Käsitinkö jotain väärin, vai eikös jäykällä taka-akselilla (940) roll centre ole maanpinnassa? Etupään kun saa vielä alemmaksi niin kyllä on etuvakaajalle kysyntää...?
Käsitit väärin.
Panhard tangollisen jäykän taka-akselin kanssa roll centre on kohdassa jossa Panhardin pituusakseli ("keskiviiva") leikkaa auton keskilinjan.
Samalla akselilla ja vanteilla yms. roll centerä voi laskea tuomalla panhardin akselin puoleisen pään kiinnistystä alemmas.
Raja tulee jossain kohtaa toki vastaan siinä että maavara huononee - mahd. pitkä Panhardi on toki haluttava.
Wattlinkillä roll centre on tankojen välisen "roottorin" akselipiste.
Nyrkkisääntönä etupään roll centren korkeus tulisi olla välissä 1/3-2/3 takapään vastaavasta.
Koska jäykällä taka-akselilla ei roll centre muutu paljoakaan madaltaessa, mutta edessä McPherssonien kanssa huomattavasti enemmän on mahdollista että reippaammilla madalluksilla roll centrejen korkeuksien suhde menee toimivaksi tunnetulta alueelta ulos, tyypillisesti siksi että se on edessä liian matalalla.
(Kannattaa edelleen muistaa että roll centren laskeminen siirtää sitä kauemmaksi painopisteestä, joten auto kallistuu samanpaksuisilla vakaajilla enemmän.)
Aika tyypillinen oire liian suuresta roll centrejen tasoerosta on se että auto puskee pahasti mutkiin sisään taittaessa ja silti yliohjaa niistä ulos.