Autoracing  KL-varaosat

-88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)

  • 16 Vastauksia
  • 4434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Shirak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tervehdys.

Tulin ostaneeksi vähän aikaa sitten tuollaisen vollen ja pitäisi päästä katsastamaan se.
Auto oireilee siten, että tyhjäkäynnillä kierroslukumittarin viisari nytkähtelee vuoroin ylös ja alaspäin. Kone tuntuu muutenkin käyvät hiukan huonosti. Välillä pysyy pitempäänkin käynnissä, mutta joskus sammuu nopeastikin. Ja yleensä sammuu kuin avaimesta sammuttaisi.
 Ajossa ei tunnu olevan mitään vikaan. Auto kiihtyy ja kulkee tasaisesti. Paitsi pariin otteeseen on valoissa seisomisen jälkeen ollut kaasuun vastaaminen epämääräistä ja kierrokset heittelehtinyt. ihan kuin olisi tukkoinen ollut. Siihen on auttanut kun sammuttaa auton hetkeksi. Sen jälkeen homma pelaa jälleen.
Niin ja kuskin alla oleva bensapumppu tuntuu ääntävän/surisevan ajoittain kovemmin. 
Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta ja neuvoa annettavana(toivottavasti oli edes osittain selkokielellä kirjoitettu ;D)

Tähän mennessä on vaihdettu
virranjakaja ja pyörijä
Ilmansuodatin
Korkeapainebensapumpun suodatin (mikä se kolmas mötikkä siinä telineessä, eli menee pumpulta siihen ja siitä suodattimelle)
Lisäksi imuvuotoja yritetty selvitellä tuloksetta.

edit:
https://www.youtube.com/watch?v=8H44sfLwLRw tuossa jonninlainen video kierrosluvun nykimisestä tyhjäkäynnillä
« Viimeksi muokattu: 16.09.2016, 08:16:49 kirjoittanut Shirak »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #1 : 17.09.2016, 16:38:12 »
Hall-anturihan tuosta tulisi ensimmäisenä mieleen. Voi pätkiä sekä syttyä että pumppua. Lienee vaihdetty virranjakajan kansi eikä koko jakajaa?

Kolmas mötikkä on ns. paineenvarain, jossa on vain jousikuormitteinen kalvo sisällä. Tarkoitus säilyttää painetta linjassa sammuksissa ollessa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Shirak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #2 : 18.09.2016, 17:58:49 »
Kiitos kovasti vastauksesta.  Kirjoitusasiavirhehän siellä oli, eli kansi vain :-)

Alan tutkimaan tuota Hall anturia

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #3 : 18.09.2016, 19:21:50 »
Sytkälamppu on hyvä diagnosointityökalu tuohon, eli lamppu kiinni vaikka puolanjohtoon ja yrittämään tulille, jos ei välky tasaisesti niin ongelma selkeästi on sytkäpuolella. Ei olisi ensimmäinen hallivikainen...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #4 : 18.09.2016, 22:49:07 »
Juurikin tuo mittarin pilkkiminen vaikuttaisi varsin tutulta halliongelmalta. Käyntihäiriöitähän tämän ikäisessä voi aiheuttaa jo melkein mikä vain syttypuolella, onnekseen niiden muutaman hassun komponentin uusiminen on varsin kivuton ja edullinen rasti.

Bensapumppu voi ääntelyllään kertoa kuluneista vuosista, toimia kuitenkin vielä vuosikausia. Pitäisi sen kuitenkin kohtuu tasaisesti surista...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #5 : 22.09.2016, 17:19:27 »
Hall -anturi ensisijaisesti.

lisäksi tulpanjohdot kandee vaihtaa, jos on vanhat.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #6 : 22.09.2016, 20:43:46 »
Painepumpun ääntely voi johtua myös toimimattomasta siirtopumpusta (tankissa).

Poissa Shirak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #7 : 29.09.2016, 08:41:14 »
Kiitoksia vastauksista. Pitää availla ja testata tuo siirtopumppu sitten, hyvä vinkki!

Tällä hetkellä tilanne se, että irroitin joku aika sitten sen virranjakajan ja putsailin sen. Oli hiukan likainen, kun se hall liitin oli irti. ajattelin jos pääsisi niin vähällä, mutta enään ei kone käynnisty. kovasti lupaa , mutta ei starttaa. todennäköisesti pakka väärinpäin, kun menin purkamaan virranjakajan akselinkin..


Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #8 : 29.09.2016, 11:40:16 »
Kysytääs tässä ketjussa muutama kyssäri tyttöystävän B200E koneesta. Kylmänä tyhjäkäynti pilkkii ja tuntuu kuin sytytyksen ajoitus olisi pielessä. Lämpimänä käy kuitenkin nättiä tyhjäkäyntiä. Joskus huomaa taajamassa pintakaasulla ajaessa pientä nykimistä (esim nelosella viittäkymppiä).
Viime talvena (noin 5tkm sitten) vaihdettu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Vika alkanut siis vasta nyt kesällä yht´ äkkiä.

Seuraavana listalla olisi suuttimien tiivisteiden vaihto, sekä mahdollisesti suuttimien putsaus pesurissa. Tulisiko foorumilaisille mieleen jotain muuta mistä voisi vika johtua?
Auto pitäisi katsastaa kohta, mites päästöt tollaisilla käyntihäiriöillä?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #9 : 29.09.2016, 17:59:31 »
Kysytääs tässä ketjussa muutama kyssäri tyttöystävän B200E koneesta. Kylmänä tyhjäkäynti pilkkii ja tuntuu kuin sytytyksen ajoitus olisi pielessä. Lämpimänä käy kuitenkin nättiä tyhjäkäyntiä. Joskus huomaa taajamassa pintakaasulla ajaessa pientä nykimistä (esim nelosella viittäkymppiä).
Viime talvena (noin 5tkm sitten) vaihdettu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Vika alkanut siis vasta nyt kesällä yht´ äkkiä.

Seuraavana listalla olisi suuttimien tiivisteiden vaihto, sekä mahdollisesti suuttimien putsaus pesurissa. Tulisiko foorumilaisille mieleen jotain muuta mistä voisi vika johtua?
Auto pitäisi katsastaa kohta, mites päästöt tollaisilla käyntihäiriöillä?

Vanha syttykivi taisi eräänä talvena aiheuttaa kylmällä koneella todella huonoa käyntiä ja pauketta, joka tosin hävisi jokusen minuutin tyhjäkäynnillä ryskyttelyn jälkeen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Shirak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #10 : 01.10.2016, 12:27:12 »
Nyt itsellä hörähti Volvo torstaina käyntiin ja toimi kuin unelma.  kävin jopa konttorilla hakee kuukaudeksi ajoaikaa (päästöt, ei autoa ajettu lämpimäksi/ säädöt)  ny aamulla yritän startata,  ni käynnistyy.  Kierrokset pomppaa 2000 Iin ja sit kone sammuu. Olettaa saanee,  että sytytyksen puolella olisi jotain.  Vai menikö polttoaineen puolelle, kun ei kaasuun ehdi vastaamaan..
Videota jälleen
https://youtu.be/Ir5fTPKP_Ug
« Viimeksi muokattu: 01.10.2016, 12:32:15 kirjoittanut Shirak »

Poissa Shirak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #11 : 02.10.2016, 12:05:47 »
Nyt käynnistyy ja kaasulla pysyy käynnissä, mutta huonosti käyden ja putkessa paukkuen. Tulpan johdot pitäisi olla oikein jakajalla, eli oikealta koneen keulasta katsoen 2134?

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #12 : 06.10.2016, 22:37:00 »
Vanha syttykivi taisi eräänä talvena aiheuttaa kylmällä koneella todella huonoa käyntiä ja pauketta, joka tosin hävisi jokusen minuutin tyhjäkäynnillä ryskyttelyn jälkeen.
Suuttimien tiivisteet ja sytytyspääte vaihdettu uusiin.  Käynti vähän parani,  mutta edelleen ongelmia. Nykii edelleen pintakaasulla ajaessa. Kylmänä käy huonosti. Oikestaan niin huonosti,  että kun kylmällä koneella ruuvaa tyhjäkäyntiruuvilla kierrokset 800pintaan, niin lämpimällä koneella tyhjäkäynti nousee jo 1100 paikkeille.

Jos säätää tyhjäkäynnin lämpimänä 800rmp, niin kylmänä ei pysy edes käynnissä...
Alkaa iteltä ideat loppumaan :-\
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #13 : 07.10.2016, 07:51:49 »
Auttaako sekään jos säätää lämpimänä tyhjäkäynnin 1000rpm? Muistaakseni se on ohjekirjankin mielestä b200e tyhjäkäyntilukema.
Onko muita imuvuotoja tai päästömittarin päässä katottu onko päästöt/seokset sinne päinkään?
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -88 740 2.0 tyhjäkäynti ja sammuileminen (b200e)
« Vastaus #14 : 07.10.2016, 08:26:57 »
Auttaako sekään jos säätää lämpimänä tyhjäkäynnin 1000rpm? Muistaakseni se on ohjekirjankin mielestä b200e tyhjäkäyntilukema.
Onko muita imuvuotoja tai päästömittarin päässä katottu onko päästöt/seokset sinne päinkään?
Joo auttaa lämpimänä tyhjäkäynti 1000-1100 paikkeilla, niin kylmänä käy ihan jees 800rpm tyhjäkäyntiä.
Ei ole ainakaan vielä löytynyt muita imuvuotoja, mutta pitää tarkistaa uudelleen. Tyttöystävä on juuri veljensä koululla mittaamassa päästöjä, niin voin toimittaa arvot tänne, jos huomautettavaa löytyy.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo