollista jäähyttellee vetoakselia. Ite tein nii että nakkasin vetarin arkkupakastimmeen, toki jätesäkissä että välttyy sotkulta, ja laakeria paistelin 180 asteessa 15 min, vanhassa käytöstä poistetussa sähköuunissa. Loppu tuloksena että laakerin sai vaan pujottaa paikalleen.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #8 : 27.10.2015, 21:35:56 »
Itekki nuo ihan rällällä ja lämmöllä tehny. Eikä toisiaa kannata, niin ku allekirjottanu, rälläköijä liian syvälle/tiiviste pintaa. Koolia ei tarvii rälläköijjä ihan halki asti että se tipahtaa poikkeen. Ja uuden laakerin saa helposti paikalleen ku antaa laakerille lämpöö ja jos mahollista jäähyttellee vetoakselia. Ite tein nii että nakkasin vetarin arkkupakastimmeen, toki jätesäkissä että välttyy sotkulta, ja laakeria paistelin 180 asteessa 15 min, vanhassa käytöstä poistetussa sähköuunissa. Loppu tuloksena että laakerin sai vaan pujottaa paikalleen.

Ok. Ei tarttee viedä pajalle.

Päittäisvälystä ei ole, mutta säteittäistä on noin 1 mm verran - eli tuntee heilautettaessa.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #9 : 03.11.2015, 17:42:08 »
Itse vaihdoin viime kesänä. Ongelma ei ollut itse laakeri vaan se tiukkaakin tiukempi lukitusrengas. Se joko pillillä kuumaks ja sujauttaen paikalleen tahi kunnon prässillä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin laakerissa väljyyttä - pitääkö vaihtaa?
« Vastaus #10 : 05.11.2015, 15:04:50 »
Tere.
Totta,se lukitusrengas on tiukka ja lämpö on mielestäni se parempi vaihtoehto :knuppel2:
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

 

RallyBaron  Samppasport