Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Suunnitteilla vapaastihengittävä 2.3l 531-kannella, apuja kaivattaisiin...

  • 75 Vastauksia
  • 38252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Sun täytyy mahdollisesti vaihtaa se apuakseli, joka pyörittää öljypumppua ja jakajaa. Lohkosta se jakajan blommi pois. Ei ole Ameriikan temppu.

Mites tuon kannessa olevan (poistettavan) jakajan kanssa? Siis mahdollinen tulppaus tms.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Mites tuon kannessa olevan (poistettavan) jakajan kanssa? Siis mahdollinen tulppaus tms.

Haet Volvolta sinne reikään sellasen muutaman euron tulpan.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Oletko pähkäillyt minkä sytkän meinaat laittaa? Omaan rojektiin laitan megaruutan. Kampuran päähän triggeripyörä ja mega ohjaamaan hukkakipinäpuolaa: jakajaa ei tarvi lainkaan.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Oletko pähkäillyt minkä sytkän meinaat laittaa? Omaan rojektiin laitan megaruutan. Kampuran päähän triggeripyörä ja mega ohjaamaan hukkakipinäpuolaa: jakajaa ei tarvi lainkaan.

Olen kasaillut kavereille noita MS:n piirilevyjä, mutta ei ole vielä kertaakaan ohjattu niillä sytytystä. Kyllä tuo MS on käynyt itsellänikin mielessä. Pääsisin sitten eroon jakajistakin?! Vaikka miksi se ei nyt aluksi voisi olla jakajallakin toteutettu ja käyttäen Megasquirt'n'spark:a
« Viimeksi muokattu: 05.02.2011, 22:47:16 kirjoittanut 1000BASE-T »

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Mukavasti karkotti keskustelijat, kun aihe sivusi MegaSquirtia...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Mukavasti karkotti keskustelijat, kun aihe sivusi MegaSquirtia...
Kaikilla täällä mega on. Eivät vaan kehtaa myöntää julkisesti. ;)
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 15:23:39 kirjoittanut järviin »

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Näinhän se tuppaa olemaan että kokonaisuus ratkaisee, mitään salatiedettähän viritys ei ole vaikka tarinat liikkuvat aina samat uudestaan muunneltuna. ;)

Se taas mikä kenenkin mielestä on hyvä kokonaisuus, on mieltymysasia ja lähinnä korvien väli tulee onnelliseksi kun vihdoin on saanut kasaan sen täydellisen moottorin.

Jos nyt pysytään alkuperäisessä aiheessa ja alkuperäisiä perusosia muuntamalla sääntöjen, vaikkapa FIA.N luokitustodistuksen mukaan jolloin ovat vertauskelpoisia keskenään, niin minä kokoaisin aiemmista ekoista vinokoneista poiketen tässä tapauksessa ihan perusosista jos hyllyssä on kerran 230 lohko, 530 kansi ja muut hilut ja katsoisin että mitat ja muut specksit on kaikki kohdallaan ja tehtaan suositusten mukaiset.
Eli ainoastaan koneistus sovituksen vuoksi alkuperäistä osaa käyttäen.
Tulos olisi varmasti kutakuinkin kun nokkana on H, sama n 165BHP DIN joka lähtee original cupin moottorista. 8)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..
740 M50B25

Poissa Aapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..

Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?


Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..

Jos käytetään 45mm
KURKKUJA, niin RUNGON PITÄÄ OLLA 55mm vähintään, ja Nokka-Akseli n 320 astetta ja erikoispaininkupit jne. Jospa ottaisitte ihan perusasioista selvää miten tehdään edes JM. moottori.  ;D nämä jutut ovat sitten ihan RC -.Asioita. KIlpamoottorit ovat omalla osiolla, tässä on KYSYMYS KATUKÄYTTÖMOOTTORISTA ILMAN  TURBOA. Eli menikö perille? 8)
Jos tarkoitit rungon kokoa niin se on maksimi katukäyttöön, 50 ja 55/ 62 ovat jo eri planeetalla, 40 mm rungolla saadaan jo yli 200BHp. Ihan sinällään, kuten on todettu, Lohkosta otetaan pois ja kansi jätetään rauhaan, koska se hajoaa liikaa työstettäessä. :-\
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011, 13:51:14 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?

Ei Mitkään suoraan. ja pitää muistaa että vesijäähdytteiset Toyotan männät eivät toimi ilmajäähdytteisessä ja JM.ssä nyt ei enää aikoihin ole ollut ilmakoneita. Tehoa sieltä kyllä saadaan, vaan se maksaa enemmän kuin Porschen tehonlisäys ihan "Bold on" asennuksella. Osia kyllä saa ja hyvin koottu ilmakone kesti isältä tyttärelle katukäytössä ja jätti kaikki viivalta.

Vävypoika kun ei tuonut sitä  huoltoon, niin se onneksi kesti 56Tkm ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?

Ei mitkään. Mäntiä saa halvalla, mutta kanget joutuu muuttamaan hivenen GM.n pikkulokon kangista, tämäkään ei ole mikään kynnyskysymys.

Tosin jos haluaa rumasti käyvän ja leikkaavan koneen ja tehoa niin valitsee :ns E-Bay osat halvalla. Kestosta on turha puha tässä vaiheessa kun käytetään joitain epäsopivia mäntiä.

 KatuKisakäyttöön aivan hyvät, kunhan rengastaa säännöllisesti, ettei tule tasarahavaurioita kannelle ja venttiileille. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Eli jos ei iskutilavuutta lisätä? Niin en minä ymmärrä VW.n mäntien käyttöä, ei siinä ole mitään järkeä vaihtaa heikompia osia vakioiden tilalle :idiot2:

Porausta ei voi vakiolohkolla lisätä yli 97mm. Iskunpituuden lisääminen epäkeskohionnalla on sitten taas toinen asia. Tässä tapauksessa käytetty (kestäväksi havaittu) on paras ratkaisu, uusista kun ei kukaan tiedä antaa mitään takuuta ja tuskin sitä kukaan kysyykään. Erikoisosille kun ei voi myöntää takuuta.

Ja missähän tässä kultakin , itse mukaanluettuna karkasi taas mop :hello:o käsistä.

Katukoneesta oli  kysymys ja korkeintaan isommasta pakoventtiilistä ja kanavan muotoilusta. :nohnoh
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Jos käytetään 45mm
KURKKUJA, niin RUNGON PITÄÄ OLLA 55mm vähintään, ja Nokka-Akseli n 320 astetta ja erikoispaininkupit jne. Jospa ottaisitte ihan perusasioista selvää miten tehdään edes JM. moottori.  ;D nämä jutut ovat sitten ihan RC -.Asioita. KIlpamoottorit ovat omalla osiolla, tässä on KYSYMYS KATUKÄYTTÖMOOTTORISTA ILMAN  TURBOA. Eli menikö perille? 8)
Jos tarkoitit rungon kokoa niin se on maksimi katukäyttöön, 50 ja 55/ 62 ovat jo eri planeetalla, 40 mm rungolla saadaan jo yli 200BHp. Ihan sinällään, kuten on todettu, Lohkosta otetaan pois ja kansi jätetään rauhaan, koska se hajoaa liikaa työstettäessä. :-\

Eikös tuossa nimenomaan tarkoitettukin 45mm runkoja sopivilla kurkuilla, ei 45mm kurkkuja.
"jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. "
Eli itse ymmärtäisin että jotkut 45mm kaasarit sopivankokoisilla kurkuilla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Aapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Ei mitkään. Mäntiä saa halvalla, mutta kanget joutuu muuttamaan hivenen GM.n pikkulokon kangista, tämäkään ei ole mikään kynnyskysymys.

Tosin jos haluaa rumasti käyvän ja leikkaavan koneen ja tehoa niin valitsee :ns E-Bay osat halvalla. Kestosta on turha puha tässä vaiheessa kun käytetään joitain epäsopivia mäntiä.

 KatuKisakäyttöön aivan hyvät, kunhan rengastaa säännöllisesti, ettei tule tasarahavaurioita kannelle ja venttiileille. ;)

Taitaa loppua "kuplan mäntien" halkaisijat 94mm (?).
Ja olen ihan samaa mieltä että jos hyvää siviilimoottoria meinaa tehdä niin wisecoa, jotku kiertokanget tms. ja stroukki kampiakseli.
Kanteen sen kokoset ventiilit kuin omiin seeteihin menee (joku 46/37).
Nokka-akselin valinta ja puristussuhde sitten valita maltilla.
45set tuplat 34-36 sisäkurkuilla jne. riittää varmasti.  Ja laitteleehan net jotku ruiskujakin... :)

 

Samppasport  Futurez