Proturbo  Autodiagnoosi

Re85 käyttämisestä

  • 5 Vastauksia
  • 3059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sinivalkoinenm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Re85 käyttämisestä
« : 12.05.2020, 19:47:45 »
Alkuiltaa, hyvät volvoihmiset !   - Joku vuosi sitten minulla oli Volvo 960 automatic sedan, vuosimalli 1996 ja kuulin jostain, etttä siinä voi käyttää tuota Re85-polttoainetta ilman minkäänlaista muunnossarjaa/muutostyötä. Ja eikun kokeilemaan..laitoin ensin puoli tankillista tavan bensaa ja puolet etanolipohjaista...hyvin toimi...ja lopulta kokonaan Re85:sta ja hyvin toimi, myös talvella (tosin pakkasilla auto oli aina "roikan päässä" pari tuntia ennen starttia. - Luin jostain, että kulutus nousee n. 30 % ja että edullisemman polttoaineen hinta kostautuu kovemmassa kulutuksessa...
-Testasin tankkaamalla Volvoni Jyväskylän Shellillä ja ajelin Rovaniemelle, jossa taas tankki täyteen etanolia ja Ivaloon. Paluumatkalla taas Rovaniemellä tankki täyteen ja Jyväskylään. Kulutus matkalla Jyväskylä-Ivalo-Jyväskylä yksin tasaisesti satasta ajellen (missä vain se oli mahdollista) oli 8,9 litraa/100 km. - Ei se kulutus ainakaan lisääntynyt 30 %:lla !!! Vanha kolmilitrainen nelilovinen automaatti ! - Menin onneton myymään sen auton pois ja nykyinen omistaja ajelee edelleen sillä tyytyväisenä ja etanolilla. Ainoa homma oli, että alussa kahden ja neljän tankillisen jälkeen vaihdoin bensansuodattimen, koska se oli kuin kahvia täynnä - ilmeisesti etanoli irrotti linjastosta epäpuhtaudet aluksi.
- Nyt kysynkin Teiltä, arvoisat Volvo-asiantuntijat: Voinko alkaa käyttämään Volvo S80 2,9l automaatissa(vuosimalli 1999) Re85 samoin kuin tuossa 960:ssä, ilman lisäsysteemeitä? - Eikö noissa ole sama moottori, S80:ssä vain poikittain ??? Lienevätkö polttoainejärjestelmät samantyyppiset noissa Volvoissa ? - Tuo S80 kolmosen koneella ja GM:n nelilovisella automaatillahan lie suunniteltu erityisesti Ameriikan markkinoille ja siellähän palaa etanooli... ? - Etukäteen asialliseista vastauksista kiitellen...
Volvoukko Keski-Suomesta

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: Re85 käyttämisestä
« Vastaus #1 : 13.05.2020, 19:34:34 »
Ekös Eflexfuelin sivuilla ollu joku soveltuvuus-osio, jos sieltä katot että soveltuuko viinalle nii eikait muuten pitäis olla mitään estettä.
RTS

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Re85 käyttämisestä
« Vastaus #2 : 13.05.2020, 19:47:57 »
T6:sen suuttimet kun laitat niin toimii hienosti. Kylmäkäynnistyksiin vaatii useamman yrityksen kun e85:sta tarvittaisiin paljon enemmän. Oma -95 2,5 lähti yleensä kolmannella jos oli kylmä keli.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: Re85 käyttämisestä
« Vastaus #3 : 13.05.2020, 20:06:02 »
Joo tosiaan saattaa ruveta vilkuttelemaan moottorivaloa ku menee seokset laihalle.
RTS

Poissa sinivalkoinenm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Re85 käyttämisestä
« Vastaus #4 : 13.05.2020, 20:51:38 »
RILLUV70 - kiitos vinkeistä, en kyllä löytänyt Eflexfuel sivuilta listaa autoista, johon sopii etanoli suoraan..uudet Flexifuel-autot toki erikseen...
-Lähinnä kiinnostaisi tietää, onko tuossa vanhassa S80 2,9:n vaparissa sama ECU ( vai mikä se"polttoainejärjestelmänvalvoja" onkaan nimeltään) kuin vanhassa 960-Volvossa, koska ne kuusisylinteriset moottorit lienevät suht samoja, vaikka toisessa pitkittäin ja toisessa poikittain ????????????

-Kuten aloituksessa kerroin, 960-auto toimi moitteettomasti ilman mitään muutoksia....

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Re85 käyttämisestä
« Vastaus #5 : 13.05.2020, 21:09:27 »
Eei ole. Vanhassa 960:ssä motronic 1.8 ja uudessa 4.4. S80:stä en osaa sanoa mutta ei nämä etanolille ole mitkään tehtyjä. Periaatteet on samat. Etanolia tarvitsee 30% enemmän joten moottorinohjauksen pitää pystyä säätämään seosta niin paljon että saavuttaa lambda-arvon 1.

Motronicissa on laaja säätöalue ja sillä se toimii ilman muutoksiakin. Etenkin jos käyttää lohkolämppäriä ja ajelee nätisti. Soppa voi loppua kesken jos polkee kovempaa ja sytyttää vikavaloa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy