Kulkukoira  Proturbo

Muovihitsauksesta

  • 19 Vastauksia
  • 6771 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Muovihitsauksesta
« : 26.06.2013, 20:46:21 »
Osaiskohan kukaan täällä kertoa mitään muovihitsauksesta? Kaikki info on tervetullutta, en nimittäin tiedä muuta kun että kolvia ei kannata käyttää.
Kysymyksen takana on tämmönen projekti josta sain paljon hyviä (tai mahdollisesti joidenkin mielestä huonoja) ideoita... Nyt sitten pitäs vaan tietää mitä lähtee tekemään, ettei tarvis tehdä monesti.  :D
 

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #1 : 26.06.2013, 21:45:48 »
Hdpe:tä osaan hitsata mutta nuo puskurit ovat vissiin jotain muuta muovia. Paljon oli kuvia mutta eipä näkynyt työkaluja..
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #2 : 26.06.2013, 21:48:03 »
En sen paremmin osaa neuvoa kun ei ole kuin kokeilumielessä yksi puskuri ja jotain pienempiä kappaleita tullut "kolvailtua". Kolvi on liian kuuma kapistus, muovin pintaan tulee rasvakerros, joka vaikeuttaa osien yhteen tarttumista ja muovi karkenee kuumetessaan liikaa. Pieniä paikkoja kolvillakin voi tehdä jos kappaleen ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä tai jos pinta esim. pakkeloidaan ja hiotaan sileäksi. Säädettävä kuumailmapuhallin ja siihen muutama erimuotoinen suukappale ja erinäköisiä lastoja, että saa saumaa muotoiltua samalla kun lämmittää, niin rupeaa sujumaan paremmin. Täytemuovin pitää olla samaa laatua kuin hitsattavien kappaleiden, muuten eivät välttämättä tartu yhteen tai toinen sulaa pilalle kun toinen ei ole edes pehmennyt vielä tai tapahtuu jotain muuta ei niin toivottua.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #3 : 26.06.2013, 22:00:07 »
Pikakolvilla olen lampunrunkoja ja peilin kehyksiä korjannut. Ite oon saanut  absmuovisia kappaleita korjattua pitävästi (mm Bluebirdin lampunrungon kiinnikkeet )  Jostain saman muovin suikaleita lisämateriaaliksi ja sit eikun kasvattamaan saumaa. Tietysti auttaa jos saa poratuksi vahvistuksia esim 1-3mm hitsilankaa sinne sauman liepeille.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #4 : 26.06.2013, 22:26:09 »
Pikakolvilla olen lampunrunkoja ja peilin kehyksiä korjannut. Ite oon saanut  absmuovisia kappaleita korjattua pitävästi (mm Bluebirdin lampunrungon kiinnikkeet )  Jostain saman muovin suikaleita lisämateriaaliksi ja sit eikun kasvattamaan saumaa. Tietysti auttaa jos saa poratuksi vahvistuksia esim 1-3mm hitsilankaa sinne sauman liepeille.
Eihän siihen absmuovin korjaukseen tarvii kuin asetoonia 8)
Ja korjausmassaksi vanha legopalikka jonka murustelee ja sitten liottaa asetoonilla.

Poissa Tertsunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #5 : 26.06.2013, 22:53:42 »
Pyörän katteissa moiselle korjaukselle kestoikä on 1-2 vuotta.

Poissa Iiaipii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #6 : 27.06.2013, 07:16:02 »
Nykyään on jo liimat niin hyviä että en sotkeutuisi hitsaukseen, kuitenkin niin paljon helpompaa ja nopeampaa liimata.
Töissä mm. käytetään puskureiden muovikorjauksessa Terokal 9225 ja sillä on liitetty 2 rikkinäisestä puskurista 1 ehyt. Ja on jo 2vuotta kestänyt minun kovaa käyttöä.  ;D
Wurtiltakin löytyy vastaavia 2k liimoja jotka on todettu yhtä hyviksi, ovat vain hiukan hintavempia.

Vaikka vähän offtopiccia onkin muovihitsauksesta, niin suosittelen liimaamista.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #7 : 27.06.2013, 09:10:14 »
Nykyään on jo liimat niin hyviä että en sotkeutuisi hitsaukseen, kuitenkin niin paljon helpompaa ja nopeampaa liimata.
Töissä mm. käytetään puskureiden muovikorjauksessa Terokal 9225 ja sillä on liitetty 2 rikkinäisestä puskurista 1 ehyt. Ja on jo 2vuotta kestänyt minun kovaa käyttöä.  ;D
Wurtiltakin löytyy vastaavia 2k liimoja jotka on todettu yhtä hyviksi, ovat vain hiukan hintavempia.

Vaikka vähän offtopiccia onkin muovihitsauksesta, niin suosittelen liimaamista.

Samaa mieltä :)

Jos haluaa herkutella, niin hitsaa ulkopuolelta ja laittaa liimaa takapuolelle. Liimauksilla on joskus tapana painua, jolloin maalipintaan tulee ajan saatossa jälkiä. Siksi hitsaus ulkopuolelta ja sen päälle muoviosiin soveltuva kitti.

Pelkkä hitsaus vaatii onnistuakseen niin rautaisen ammattimiehen, että en lähtisi harjoittelemaan, jos on kyse jostain työläästä projektista. Saattaa ottaa vähän aivoon, jos sauma ratkeaa muutaman viikon jälkeen. Muovihtsaus näyttää monasti hyvälle, mutta ei todellisuudessa kestä yhtään mitään.

Parillasadalla eurolla saa myös "nitojia" jolla sulatetaan osat toisiinsa kiinni sellaisten rautalankakoukkujen avulla. Tietysti on jonkinmoinen investointi, mutta niiden avulla saumasta tulee tosi vahva.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #8 : 27.06.2013, 09:10:33 »


Tämmöinen puhallin on hyvä missä säädöt ja puhallus tulee pienelle alalle.

Vuole kappaleen näkymättömästä paikasta "täytelankaa", Railota ja viistä halkeama.

Olisi hyvä jos pääsisi samallaista muovia ensin hitsuuttelemaan muutaman koepalasen.

Sittenhän se menee vähän niinkuin tig hitsaus.  :2funny:




Muovihtsaus näyttää monasti hyvälle, mutta ei todellisuudessa kestä yhtään mitään.

Totta, väärin tehtynä tuskin kestää edes 20% alkuperäisestä lujuudesta.

Itse henkilökohtaisesti olen päässyt 87% vahvuuteen.

« Viimeksi muokattu: 27.06.2013, 09:16:56 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #9 : 28.06.2013, 09:43:00 »
Hiukan tuntuu epävarmalta tuo hitsaus... Olisko tämmöseen projektiin sitte se liimaus parempi? Vai peräti joku muu konsti? Toki mulla olis yks ylijäämäpuskuri jolla voisin harjotella, ja mahdollisesti siitä saisin muovia hitsausta varten, mutta maksaako vaivaa jos olis joku helpompi konsti? Oikeastaan täysin sama operaatio kyseessä kun tuossa volvospeedin linkissä, ehkä vähän muokattuna. Lasikuitua mietin jo monesti, mutta mites sen maalaaminen sitte jos osa on muovia ja osa lasikuitua? Eikös siinä sitte tule värieroja yms?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #10 : 28.06.2013, 13:52:47 »


Tässä on yhdistetty kaksi erilaista puskuria yhdeksi. Tuo alempi osa on sellaista materiaalia, jota ei edes pysty hitsaamaan ja sauma onkin tehty pienillä ruuveilla ja liimalla.

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #11 : 29.06.2013, 11:16:48 »
Ehkä se liimaaminen sitte olis järkevämpää. Mites sitte täytän ne reunoihin jäävät aukot kun niitä reikiä suurentaa? Jollain muovikitillä?

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #12 : 15.12.2013, 05:05:56 »
Sori uppauksesta, mutta olisi kanssa asiaa muovihitsauksesta.
Tänä vuonna nyt tullut parilla muovinkorjaus kurssilla tullut käytyä, joten jotain tietoakin jo löytyy.
Hitsauksessa pätee aika samat asiat kuin metallinkin kanssa, oikein tehty sauma on kestävä! Kappale ei hajoa saumasta, vaan saumojen vierestä, aivan kuin metalli.

Liimaus myös yllättävän kestävää, mutta siinäkin pitää olla tarkkana jos haluaa hyvää jälkeä. Nykyään aika harvoin tuota hitsausta käytetään, johtuen hankaluudesta ja hitaudesta. Itse kuitekin sitä mieltä, että jos pitää korjata iso, näkyvä alue johon kohdistuu rasituksia, niin ehdottomasti hitsaus.
Pitää kaivella vaikka jotain kuvia omista räpellyksistä
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #13 : 15.12.2013, 12:34:59 »
Samaan konkurssiin tällänenkin.
Mites suosittelette tälläisen korjausta?



Ylemmässä kuvassa oleva vaurio nyt ei paljoa haittaa vaikke ei olis täydellinen koska jää lähes piiloon. Mutta tuo pokkaus mietityttää.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Muovihitsauksesta
« Vastaus #14 : 15.12.2013, 13:34:43 »
Samaan konkurssiin tällänenkin.
Mites suosittelette tälläisen korjausta?
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ylemmässä kuvassa oleva vaurio nyt ei paljoa haittaa vaikke ei olis täydellinen koska jää lähes piiloon. Mutta tuo pokkaus mietityttää.


Jos minä tekisin, niin putsaisin saumat liasta ja liimaisin tällä: http://www.race.fi/fi/product/31915a/sika-529-at-koriliima

Takapuolelle liimaisin samalla kamalla vahvikepalat sauman päälle.

Kestää tajuttomasti tuo liima.

 

Proturbo  Autodiagnoosi