Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Koala - 18.11.2019, 01:13:13
-
Penkinlämmitin lopetti lämmittämisen. Sensukseen ei tule herjaa tästä. Vikakoodeja en ole käynyt lukemassa, koska olen ennen ajellut autoilla joissa ei ole ollut lämmittimiä, joten en oikein osaa vaatia lämmitystä :)
Sulakerasia pitäisi olla jossakin hanskalokeron alla. Olisiko jollakin antaa ohjeita mitä pitää purkaa?
-
Täällä sama homma. Vaihdellaan ratkaisuja, kun selviää.
-
Ja tulikin jo vastaus, että 200 eur kustantaa istuinpenkin lämmitinelementin vaihto.
-
Ja tulikin jo vastaus, että 200 eur kustantaa istuinpenkin lämmitinelementin vaihto.
Kävitkö lukemassa vikakoodit vai kuinka tuo selvisi? Ei taida mennä mihinkään takuuseen?
-
Ja tulikin jo vastaus, että 200 eur kustantaa istuinpenkin lämmitinelementin vaihto.
Onko tuo Sinisen hinta vaihtotyölle ja sisältyykö myös osat hintaan? Omastani lämmitys on myös kadonnut ja tuo "nahka" on sangen tyly eturauhaselle :-\
Jokohan tuon jälkeen olisi kaikki tyyppiviat kertaalleen korjattu ja voisi jäädä odottelemaan EGR-tuhoja.
-
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1884064&ukey_make=865&ukey_model=11977&modelYear=2017&ukey_category=7854&ukey_driveLine=441
Kuvassa numerot 5-8 ovat noita lämmityselementtejä, ei tosiaan ole kovinkaan pahan hintaisia.
-
Moi,
Onko kukaan vaihtanut itse lämmityselementtejä tai mitannut niiden kuntoa?
Sain siniseltä tarjouksen kuskin penkinlämmittimen korjauksesta, hinta 450€
Löytyyköhän kytkentäkaavioita mistään?
Testerit eivät taida auttaa tässä asiassa? Minulla on sellainen käsitys, ettei penkinlämmitin ogelmasta tule vikakoodia?
Pääseekö 2014 vuoden Vidalla 2017 vuosimallia diagnosoimaan ollenkaan?
-
Pääseekö 2014 vuoden Vidalla 2017 vuosimallia diagnosoimaan ollenkaan?
Noup. Ei toimi näiden SPA alustaisten kanssa.
-
Sain siniseltä tarjouksen kuskin penkinlämmittimen korjauksesta, hinta 450€
"Ja tulikin jo vastaus, että 200 eur kustantaa istuinpenkin lämmitinelementin vaihto."
Onko korjauttaneilla mennyt takuuseen, vai mikä mahtaa olla yleinen hintataso? Paikallisen Sinisen toiminta on laskenut pohjamutiin ja YT:t siellä menossa, olisi mukava saada vähän vertailupohjaa ennen itsensä altistamista ylimieliselle tiskihenkilölle. Nuo verhoiluhommat eivät oikein herätä innostusta :-[
-
Kuka vaihtaa lämmityselementin noin edullisesti?
Jkl. Hämeen Auto antoi tarjouksen:
- lämmityselementit 90€/kpl. x2
- vaihtotyö 2h. 206€
- vian selvitys 64€
Yhteensä: 450€
-
Tuo ylempänä ollut 200,- lienee siis työn osuus, kuten vähän epäilinkin.
-
Lämmityselementti ilmestyi varaosakaupan valikoimiin, mutta toistaiseksi vain säädettävällä reisituella oleviin istuimiin. Varma merkki kysynnästä >:(
-
Lämmityselementti ilmestyi varaosakaupan valikoimiin, mutta toistaiseksi vain säädettävällä reisituella oleviin istuimiin. Varma merkki kysynnästä >:(
Mistä näitä saa? Olis tarvetta itselläkin. Tuntuvat olevan kulutustavaraa, kun autolla on ajettu vasta 65 tkm.
-
Mistä näitä saa? Olis tarvetta itselläkin. Tuntuvat olevan kulutustavaraa, kun autolla on ajettu vasta 65 tkm.
Asiaa tutkittu ja todettu kuskin istuinosan elementissä turhan suuret ohmit. Vastus ei ole vielä kokonaan poikki, mutta teho on jo tippunut kymmenesosaan vänkärin penkkiin verrattuna.
Vastuselementin vaihto näytti vähän työläältä, mutta ei mahdottomalta. Tarvii varmaan ottaa penkki ulos autosta, jotta on paremmin tilaa touhuta. Ensin pitäisi se vastuselementti saada jostakin, täytyy poiketa siniselle.
Onko näitä kukaan saanut goodwillin avulla korjatuksi? Kolmas vuosi on jo menossa pitkällä, joten takuuseen eivät enää korjaile ellei ole erityistä kampanjaa näihin.
-
Omassa autossa tämä vika menossa korjaukseen samalla kun käsijarrun johtosarjoja uusitaan. Kuskin penkin istuinosa lämpenee, mutta hitaasti. Selkänoja ei lämpene ollenkaan. Myyjäliike onneksi osallistuu kustannuksiin, kun on hiljattain ostettu auto..
-
Omassa autossa tämä vika menossa korjaukseen samalla kun käsijarrun johtosarjoja uusitaan. Kuskin penkin istuinosa lämpenee, mutta hitaasti. Selkänoja ei lämpene ollenkaan. Myyjäliike onneksi osallistuu kustannuksiin, kun on hiljattain ostettu auto..
Paljonko on kilsoja takana?
-
Mistä näitä saa? Olis tarvetta itselläkin. Tuntuvat olevan kulutustavaraa, kun autolla on ajettu vasta 65 tkm.
Skandixilla näitä myös myydään, hinta Suomen verolla 87,72 (Tuote 1075591). Hinta lienee lähellä Sinisen hintaa, joten ei kannattane meren takaa tilata, ellei samaan toimitukseen ota muuta edullisempaa postikuluja kattamaan.
Reisituettoman penkin elementti maksoi täällä jokseenkin saman. Koko vaihto työn ja kiinnikkeiden kanssa karvan alle 220,- yhteen penkkiin.
-
95 euroa oli sinisen hinta vastukselle, tehdastoimitus arviolta 26.1.
Täytyy laittaa pakkasten ajaksi lampaan talja vai tokmannin istuinlämmitin? :idiot2:
Tarvitaanko jotain kiikkikkeitä, jotain johtonipsuja ehkä?
-
Paljonko on kilsoja takana?
114tkm on nyt mittarissa, loppuvuodesta 2016 käyttöönotettu auto.
-
Kuskin penkin istuinosa lämpenee, mutta hitaasti. Selkänoja ei lämpene ollenkaan.
Katsoin oman lämpökameralla ja se käyttäytyy juurikin samoin. Silti eilen mittailin, että nimenomaan istuinosan vastusarvo oli aivan erilainen kuin vänkärin penkissä, kun taas selkänojissa oli samanlaiset lukemat. Tätä voi pähkiä osia odotellessa...
-
Tarvitaanko jotain kiikkikkeitä, jotain johtonipsuja ehkä?
Laskussa: Volvo kiristin, koodi 95722, 16 kpl. Varmaankin päällisen kiinnitykseen uudet osat.
-
Laskussa: Volvo kiristin, koodi 95722, 16 kpl. Varmaankin päällisen kiinnitykseen uudet osat.
Tuskin ovat päällisen kiinnittämiseen, kun siinä on sellaiset kourut ommeltu/liimattu suoraan kankaaseen. Kouru vaan koukataan pykälän taakse.
-
Tuskin ovat päällisen kiinnittämiseen, kun siinä on sellaiset kourut ommeltu/liimattu suoraan kankaaseen. Kouru vaan koukataan pykälän taakse.
Kossusta veto? :)
Osanumerolla löytyy sinkilä, esimerkiksi: https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2017/Clamp/1195332/95722.html
-
Kossusta veto? :)
Osanumerolla löytyy sinkilä, esimerkiksi: https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2017/Clamp/1195332/95722.html
Juu, en viitsi tuohon vetoon lähteä, kun en oo yhtään viinamäen miehiä ;)
En ole varmaankaan purkanut vielä riittävän syvälle, mutta aivan heti ei tuollaisia sinkilöitä tullut vastaan.
Reisituen purin ja totesin, että vastuselementtimatto on liimalla kiinni pehmusteessa.
-
Tampereen Käyttöauto yllätti positiivisesti, kun viesti lämmityselementin saapumisesta tuli jo seuraavana aamuna. Ilmeisesti yksi vastus oli heillä hyllyssä ja tarkoituksena asentaa toisen asiakkaan autoon, mutta tämä oli perunut huollon. Tänään pääsikin sitten ihmettelemään, miten vastus vaihdetaan.
No.. penkki irti, ulos autosta ja pikku hiljaa purkamaan. Tunnin kuluessa oli osat saatu erilleen ja pehmusteosa ilman päällistä oli pöydällä. Vanha vastuselementti oli liimattu kiinni pehmusteeseen eikä sitä saanut irti ilman että pehmusteesta lähti paloja. Päädyin liimaamaan uuden vastuksen vanhan päälle. Sinkilätkin tulivat purkuvaiheessa vastaan ja kokoamisvaihe vaati kauppareissun sinkiläpihtien ja sinkilöiden hankkimiseksi. Kokoaminen meni ihan kivuttomasti käänteisessä järjestyksessä. Tehokasta työaikaa kului näin ensikertalaiselta tähän askarteluun kolmisen tuntia, joten kovin hyvää tiliä tällä ei pystynyt tekemään. Oikeastaan merkkiliikkeen hinta n. 100 euroa asennuksesta on suhteellisen halpa. Nyt jos tekisi toisen penkin, niin varmaan menisi alle jo kahden tunnin, mutta aika puuha kuitenkin.
Taas on yhtä kokemusta rikkaampi tämän Volvoilun suhteen. Tosissaan auto on V90 -18 ja mittarissa 65 tkm. Että sellaista premium laatua. Onneksi tuli kuitenkin kuntoon.
Yritin löytää juurisyyn vikaantumiselle, mutta se jäi arvoitukseksi. Vastuslanka oli vähän kuin käämilankaa, mutta erittäin ohutta ja monisäikeistä. Tavallinen tina ei siihen oikein ottanut. Vaikutti siltä, kuin vastus olisi kauttaaltaan huono, ei vain yhdestä kohdasta venähtänyt. Ohmien mittaaminen eri kohdista oli vähän hankalaa, kun käämilankamaisuuden takia yleismittari ei ottanut kontaktia. Vasta kun vastuksen katkaisi ja laittoi runsaasti tinaa, sai mittarin jotenkin kytkemään. Voi hyvin olla, että vikana oli ainoastaan heikentynyt tinaus piuhojen liitoskohdassa. No, vaikka olisikin näin, niin koko penkin joutuu purkamaan, jotta pääsee asioihin käsiksi.
Kuvat ovat kivoja:
Penkki ulkona autosta
(https://i.ibb.co/6XKCZKq/20210109-095813.jpg) (https://ibb.co/6XKCZKq)
Istuinosa irrotettuna. Selkänojalle ei tarvinnut tehdä mitään.
(https://i.ibb.co/s5J0VyQ/20210109-095754.jpg) (https://ibb.co/s5J0VyQ)
Vanha vastus pehmusteen pinnalla
(https://i.ibb.co/YB6Gpc7/20210109-100523.jpg) (https://ibb.co/YB6Gpc7)
Uusi vastus liimattuna istuinosaan.
(https://i.ibb.co/7CnLT9j/20210109-131142.jpg) (https://ibb.co/7CnLT9j)
Päällinen kiinnitettynä istuinosaan ja reisitukeen.
(https://i.ibb.co/qRkQty9/20210109-132932.jpg) (https://ibb.co/qRkQty9)
Penkki koottuna ja pestynä.
(https://i.ibb.co/PGg73Pc/20210109-140839.jpg) (https://ibb.co/PGg73Pc)
Toimivuuden testaus.
(https://i.ibb.co/9TdqqVz/FLIR0436.jpg) (https://ibb.co/9TdqqVz)
-
Suuret kiitokset hessu80! Nyt tietää, mikä odottaa, jos omatoimisuuteen päätyy.
Tämä tulee sinulle vähän myöhään, mutta omamekaanikko kertoi vastuksen irtoavan pehmusteesta varovasti lämmittämällä. Vähän toki mielessäni ihmettelin lämpöelementin lämmittämistä ::) No, kuumailmapuhallin on varmaan vastusta tylympi liimalle. Osa mekaanikoistakin kuulemma tyytyy liimaamaan elementin vanhan päälle.
Näissä on kyllä laatu pettänyt pahemman kerran. Onkohan tämä vain S/V90 ominaisuus, vai onko samaa kuraa muissa mallisarjoissa? Mahtaako Volvon istuimet olla peräisin yhdeltä valmistajalta, vai onko kokoonpanotehtailla omia valmistajia lähinurkillaan?
-
Kuumailmapuhallinta ei hoksannut kokeilla vanhan vastuksen irrottamiseen. Minusta uusi istui siihen päälle tosi mukavasti, onpahan yksi matto enemmän tukemassa uutta vastusta ja penkin runkoa.
Tiedä sitten selittääkö valmistusmaa Puola jotakin? Sama oli uudessakin, mutta eri osanumero ja vähän erilainen matto, vaikka itse vastus näytti samalta.
-
Jos joku haluaa tehdä itse vikadiagnoosia, niin ehjän istuinosan vastuksen resistanssi on 1,3 ohmia ja selkänojan 0,8 ohmia. Mittaamaan pääsee takapenkin puolelta, kun ottaa kaksi torxia irti ja nostaa muoviselkämyksen pois. Selkänojaan on ihan liitin, mutta istuinosan vastus pitää mitata painamalla mittasondit johdon kuoren läpi. Istuinosan vastukselle menee neljä piuhaa, punainen ja musta vastukselle ja sinivalkoiset lämpötila-anturille.
Rikkinäisestä vastauksessa oli mulla 15 ohmia. Istuinosa ja selkänoja ovat ilmeisesti kytkettynä sarjaan jossain ohjainboxilla. Siksi selkänojakaan ei lämmennyt, vaikka siinä ei vikaa ollutkaan.
-
Suuret kiitokset hessu80! Nyt tietää, mikä odottaa, jos omatoimisuuteen päätyy.
Tämä tulee sinulle vähän myöhään, mutta omamekaanikko kertoi vastuksen irtoavan pehmusteesta varovasti lämmittämällä. Vähän toki mielessäni ihmettelin lämpöelementin lämmittämistä ::) No, kuumailmapuhallin on varmaan vastusta tylympi liimalle. Osa mekaanikoistakin kuulemma tyytyy liimaamaan elementin vanhan päälle.
Näissä on kyllä laatu pettänyt pahemman kerran. Onkohan tämä vain S/V90 ominaisuus, vai onko samaa kuraa muissa mallisarjoissa? Mahtaako Volvon istuimet olla peräisin yhdeltä valmistajalta, vai onko kokoonpanotehtailla omia valmistajia lähinurkillaan?
Omaan autoon tehtiin eilen tämä korjaus merkkiliikkeessä ja kuumailmapuhallin tosiaan näytti olevan käytössä vanhan vastuksen irrotuksessa.
-
Nyt kun omastakin V90 grilli rikki, tiedustelisinkin onko joku joutunut vaihtamaan useampaan kertaan. Vai onko tuohon elementtiin tehty jotain kestävyyden lisäämiseksi?