Tuli tännekin hankittua tuo storm motorin loggaava jännitemittari.
Mitä teillä muilla näyttää tuo aamusta kun auto on yön levännyt? Ennen kun autoon kosketaan eli väylät ja ledit ym. kaikki sammuksissa.
Täällä lepojännite on käytännössä jatkuvasti alle 12.5volttia vaikka kuinka ajelisi, eli akku on jatkuvasti alle 50% varauksessa. Mittari laitettiin koska tuolla autolla ei voi käyttää webastoa kun max joka toinen päivä, ei suostu menemään päälle. Täällä on neljä webastoautoa joista kaksi näitä 18-19 mallisia d4 volvoja ja noiden kahden muun auton webastoa pystyy käyttämään huolettomasti niin paljon kun kohtuudella tarvii. Näppituntuman mukaan kymmenkertaisesti noiden volvojen määriin. Muutenkin webastoautoja ollut jo parikymmentä joten jonkinlainen näkemys on paljonko sietää käyttää.
Auto on xc40 d4 2018, akku on uusi 80ah agm bosch, merkkiliikkeessä ohjelmoitu. Se että akku vaihtui isompaan ei ole volvolle kerrottavissa. Orkkisakku on 70ah ja merkkiliikkeessä sanoivat että älä vaihda isompaan, auto ei osaa ladata sitä täyteen, vaihdoin kuitenkin. Näinkö se konkretisoituu? No, ei se orkkis 70ah sen kummemmin kestänyt, sekin oli uusi.
Eli mitä teillä muilla tuo stormin mittari näyttää jännitteeksi vaikkapa aamulla kun auto nukkuu?
Esim, autolla ajettiin eilen reilu tunti tunti kaupunkiajoa, sitten tunti parkissa ja sitten moottoritietä noin 75km, ovet lukossa jännite tänä aamuna 12.48v. Webastoa ei eilen käytetty, pakkasta noin viisi aamulla.
Onko joku jo hakkeroinut tuon latauksenhallintajärjestelmän niin että auto yrittäisi ladata vajaan akun nopeammin ja pyrkisi vaikka 90% täyteasteeseen täydellä teholla? Tai jotain vastaavaa.
Mieluummin täysi akku joka kestää vuoden kun tyhjähkö mikä kestää kymmenen vuotta.
Tuolta näkee tuon miten jännite korreloituu agm akun varaukseen.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen