Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #135 : 03.07.2012, 07:43:17 »
eihän tässä ollu se korkeempi painelaakeri ja nyt uusi on mallia matala  ???

muistaakseni ne oli samanlaiset, voinhan mä tarkistaa jos jostain löytyis se vanha.. paljonko se korkeempi malli sit on paksu kokonaisuudessaan?

Tuossa on motonetin luettelota nuo..

        Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   B19-B23 74->8.84 jos Fichtel&Sachs (35mm matala) [1974 - 1984]   24.90 €
   Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   Turbo/Diesel 79->8.84 (Fictel&Sachs-malli) [1979 - 1984]   24.90 €
   Irrotinlaakeri VOLVO F&S           84-4169   200-sarja 9.84->93 [1984 - 1993]      24,90 €

Ton perusteella olettaisin sen olevan oikea, koska tilasin sen varaosaliikkeestä ja ne kysyy aina et mikä kone ja mikä vuosimalli. 240 Diesel -88, joten sillon se ei vois ainakaan tän luettelon mukaan olla tuo matala koska se käy vaan B19-B23 koneisiin vuosina -74-84.. Mut toki fixuksella on eri luettelot mut..suuntaa antavasti aattelin.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2012, 07:51:58 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #136 : 03.07.2012, 09:41:40 »
Mulla ei kestäny vaijerit DTIC:ssä. Petti säätöosasta se kaulus, joka estää vaijerin kuorta tulemasta kytkinkopan silmän läpi. Uudella vaijerilla pelas hetken mutta sitten tuli vaijeriin löysää ja kytkin lakkas irrottamasta, säätämällä pelas pari polkaisua mutta sitten tuli kuori silmästä läpi ja poljin tipahti lattiaan ja sai ajella ilman kytkintä. Kolmannen hajonneen jälkeen korjasin laittamalla kaksi säätömutteria peräkkäin. Ensin säätöosasta katkaistu pelkkä mutteri kuoreen, sitten iso prikka (niin iso ettei mahtunut kytkinkopan silmästä läpi) ja lähes ehjä säätöosa (kaulus hajonnut). Ei tullut enää läpi mutta oli vähän hitaampi säätää kun piti kahta mutteria pyöritellä.

Yhden vauhtipyörään kiinniruostuneen kytkimen oon irrottanu ajamalla. Jarruja vastaan kun en viitsinyt vedättää (en luottanut jarruihin) niin sidoin parilla vahvalla liinalla taka-aksilasta isoon kuuseen kiinni, sitten vaihde silmään, kytkin pohjaan, kone tulille ja kaasua. Ei kauaa tarvinnut huudattaa kun lakkasi ruopimasta ja kytkin alkoi toimimaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #137 : 03.07.2012, 13:14:19 »
No pitää toivoa että mulla kestää vaijerit.. :/

Se painelaakeri oli 35mm... perhanan fixus myyjät.. >:( meen nytte kysyyn jos ne sais hommattua sitä korkeampaa laakeria.. paljonko se on korkea se dieselin p.laakeri? Fixus-liikkeet ei ainakaan suoraan myy niitä, eo oo listoilla tommosta korkeempaa laakeria..
« Viimeksi muokattu: 03.07.2012, 13:40:23 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #138 : 03.07.2012, 18:45:48 »
tilasin motonetistä ton 84-4169 painelaakerin, -84 ja uudempiin. Samalla tilasin uuden silmälaakerin ku jäi silloin aikoinaan vaihtamatta. Tekis tuon ny muuten valmiiks ettei sitte ton kytkinrempan jälkeen tarttis ku mennä penkittään ja katsastaan. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #139 : 03.07.2012, 23:22:14 »
itse kyselin motonetistä kanssa painelaakeria, johon sanoivat että tuo 35mm on korkein mitä löytyy enää. on ollut 42mm korkea mutta poistunut valikoimista. omassa laatikossa paikallaan toi 35mm eikä ole toivoakaan saada kytkintä toimimaan.
saattaa mennä siis Sinisen tiskin tilaukseen jos saa sieltäkään.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #140 : 03.07.2012, 23:46:53 »
muistaakseni ne oli samanlaiset, voinhan mä tarkistaa jos jostain löytyis se vanha.. paljonko se korkeempi malli sit on paksu kokonaisuudessaan?

Tuossa on motonetin luettelota nuo..

        Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   B19-B23 74->8.84 jos Fichtel&Sachs (35mm matala) [1974 - 1984]   24.90 €
   Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   Turbo/Diesel 79->8.84 (Fictel&Sachs-malli) [1979 - 1984]   24.90 €
   Irrotinlaakeri VOLVO F&S           84-4169   200-sarja 9.84->93 [1984 - 1993]      24,90 €

Ton perusteella olettaisin sen olevan oikea, koska tilasin sen varaosaliikkeestä ja ne kysyy aina et mikä kone ja mikä vuosimalli. 240 Diesel -88, joten sillon se ei vois ainakaan tän luettelon mukaan olla tuo matala koska se käy vaan B19-B23 koneisiin vuosina -74-84.. Mut toki fixuksella on eri luettelot mut..suuntaa antavasti aattelin.
itse kyselin motonetistä kanssa painelaakeria, johon sanoivat että tuo 35mm on korkein mitä löytyy enää. on ollut 42mm korkea mutta poistunut valikoimista. omassa laatikossa paikallaan toi 35mm eikä ole toivoakaan saada kytkintä toimimaan.
saattaa mennä siis Sinisen tiskin tilaukseen jos saa sieltäkään.

No ainakin tuolle -84 ja uudemmille volvoille on olemassa niillä oma laakeri, jossa on eri varaosanumero..? Ja nuita kyllä on valikoimassa. Mistä motonetistä kysyit ja millon?

Tossa motonetin luettelosta

        Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   B19-B23 74->8.84 jos Fichtel&Sachs (35mm matala) [1974 - 1984]   24.90 €
   Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall   84-4100   Turbo/Diesel 79->8.84 (Fictel&Sachs-malli) [1979 - 1984]   24.90 €
   Irrotinlaakeri VOLVO F&S           84-4169   200-sarja 9.84->93 [1984 - 1993]      24,90 €

ja 740/760 puolelta

Ei kuvaa

Irroitinlaakeri Volvo F&S-mall

    B19-B23 83->8.84 jos Fichtel&Sachs (35mm lyhyt) [1983-1984]
    D24/D24T 82->8.84 (Fichtel&Sachs) [1982-1984]

24.90 €
Ei kuvaa

Irrotinlaakeri VOLVO F&S   B200/230/D24/TD24 9.84->92 [1984-1992]

24.90 €
Ei kuvaa

Irroitinlaakeri Volvo V6      V6 B28/B280 82->91 [1982-1991]

24.22 €

Eli jos sulla on sachs SRE asetelma tai vakioasetelmalla oleva 84-> volvo niin sillon tuo Irrotinlaakeri VOLVO F&S           84-4169   200-sarja 9.84->93 [1984 - 1993]      24,90 € on oikea ja 700:siin Irrotinlaakeri VOLVO F&S   B200/230/D24/TD24 9.84->92 [1984-1992].

Laakerit on saman merkkisiä, eli ainoa ero on malli = kokoero tod. näk. jolloin tuon laakerin täytyy olla matalaa isompi. Tuskin ne muuten möis 2 eri laakeria jos niissä ei ois mtn eroa...? :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 03.07.2012, 23:58:19 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #141 : 04.07.2012, 08:10:01 »
itse kyselin motonetistä kanssa painelaakeria, johon sanoivat että tuo 35mm on korkein mitä löytyy enää. on ollut 42mm korkea mutta poistunut valikoimista. omassa laatikossa paikallaan toi 35mm eikä ole toivoakaan saada kytkintä toimimaan.
saattaa mennä siis Sinisen tiskin tilaukseen jos saa sieltäkään.
Minä joskus jouduin kilpuriin vähän soveltamaan kun olisi pitänyt olla se korkeampi painelaakeri mutta hyllyssä oli vain matala. Se kuula, johon kytkihaarukka tulee kiinni, irti kytkinkopasta, pidempi kiinnityspultti ja muutama prikka (3-4) kuulan ja kytkinkopan välin. Ja kyllä rupes toimimaan. Muistaakseni ennen sitä korkeampaa painelaakeria myytiin Borg & Beck-mallina.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #142 : 04.07.2012, 09:35:05 »
kysyin jyväskylän motonetistä n. 1kk sitten. ja se oli joku eri niminen se mikä on poistunut, oisko ollut just toi Borg&Beck minkä estate sanoi.
ja se uuden ja vanhan painelaakerin kiinnitys haarukkaan on erilainen, siitä johtuen eri numerot. korkeus on hyvin pitkälti samaa luokkaa. mutta tuo tapin muokkaus vois olla myös hyvä ratkaisu.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #143 : 04.07.2012, 13:35:29 »
Vanhemmassa (<-84) on tapit haarukassa joihin laakeri tulee kiinni ja uudemmassa (85->) laakeri tulee vain painamalla kiinni haarukkaan, sitä en ole vertaillut onko noissa korkeuseroa. Se Borg & Beck malli on 7 tai 8 milliä korkeampi, B&B-mallissa on suorat jouset paineasetelmassa, F&S-mallissa asetelman jouset on taivutettu keskeltä ylöspäin 7-8 milliä.
Kaverin kilpa-autossa on korotettu liian matalaa painelaakeria hitsaamalla korokerengas painelaakeriin, on vähän rujon näköinen mutta on ainakin toiminut.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #144 : 04.07.2012, 14:22:36 »
Vanhemmassa (<-84) on tapit haarukassa joihin laakeri tulee kiinni ja uudemmassa (85->) laakeri tulee vain painamalla kiinni haarukkaan, sitä en ole vertaillut onko noissa korkeuseroa. Se Borg & Beck malli on 7 tai 8 milliä korkeampi, B&B-mallissa on suorat jouset paineasetelmassa, F&S-mallissa asetelman jouset on taivutettu keskeltä ylöspäin 7-8 milliä.
Kaverin kilpa-autossa on korotettu liian matalaa painelaakeria hitsaamalla korokerengas painelaakeriin, on vähän rujon näköinen mutta on ainakin toiminut.
kävin hakemassa 42mm vähän käytetyn painelaakerin purkaamolta. Laitan sen paikalleen niin luulis toimivan. Ei tossa Sachsin SRE:ssä oo ihan suorat ne jouset muttei ne kyl 7-8mm taivu ylöspäin. No meneekö tuo nyt sitte ilman mtn klipsejä/tappeja ku kyseisessä laakerissa ei oo sitä muoviosaa ollenkaan vaan siin on metallinen pyöreä kaulus..? Otan myös tuon kytkimen auki ja puhdistan levyn sekä asetelman ku on selvästi vähä ruostunu kiinni pitkän seisonnan vuoksi. Voin laittaa kuvan siitä 42mm painelaakerista kunhan vain saa päivän työt hoidettua.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #145 : 04.07.2012, 14:37:42 »
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #146 : 04.07.2012, 14:51:20 »
Jos on tämmöinen http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-bearing-system-borg-beck/1000711/ niin tulee siitä syvennyksestä kiinni kytkinhaarukan tappeihin.
joo juuri tuommoinen..mut en muista onko mulla siinä mtn tappeja..? Oisko sulla kuvaa kyseisestä kytkinhaarukasta? Mullahan on M47 laatikko tossa ja vuosimalli on -88
« Viimeksi muokattu: 04.07.2012, 15:25:09 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #148 : 04.07.2012, 15:59:43 »
Tuommoinen on vanhempi tapeilla oleva: http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-fork-clutch/1018718/
ja uudempi http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-fork-clutch/1036727/
no mul on tuo uudempi, mut se laakerin kaulusosa oli suunnilleen sama halkaisijaltaan mitä tuo matala malli..joten pitäs mennä paikoilleen ku laittaa vinossa..ja voihan siiten jonku pulttipatentin tehdä, hitsata mutterin vastakierteeksi haarukkaan..pitäs toimia..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #149 : 05.07.2012, 14:39:07 »
painelaakeri onnistuneesti sovitettu uuden malli haarukkaan ja kytkin rupes pelittämään. :) enää jarrujen ilmausta, käsijarrukenkien vaihtoa ja syötön/ahtopaineiden säätöä + kaikkee pientä. Rupee näyttään siltä että ens viikolla pääsee huristeleen. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Ateho  Elekma