Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: (Miksu) - 29.10.2010, 15:20:07
-
Mikäli havaitset, että autosi sisätilanpuhallin käynnistyy itsestään n. 30-60minuutin kuluttua siitä, kun jätit auton parkkiin, on kyseessä normaali toiminta, ei vika.
Tällä toiminnolla ilmanjakojärjestelmä ja höyrystin-, sekä lämmityslaitteen kenno kuivataan, ehkäisee mikrobikasvuston syntymistä (hometta ynnä muita pien-eliöitä)
S60/V70/S80/XC90/XC70
-
puhiseeko kauankin?
-
Mikäli havaitset, että autosi sisätilanpuhallin käynnistyy itsestään n. 30-60minuutin kuluttua siitä, kun jätit auton parkkiin, on kyseessä normaali toiminta, ei vika.
Tällä toiminnolla ilmanjakojärjestelmä ja höyrystin-, sekä lämmityslaitteen kenno kuivataan, ehkäisee mikrobikasvuston syntymistä (hometta ynnä muita pien-eliöitä)
S60/V70/S80/XC90/XC70
Kuulostaa järkeenkäyvältä. Kauanko tuo laite puhaltelee ja miksi juuri kesähelteellä vai tekeekö sitä talvellakin? En ole itse huomannut tuota ilmiötä aiemmin, vaikka useammalla Volvolla on tullut ajeltuakin. ???
Nooh, aivan sama, kunhan ei puhalla akkua tyhjäksi.
-
Kuulostaa järkeenkäyvältä. Kauanko tuo laite puhaltelee ja miksi juuri kesähelteellä vai tekeekö sitä talvellakin? En ole itse huomannut tuota ilmiötä aiemmin, vaikka useammalla Volvolla on tullut ajeltuakin. ???
Nooh, aivan sama, kunhan ei puhalla akkua tyhjäksi.
Ihan varmaa muistikuvaa ei ole toimintalogiikasta, eli kauanko puhaltaa, olisko ollut ehkä max vartin tai jotain tuollaista.
Ei pitäisi tehdä tuota, mikäli akkujännite on liian alhainen.
Syy siihen, että vain kesällä on se, että ilmastoinnin jäähdyttäessä kuumaa ilmaa, kondensoituu siitä ilmasta kosteutta ilmastoinnin höyrystinkennoon (siihen joka on siellä kojelaudan sisuksissa) tämä kosteus siis puhalletaan kuivaksi.
Talvella ilma on kuivempaa, kuin kesällä, eikä sitä talvi-ilmaa jäähdytetä, jolloin siitä ei se vähäkään kosteus mihinkään keräänny.
-
Ihan varmaa muistikuvaa ei ole toimintalogiikasta, eli kauanko puhaltaa, olisko ollut ehkä max vartin tai jotain tuollaista.
Ei pitäisi tehdä tuota, mikäli akkujännite on liian alhainen.
Syy siihen, että vain kesällä on se, että ilmastoinnin jäähdyttäessä kuumaa ilmaa, kondensoituu siitä ilmasta kosteutta ilmastoinnin höyrystinkennoon (siihen joka on siellä kojelaudan sisuksissa) tämä kosteus siis puhalletaan kuivaksi.
Talvella ilma on kuivempaa, kuin kesällä, eikä sitä talvi-ilmaa jäähdytetä, jolloin siitä ei se vähäkään kosteus mihinkään keräänny.
Näinhän se tietenkin menee.. Kiitän vastauksesta! :)
-
Tämän topikin löydettyäni olen yrittäny seurata omaa vollea, mutta se ei kylläkään tee tätä puhallusta ollenkaan.. Vikaa jossakin? ;D
-
Eikös se tehny tuon vaan tarvittaessa? Siitä en sitten tiedä onko siellä joku tunnistin sitä kosteutta vartan vai meneekö se jotenkin käyttötuntien tarkkailemalla.
-
Tämän topikin löydettyäni olen yrittäny seurata omaa vollea, mutta se ei kylläkään tee tätä puhallusta ollenkaan.. Vikaa jossakin? ;D
En minäkään ole ikinä yllättänyt autoani yksikseen puhaltelemasta ;) ;D
-
Kaikissa malleissa jostain syystä tuota ei ole ja sen lisäksi sen saa vielä testerillä poiskytkettyäkin.
-
XC:n manuaali kertoo aiheesta näin:
Kondenssivesi
Lämpimällä säällä saattaa ilmastointilaitteeseen
tiivistyvää vettä tippua auton alle. Tämä on
normaalia. Tarvittaessa matkustamon puhallin
käynnistyy 50 minuuttia sen jälkeen kun virtaavain
on käännetty 0-asentoon, jonka jälkeen
puhallin puhaltaa ilmastointijärjestelmää
kuivaksi 7 minuutin ajan. Tämän jälkeen
puhallin lakkaa automaattisesti toimimasta.
Itse en tuota ole kyllä havainnut, heti auton sammuttamisen jälkeen kylläkin eli kuivaus tapahtuu tarvittaessa heti eikä kestä kovin kauaa. Tosin omassani ei oikein tällä hetkellä toimi (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4790.0), ei ole kerennyt korjailemaan.
-
Itselläni on V70, 2.4 bens. vuosimallia 2005 ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla. Tutkin juuri erittäin huolellisesti sen manuaalin, enkä löytänyt mitään mainintaa tästä jälkikuivatustoiminnosta. Ainoa aiheeseen liittyvä oli maininta kuumalla ilmalla auton alle tippuvasta kondenssivedestä, josta ei kannata olla huolissaan. Mistään automaattisesta vjälkikuivatuksesta ei sanottu mitään.
Onko siis olemassa jotain vuosimalleja, missä tätä toimintoa ei ole, tai se on jostain mallista lähtien jäänyt pois?
-
olikohan se niin että 03 eteenpäin ei ole paitsi xc90. ;)
-
Tietäskö joku tai löytyskö linkkiä johonki historiatapahtumaan, että selviäisi syy, miksin tuollainen sinänsä järkevä toiminto olisi jossan vaiheessa jätetty pois käytöstä.
Käsittäisin näin yht'äkkiä sen olevan pelkkä ohjelmointikysymys.
-
En muista mistään kuulleeni syytä, mutta voisin arvata nykyautojen suuren virran tarpeen olevan syy, eli virran säästäminen..
-
Oman kotteron olen saanu k.o. toiminnasta kiinni useampaankin otteeseen. ensin luulin viaksi, mutta aikaa myöten huomasin sen tapahtuvan suht samanlaisissa olosuhteissa, joten oletin jotain tämän suuntaista..
-
Tervehdys jonkun aikaa "lurkkineelta". Sain kiinni oman V70 (-02 mallivuodelta) tästä pari viikkoa sitten (ne kaikkein kuumimmat helteet), ja kyllä hämmästyin. Kävin kääntämässä avainta virtalukossa, ja loppui puhaltelu. Hyvä tietää, että sen on tarkoituskin toimia noin. Kun vaan saisi jostain tuon suomenkielisen manuaalin, niin voisi tavailla (edelliset omistajat hukanneet sen johonkin).
-
olikohan se niin että 03 eteenpäin ei ole paitsi xc90. ;)
Enpä ole huomannu että tuo oma S60 tekis tuota. Ihan kiva se olis, ei vetäse homeseen kennoja.
-
Täällä useita havaintoja "itsekseen puhisemisesta". Auto vm. 09 D5 S60.
-
täällä myös havaintoja puhinasta.luulin lämmärin viaksi,kunnes löysin tämän topcin.-02 v70
-
Eikös tuon ominaisuuden saa softalla päälle tai pois? Titaniumissa ei taida tuota olla, en ainakaan ole huomannut. Ilmastointihuollon yhteydessä tehtiin otsonointi kylläkin...
-
Saa pois ilman softaakin, asetuksista muuttamalla
-
Tuo ohjelkointimahdollisuus tuntuu järkevältä.
Ihmettelen silti, ettei tästä jälkipuhalteluasiasta ole käyttäjän manuaalissa mainintaa lainkaan. Muista ohjelmointimuutosmahdollisuuksista, kuten esim. ulkovalojen palamisaika 30 - 60 - 90 sek, on maininnat.
-
Oma -01 S60 T5 puhisee myös yksinään. En ole sen kummemin mitää aikoja mittaillut. Tuntuu lähtevän ja lopettavan vähän millon sattuu.
-
Isä ukon S60 -02 D5 puhaltaa joskus just sen 50min jälkeen kun avaimet ottanut pois ja tasan 7min niinkuin ohjekirja sanoo ;D
-
Samma här, eli noin 7 minsaa puhaltelee.. Autona S60 D5 02 :hello: :hello:
-
Saman ominaisuuden on saanut myös 940, 960 ja S/V90:n lisävarusteena Volvolta.
-
Hieman seurattuani > Omassani puhaltelee tasan 15min kerrallaan.
-
Moi! Elikkä tällanen mystinen "ongelma", pari kertaa tehnyt ks. asian. Auton ollessa sammuksissa on sisätilanpuhallus lähtenyt itsestään päälle..!? :idiot2: Juuri äsken emäntä soitti käveltyään autolle ja avattuaan oven niin puhallus ollut päällä. Onko vastaavaa muilla ollut ja mistä ihmeestä johtuu? Ja webastoa ei ole.. ;D
-
Kuivaa ilmastoinnin kennoa, ihan normaalia... :)
-
Juu...olis voinu ottaa silmät käteen ennen kuin kysyä. Asiasta olikin hyvin tietoa esillä... ;)
-
Jep!
Mulla on v70 vm.02 ja siinä on tämmöinen toiminto.
Säikähdin aluksi viaksi mutta tämä oli hyvä tieto.
-
S60 D5 vm 2002 ja luulin toiminnon johtuvan mittariston viasta, kunnes luin tämän topicin. Kiitän tiedosta, ei tarvi turhaan ihmetellä.
-
Ihan normi hommaa...helteellä ja kosteella kelillä tehny nyt pari kertaa tota.
-
2004 v70 manuaalissa kerrotaan tuosta kuivatuksesta, mutta en ole vielä selvittänyt tekeekö autoni sitä vai ei.
-
Hyvä että tuli lueskeltua näitä. Oman pirssini olen pari kertaa tavannut suorittamasta kyseistä toimenpidettä ja luullut viaksi, hyvä tietää. :)
-
naapuri myi oman v70 -04 pois kun oli vikoja ja teki toisinaan tuota että puhelteli itsekseen. harmi että tuli nii myöhään ilmi, ku oli tehnyt jo kaupat :D
Vanhempien 2.4t s80 -02 tämä kyseinen toiminto on ja lähtee 30min päästä puhaltelemaan kesähelteillä.
Kummatkin edeltämainitut ovat business varusteltuja. liekkö siinä sitten tollane toiminto??
omassa v70 2.5t awd -03 sportwagon ei ohjekirjanmukaan ole kyseistä ominaisuutta.
-
V70 2.4T-2001 automaatti-ilmastoinnilla tuo toiminto löytyy ja on ohjelmoitavissa päälle/pois VIDA:lla...
Kyllähän tuo mielestäni kannattaa pitää päällä, kuivaa ilmastoinnin kennon kesällä, ei pääse tulemaan turhia "tuoksuja".
-
Mun autossa on myös tämä ominaisuus. Autona V70 2002 D5.
Puhuin kesällä asiasta työkaverille. Sanoi että autossasi on jotain vikaa. Sillä ei ole samaa ominaisuutta. Hänellä autona S60 2003 2.4D.
-
Onkos tämä toiminto myös -99 vuosimallin V70 MK1:ssä? Ostin kyseisen vehkeen kolme viikkoa sitten, ja olen yllättänyt sen jo 3 kertaa ittekseen puhaltelemasta, puhallus sammuu kun käyttää virrat päällä ja pois. Ajattelin kans vikaa ensiksi, mutta lienee sit normaalia tässäkin vuosimallissa?
-
:o Juuri äsken havaitsin tuon kyseisen oireen kun emäntä tuli herättämään ja kertoi että volvo puhisee itsekseen. Menin katsomaan että pitää paikkaansa. Sammui käyttämällä avaimia virta päällä. Luulin viaksi ja tutkin tätä palstaa asiassa.
Hyvä ettei siis ole vika, mutta hämmästyttävä se on. Tarkoittaa siis sitä että ilm.ohj.laite ei mene "nukkumaan", vaan jää hereille ja kuluttaa silloin vähän virtaa + flektin pyöritys. Tietääkö kukaan mikä anturi ja/tai mitkä kriteerit tuota toimintoa ohjaa??
-V70 D5 -02
-
Itte kanssa yllätin oman S80-02 tänään puhaltelemasta. Pelästyin kanssa että helteet sekottanu sähköt vähintään. Sitten aloin muisteleen että olin lukenut tän topicin. Huh.
-
muistaakseni käsikirjas on maininta tuosta ominaisuudesta. näin ainakin muistaisin lukeneeni
-
muistaakseni käsikirjas on maininta tuosta ominaisuudesta. näin ainakin muistaisin lukeneeni
Tämä ilmeisesti hieman vaihtelee. Joissain malleissa kirjassa on maininta, toisissa taas ei.
-
Mun kirjasta löytyy maininta kohdasta kondenssivesi.
(http://s2.postimg.org/fex8rz92d/image.jpg) (http://postimg.org/image/fex8rz92d/)
-
Mun kirjasta löytyy maininta kohdasta kondenssivesi.
(http://s2.postimg.org/fex8rz92d/image.jpg) (http://postimg.org/image/fex8rz92d/)
juuri tuota artikkelia tarkoitan. mulla s80 vm 2000
-
Pitäisköhän listaan/otsikkoon lisätä V40 D2 (vm.13) ? ???
Kyseinen anoppiomisteinen pirssi tekee samaa :)
-
Tarkoittaa siis sitä että ilm.ohj.laite ei mene "nukkumaan", vaan jää hereille ja kuluttaa silloin vähän virtaa + flektin pyöritys.
Joo, ja mulla ainaki (-99 v70) tulee myös tupakinsytkään virta, kun puhallin lähtee pöhiseen. Jos on jättänyt navin virtaliittimen kiinni, niin muutaman kerran kun on tullut autoon niin navissa (Garmin) on ollut oma akku tyhjä, koska jostain syystä se ei tajua siinä tilanteessa että virta katkeaa ja näinollen ei sammuta itseään. Silloin kyllä kun auton sammuttaa, niin naviinkin tulee se shutdown-timeri ja sammuu sit loppujen lopuksi.
-
Viime kesänä tuli Volvooni oire: lämmityslaitteen puhallin jää puhaltamaan hiljaisella nopeudella eikä sammu. Irroitin yhden 30A sulakkeen niin sammui. Nyt sama jatkuu sulakkeen irrottamalla pysähtyy, mutta välittömästi laittamalla takaisin puhallin käynnistyy. Muutaman minuutin odotuksella sammuu. Lisäksi puhaltimen nopeus säätö ei toimi. Ajossa toiminee hiljaisella nopeudella. Volvo v70 -04.
-
Viime kesänä tuli Volvooni oire: lämmityslaitteen puhallin jää puhaltamaan hiljaisella nopeudella eikä sammu. Irroitin yhden 30A sulakkeen niin sammui. Nyt sama jatkuu sulakkeen irrottamalla pysähtyy, mutta välittömästi laittamalla takaisin puhallin käynnistyy. Muutaman minuutin odotuksella sammuu. Lisäksi puhaltimen nopeus säätö ei toimi. Ajossa toiminee hiljaisella nopeudella. Volvo v70 -04.
Olisikohan kyse samasta jutusta kuin tässä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90083.0
-
Lähetäänpä siitä etuvastuspaketista (puhaltimen ohjainlaite) sitten liikkeelle. Oletin sitä itsekin.
-
Etuvastus paketilla tuli kuntoon. Kuivaus toiminnon saa päälle/pois KTS:llä.
-
V70, 2,4D /-2010
Eip ole havaintoa puhaltelusta, ei kerro käyttiskään. Liekö moista lainkaan?
Aiheeseen liittyen pihaparlamentti selitti, että kesällä olis syytä sammuttaa automaattinen
ilmastointi muutamaa kilometriä ennen määränpäätä juuri tuon kuivatuksen takia.
Töllättiin siinä naapurin 500-sarjan bensabemua viime vuosituhannelta.
Onko tuommoinen viimakuivattelu tosiaan ollut tarpeen? Ja tarpeen Volvollakin?
-
Itselläni on juurikin tapana tuo, että 5 minuuttia ennen moottorin sammuttamista, sammutan ilmastoinnin ja lisään tuuletuksen voimakkuutta että hönkäsee ne kosteudet pois järjestelmästä. Analogista hifistelyä ehkä, mutta pysyypähän ainakin hajuhaitat poissa.
-
Nyt sitten minullakin tuo puhallin jäi puhaltelemaan kun sammutin auton. Saako tuo jotenkin manuaalisesti sammutettua jos auto ei sitä itse sammuta?
-
Nyt sitten minullakin tuo puhallin jäi puhaltelemaan kun sammutin auton. Saako tuo jotenkin manuaalisesti sammutettua jos auto ei sitä itse sammuta?
Varmaan sulake irti niin pysähtyy mutta silloin siellä on jotain vikaa joka on syytä korjata.
-
Varmaan sulake irti niin pysähtyy mutta silloin siellä on jotain vikaa joka on syytä korjata.
Vikaahan se oli ja veti akun tyhjäksi. Koetin antaa apuvirtaakin mutta ilman tuloksia. >:(