Samppasport  Futurez

Suunnitteilla vapaastihengittävä 2.3l 531-kannella, apuja kaivattaisiin...

  • 75 Vastauksia
  • 38469 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Eikös tuossa nimenomaan tarkoitettukin 45mm runkoja sopivilla kurkuilla, ei 45mm kurkkuja.
"jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. "
Eli itse ymmärtäisin että jotkut 45mm kaasarit sopivankokoisilla kurkuilla.

Niinpä. tuohon ehdottamaani perusratkaisuun vain riittävät mielestäni 40mm rungolla olevat tuplat, jolloin vääntökin on kohdillaan.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Hmm.. pientä valotusta kaasarin koon valintaan, dynossa saatuja tuloksia..
40mm tuplat 36mm sisäkurkulla 175hp, 45mm tuplat 36mm sisäkurkulla 200hp/sama kokoonpano 40mm kurkulla 218hp, 55mm tuplat 50mm sisäkurkulla 332hp.

Optimi kaasari koko joka on kutakuinkin riittävä kaiken tehon kotiuttamiseksi määritellään nyrkkisääntöisesti seuraavasti, kaasarin koko /imuventtiilin halkasia mm ja sisäkurkku 0.85 x imuventtiilin halkaisia.

Esim 40mm imuvena = 40mm runko, sisäkurkku 0.85 x 40 = 34mm
Toinen hyvä tapa aloittaa rungon koon määritys, on laskea tarvittava sisäkurkku koko ja valita passeli rungon koko sen perusteella... hmm... toki pienempiäkin runkoja/sisäkurkkuja voi käyttää jos haluaa.. ne rajaa vain maksimi tehon jossain kohtaa...

Pääsuutin koko: 4-4,5 x sisäkurkkun halkaisia, lisäilma: pääsuutin koko+20-40 seosputkesta riippuen. Tyhjäkäynti suutin on kohillaan Weberissä jos seos ruuvi on 1,5-3 kierrosta auki, Dellorto vaaka 4-5,5 kierrosta auki, dellorto pysty 1,5-4 kierrosta auki.


Huom! Nämä on suuntaa antavia ohjeita katuautoon... kilpamoottoreissa tehdäänkin jo erikoisempia ratkaisuja

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Noin se periaatteessa menee. Tämä noin 160bhp 6000rpm kone oli mulla  40mm rungot, 34mm kurkut  ja se huipputehohan ei tässä ole niin ratkaiseva vaan se joustava käyttöalue noin niinkuin päivittäisessä ajossa. Jos se muutaman hv häviää tehokkaimmille huipputehossa ei sillä ole käytännön merkitystä kokonaisuuden kannalta. Penkissä nämäkin ajettiin ja Isompiakin kokeiltiin vaan ei tulokset siitä juuri muuttuneet. K-Jet alkuperäisenä riittää hyvin, eli käytännössä vanha glt.n kone hyvin koottuna.Harmi ettei noita lappuja enää löydy mistään, olisi itsekin ollut kiva muistella kun hikipäässä ajettiin samalla dynolla tietty aina.

Ohjeet oli ihan oikein, kuin Heikolan Mikan käsikirjasta ;)
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 23:44:33 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Niinpä. tuohon ehdottamaani perusratkaisuun vain riittävät mielestäni 40mm rungolla olevat tuplat, jolloin vääntökin on kohdillaan.

Totta puhut kyllä, eli jos kansi on vakio ja nokkana joku volvon vakionokista niin 40mm isompia runkoja on varmaankin turha käyttää.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Tyhmä viisastuu kysyessään, joten:

Saakos tätä suunniteltua pakettia (b230f alakerta, 531 kansi, ruisku) muuten muutoskatsastettua 200-srj koriin, jolla olisi paperit 2l kaasutinmoottorilla?
Trafi:
"asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta)"
"moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)"
Ja nyt jos ihan heinämiehen järjellä ajatellaan, niin tuo ruisku toisi tuon 10% ja moottorin iskutilavuuden muutos tuon 15%(2.3l/2l=1,15) =>25%.
Vai pitäisikö nyt unohtaa tyystin nuo prosentit ja keskittyä tuohon kohtaan "ellei muuta osoiteta"?

Mites on tämän asian laita, kun tuon kannen vaihtaminen ja iskutilavuuden suurentaminen yli 10% menevät lisäksi sarjaan "moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia"

Kuka ymmärtäisi näiden määräysten päälle tai omaisi oikein kokemusta?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Käsittääkseni saa, jos laitat katin. Tarvike katit ei paljon maksa, ja voihan sen ottaa katsastuksen jälkeen pois, jos siltä tuntuu.
Sitä en osaa sanoa, että saako tuota enää "virittää" lisää(lain mukaan).

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Käsittääkseni saa, jos laitat katin. Tarvike katit ei paljon maksa, ja voihan sen ottaa katsastuksen jälkeen pois, jos siltä tuntuu.
Sitä en osaa sanoa, että saako tuota enää "virittää" lisää(lain mukaan).
Huoheli. Mikäli auto on rekisteröity ennen 1.7.1987, kattia ei tarvi putkeen tunkea. Ja kun tuo 2L kaasarikoneella varustettu on käytännössä samalla alustalla ja jarruilla kuin 2,3L ruiskukin, niin muutoskatsastukselle ei ole esteitä.
Jäitä housuun!

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Huoheli. Mikäli auto on rekisteröity ennen 1.7.1987, kattia ei tarvi putkeen tunkea. Ja kun tuo 2L kaasarikoneella varustettu on käytännössä samalla alustalla ja jarruilla kuin 2,3L ruiskukin, niin muutoskatsastukselle ei ole esteitä.
Ai se on noin vanha... ;)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Jep, jos sulla on lohko b230f:stä niin kone on silloin se. eli sen kummempia laskelmia siihen ei tarvita, jos auto vastaa alustaltaan ja jarruiltaan 230f mallia, kuten taitaa kai vastatakin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Joo, mutta saakos sitä sitten muuttaa enää?

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
 :) No kun et siitä huutele ja levität vain käsiä jos kysytään ja sanot että tommosena ostin ja ei siinä sitten tarvitse edes valehdella, kuten ei minunkaan ja suunnitteilla on tinakone nyt seuraavaksi nokalle ala Svenskit 8)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Onko noissa 531 kansissa minkäänlaisia eroja keskenään riippuen siitä, mistä ovat peräisin?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Tais olla K-jetin suuttimen reijillä tai ilman. Muuten sama. Mikä vuosimalli se sun auto oli. Jäi vaan häiritsemään toi moottorin vaihto juttu.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Mulla on vasta rahat takataskussa ja hommaa olen vasta hahmottelemassa. Kannen ajattelin hommata nyt pikapuoliin ja kiikuttaa kansipajalle, kun alkaa vaikuttaa siltä että sen kannen saisi kyllä sitten johonkin alakertaan sopimaan. Koria ei ole myöskään vielä hommattu. hissukseen...

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Joo, mutta saakos sitä sitten muuttaa enää?

Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?

 

Kulkukoira  Proturbo