Tampereen Käyttöauto yllätti positiivisesti, kun viesti lämmityselementin saapumisesta tuli jo seuraavana aamuna. Ilmeisesti yksi vastus oli heillä hyllyssä ja tarkoituksena asentaa toisen asiakkaan autoon, mutta tämä oli perunut huollon. Tänään pääsikin sitten ihmettelemään, miten vastus vaihdetaan.
No.. penkki irti, ulos autosta ja pikku hiljaa purkamaan. Tunnin kuluessa oli osat saatu erilleen ja pehmusteosa ilman päällistä oli pöydällä. Vanha vastuselementti oli liimattu kiinni pehmusteeseen eikä sitä saanut irti ilman että pehmusteesta lähti paloja. Päädyin liimaamaan uuden vastuksen vanhan päälle. Sinkilätkin tulivat purkuvaiheessa vastaan ja kokoamisvaihe vaati kauppareissun sinkiläpihtien ja sinkilöiden hankkimiseksi. Kokoaminen meni ihan kivuttomasti käänteisessä järjestyksessä. Tehokasta työaikaa kului näin ensikertalaiselta tähän askarteluun kolmisen tuntia, joten kovin hyvää tiliä tällä ei pystynyt tekemään. Oikeastaan merkkiliikkeen hinta n. 100 euroa asennuksesta on suhteellisen halpa. Nyt jos tekisi toisen penkin, niin varmaan menisi alle jo kahden tunnin, mutta aika puuha kuitenkin.
Taas on yhtä kokemusta rikkaampi tämän Volvoilun suhteen. Tosissaan auto on V90 -18 ja mittarissa 65 tkm. Että sellaista premium laatua. Onneksi tuli kuitenkin kuntoon.
Yritin löytää juurisyyn vikaantumiselle, mutta se jäi arvoitukseksi. Vastuslanka oli vähän kuin käämilankaa, mutta erittäin ohutta ja monisäikeistä. Tavallinen tina ei siihen oikein ottanut. Vaikutti siltä, kuin vastus olisi kauttaaltaan huono, ei vain yhdestä kohdasta venähtänyt. Ohmien mittaaminen eri kohdista oli vähän hankalaa, kun käämilankamaisuuden takia yleismittari ei ottanut kontaktia. Vasta kun vastuksen katkaisi ja laittoi runsaasti tinaa, sai mittarin jotenkin kytkemään. Voi hyvin olla, että vikana oli ainoastaan heikentynyt tinaus piuhojen liitoskohdassa. No, vaikka olisikin näin, niin koko penkin joutuu purkamaan, jotta pääsee asioihin käsiksi.
Kuvat ovat kivoja:
Penkki ulkona autosta
Istuinosa irrotettuna. Selkänojalle ei tarvinnut tehdä mitään.
Vanha vastus pehmusteen pinnalla
Uusi vastus liimattuna istuinosaan.
Päällinen kiinnitettynä istuinosaan ja reisitukeen.
Penkki koottuna ja pestynä.
Toimivuuden testaus.