Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V90 internet-yhteys - kysymyksiä

  • 55 Vastauksia
  • 14992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« : 10.10.2019, 11:18:55 »
Kyseessä V90 MY20. VoC käyttää omaa yhteyttään, mutta lisäksi on mahdollista hankkia peräluukkuun SIMmi, joka tarjoilee internetin muille palveluille. Autossa on Sensus-navigointi, joten se ei nettiä tarvitse (osannee tosin käyttää sitä liikennetietojen hakemiseen, jos sellainen on käytettävissä). Mikäli olen ymmärtänyt oikein, muita mahdollisia netin käyttäjiä ovat esim. nettiradio- ja striimauspalvelut, sekä tietysti netin jakaminen autossa olijoille.

Jos simmiä ei hanki, voi olla kokonaan ilman yhteyttä tai käyttää esim. puhelimen datayhteyttä bluetoothin tai wifi-yhteyspisteen kautta.

Kysymys: jos hankkisi simmin autoon, niin tarvitaanko 4G, vai tekeekö halvemmilla "laitenetti"-tyyppisillä ratkaisuilla (joissa nopeus on luokkaa 256Kb/s - 1Mb/s) mitään (unohdetaan netin jakaminen autossa istujille wifin kautta)?

Toinen kysymys: onko tietoa minkälaisia datamääriä noissa liikennetiedoissa ja audiopalveluissa siirtyy. Rajattoman 4G:n saa halvimmillaan vissiin 18€/kk (hinnastohinnat, ei erikoistarjouksia), 6€/kk saa 4Gt dataa.

Kolmas kysymys: onko simmin hommaamisessa autoon mitään järkeä ylipäätään? Voiko sitä käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen?

Neljäs kysymys: voiko ko. simmiä käyttää puheluihin? (vaikken kyllä keksi miksi pitäisi kun se oma puhelin on joka tapauksessa aina mukana ja paritettuna)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #1 : 10.10.2019, 13:59:50 »
Kyseessä V90 MY20. VoC käyttää omaa yhteyttään, mutta lisäksi on mahdollista hankkia peräluukkuun SIMmi, joka tarjoilee internetin muille palveluille. Autossa on Sensus-navigointi, joten se ei nettiä tarvitse (osannee tosin käyttää sitä liikennetietojen hakemiseen, jos sellainen on käytettävissä). Mikäli olen ymmärtänyt oikein, muita mahdollisia netin käyttäjiä ovat esim. nettiradio- ja striimauspalvelut, sekä tietysti netin jakaminen autossa olijoille.

Jos simmiä ei hanki, voi olla kokonaan ilman yhteyttä tai käyttää esim. puhelimen datayhteyttä bluetoothin tai wifi-yhteyspisteen kautta.

Kysymys: jos hankkisi simmin autoon, niin tarvitaanko 4G, vai tekeekö halvemmilla "laitenetti"-tyyppisillä ratkaisuilla (joissa nopeus on luokkaa 256Kb/s - 1Mb/s) mitään (unohdetaan netin jakaminen autossa istujille wifin kautta)?

Toinen kysymys: onko tietoa minkälaisia datamääriä noissa liikennetiedoissa ja audiopalveluissa siirtyy. Rajattoman 4G:n saa halvimmillaan vissiin 18€/kk (hinnastohinnat, ei erikoistarjouksia), 6€/kk saa 4Gt dataa.

Kolmas kysymys: onko simmin hommaamisessa autoon mitään järkeä ylipäätään? Voiko sitä käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen?

Neljäs kysymys: voiko ko. simmiä käyttää puheluihin? (vaikken kyllä keksi miksi pitäisi kun se oma puhelin on joka tapauksessa aina mukana ja paritettuna)
Mulla tuli auton mukana Elisan prepaid, joka maksaa maksimissaan 10 e/kk. Oli joku Volvo edition, käsittääkseni rajaton 4G.

On hyvä. Lapset katsoo Netflixiä kaiket matkat ja aniharvoin valittavat pätkimistä.

Muuten ei ole suuremmin ollut käyttöä, toki sovelluspäivitykset toimivat automatic.

En ainakaan itse ole raaskinut tuosta simmistä luopua. Meidän käytössä dataa liikkuu gigoittain kuukaudessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Tetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #2 : 10.10.2019, 17:58:10 »
Automodeemilla tietty verkon kuuluvuus on parempi kuin kännykällä, kun se käyttää korin ulkopuolista antennia. Mulla on ns. tuplalaajakaistaliittymä (ADSL kotona) jonka 4G SIMiä olen pitänyt automodeemissa ja auton WiFi hotspot'ia aktiivisena samoilla verkon tunnistetiedoilla kuin kotona. Poika ainakin tykkää kun laitteet pelaa samaan tapaan kotona ja matkoilla autossa ilman mitään ylimääräistä säätöä. Näyttää enimmillään loma-aikaan heinäkuussa dataa kulkeneen 5,5Gt. (Maksan tästä ADSL + 4G 100Mbit/s rajaton paketista 24,90€/kk)
« Viimeksi muokattu: 10.10.2019, 18:08:29 kirjoittanut Tetsi »
---
V90 CC D4 AWD -20

Poissa kooamkoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #3 : 10.10.2019, 20:48:20 »
Itselläni on käytössä Moi 6€:n Simmi (DNA 4G) jolle nopeutta kerrotaan 100Mbit/s ja 4Gt dataa sisältyy.
Omassa käytössä, eli Spotifytä jonkun verran sekä karttapäivitykset yms., dataa on liikkunut yleensä noin 1Gt/kuukausi.

En pidä pahana 6€/kk sijoitusta jotta ei tarvi pelata yhteyden jaon kanssa puhelimesta.


Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #4 : 20.10.2019, 16:13:16 »
Itselläni on käytössä Moi 6€:n Simmi (DNA 4G) jolle nopeutta kerrotaan 100Mbit/s ja 4Gt dataa sisältyy.
Omassa käytössä, eli Spotifytä jonkun verran sekä karttapäivitykset yms., dataa on liikkunut yleensä noin 1Gt/kuukausi.

En pidä pahana 6€/kk sijoitusta jotta ei tarvi pelata yhteyden jaon kanssa puhelimesta.

Kattelin kanssa itelleni tuota Moin liittymää autoon. Tässä taitaa tulla numero mukaan, eli ei ole pelkkä data liittymä. Onko aiheuttanut mitään ongelmia käytössä ?

Poissa Metpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #5 : 22.10.2019, 09:00:26 »
Minulla on myös Moi:n 6 € sim. Käyttö on juurikin jonkin verran Spotifya, säätiedot näytöllä, nettiradiot, päivitykset. Tarkemmin: Minulla on kaksi Moi:n simmiä, joista toinen on varakännykässä. Yhteensä siis 8 Gb dataa kuukaudessa, riippumatta kumpaa korttia käyttää. Ei ole loppunut kesken, ahkeralla käytöllä olen päässyt kuukaudessa 5 Gb määrään. Lisänä vielä, Connected Safety vaatii toimiakseen nettiyhteyden https://www.volvocars.com/fi/support/topics/auton-kayttaminen/auton-toiminnot/connected-safety

Poissa mattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #6 : 22.10.2019, 10:52:35 »
Täällä kans ollut käytössä Moi-liittymä, lisälaskuja ei ole tullut.
Työpaikalla DNA ei yhdistä nettiin heti ja kestää aikansa ennen kuin ilmestyy, mutta pääsäntöisesti toiminut hyvin.
Pohjoisen reissulla likka katseli leffan jaetun yhteyden kautta ilman ongelmia.
V90 D4A  Ins -18, V40CC D2A -15

Poissa pety

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #7 : 15.10.2020, 17:24:19 »
Nostetaanpa vuoden vanha topikki. Osaisko kukaan neuvoa mistä johtuu ettei auton modeemi tunnista SIM-korttia.
Asensin sinne normaalin  Elisan simmin, mut ei tunnista, että kortti olisi paikoillaan. Ei kait sitä voi sinne edes väärin asentaa? Ei ainakaan siihen alustaan kuin yksinpäin.
V90 D4 awd R-design '17
Ex:V70 2010 2.4D A, S60 R 04

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #8 : 16.10.2020, 08:12:12 »
Nostetaanpa vuoden vanha topikki. Osaisko kukaan neuvoa mistä johtuu ettei auton modeemi tunnista SIM-korttia.
Asensin sinne normaalin  Elisan simmin, mut ei tunnista, että kortti olisi paikoillaan. Ei kait sitä voi sinne edes väärin asentaa? Ei ainakaan siihen alustaan kuin yksinpäin.

Sen itse ns. alustan voi laittaa väärinpäin. Itselläni oli sama. Eli käännäppä se ympäri, niin voi lähteä toimimaankin. Eihän ole PIN -koodin kyselyä päällä?
V90 T8 2020 Inscription

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #9 : 16.10.2020, 08:47:03 »
Moni hehkutti aiemmin Moi:n simmiä ja sitä olen käyttänyt itsekin. Nythän sen hinta nousee 50%, ja ainakin itse päätin irtisanoa sen. Luultavasti otan tilalle Telia DOTin, mutta onko muita suosituksia autokäyttöön? Dataahan ei ainakaan omalla käytöllä siirry mitenkään valtavasti.

Poissa pety

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #10 : 17.10.2020, 03:31:11 »
Sen itse ns. alustan voi laittaa väärinpäin. Itselläni oli sama. Eli käännäppä se ympäri, niin voi lähteä toimimaankin. Eihän ole PIN -koodin kyselyä päällä?
Juu elikkäs tämähän siinä vikana oli, ns. alusta väärinpäin modeemissa. Oli edellinen omistaja laittanut simmin poiston jälkeen alustan väärinpäin takaisin paikalleen, kun itse laitoin sen samanlailla. Mut nyt toimii, kiitti vinkistä.
V90 D4 awd R-design '17
Ex:V70 2010 2.4D A, S60 R 04

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #11 : 17.10.2020, 06:05:38 »
Moni hehkutti aiemmin Moi:n simmiä ja sitä olen käyttänyt itsekin. Nythän sen hinta nousee 50%, ja ainakin itse päätin irtisanoa sen. Luultavasti otan tilalle Telia DOTin, mutta onko muita suosituksia autokäyttöön? Dataahan ei ainakaan omalla käytöllä siirry mitenkään valtavasti.

Yritysasiakkaille korotus ei taida olla noin iso vaan 0,20 e (?) Kuka tuon Moin hetki sitten ostikaan...

Pienemmälläkin nopeudella pärjää - toi Moin 100:n kutistuu Volvossa Lenovon X1 läppärillä 30 vauhtiin.. En ole varma onko läppärin rajoite vai auton wifin.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #12 : 17.10.2020, 09:01:37 »
Pienemmälläkin nopeudella pärjää - toi Moin 100:n kutistuu Volvossa Lenovon X1 läppärillä 30 vauhtiin.. En ole varma onko läppärin rajoite vai auton wifin.
Eiköhän Moin 100 ole maksiminopeus ja todellinen on sitten jotain väliltä 5-X. Mökillä on hyvä netti, ja siellä Moi kykenee parhaimmillaan johonkin 40/40 vauhtiin. Näinhän se menee kaikilla muillakin operaattoreilla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #13 : 17.10.2020, 09:35:24 »
Samassa paikassa missä noi omat lukemat on speedtestillä mitattu läppäri otti LTE:llä ja samanlaisella "Moilla" reilun 100... Nopeuteen vaikuttaa yhteys, ruuhka, välineet...
Sitä en tiedä nopeuden lasku läppärin wifi vastaanottimen vai Volvon laitteiden rajoite. Veikkaan jälkimmäistä.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 internet-yhteys - kysymyksiä
« Vastaus #14 : 25.10.2020, 16:58:51 »
Moni hehkutti aiemmin Moi:n simmiä ja sitä olen käyttänyt itsekin. Nythän sen hinta nousee 50%, ja ainakin itse päätin irtisanoa sen. Luultavasti otan tilalle Telia DOTin, mutta onko muita suosituksia autokäyttöön? Dataahan ei ainakaan omalla käytöllä siirry mitenkään valtavasti.
Sen verran tutkiskelin tuota DOT:ia, että vaikuttaa erittäin huonosti autokäyttöön sopivalta. DOT näyttäisi olevan järkevä sellaisessa käytössä, että liittymää ei käytä kuin harvakseltaan kaikenlaisessa käytössä puheluineen ja tekstareineen, tai hyvin satunnaisesti vain nettiin. Mutta jos liittymää käyttää päivittäin dataan hieman, näyttää hinta nousevan aika kalliiksi. En tiedä liikutteleeko auto aina virrat päällä ollessaan dataa niin, että DOT:n laskutus päiväkohtaisine aloitusmaksuineen alkaa juosta, mutta ainakin jos yhteyttä millään tavalla käyttää, hintaa kertyy. Täällä keskustelua ja todellisia hintaesimerkkejä:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Telia-Dotin-hinnoittelu/td-p/177339

Tällä hetkellä halvimmat yhteysvaihtoehdot autoon taitavat olla MOI:n halvin liittymä 6 gigan käyttökatolla (riittää jo aika pitkälle) 9 e/kk tai rajaton' Elisa Autonetti 9,90 e/kk, jota en kyllä ole nähnyt kenenkään muun mainostavan kuin Hämeen Auton / Avain Vaunun.
https://www.hameenautovaruste.fi/autonetti/

 

Kulkukoira  Proturbo