Autoracing  KL-varaosat

Päätyjakajasta

  • 12 Vastauksia
  • 5672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Päätyjakajasta
« : 23.10.2012, 01:17:12 »
Kun tuo viritysaihio, josta lähdettiin liikkeelle oli siis b230fb, ruiskut heivattu mäkeen ja 2x 45 weberiä syöttää bensaa.

Mitä kaikkea noista bokseista yms. tarvin, jotta noitten kaasarien kanssa sais ton päätyjakajan toimimaan?
Tossa koitin kaikennäköistä sähkökaaviota tulkata, mutta en nyt hirveästi valaistunut näistä.
Lisäksi, voiko tolle päätyjakajalle tehä jotain parannuksia yms virittelyä?
Joku ehkä huomaakin, tää sytytyspuoli ei oo mun vahvimpia ja ekaa projektiahan tässä opetellaan.  ;)

Pistin nyt virityspuolelle, koska viritetty moottori kyseessä. Jos joku näkee tämän vääräksi paikaksi, niin ehkä siirtää oikeampaan?
BMW M5
Volvo 740

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #1 : 23.10.2012, 10:33:41 »
Laita lohkojakaja, koska eikös sulla oo koppana 240...

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #2 : 23.10.2012, 17:34:43 »
Laita lohkojakaja, koska eikös sulla oo koppana 240...
Tää on vähän se vastaus mitä en hakenut  :D
Kyllähän tohon 200 sarjalaiseenkin toi päätyjakaja menis, kun tekis hiukan tilaa tulipeltiin? Ei taida siinä kohtaa olla tulipellin takana mitään kriittistä, jottei siihen syvennystä voisi tehä?
BMW M5
Volvo 740

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #3 : 23.10.2012, 18:03:41 »
mikset vaan laita sitä pystyjakajaa niin tarvitse ruveta tulipeltiä silppomaan. itse olen sen myös joskus tehny ja todella helppo homma. paremmannäköinenkin pystyjakaja 240:ssä
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #4 : 23.10.2012, 18:09:17 »
Helppo tosiaan laittaa, sekä todellapaljon helpompi jatkossa säätää ym! Saattaa vaatia apuakselin vaihdon rattaalliseen malliin jos ei jo ole.
 Itseltäni löytyisi ylimääräinen pystyjaka.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #5 : 23.10.2012, 19:44:46 »
Aattelimpa vaan, kun tuommonen päätyjakaja löytyisi valmiina itseltä. Jakaja kysymystä silmällä pitäen nakkasin tonne kyllä jo pystyjakajan rattaallisen apuakselin.
Taitaa vaatia lisää muokkausta tuo uusi imusarja, jotta saadaan tarpeellinen alipaine jakajallekkin.
BMW M5
Volvo 740

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #6 : 07.11.2012, 23:40:02 »
Päätyjakajassa vaan jäykkä akseli, hall anturi ja huora. Ei tuolle mitään voi tehdä, boksithan ne säätää tuon sytytyksen.
Ei se alipainekello pakollinen ole pystyjakajassakaan, lukittee vaan säädön ja käyttää pelkkää keskipakoennakkoa.
Hölmöähän se on mennä tulipelliä raiskaamaan, kun toisenmallisella jakajalla hoituis homma.

« Viimeksi muokattu: 07.11.2012, 23:42:29 kirjoittanut juhal »

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #7 : 10.11.2012, 21:15:10 »
Mikäs ton alipainekellon virka sitten on, jos sen voi vaan jättää pois?
BMW M5
Volvo 740

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #8 : 11.11.2012, 02:06:45 »
Mikäs ton alipainekellon virka sitten on, jos sen voi vaan jättää pois?
Varmaan sama kuin kaikissa muissakin jakajissa (?), eli säätää sytytystä moottorin kuormituksen mukaan. Kun imusarjassa on kova alipaine tai vakiopaine (eli ei painetta), menee säädin joko myöhäiselle tai aikaiselle (en nyt muista, mutta luulisin että aikaiselle... :-[). Välttämätönhän tuo ei moottorin toiminnan kannalta ole. Kuulemma häviää vain herkkyys moottorista sen poistamalla (tosin omissa italian ihmeissä alkoi kulku maistumaan kun repi ne alipainesäädöt vex). Jos alipainesäätö puuttuu, toimii jakaja tällöin vain keskipakosäädöillä, jotka aikaistavat sytytystä suurilla kierroksilla. :pomo:

Mm. Fiat 127:n moottori toimi oikein hyvin ilman tuota alipainesäätöä. Tosin moottorin sai tällöin joko "vääntämään" tai kiertämään, valitsin kiertämisen. :2funny:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #9 : 11.11.2012, 11:39:12 »
Laita suosiolla lohkojakaja jossa on keskipako ennakonsäätö. Ei ole aloittelijoille helppo homma poistaa Lh:sta bensapuolta ja jättää vaan sytkä. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa huttune244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #10 : 11.11.2012, 14:10:32 »
Kertokkaas, että miten tuo lohkojakaja tehdään kiinteäksi? Jokin osa ottamalla pois? Suunnitelmissa laittaa b230fk lankkuun ja pitäisi tuo operaatio tehdä, kun ei tulipeltiä viitsi silpoa.
Volvo 945 -98 Classic

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #11 : 11.11.2012, 14:53:17 »
purat jakajan ja pohjalta löytyy tollanen jousisysteemi



tuo on ilmeisesti tämä keskipako ennakkosäätö. sen jumittamalla jakajasta tulee "kiinteä". itse siis hitsasin nuo yhteen
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Päätyjakajasta
« Vastaus #12 : 13.11.2012, 23:55:16 »
Jos meinaatte laittaa päätyjakajallisiin koneisiin lohkojakajan niin tarvitsette apuakselin missä on hammasratas



Ja tietää jakopään purkamista



Onhan sitä joskus tullut poterokin tehtyä

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo