Samppasport  Futurez

S 60 moottorin kumityynyt

  • 11 Vastauksia
  • 456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
S 60 moottorin kumityynyt
« : 09.03.2024, 17:04:44 »
Itellä kulkineena 2.4 D S 60 -09, ja en nyt löytäny tälle sopivaa ala-kategoriaa vm. perusteella. Vetolinjana toimii toi pappamallin 93Kw / M 56. Mitenkä on vika / ominaisuus, että kun on hieman reilu 300 tk. menty, niin alkaako joku / kaikki koneen kumityynyt olemaan vaihtokunnossa. Kun rullailee vaikka tyhjäkäynnillä esim. valoihin, niin rupee "jurraamaan " jarruttaessa käyntiäänen perusteella, ja ja kun liike loppuu, niin käy taas elegantisti...?

Mitäs raati olis mieltä ?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2907
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #1 : 09.03.2024, 17:38:34 »
Vaihteiston alatuki/vääntövarsi ja moottorin ylätuki kannattaa katsoa läpi noilla oireilla.

Poissa Stanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #2 : 09.03.2024, 19:08:11 »
Ok, kiitokset. Palaan asiaan päivityksellä...

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 943
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #3 : 10.03.2024, 23:46:52 »
Itsellä oli noin 500 tkm kohdalla väljää sekä ylätuessa (tuulilasin puolella) sekä siinä vaihteiston tuessa. Vaihdoin ensin ylätuen, kaikki ok. Sitten Lemförden tarvikkeen sinne alas ja siitä tuli melkoinen tutina tyhjäkäynnillä - ihan kuin rautapalkki olisi asennettu. Netin mukaan väljenee ja tutina vähenee ajan kanssa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2907
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #4 : 11.03.2024, 00:05:41 »
Olin ihan unohtanut, mutta itselläni on aivan vastaavat kokemukset. Aikani nautin tutinoista ja sitten uusin kaikki loputkin tukikumit sekä apurungon puslat, niin tuli hyvä. XC70 kyseessä tosin, mutta eipä se eroa tästä.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #5 : 11.03.2024, 07:41:38 »
Itekin oon uusinut 200 tkm sisään kaikki muut kannatinkumit, paitsi vaihteiston pienen alatuen.

Viimeisin episodi oli se, että kytkinrempan yhteydessä vaihdatin taaemman alipainetyynyn. Sen jälkeen jurinat vasta alkoivatkin. Ne loppuivat kuin seinään, kun uusin sen ylimmän, poikkitukeen kiinnittyvän tukityynyn. Vaikka uusikin (lemförder) ylätuki on väljä, niin näköjään vanhalla ja uudella on merkittävä ero.

Tuon vaihdon jälkeen ei ole jurinoita ollut.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 943
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #6 : 11.03.2024, 19:02:37 »
Olin ihan unohtanut, mutta itselläni on aivan vastaavat kokemukset. Aikani nautin tutinoista ja sitten uusin kaikki loputkin tukikumit sekä apurungon puslat, niin tuli hyvä. XC70 kyseessä tosin, mutta eipä se eroa tästä.

Oliko siis niin, että tutinat alkoi alatuen uusinnasta ja loppuivat vaihdettuasi loputkin tuet ja puslat?
Minulla turbo on alipainetoiminen (musta koppa) ja toimii normaalisti. Viittaisi siihen, ettei alipaineletkuissa ole vuotoja.
Miten alipaineella toimivat moottorin tuet toimivat tyhjäkäynnillä?

Poissa Stanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #7 : 12.03.2024, 21:48:17 »
Ok, mutta... onko paras unohtaa kaikki tarvike himmelit minkä tahansa tuen suhteen, ja mennä tonnin seteli ilmeellä marmorille jotta menee kerralla jiiriin...?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #8 : 12.03.2024, 23:51:58 »
Samat osavalmistajat ne sinisessä laatikossa olevat tekee kuin tarvikkeet. Esim. Lemförder.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #9 : 13.03.2024, 13:03:12 »
Samat osavalmistajat ne sinisessä laatikossa olevat tekee kuin tarvikkeet. Esim. Lemförder.

Mutta kumin vulkanoinnissa voidaan säätää kovuutta, kuulemma orkkis alatuen (tai reaktiotankohan se ennemmin on) kumi on speksattu huomattavan pehmeäksi. Tarviketoimittaja tehnee samalla vulkanointireseptillä kaikki osat sitikasta servolettiin. Kovuutta voi mitata durometrillä.

Toisessa V70:ssäni on tarvikealatuki, joka välittää tyhjäkäynnillä värinää apurunkoon - toisessa myös toisenmerkkinen tarvike (tosin jo kulunut) eikä väristä moottorista apurunkoon. Tämä voi testata tunnustelemalla ko. tuen molempia puolia - ainakin näissä autoissa ero havaittavissa, motti värisee kummassakin, mutta vain toisessa apurunko.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #10 : 13.03.2024, 16:41:53 »
Mutta kumin vulkanoinnissa voidaan säätää kovuutta, kuulemma orkkis alatuen (tai reaktiotankohan se ennemmin on) kumi on speksattu huomattavan pehmeäksi. Tarviketoimittaja tehnee samalla vulkanointireseptillä kaikki osat sitikasta servolettiin. Kovuutta voi mitata durometrillä.

Toisessa V70:ssäni on tarvikealatuki, joka välittää tyhjäkäynnillä värinää apurunkoon - toisessa myös toisenmerkkinen tarvike (tosin jo kulunut) eikä väristä moottorista apurunkoon. Tämä voi testata tunnustelemalla ko. tuen molempia puolia - ainakin näissä autoissa ero havaittavissa, motti värisee kummassakin, mutta vain toisessa apurunko.

Juuri näin. Tulipahan kokeiltua KL-varaosan myymää GSP-merkkistä vaihteiston alatukea D5:n kanssa. Lenti seuraavana päivänä roskiin, koska varren pienempi kumipusla aivan liian jäykkä dieseliin.
Tyhjäkäynnillä ei nähny peileistä mitään, kun ravisti kuin vanhassa katujyrässä :facepalm: Eli tämä tuote: https://aeromotors.fi/kataloog/article/5549983/518037-gsp

Febin tuotteessa kumipusla on jo uutenakin ihan pehmeän loso, joten vastaa alkuperäistä, https://aeromotors.fi/kataloog/article/2173418/22711-febi-bilstein

Corteco pitäisi olla alkuperäisten alipainetyynyjen valmistaja.
Tästä aiheesta pari ihan asiallista videonpätkää:
https://www.youtube.com/watch?v=M9v1LNU_Ub0

https://www.youtube.com/watch?v=2EmYPIWcoOU

Poissa Stanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: S 60 moottorin kumityynyt
« Vastaus #11 : 13.03.2024, 19:06:39 »
Ok, taidan vierailla Kaivokselan tiskillä...tulee kerralla kuntoon yksillä haalareilla, case closed.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2024, 19:25:18 kirjoittanut Stanu »

 

KL-varaosat  Race.fi