Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: 244Markus - 02.10.2014, 13:20:30

Otsikko: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 02.10.2014, 13:20:30
Eli tallissa on B200F ja kaavailen B230F ostoa joten sopiiko 200 romppeet 230? lähinnä öljypumppu, öljypohja, käyttöakseli, kampiakseli, laakeripukit ynm ? kanget on 230:kymppisestä ja wisecot tilauksessa
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: sjs - 02.10.2014, 13:31:07
Kaikki sopii paitsi männät ja männänrenkaat (ja lohko), siis ihan kaikki eikä melkein kaikki.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 02.10.2014, 13:46:51
nyt oli hieman epäselvää  :D siis kaikki sopii paitsi männät ja männänrenkaat ?
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Elk - 02.10.2014, 13:54:25
nyt oli hieman epäselvää  :D siis kaikki sopii paitsi männät ja männänrenkaat ?
Niin.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 02.10.2014, 14:12:48
kiitos todella paljon !
 :)
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Lankku - 02.10.2014, 14:34:16
Kunhan tuleva lohko on samoja ikiä tai uudempi. Jos vanhempi, niin runkolaakerit voivat olla eri kokoiset ja on käytettävä sen mallin kampuraa.

Laakeripukkeja ei kannata sekoitella. Tarkistusmittaus vähintään sen jälkeen, todennäköisesti koneistuskeikka.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: sjs - 04.10.2014, 00:29:44
Kunhan tuleva lohko on samoja ikiä tai uudempi. Jos vanhempi, niin runkolaakerit voivat olla eri kokoiset ja on käytettävä sen mallin kampuraa.

Laakeripukkeja ei kannata sekoitella. Tarkistusmittaus vähintään sen jälkeen, todennäköisesti koneistuskeikka.
Juu, toi tosiaan unohtu, kampiakseleita on 2 eri runkolaakerilla.

55mm 1985-87
63mm 1987-98

Runkolaakerikoko selviää 100% varmasti vaan avaamalla, mutta 100% varmasti 55mm laakerit on 1985-86 valuvuotisissa ja 63mm 89->. 87-88 valuvuotisia on kumpiakin ilmeisesti, itsellä 87 ja 86 valuvuotinen 55mm ja 88 ja 89 valuvuotinen 63mm.

Mutta kiertokanget jne muut osat tosiaan sopii kaikki, kannet, hilppeet, tehostimet, laturit jne ulkoiset, vaikka 85 vuotisesta 98 sopii startti, vaikka ovat erinäköiset (alennusvaihde tais tulla 91 nurkilla) jne.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: ässäarpa - 04.10.2014, 01:09:53
kanget on 230:kymppisestä ja wisecot tilauksessa

Jos oikein ymmärsin niin mielestäni turhaa laitella wisecon mäntiä vakioveiveillä, vai oonko taas niin saatnan väsyny vai mikä tässä mättää.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: sjs - 04.10.2014, 14:25:53
Jos oikein ymmärsin niin mielestäni turhaa laitella wisecon mäntiä vakioveiveillä, vai oonko taas niin saatnan väsyny vai mikä tässä mättää.
Joo, tosiaan, vakiomännät kestää enemmän volvon koneissa kun kanget.

Eli wisecojen kavereiks H-kanget. Itsellä omissa koneissa vakiomäntien kavereina H-kanget, kun tehot on 400hv paremmalla puolella.

Noi 9mm kanget KATKEAA 100% varmuudella 250hv/450Nm lukemilla muutamalla vedolla.
13mm kanget kestää todistetusti 400hv/600Nm nurkilla, jos säädöt kohdillaan, jotkut saanut pienemmillä tehoillakin niitä MUTKALLE, toisilla kestänyt KUULEMMA 600hv.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 04.10.2014, 17:21:09
Siis vahvistetut 13mm kanget on! ;D
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Kaziganth - 04.10.2014, 17:44:20
Vahvistetut? :o
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 04.10.2014, 19:03:29
Vahvemmat * :D
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: lassii - 04.10.2014, 21:48:43
Joo, tosiaan, vakiomännät kestää enemmän volvon koneissa kun kanget.

Eli wisecojen kavereiks H-kanget. Itsellä omissa koneissa vakiomäntien kavereina H-kanget, kun tehot on 400hv paremmalla puolella.

Noi 9mm kanget KATKEAA 100% varmuudella 250hv/450Nm lukemilla muutamalla vedolla.
13mm kanget kestää todistetusti 400hv/600Nm nurkilla, jos säädöt kohdillaan, jotkut saanut pienemmillä tehoillakin niitä MUTKALLE, toisilla kestänyt KUULEMMA 600hv.

äläpäs nyt, linnunluut kestää kyl 300hv tehot mut siinä menee raja kyllä. Vääntö ne palikat hajottaa, piikkiteho tekee taas omaa tuhoo.

http://www.race.fi/fi/product/44737a/spm-conrods

Tuosta palikat sisään niin alkaa motti kestään.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: sjs - 05.10.2014, 22:09:16
äläpäs nyt, linnunluut kestää kyl 300hv tehot mut siinä menee raja kyllä. Vääntö ne palikat hajottaa, piikkiteho tekee taas omaa tuhoo.

http://www.race.fi/fi/product/44737a/spm-conrods

Tuosta palikat sisään niin alkaa motti kestään.
Joku voisi näyttää meille 300hv penkkilapun heikoilla kangilla, en usko että löytyy? :)

Hannu_264 on tuhonnut useamman B200 lohkon heikoilla veiveillä VAPAASTIHENGITTÄVÄNÄ n.140hv tehoilla ajamalla endurancea.

Ahdetussa koneessa katkeavat 100% varmasti 250hv tehoilla, jos nyt ei satu olemaan sellaista ahtopaineensäädintä, joka pudottaa 4000rpm ympärillä ahtopainetta pienemmäksi, ja taas lisää sitä sen jälkeen, synnyttäen tasaisen vääntökäyrän, taisaisesti nousevan huipputehon ja alle 450Nm vääntömomentin.

B200 lohkollakin saa jo tuon 450Nm vääntömomentin 250hv tehoilla, ja vääntömomentti ne volvon koneen tapauksessa rikkoo ne kanget. Niin kovaa piikkitehoa ei näistä koneista saa vakiorojuilla, että se teho itsessään kanget hajottaisi.

Ja ongelma pahenee huomattavasti vielä B230 lohkolla, koska iskutilavuus ja täten vääntö kasvaa.

Mutta ei viitsitä sotkea tätä aihetta sen enempää kankien kestolla, kun ei se ollut pääasia tässä aiheessa. :)
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Chall - 05.10.2014, 23:17:36
Vahvemmat * :D

Antaa ne periksi ennen ku vakio männät, turhaa vaihtaa mäntiä jos vakio kanget pitää.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: janne81 - 06.10.2014, 07:01:02
Entäpä jos topicin aloittaja aikoo porata lohkon, kai silloin saa laittaa muut kuin orig.männät?
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Veksi - 06.10.2014, 16:49:40
Entäpä jos topicin aloittaja aikoo porata lohkon, kai silloin saa laittaa muut kuin orig.männät?

Saa, kunhan ne on Volvon mitoilla valmistetut Mahlet
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Jugi87 - 15.10.2014, 15:41:57
Itellä 240 B200E 530 kansi pajalla ja rupesin mittimään että heittäsin sille kaveriksi B230 alakerran. Eikös se pitäis ihan bolt on tyylillä kanssa mennä...?
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Posi - 15.10.2014, 18:00:13
Menee.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: kerma - 21.02.2015, 17:01:21
Nostattaa vanhaa aihetta... Eli mulla ompi purettuna b200k ja päätin että en ala siitä mitää isompaa rakentaa, vaan ostan suoraan 230. Eli sitä mietin että onko tuo 200k.n kampura millään tapaa käyttökelvollinen vai ostanko suoraan alakerran jossa on sisuskalut valmiina? Multa kun löytyy 13mm veivit ja fb koneesta männät jo.
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 23.02.2015, 01:02:06
liekkö volvo olis teheny 2litraselle ja kuutionpari isomalle eri kampiakselia? uskosin että samat on... en sano varmaks  :idiot2:
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: kerma - 23.02.2015, 08:14:01
Niinpä.. Mutta lukenut k koneen kampurassa olevasta jostai ihme laakerista, liekö sitä sitten 740.ssä?
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: 244Markus - 23.02.2015, 09:34:58
Jaa onha niissä tietenki vuosimalli eroa et miten laakeroitu   :idiot2:
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: o_j - 23.02.2015, 09:36:36
Juu, toi tosiaan unohtu, kampiakseleita on 2 eri runkolaakerilla.

55mm 1985-87
63mm 1987-98

Runkolaakerikoko selviää 100% varmasti vaan avaamalla, mutta 100% varmasti 55mm laakerit on 1985-86 valuvuotisissa ja 63mm 89->. 87-88 valuvuotisia on kumpiakin ilmeisesti, itsellä 87 ja 86 valuvuotinen 55mm ja 88 ja 89 valuvuotinen 63mm.

Mutta kiertokanget jne muut osat tosiaan sopii kaikki, kannet, hilppeet, tehostimet, laturit jne ulkoiset, vaikka 85 vuotisesta 98 sopii startti, vaikka ovat erinäköiset (alennusvaihde tais tulla 91 nurkilla) jne.

Edelliseltä sivulta löytyi tämä viesti...
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: Taavi.H - 23.02.2015, 10:55:31
Ja tähän sopii varmaan musituttaa myös tämän pläjäyksen olemassaolosta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0

:)
Otsikko: Vs: sopiiko 200->230
Kirjoitti: kerma - 23.02.2015, 23:56:31
Kiitoksia! Mittaan vielä ton laakerin halkaisijan ni tietää varmuudella.  ;)