Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: tj86430 - 24.04.2021, 15:15:34

Otsikko: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: tj86430 - 24.04.2021, 15:15:34
Tulin mökille, ja unohdin schuko-latauspiuhan kotiin. Tästä tuli mieleeni pari kysymystä:

Autotallissa on voimavirtapistoke, mistähän saisi mahdollisimman kohtuuhintaisen latauspiuhan jolla voisi ladata voimavirtapistokkeesta?

Empiirisisen tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että jos ei ole mahdollisuutta ladata, on edullisin tapa tehdä reissuja, joihin sisältyy sekä kaupunki- että maantieajoa ajaa charge-moodilla maantietä sen verran, että saa akkuun riittävästi virtaa kaupunkiosuuksien ajamiseen. Esim. kun lähden mökiltä lähimpään kaupunkiin, on ensin vähän toistakymmentä kilsaa hidasvauhtista mökkitietä ja paikallista taajamaa, sitten kolmisenkymmentä kilsaa maantieta ja kaupunkissa taas viitisen kilsaa taajamaa. Vaikuttaa siltä, että aina maantieosuudella kannattaa pitää chargea päällä niin että saa akkuun parinkymmentä kilsaa lisää rangea ja ajella nuo taajama/mökkitie pätkät sähköllä. Onko kellään parempaa tietoa?
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: volvoandy - 24.04.2021, 16:12:05
Hei,
ei varmaan voi suoraan voimavirtapiuhasta ladata hybridiä/sähköautoa ettei tule vaurioita? Jännitteissä tms voi olla jotain eroja ettei välttämättä ota virtaa oikein vastaan. Ei ole kyllä käytännön kokemusta ja meilläkin autotallissa olisi voimavirta valmiina.... Tuosta joltain automyyjältä taannoin kysyin ja sanoi, että kyllä se kotilatausasema silti pitäisi laittaa? Nimittäin se lataaminen voimavirrasta voi syödä muiden kodinlaitteiden tarvitsemaa virtaa. Meillä kaikki on saman sähkökeskuksen alla eli noin voisi käydäkin. Tuon Yle artikkelin mukaan tosin voimavirta 3x16A riittäisi :

https://yle.fi/uutiset/3-9609714

Minun logiikalla jos autossa kun autossa käyttää jotain "charge" toimintoa akkujen lataamiseen, niin auto kuluttaa silloin kyllä (paljonkin) enemmän polttoainetta, kun ajaisi esim. normaali/automaattisesti olevassa "hybrid" tilassa  ::) Eli jos ei ole mahdollisuutta ladata ennen ajoa, niin ei tuota ominaisuutta kannattane käyttää. Omasta mielestä nuo T8 mitä olen seuraillut ja kysellyt kuluttavat kyllä sen verran paljon esim. matka-ajossakin tai sekalaisessa käytössä (jos ei muista ladata) joten en taida sellaista olla tulevaisuudessakaan hankkimassa. Saati sitten että tulisi cross countryyn jotain pluginia, tuskinpa. Sähköauto taitaa olla seuraava suoraan ja plugin hybrideistä kuuluu vähän huonoja uutisia (kuten kaikista oli käyttövoima mitä vaan  :nohnoh)
Kommentoikaapa miten tuolla voimavirtapiuhalla voi suoraan toimia ja onko lataushybridi todella vaan "viherpesua" eli onko joku 7-9L kulutus tuolle V90 T8:lle normaalia? Monissa autoliikkeiden "kulutuskuvissa" olen huomannut näiden mallien suhteen helpostikin jotain 8-9L lukemia. Liisariautoja Ruoåttista suurin osa ja onkohan paljon trippinollausnappulaa paineltu tankkauksien yhteydessä (saati latailtukaan...)?? Tainneet vaan huristella menemään, kun ollut firmalle halpa malli hankkia  :P
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: tj86430 - 24.04.2021, 17:40:30
Voimavirtalatauspiuhalla tarkoitin jotain tällaista: https://www.kotilaturi.fi/tuote/kotilaturi-fi-latausjohto-11kw/

Chargen käytöstä tein tähän mennessä yhden kokeilun: lähtiessä akku tyhjä. Menomatka pelkällä bensalla, tietokone näytti keskikulutukseksi 9,1. Paluumatka samaa reittiä aluksi bensalla ilman latausta, sitten maantiellä charge päällä kunnes akussa virtaa 17km ajoon (tässä kohtaa keskikulut nousi tietokoneen mukaan ->10, mukana myös menomatka), sitten bensalla kunnes tultiin 60km/h alueella ja viimeiset 15km pelkällä sähköllä. Kaiken tämän jälkeen tietokone näytti keskikulutukseksi 8,3 (tässä siis mukana myös menomatka). Tämän perusteella charge kannattaisi, nimenomaan siten, että ladataan maantiellä (80-100 nopeusrajoitukset) ja käytetään sähköä 40-60 nopeusrajoitukset. Tutkimukset jatkuvat.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: volvoandy - 26.04.2021, 00:16:21
Voimavirtalatauspiuhalla tarkoitin jotain tällaista: https://www.kotilaturi.fi/tuote/kotilaturi-fi-latausjohto-11kw/
No on siinä kaapelilla hintaa...! Eikö tuolla melkein saa jo uuden latausaseman esim. mökille tms. Naapuri ainakin kommentoi, että VW id3 sähkölatausasema maksoi jotain n. tonnin luokkaa (asennettuna).
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: Scraab - 26.04.2021, 11:12:54
No on siinä kaapelilla hintaa...! Eikö tuolla melkein saa jo uuden latausaseman esim. mökille tms. Naapuri ainakin kommentoi, että VW id3 sähkölatausasema maksoi jotain n. tonnin luokkaa (asennettuna).

Toisaalta kaapelissa on jokseenkin perus-seinälaturin toiminnot, ja tuolla voi ladata kotona, mökillä, töissä, sukulaisten nurkissa 8); erinomaisen joustava ratkaisu siis. 16A voimavirtapistoke on näet melko yleinen kapistus, ainakin ydinkeskustojen ulkopuolella.

Omaan talliprojektiini taidan toistaiseksi tehdä vain putkituksen seinälle latauslaitetta varten. Hankkii sitten laitteet tarpeen mukaan. Tämän hetken ajoprofiilille hybridi sopisi melko hyvin. Mökkimatkalle ei sähkö ihan riitä, mutta muut ajot hoituisivat pääosin mainiosti sähköllä. Jos hybriditekniikan luotettavuus olisi Toyotan tasolla, voisi vaihtoa harkita :)
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: tj86430 - 26.04.2021, 11:32:23
Niin, ei kai noita schuko latauspiuhojakaan saa yhtään halvemmalla:

https://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/32208591

https://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/sahkotarvikkeet/sahkoauton-laturit/221061/mennekes-sahkoauton-latauskaapeli-me35138?gclid=Cj0KCQjw4ImEBhDFARIsAGOTMj-FARQ-qBzjj5QGoD0HhBdOlqkno1FP7R6jx6WvXvlgFPyaW8AGGj0aAmv1EALw_wcB

(tai jos saa, niin vinkatkaa)
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: makekin - 26.04.2021, 20:26:27
Moi.

Oisko tuolla:

https://www.tori.fi/koko_suomi?q=type%202&c=2046&cg=2040

t.make
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: tj86430 - 26.04.2021, 21:57:18
Moi.

Oisko tuolla:

https://www.tori.fi/koko_suomi?q=type%202&c=2046&cg=2040

t.make
Näytti muutama schuko-töpselillä olevan. Voimavirtaan ei tainnut olla yhtään.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: volvoandy - 07.02.2023, 15:52:42
Hep!
Minun pitää kyllä ottaa vähän takaisin omaa tuota "marmatusta" tuolla aiemmin mainitsemastani "charge":sta :nohnoh kun meillä nyt samalla voimalinjalla XC60. Vasta muutaman päivän ollut ajossa ja tosi hyvältä paketilta tuo T8 kyllä vaikuttaa. Normaalilla suko-mennekespiuhalla lataillaan autotallin 16A ja akun koko on 11,6kWh. En tiedä paljonko todellisuudessa A:na ottaa sisään, jotain 3-4h tuntunut menevän täyteen latauksessa. Ollaan latailtu nyt vähän halvemmalla pörssisähköllä ajastetumminkin ja parina päivänä päässyt reippaasti töihin sekä muita mutkia ja töistä takaisin 1 latauksella. Näin talvellakin siis jotain 40-50km ja jäänytkin jotain kilsoja vielä reserviin. Toki olen harjoitellut tuota "charge" ja B-vaihteen käyttöäkin. Bensaa ei ole paljoa vielä mennyt ja se auton oma bensan "riittävyyslaskuri" näyttää kyllä ainakin ekan tankin osalta ihan mitä sattuu... 70L tankki ja väittää, että reipas 400km enää tankilla, höpsis! Ei oo menny varmaan vielä 1/5 osaakaan ja hyvin tuntuu riittävän. Tasoittuu varmaan tuo laskennallisuus sitten seuraavan tankkauksen jälkeen. Ajotietokonekin on siis oppivaa sorttia..  ::)
Tuon chargen hyödyn näkisin ehkä siinä, että valoissa tyhjäkäynnille laittaisi lataamaan tai aivan sukkasillaan ajaessa esim. 50-70kmh nopeuksissa voisi olla järkevin lisätä akun käytölle rangea ja ehkä juuri kaupunkialueen ulkopuolella ns. taajama-ajoissa? Eilen ja tänään kokeilin tuota "charge" -moodia ja tasaisessa ajossa kulutus näytti olevan jotain 6-8L paikkeilla. Tyhjäkäynnillä näytti jotain 2-3L/h ja yllättävän paljonkin saa ajossa lisää ladattua. Eli on tuo itse asiassa ihan ok käyttää aina välissä ja tuleehan autosta myös awd-nelivetoinen tuon latauksen aikana joten risteyksistä lähtökin on ihan ok ja helppo napata myös ajossa pois päältä esim. valoissa odottelun ja kevyen kiihdytyksen jälkeen. Ainoa huoli näin talvikäyttöä ajatellen on tuo webaston toimimattomuus moottorin lämmittäjänä paikallaan eli sen vuoksi pitäisi aina jättää liikkeellelähtöjä varten edes 1km rangea, jotta pöhisijä sitten ajoon lähdettäessä laittaisi jäähdytinnesteet kiertoon ja ei tarvis raakana nykäistä moottoria käyntiin. Eihän noita tulipalopakkasia näytä vielä tulevankaan, mutta sittenhän sen näkee miten se webasto ajossa hörähtää ja miten moottori pysyy lämpimänä.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: TOK - 07.02.2023, 16:32:12
Bensaa ei ole paljoa vielä mennyt ja se auton oma bensan "riittävyyslaskuri" näyttää kyllä ainakin ekan tankin osalta ihan mitä sattuu... 70L tankki ja väittää, että reipas 400km enää tankilla, höpsis! Ei oo menny varmaan vielä 1/5 osaakaan ja hyvin tuntuu riittävän.

Samaa teki XC90 T8 kun käytti paljon sähköä, ajotietokone näytti aivan hölmön lyhyttä rangea bensalle vaikka suunnilleen tankki täynnä. Taitaa olla sama softapohja ja se tekee jotain pahasti väärin bensarangen laskennassa kun ajetaan paljon sähköllä.

Tuon chargen hyödyn näkisin ehkä siinä, että valoissa tyhjäkäynnille laittaisi lataamaan tai aivan sukkasillaan ajaessa esim. 50-70kmh nopeuksissa voisi olla järkevin lisätä akun käytölle rangea ja ehkä juuri kaupunkialueen ulkopuolella ns. taajama-ajoissa?

Tuolla tavalla ei kyllä ainakaan rahaa säästä. Valoissa seistessä täysin turhaa pitää bensamoottoria käynnissä ellei se ole juuri sekunteja sitten kylmänä käynnistetty eikä halua sammua start&stop hengessä.

Eniten voisi hyötyä ajossa lataamisesta maantieajossa, siis sellaisessa missä ei ole nopeudenvaihtelua jossa saisi regenillä sähköä sisään. Mutta suurin merkitys on siinä, että jos sähkö ei riitä koko ajoon, niin laittaa akun holdiin kun ajetaan suurempia nopeuksia pysähtelemättä ja käyttää sähkön hitaimpaan ja pysähtelevimpään ajoon.

B-vaihde aina jos ei olla parkissa tai peruuteta.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: juho82 - 07.02.2023, 22:41:19
Hep!
Minun pitää kyllä ottaa vähän takaisin omaa tuota "marmatusta" tuolla aiemmin mainitsemastani "charge":sta :nohnoh kun meillä nyt samalla voimalinjalla XC60. Vasta muutaman päivän ollut ajossa ja tosi hyvältä paketilta tuo T8 kyllä vaikuttaa. Normaalilla suko-mennekespiuhalla lataillaan autotallin 16A ja akun koko on 11,6kWh. En tiedä paljonko todellisuudessa A:na ottaa sisään, jotain 3-4h tuntunut menevän täyteen latauksessa. Ollaan latailtu nyt vähän halvemmalla pörssisähköllä ajastetumminkin ja parina päivänä päässyt reippaasti töihin sekä muita mutkia ja töistä takaisin 1 latauksella. Näin talvellakin siis jotain 40-50km ja jäänytkin jotain kilsoja vielä reserviin. Toki olen harjoitellut tuota "charge" ja B-vaihteen käyttöäkin. Bensaa ei ole paljoa vielä mennyt ja se auton oma bensan "riittävyyslaskuri" näyttää kyllä ainakin ekan tankin osalta ihan mitä sattuu... 70L tankki ja väittää, että reipas 400km enää tankilla, höpsis! Ei oo menny varmaan vielä 1/5 osaakaan ja hyvin tuntuu riittävän. Tasoittuu varmaan tuo laskennallisuus sitten seuraavan tankkauksen jälkeen. Ajotietokonekin on siis oppivaa sorttia..  ::)
Tuon chargen hyödyn näkisin ehkä siinä, että valoissa tyhjäkäynnille laittaisi lataamaan tai aivan sukkasillaan ajaessa esim. 50-70kmh nopeuksissa voisi olla järkevin lisätä akun käytölle rangea ja ehkä juuri kaupunkialueen ulkopuolella ns. taajama-ajoissa? Eilen ja tänään kokeilin tuota "charge" -moodia ja tasaisessa ajossa kulutus näytti olevan jotain 6-8L paikkeilla. Tyhjäkäynnillä näytti jotain 2-3L/h ja yllättävän paljonkin saa ajossa lisää ladattua. Eli on tuo itse asiassa ihan ok käyttää aina välissä ja tuleehan autosta myös awd-nelivetoinen tuon latauksen aikana joten risteyksistä lähtökin on ihan ok ja helppo napata myös ajossa pois päältä esim. valoissa odottelun ja kevyen kiihdytyksen jälkeen. Ainoa huoli näin talvikäyttöä ajatellen on tuo webaston toimimattomuus moottorin lämmittäjänä paikallaan eli sen vuoksi pitäisi aina jättää liikkeellelähtöjä varten edes 1km rangea, jotta pöhisijä sitten ajoon lähdettäessä laittaisi jäähdytinnesteet kiertoon ja ei tarvis raakana nykäistä moottoria käyntiin. Eihän noita tulipalopakkasia näytä vielä tulevankaan, mutta sittenhän sen näkee miten se webasto ajossa hörähtää ja miten moottori pysyy lämpimänä.

Luuletko että se polttomoottorilla lataaminen on niinku ikiliikkuja? Eli bensa palaa 10 kWh mut akku latautuu 15kWh? Höpsis. Sillä bensalla voi ladata vaikka sit ku meet johonkin alueelle missä EI saa käyttää polttomoottoria ja akku on tyhjä sinne mentäessä. Muuten ei mitää järkeä tuossa touhussa :idiot2:
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: volvoandy - 07.02.2023, 22:56:43
Luuletko että se polttomoottorilla lataaminen on niinku ikiliikkuja? Eli bensa palaa 10 kWh mut akku latautuu 15kWh? Höpsis. Sillä bensalla voi ladata vaikka sit ku meet johonkin alueelle missä EI saa käyttää polttomoottoria ja akku on tyhjä sinne mentäessä. Muuten ei mitää järkeä tuossa touhussa :idiot2:
En luule.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: opono - 08.02.2023, 10:37:45
Nissanillahan on joku malli mikä hyödyntää pelkästään tuota bensalla lataamista. Speksien mukaan muistaakseni oli n. litran ero samanlaiseen bensaversioon. Tuskin olisivat tuollaista lanseeranneet, jos ei olisi mitään perää (toki varmaan pääosin kaupunkiajoon hyvä tuollainen).

Itse olen V60 T8:lla päässyt mökkireissun parhaimmillaan kesällä 4,7l/100km keskikulutuksella (200km, alku sähköllä). Lappiin ajaessa viime talvena oli 6,4l/100km, mikä mielestäni ihan ok.

Ainakin omaan autooni saa muuten jokusen kilometrin enemmän, kun lataa suoraan ajosta lämmintä akkua. Nyt kun olen kitsastellut pörssisähkön aikaan lataamalla vain yöllä, niin huomaa hyvin.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: Ribbe - 08.02.2023, 11:50:52
Nissanillahan on joku malli mikä hyödyntää pelkästään tuota bensalla lataamista. Speksien mukaan muistaakseni oli n. litran ero samanlaiseen bensaversioon. Tuskin olisivat tuollaista lanseeranneet, jos ei olisi mitään perää (toki varmaan pääosin kaupunkiajoon hyvä tuollainen).

Itse olen V60 T8:lla päässyt mökkireissun parhaimmillaan kesällä 4,7l/100km keskikulutuksella (200km, alku sähköllä). Lappiin ajaessa viime talvena oli 6,4l/100km, mikä mielestäni ihan ok.

Ainakin omaan autooni saa muuten jokusen kilometrin enemmän, kun lataa suoraan ajosta lämmintä akkua. Nyt kun olen kitsastellut pörssisähkön aikaan lataamalla vain yöllä, niin huomaa hyvin.
Noissa ei lataus-hybrideissä energia otetaan talteen jarrutuksissa. Samaa tekee T8 myös.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: hessu80 - 08.02.2023, 12:52:35
Nissanilla on käsittääkseni uusi voimalinja, jossa polttomoottori toimii ainoastaan generaattorina. Polttiksella siis ladataan akkua ja ajo tapahtuu aina sähköllä. Väittävät, että niin säästää bensaa verrattuna mekaaniseen polttomoottorilla ajoon. Hinta vaan sen verran suolainen, että monelta jää kyseinen qashqai kauppaan.
Otsikko: Vs: V90 T8 lataamisesta
Kirjoitti: Scraab - 08.02.2023, 14:20:51
Nissanilla on käsittääkseni uusi voimalinja, jossa polttomoottori toimii ainoastaan generaattorina. Polttiksella siis ladataan akkua ja ajo tapahtuu aina sähköllä.
Näitä on ollut jo muillakin, GM:n Ampera/Volt toimii näin, eikös Mitsun Outlander-hybridikin ole ilman mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin? Mazda on tuomassa wankelia vastaavaan käyttöön ja Bemarin i3 REX on kotiinpaluumoottorilla varustettu sähköauto. Youtubessa suomalaiset vetivät Teslalla miehekkään kokoista aggrekaattia ja sähkön loputtua latasivat auton omalla voimalallaan, yllättävän pienellä kulutuksella.

Ideahan noissa on pienehkö moottori optimialueellaan pyörittämässä gneraattoria, jolloin häviöiden summa pysyy siedettävällä tasolla, samoin massat ovat kohtuullisia (paitsi tuossa tube-Teslan tapauksessa).