Mulla oli viime talvena ekaa kertaa kitkat omassa autossa alla, enkä kaivannut nastoja kertaakaan.
Emännän autossa on kitkat ollu jo monena talvena, eikä sielläkään ole nastojen perään huudeltu.
Ajotyyliä en joutunut muuttamaan mitenkään, minkäänlaisia vaaratilanteita ei ollut tms.
Eli itselle kitkoilla ajaminen ei ainakaan ole millään tavoin pärjäämistä, se oli valinta ja hyvä valinta olikin.
Itsellä kolme kitkatalvea takana ja allekirjoitan yllämainitun täysin.
Kaikki mahdolliset talvikelit on ehtineet tulla vastaan vesijäästä pitkiin pakkas- ja suojakelijaksoihin, eikä kertaakaan ole tarvinnut jännittää renkaiden puolesta. Kerran oli kaltevalle parkkipaikalle jäätynyt sen verran polannetta, että piti hiekottaa ruutu, että pääsi luistelematta pois.
Ennemminkin talvirenkailla "pärjäämisestä" voisi puhua niiden kohdalla, jotka ostavat jotain pilipalinastarenkaita, koska niitä mainostetaan vaikkapa suomalaisilla nastoilla ja sitten esson baarissa huudellaan rinta rottingilla, kuinka tuli löydettyä hyvät renkaat halvalla ja nastat on ainoat oikeat talvirenkaat. Toinen säestää taustalla, että joo hänelläkin tuli joskus auton mukana kitkat (15v sitten ja silloin jo vanhat) ja niillä ei tehnyt mitään, mikä vaan nastarengas on parempi.
Niin paljon pahaa olin kitkoista lukenut, ennen kuin omani ostin, että tosiaan vähän pelotti, miten niillä pärjää.
Paljon on puhuttu, että vesijäällä ei ole mitenkään mahdollista pysyä tiellä tai hallita autoa, mutta niin vain aina on perille päästy. Omille reiteille tuollaisia oikeasti huonokuntoisia pikkuteitä osuu äärimmäisen harvoin, joten sen perusteella olisi tyhmää valita renkaita.
Toisekseen tämä:
Allekirjoitan täysin, mutta totean samalla, että tuossa tilanteessa se kitka voi yllättää. Nimittäin kun se pito loppuu, niin sitten se loppuu. Tuossa tilanteessa epäilisin kitkan pitävän nastaa paremmin (kuurainen asfaltti) mutta nasta "varoittelee" enempi.
Todellakin on paljon tilanteita, joissa kitkarengas on vähintään yhtä hyvä ellei parempi nastoitettua ja jos kuljettaja on yhtään tilanteen tasalla ja kykenee ajamaan autoa myös "perstuntumalla", eikä vain korvakuulolla, niin ei siihen varoitteluun tarvita nastojen ropinaa.
Ja ainahan tuosta kitkarenkaan äkkinäisyydestä puhutaan, mutta tuota en pysty kokemuksen perusteella allekirjoittamaan. Ainakin R2 on siitä hyvä rengas, että ei ole päässyt varsinaisesti yllättämään koskaan ja pienessä luistossakin hallittavuus säilyy.
Ja mikä tärkeintä, niin kitkarenkaan ominaisuudet eivät heikkene niin dramaattisesti, kuin nastansa pudottaneiden nastarenkaiden, mistä syystä itsekin kitkoja halusin testata. Ja onneksi uskalsin ja sain huomata, että suurin osa suu vaahdossa kitkoja haukkuvista ei tiedä yhtään, mistä puhuu, vaan kertovat uskomuksia ja vanhoja testituloksia rankasti liioitellen.
Kannustan siis edelleen kaikkia kaupungeissa ja hyvin hoidetuilla pääteillä enimmäkseen ajavia rohkeasti kokeilemaan laadukkaita kitkoja. Itse voitat mukavuudessa ja muut joutuvat hengittämään vähemmän tappavaa katupölyä ja maksamaan rapautuvien teiden korjauksista.
Älkääkä nastakiihkoilijat tulko minulle kertomaan, että tarvitsen teitä karhentamaan jäätä. En tarvitse, pysykää nastoinenne kaukana ja viekää ne suola-autot mukananne, vihaan niitäkin!
Jos joskus huomaan, että kitkoilla ei pärjääkään keskikastin nastarenkaiden veroisesti, niin vaihdan kyllä takaisin nastarenkaisiin. Tällä hetkellä en vain näe sille mitään hyvää syytä.