Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: qashqai - 03.11.2018, 15:05:54

Otsikko: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 03.11.2018, 15:05:54
Autoon syttyi "check engine" merkkivalo ja pari kertaa käyttänyt kilpikonnaa.
motonetin testeri löysi vikakoodit P2413 (pakokaasun kierrätysjärjestelmän teho) ja P0127 (imuilman lämpötila liian korkea)

Auto on ostettu kesällä ja tähän vaihdettiin juuri ennen ostoa EGR-venttiili.
Nuo vikakoodit ilmeisesti kuitenkin vaikuttavat siltä että egr olisi taas rikki/huonona.
Meneekö noita p*skaksi näin nopeasti tai voiko kyseessä olla joku muu vika?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2018, 16:48:50
Autoon syttyi "check engine" merkkivalo ja pari kertaa käyttänyt kilpikonnaa.
motonetin testeri löysi vikakoodit P2413 (pakokaasun kierrätysjärjestelmän teho) ja P0127 (imuilman lämpötila liian korkea)

Auto on ostettu kesällä ja tähän vaihdettiin juuri ennen ostoa EGR-venttiili.
Nuo vikakoodit ilmeisesti kuitenkin vaikuttavat siltä että egr olisi taas rikki/huonona.
Meneekö noita p*skaksi näin nopeasti tai voiko kyseessä olla joku muu vika?

Kyllä, et ole enisimmäinen vaivasi kanssa. Tolkuttoman huonoa laatua. Ohjelmoidaan EGR pois käytöstä niin saa lisäaikaa moottorin kestolle.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 03.11.2018, 18:30:26
Kyllä, et ole enisimmäinen vaivasi kanssa. Tolkuttoman huonoa laatua. Ohjelmoidaan EGR pois käytöstä niin saa lisäaikaa moottorin kestolle.

Eikö tosta EGR:stä tehty kuitenkin uusittu versio lopulta, kun vikoja alkoi ilmetä? Vai onko se yhtä huono kuin alkuperäinenkin?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2018, 10:47:48
tähän vaihdettiin juuri ennen ostoa EGR-venttiili.

Tiedätkö missä operaatio tehtiin? Merkkihuolto vai joku muu?

Paljonko autossa kilometrejä?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Asiallinen - 04.11.2018, 10:56:55
Vaihdettiinko varmasti. Mikä tuon rikkoo kun 140000 menty eikä ainakaan vielä ole oireillut.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2018, 12:03:10
Mikä tuon rikkoo kun 140000 menty eikä ainakaan vielä ole oireillut.

Lukaisepa läpi tämä 184-sivun mittainen thread niin selviää

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=221555&page=184
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 04.11.2018, 12:13:22
Vaihdettiinko varmasti. Mikä tuon rikkoo kun 140000 menty eikä ainakaan vielä ole oireillut.

Tein tuossa uuden XC60 D4 kun oli ajettu 60tkm ja EGR vaiva oli päällä ja 40tkm oli ekan kerran mennyt.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 04.11.2018, 13:10:11
Tein tuossa uuden XC60 D4 kun oli ajettu 60tkm ja EGR vaiva oli päällä ja 40tkm oli ekan kerran mennyt.

Ovatko nämä olleet niitä uusittuja versioita EGR:stä? Tuolla britti-foorumilla puhutaan vapaasti suomennettuna EGR:n uudistamisesta siten, että se lämpeää estäen kondensaation, joka kai ongelman aiheuttaakin..??:

”So the final fix that Volvo now uses is a revised EGR cooler, and revised plumbing to the cooler which actually warms the cooler up to prevent condensation.”
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 04.11.2018, 13:20:16
Ovatko nämä olleet niitä uusittuja versioita EGR:stä? Tuolla britti-foorumilla puhutaan vapaasti suomennettuna EGR:n uudistamisesta siten, että se lämpeää estäen kondensaation, joka kai ongelman aiheuttaakin..??:

”So the final fix that Volvo now uses is a revised EGR cooler, and revised plumbing to the cooler which actually warms the cooler up to prevent condensation.”

Eipä tuo uusi osa ole mitään auttanut, ainakaan kaikilla.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 04.11.2018, 13:46:08
Eipä tuo uusi osa ole mitään auttanut, ainakaan kaikilla.

Ja alkuperäisosista on kyse?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 04.11.2018, 13:51:08
Ja alkuperäisosista on kyse?

Vuoden vanha auto niin Käyttöautolla takuuseen vaihdettu silloin 40tkm ajettuna. Nyt halusi sen pois käytöstä kun jätti tielle ekalla kerralla ja toista kertaa ei halua kokea moista kun taas alkoi nykiminen.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 04.11.2018, 14:03:14
Vaihdettiinko varmasti. Mikä tuon rikkoo kun 140000 menty eikä ainakaan vielä ole oireillut.
Tiedätkö missä operaatio tehtiin? Merkkihuolto vai joku muu?
Paljonko autossa kilometrejä?
Tämä oli autoliikkeestä koeajolla kun egr pamahti ja huolto tehtiin ymmärtääkseni jossain ulkopuolisessa huollossa,
ei kuitenkaan merkkiliikkeessä. Auto ostettiin ko.huollon ja uuden koeajon jälkeen, mutta näin jälkikäteen olisi pitänyt pyytää tuosta vaihdosta paperi.
Nyt mietinkin että voiko tuo osa oikeasti hajota noin nopeasti ( vai vedättikö autoliike tuosta vaihdosta.) ja jos tämä oikeasti hajoaa näin nopeasti niin onko kukaan korjausvastuussa/hyvitysvelvollinen tms..
autolla on ajettu joku 139tkm. Meidän käytössä joku 5000km ja 5kk.

Autoliikkeen nimeä en laita ennen kuin saan sinne yhteyden, mutta ko. puljun jälkimarkkinoinnnin tuntien odotukset mistään hyvityksestä ei ole korkealla:)

mutta tuo EGR poiskytkeminen kuulostaa kyllä kokoajan houkuttelevammalta! :)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2018, 16:09:31
Tuossa brittiketjussa tuumaillaan että vaikka olisikin laitettu viimeisintä mallia oleva EGR ja uusin softa niin lambda-anturi voi olla puhdistuksen tarpeessa. Uusi softa ilmeisesti pitää sen sitten jatkossa puhtaana/puhtaampana ???

Jotenkin ei tunnu hyväksyttävälle että 4v ikäisistä Volvoista pitäisi alkaa päästönhallintajärjestelmiä eliminoimaan jotta autoa voi käyttää..
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 04.11.2018, 17:27:55
Jotenkin ei tunnu hyväksyttävälle että 4v ikäisistä Volvoista pitäisi alkaa päästönhallintajärjestelmiä eliminoimaan jotta autoa voi käyttää..
Eipä kukaan taida EGRrää pelkästään ottaa toimettomaksi, vaan aina samalla lisätään voimaa. Kumpikaan temppu ei kestä päivänvaloa. Mutta mitäpä tässä moralisoimaan, kun itsekin olen kyseisiä palveluja ostanut.

Houkutus softaukseen kasvaa koko ajan, kun tietää pellin alla olevan 100 heppaa köytettynä karsinaansa. Jossain kohtaa ne täytyy sieltä vapauttaa käyttöön...
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2018, 17:46:56
Eipä kukaan taida EGRrää pelkästään ottaa toimettomaksi, vaan aina samalla lisätään voimaa. Kumpikaan temppu ei kestä päivänvaloa. Mutta mitäpä tässä moralisoimaan, kun itsekin olen kyseisiä palveluja ostanut.

Houkutus softaukseen kasvaa koko ajan, kun tietää pellin alla olevan 100 heppaa köytettynä karsinaansa. Jossain kohtaa ne täytyy sieltä vapauttaa käyttöön...

Joo itselläkin ollut EGR eliminoituna yhdestä Volvosta mutta nykyisen jos/kun softautan niin jää käyttöön.

Sitä minä vain että kai nämä saa pelittämään ihan tehtaankin softilla ja osilla. Ei jaksa uskoa etteikö sais
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 04.11.2018, 19:08:04
Sitä minä vain että kai nämä saa pelittämään ihan tehtaankin softilla ja osilla. Ei jaksa uskoa etteikö sais
Varmasti saa ja valtaosa toimiikin moitteetta. Joukossa on aina muutama maanantaikappale. Ja mitä tulee EGRrään niin sutta ja sekundaa on tainnut syntyä myös tiistaisin.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 04.11.2018, 21:05:36
Minun kautta saa pelkän EGR:n eliminoitua ja kannattaakin jos aikoo pitää autoaan. Säästää toooodella monelta vaivalta tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 04.11.2018, 22:57:28
Minun kautta saa pelkän EGR:n eliminoitua ja kannattaakin jos aikoo pitää autoaan. Säästää toooodella monelta vaivalta tulevaisuudessa.

Mitä muita vaivoja tuo aiheuttaa? Tai mitä vaivoja sen eliminointi aiheuttaa?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2018, 23:54:46
Tai mitä vaivoja sen eliminointi aiheuttaa?

Hengityselinsairauksia
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: juho82 - 06.11.2018, 11:37:14
Hengityselinsairauksia

Tää on hyvä pointti tuoda tänne foorumille. Ei näihin huvikseen laiteta päästöjä pienentäviä laitteita. Moni täällä ei vaan tunnu sitä ymmärtävän
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 06.11.2018, 12:05:01
Ja eiköhän merkkiliike olis päätynyt samaan ohjeistukseen, jos se olisi oikea ratkaisu ongelmaan.

Ja musta on vastuutonta mainostaa täällä ”ainoana oikeana” ratkaisuna keinoa, jolla voi itse tehdä samalla rahaa...
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: tuomaril - 06.11.2018, 12:11:41
Kuten sanottu. Jos tahdot autoasi pitää pitkään ja haluat välttää ongelmia, kannattaa se EGR heivata mäkeen. Itse en ainakaan maksa näitä päästötalkoita omasta pussistani... Muihin asioihin en ota kantaa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 06.11.2018, 14:00:46
Asiat voi esittää monelta kantilta ja olla eri mieltä, kunhan perustelee näkemyksensä, että miksi näin. Se, että joku vaan on ”paras ratkaisu” ei sisällä mielestäni mitään perusteluja.

Se, että jos ei halua maksaa päästötalkoita omasta pussista, on tietysti jo jonkinlainen peruste  :)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 06.11.2018, 14:15:37
Volvotdi voisi toki niitä EGR:n haittapuolia tuoda selkeämmin esiin. Jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt, niin itse EGR-komponenttivikoja on tuhottoman paljon alkupään VEA-moottoreissa ja ilmeisesti ongelmasta ei ole päästy kokonaan eroon vielä uusissakaan. Toisekseen pakokaasujen takaisinkierrätys (=EGR) yhdessä pitkän huoltovälin kanssa edesauttaa öljyrenkaiden karsoittumista, mistä seuraa runsas öljynkulutus. Kun öljyä kuluu liikaa, seuraa koneremontti tai vaihtomoottorin vaihto. Runsaasta öljynkulutuksesta on jo tässä kohtaa aiheutunut hiukkassuodattimen tukkeutuminen. Hiukkassuodatin menee vaihtoon viimeistään pian koneremontin jälkeen. Nämä kaikki asiat tapahtuvat karkeasti noin 200-300 tkm ajomäärän paikkeilla.

Tuskin kukaan osaa sanoa miten asian menisivät, jos EGR-tuplataan heti uudesta autosta. Pitkä öljynvaihtoväli on vähintäänkin osasyyllinen em. ongelmiin eikä kaikkia ongelmia voi laittaa EGR:n piikkiin.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 06.11.2018, 15:33:21
Volvotdi voisi toki niitä EGR:n haittapuolia tuoda selkeämmin esiin. Jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt, niin itse EGR-komponenttivikoja on tuhottoman paljon alkupään VEA-moottoreissa ja ilmeisesti ongelmasta ei ole päästy kokonaan eroon vielä uusissakaan. Toisekseen pakokaasujen takaisinkierrätys (=EGR) yhdessä pitkän huoltovälin kanssa edesauttaa öljyrenkaiden karsoittumista, mistä seuraa runsas öljynkulutus. Kun öljyä kuluu liikaa, seuraa koneremontti tai vaihtomoottorin vaihto. Runsaasta öljynkulutuksesta on jo tässä kohtaa aiheutunut hiukkassuodattimen tukkeutuminen. Hiukkassuodatin menee vaihtoon viimeistään pian koneremontin jälkeen. Nämä kaikki asiat tapahtuvat karkeasti noin 200-300 tkm ajomäärän paikkeilla.

Tuskin kukaan osaa sanoa miten asian menisivät, jos EGR-tuplataan heti uudesta autosta. Pitkä öljynvaihtoväli on vähintäänkin osasyyllinen em. ongelmiin eikä kaikkia ongelmia voi laittaa EGR:n piikkiin.

Kiitos, nyt tuli jo jotain uutta näkökulmaakin asiaan.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: MSantala - 06.11.2018, 18:41:48
Lisäksi käsittääkseni hiukkasloukku toimii paremmin ilman EGR:ää, mikä toki tuntuu nurinkuriselta. Mutta EGR:n kierrättämä pakokaasu tukkii imusarjaa pikkuhiljaa ja mitä muutaman imusarjan nähnyt, niin pahimmillaan kanavat pienentyneet alle puoleen. Tämä puolestaan ei paranna ainakaan moottorin toimintaa & päästöjä kun imusarja ahdistaa jo lähtöön. Uutena ja puhtaana kaikki toki toimii kohtuu mukavasti, mutta ei tarvitse mennä kuin 100tkm niin alkaa jo ensimmäisiä ongelmia näkymään. Kuitenkin itse uskoisin, että EGR:n eliminointi ei vaikuta mahdottomasti päästöihin jos hiukkasloukku on paikallaan. Todennäköisesti lopputulos on parempi kuin tukkoinen kone ja EGR toiminnassa.

Valitettavan paljon on näitä öljynsyöntin ongelmia ollut VEA koneissa, jotka ovat aiheutuneet enemmän tai vähemmän EGR:stä.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 06.11.2018, 21:37:41
Kuitenkin itse uskoisin, että EGR:n eliminointi ei vaikuta mahdottomasti päästöihin jos hiukkasloukku on paikallaan.

EGR-järjestelmä pystyy tapauksesta riippuen vähentämään typen oksideja jopa 60%. Ilmeisesti et ole kuullut VW päästöskandaalista. Siinähän oli kyse juuri typen oksideista..
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 06.11.2018, 21:41:34
Ja eiköhän merkkiliike olis päätynyt samaan ohjeistukseen, jos se olisi oikea ratkaisu ongelmaan.

VW itseasiassa kokeili tätä aika laajassa mittakaavassa. Seuraukset kerrannaisvaikutuksineen katastrofaaliset vankilatuomioineen kaikkineen :)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 06.11.2018, 22:53:44
VW itseasiassa kokeili tätä aika laajassa mittakaavassa. Seuraukset kerrannaisvaikutuksineen katastrofaaliset vankilatuomioineen kaikkineen :)
Mistäköhän syystä VW tätä huijausta harjoitti? Kaikki tarvittavat päästölaitteet olivat huijausmoottoreissakin asennettuna, mutta niitä ei haluttu käyttää...

Pakokaasun takaisinkierrätyksellä lasketaan palamislämpötilaa, jotta typenoksideja ei muodostu niin paljon. Kituvalkean polttaminen vaan tuppaa tuottamaan karstaa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: jt4 - 07.11.2018, 07:28:38
Minkähänlaisella ajolla nämä dieselit on joissa on egr ja dpf ongelmia?
Tuntuu moni murehtivan lisälämmittimen käyttöä/akun varausta kun päivittäiset ajot ei riitä lataamaan akkua.
Sitten vedetään 3km työmatkaa kylmällä koneella.

Mulla toki vanhempi D5 mutta lähes 300 000km mittarissa 30 000km öljynvaihtoväleillä ja alkuperäinen egr sekä dpf.
Jopa se paljon haukuttu eberin automaattikäyttö on päällä kun sitä ei v50sestä poiskaan saa, siltikään ikinä ei ole ollut eberin karstoittuminen ongelma vaan kaikkea muuta on kyllä hajonnut.

Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 07.11.2018, 08:16:25
Vanhemmat dieselit kestää paremmin. VEA moottorin häviöt on haluttu pienemmäksi ja öljyrenkaan muotoilussa sekä öljyn viskositeetissa on menty äärimmäisyyksiin.

Aika monessa yli 300 tkm ajetun VEA Volvon myynti-ilmoituksessa on maininta uudesta moottorista.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Hota - 07.11.2018, 08:57:34
Mikä on VEA-moottori ?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 07.11.2018, 09:22:07
Mikä on VEA-moottori ?
Volvon uusin 2-litrainen, joka on kaikissa uusissa Volvon dieseleissä eri tehoversioina. Asentaminen aloitettu D4 versiona vuonna 2014.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 07.11.2018, 12:02:55
Mikä on VEA-moottori ?

Tässä VEA:n historiaa vielä tarkemmin:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 07.11.2018, 12:11:53
Aika monessa yli 300 tkm ajetun VEA Volvon myynti-ilmoituksessa on maininta uudesta moottorista.

Se on vielä pakko todeta, että jos ja kun Volvon vanhat koneet on nimenomaan tunnettuja kestävyydestä, niin aikooko Volvo tosiaan tyytyä siihen, että VEA:n ensimmäiset mallit jää ”kokeiluversioiksi” ja toimivuutta parannetaan ainoastaan uudempiin malleihin. Vai olisiko jotain ”korjausta” vielä tulossa.

Silti, anteeksi nyt vaan, toivoisin tuosta vaihtomoottorin tarpeesta yli 300tkm kohdalla muutakin tietoa/tilastoa kuin ”aika monet myynti-ilmoitukset”... Tuo on helppo kuitata, että olen lukenut monia ilmoituksia vastaavilla kilometreillä, eikä mainintaa ole ollut. Lisäksi aiemmassa kirjoituksessa kirjoitit, että ongelmat tulee jo 200-300tkm paikkeilla.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: hessu80 - 07.11.2018, 14:09:38
Niin, öljynkulutus kasvaa aluksi eikä se vielä menoa haittaa (200 => 300 tkm). Sitten kun joka tankille pitää lisätä öljyä, tulee vastaan koneremontti. Ongelma-autot ovat pääasiassa takseja, joita tietysti myös käytetään tyhjäkäynnillä paljon. Ei normiautoilijat aja 100 tkm vuodessa. Toki on myös ehjiä paljon ajettuja autoja.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 08.11.2018, 11:46:29
VEA moottorin häviöt on haluttu pienemmäksi ja öljyrenkaan muotoilussa sekä öljyn viskositeetissa on menty äärimmäisyyksiin.

Ruotsin foorumilla yhtenä ehdotuksena olisi 0W-30 öljyjen käyttö. Niitä käytetään kuulemma jenkkilän markkina-alueilla.

Mites tuo EGR:n ja imusarjojen tms. säännöllinen puhdistus? Liian työlästä?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 08.11.2018, 12:06:39
Vielä lueskelin britti-foorumeita ja sieltä tarttui silmiin kirjoitus, jossa oli pitkään seurattu/raportoitu kirjoittajan omaa ”taistelua” EGR-venttiilin kanssa (kolmeen kertaan korjattu/ohjelmoitu uudelleen). Tämän käyttäjän mukaan lopullinen ja toimiva korjaus olisi saatu markkinoille v. 2016 puolen välin paikkeilla. Sama kirjoittaja ei ainakaan sen jälkeen ole valittanut vioista, mutta on osallistunut EGR-keskusteluun ja todennut syyskuussa 2018 korjauksen vaikuttavan toimivalta.

Itselläni on siis todennäköisesti tämä uusin versio, kun laitettu kuukauden päivät sitten, mutta paha sanoa vielä sen tarkemmin, miten se toimii ajan saatossa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Maxxxed - 08.11.2018, 12:06:59

Aika monessa yli 300 tkm ajetun VEA Volvon myynti-ilmoituksessa on maininta uudesta moottorista.

Hiukan kevennystä ettei oo niin totista tiedän useita merkkejä joissa koneet menee vaihtoon jo ennen ensimäistä huoltoa.

Ei saa olla liian murheellinen. Nykyiset päästö vaatimukset tappaa moottorit omaan paskaansa hyvin aikaisin.

Se on tätä päivää.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 08.11.2018, 13:51:40
Immeiset kuiteski odottaa Volvolta että kestää puoli miljoonaa. Siinä mielessä ihan hyvä tuoda asioita esiin eikä lakaista maton alle
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Maxxxed - 08.11.2018, 14:08:16
Immeiset kuiteski odottaa Volvolta että kestää puoli miljoonaa. Siinä mielessä ihan hyvä tuoda asioita esiin eikä lakaista maton alle

Olisi aika päästää vanhasta irti. Sen enempää mitään halua huonoksi sanoa mutta kyllä ne 500 000 ajetut on nähty merkillä kun merkillä. Se on ihan vaan kuin paljon itselleen haluaa valehdella.

Mutta omalta osalta tässä ot ohi.  8)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 08.11.2018, 18:35:33
Olisi aika päästää vanhasta irti. Sen enempää mitään halua huonoksi sanoa mutta kyllä ne 500 000 ajetut on nähty merkillä kun merkillä. Se on ihan vaan kuin paljon itselleen haluaa valehdella.

Tuo pitää sitten taas kysyä Volvolta tai lukea vaikka heidän julkaisuista, että mikä on heidän visio moottorien kestävyyden suhteen päästörajoitukset ja muut nykyajan vaatimukset huomioiden. Kyllä siellä varmaan asia on tiedostettu jo aikaa sitten, että kestääkö vai ei. Kuluttajat saa silti odottaa kukin mitä haluaa ja monet sen mukaan mihin on tottuneet.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 08.11.2018, 22:09:33
Volvon visio (kuten muidenkin) on hankkiutua eroon polttomoottoreista. Ensimmäisenä dieseleistä..ja hyvä niin.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 08.11.2018, 23:06:19
Volvon visio (kuten muidenkin) on hankkiutua eroon polttomoottoreista. Ensimmäisenä dieseleistä..ja hyvä niin.

Tarkoitin, että tuskin näihin nyt liikkeellä oleviin dieselmoottoreihin on ihan 4-5 vuoden / 200-300 tkm elinkaarta ajateltu siltikään  ;)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 08.11.2018, 23:21:49
Tarkoitin, että tuskin näihin nyt liikkeellä oleviin dieselmoottoreihin on ihan 4-5 vuoden / 200-300 tkm elinkaarta ajateltu siltikään  ;)

Ei varmasti. Mutta tähän sopii sanonta: Kun itse tekee niin saa sitä mitä sattuu tulemaan ;)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Teinipajero - 12.11.2018, 19:25:18
Vielä lueskelin britti-foorumeita ja sieltä tarttui silmiin kirjoitus, jossa oli pitkään seurattu/raportoitu kirjoittajan omaa ”taistelua” EGR-venttiilin kanssa (kolmeen kertaan korjattu/ohjelmoitu uudelleen). Tämän käyttäjän mukaan lopullinen ja toimiva korjaus olisi saatu markkinoille v. 2016 puolen välin paikkeilla. Sama kirjoittaja ei ainakaan sen jälkeen ole valittanut vioista, mutta on osallistunut EGR-keskusteluun ja todennut syyskuussa 2018 korjauksen vaikuttavan toimivalta.

Itselläni on siis todennäköisesti tämä uusin versio, kun laitettu kuukauden päivät sitten, mutta paha sanoa vielä sen tarkemmin, miten se toimii ajan saatossa.

Merkkiliike vaihtoi viallisen EGR:n tutun D4:seen (V70, vm. 2015) takuuna, vaikka auto ulkomailta tuotu eikä mitään tehdastakuuta enää voimassa.

Itse odotan/oletan edelleen tuon viimeisimmän v. 2016 puolivälissä julkaistun EGR korjauksen/päivityksen toimivan, kunnes joku toisin osoittaa  ::)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 19.11.2018, 13:18:32
Päivitystä tähän:

Autoon oli vaihdettu KÄYTETTY osa.
Egr antoi väärää "asentotietoa" tms.
ja ymmärtääkseni tätä käytettyä osaa ei saatu mukautettua autoon.

Lisäksi imuilman lämpötila-anturi oli karstoittunut tukkoon.

Myyjäliike hoiti korjauksen (uusi EGR ja uusi anturi) ja nyt kaikki on ok.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: JukkaI - 19.11.2018, 14:15:13
Lisäksi imuilman lämpötila-anturi oli karstoittunut tukkoon.
Meikäläisen kotteroon (V60 2015 D4) tuo osa vaihdettiin jo noin 60000 km:ssa

Jukka
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Jrain - 19.11.2018, 18:14:48
Sama homma n. 54000 km oli mittarissa v60 D4 v.2015
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 21.11.2018, 17:35:36
Miten tämä EGR vika ilmenee?
Mulla kinkki VIDA näyttää että olis jotain häikkää imuilman lämmöissä. Eli onko lämpöanturissa vikaa vai johtuuko EGR:stä ?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvoville - 21.11.2018, 18:50:07
Miten tämä EGR vika ilmenee?
Mulla kinkki VIDA näyttää että olis jotain häikkää imuilman lämmöissä. Eli onko lämpöanturissa vikaa vai johtuuko EGR:stä ?

Viimeisimmässä huollossa vaihdettiin imuiman lämpötila-anturi. Antoi liian suuri, liian pieni arvoja :) Aika musta oli, veikkaan egrn tuhoamaksi kapistukseksi. Kannattaa vaihtaa, auton aivot on pihalla kun toi lämpötila mättää, huomaa esim. startstopin toimimattomuudesta.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Jrain - 21.11.2018, 19:00:32
Check engine merkkivalo syttyi palamaan. Auto pajalle. Syyksi paljastui karstoittunut EGR ja sen jumissa oleva vivusto. Vaihto takuuseen. Auto kulki kuitenkin täysin normaalisti ainoastaan moottorin merkkivalo check engine paloi. Edellisessä autossa (eri merkki)sama EGR homma mutta auto ei kulkenut kuin max 60km vaikka kaasu pohjassa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 22.11.2018, 09:23:19
Tossa meidän autossa sytytti välillä "check engine"-merkkivaloa, mutta tuntui toimivan normaalisti ja merkkivalo sammui.
Tuota toistui pari kertaa viikkojen välillä, mutta lopulta merkkivalo jäi päälle ja tuntui että alakierroksilla hävisi vääntö..
Jos koitti lähteä liikkeelle liian pienellä kaasulla, tuli kilpikonnaa.

Entiedä johtuiko tuo voiman puute siitä egr:stä vai lämpötila-anturista.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: novice - 22.11.2018, 10:35:52
Tossa meidän autossa sytytti välillä "check engine"-merkkivaloa, mutta tuntui toimivan normaalisti ja merkkivalo sammui.
Tuota toistui pari kertaa viikkojen välillä, mutta lopulta merkkivalo jäi päälle ja tuntui että alakierroksilla hävisi vääntö..
Jos koitti lähteä liikkeelle liian pienellä kaasulla, tuli kilpikonnaa.

Entiedä johtuiko tuo voiman puute siitä egr:stä vai lämpötila-anturista.

Tätä samaa teki itsellä, korjaantui lämpötila-anturin vaihdolla. Alakierrosten vääntökin palautui.
Omamekaanikko sanoi anturin näyttäneen koko ajan reilua sataa astetta :o
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 22.11.2018, 20:16:01
entiedä liittyykö mitenkään tähän egr-hommaan,
mutta jäähdytysnestettä on täytynyt lisätä kahdesti huollon jälkeen, pitänee tarkkailla tuota nesteen tasoa..
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 22.11.2018, 22:09:20
Mitäs tuo imuilman lämpötila anturi maksaa?
Varaosanumeroa kellään? Esim siinä laskussa?

Nimim. just poistin koodit, kun tuli mot.häiriövalo + "Moottorin rajoitettu teho" -ilmoitus.
Oli koodia anturin väärästä arvosta ja liian korkeasta lämpötilasta, vaikka auto oli kylmä.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 23.11.2018, 12:09:40
31405341
Laskulla tuon hinta oli joku 130€
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 23.11.2018, 20:19:29
31405341
Laskulla tuon hinta oli joku 130€

Tuolla numerolla tulee ahtopaineen anturi?
Vai mittaako tämä sama anturi sitten sekä painetta että lämpöä?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 24.11.2018, 05:36:25
Tuolla numerolla tulee ahtopaineen anturi?
Vai mittaako tämä sama anturi sitten sekä painetta että lämpöä?

Juu noin se tekee.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 26.11.2018, 21:05:37
Taas heitti kilpikonnat tauluun.  >:(

Oli koodit:
(punainen valo) ECM-P111922 Imuilman lämpötilan piiri korkea - Yleiset signaaliviat - Liian suuri signaali
(keltainen valo) PBM-U010000 Yhteys moottorinohjausyksikköön hävinnyt
(keltainen valo) ECM-P012700 Imuilman lämpötila liian korkea

Tuo 31405341 anturi näyttäis olevan tarvikkeena puolet halvempi kuin OE Bosch.
Onko kokemuksia kenelläkään tarvikeosista? Esim Facet
(Eipä tuo Bosch laatukaan ihan vakuuta, kun reilussa 120tkm hajoaa...)

Onkohan paha vaihtaa itse? Eikös se imusarjassa sijaitse?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: novice - 27.11.2018, 11:43:59
Eikös tässä mallissa ole kolme tuollaista anturia? Ilmamassamittarissa, alemmassa ahtoputkessa ja imusarjassa. En tiedä mittaako kaikki lämpötilaa vai pelkästään painetta. Veikkaisin että se imusarjassa oleva on se joka yleensä hajoaa kun on karstan peitossa. Ei tullut kysyttyä huollossa minkä näistä vaihtoivat.

On yhdellä ruuvilla kiinni ettei paha rasti vaihtaa.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 27.11.2018, 18:11:00
Eikös tässä mallissa ole kolme tuollaista anturia? Ilmamassamittarissa, alemmassa ahtoputkessa ja imusarjassa. En tiedä mittaako kaikki lämpötilaa vai pelkästään painetta. Veikkaisin että se imusarjassa oleva on se joka yleensä hajoaa kun on karstan peitossa. Ei tullut kysyttyä huollossa minkä näistä vaihtoivat.

On yhdellä ruuvilla kiinni ettei paha rasti vaihtaa.

Katselin OE varaosakuvista, ja imusarjasta ja alemmasta ahtoputkesta tosiaan löytyy tuo samalla numerolla 31405341 oleva anturi.
Mutta ilmamassamittarin kohdilta en sitä löytänyt.
Tarkoitatko kenties siinä heti putsarin kannen jälkeen putkessa olevaa anturia?
(Osa 17, Oe nro 31342521, Määrämittari, 317,18 €)
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: novice - 28.11.2018, 11:34:19
Katselin OE varaosakuvista, ja imusarjasta ja alemmasta ahtoputkesta tosiaan löytyy tuo samalla numerolla 31405341 oleva anturi.
Mutta ilmamassamittarin kohdilta en sitä löytänyt.
Tarkoitatko kenties siinä heti putsarin kannen jälkeen putkessa olevaa anturia?
(Osa 17, Oe nro 31342521, Määrämittari, 317,18 €)

Voipi olla että sekoitin tuohon ilmamassamittariin. Tosin ilmeisesti sekin mittaa lämpötilaa ilmamäärän lisäksi.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: PKe - 08.12.2018, 19:01:37
Imusarjan anturi vaihdettu. Ainakaan toistaiseksi ei ole uusia vikakoodeja ilmestynyt Vidaan.
Helppo homma, moottorin suojus pois, ja anturi vaihtoon. Tarvitaan vain 40 ja 30 torxit.

Todella nokinen oli. Lähes täysin tukossa. Tulipa mieleen että oliko edes rikki, vai olisko alkanut toimimaan vain pelkällä puhdistuksella.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 09.12.2019, 21:01:38
Noh...tänään taas syttyi moottorivalo;
Motonetissä koodinlukua ja koodina p04d900.
Mitään oireita ei muuten näy, mutta tämä taitaa olla taas jotain egrrään liittyvää..
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Vargur - 09.12.2019, 23:30:30
https://www.youtube.com/watch?v=5zz6qefBV08
egr taitaa olla jumissa tolla vikakoodilla.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: nn76 - 10.12.2019, 21:17:09
Syttyi kans "Check engine" valo itsenäisyyspäivänä ja vikakoodina p04d900. Otin EGR:n ja lauhduttimen irti, jo toisen kerran tuon auton kohdalla. Edellisestä kerrasta tasan vuosi ja 35000km. Ei tuota kyllä mielellään näin usein viitsisi availla.

Auto S60 D4 2014. Historia tuon osalta sellainen, että varmaan reilun vuoden ikäisenä meni limp-moodiin ja takuuseen vaihdettiin "joku anturi". 2017 (n.85000km) meni taas ensin limppiin ja hetki siitä hinurin kyydissä Volvolle, kun ei pysynyt enää käynnissä. Tuolloin vaihtoivat EGR:n Volvon piikkiin. Samassa yhteydessä kysyivät että vaihdetaanko myös lauhdutin kun oli kuulemma "puoliksi tukossa". Sanoin että antaa olla vanha siellä, 600€ tuosta osasta tuntui ryöstöltä. Reilu vuosi tuosta (n. 135000km) tuli p04d900 -koodi ekan kerran, ja silloin tosiaan putsasin EGR:n. Lauhduttimenkin mielestäni sain puhtaaksi, se ui seuraavaan päivään asti liuottimet sisuksissaan. Voi olla että se ei täysin auennut kun nyt noinkin pian uudestaan vikaantui. Tällä kerralla värkkäilin tuon kanssa ehkä tarkemmin ja kanavat kyllä tuntui olevan auki, ilma kulki vaivattomasti.

Mutta nyt tämän ketjun innoittamana kävin tarkistamassa tuon imusarjan paineanturin ja olihan melkoisesti noessa. Suihkuttelin tuollaista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml tököttiä ja lähti kyllä aika hyvin töhnät pois. Ainetta oli vain vajaa pullo, niin loppui vähän kesken. Ehkä haen lisää huomenna.

Koeajolla tuli ilmeisesti jonkinlainen plasebo efekti, mutta tuntui kuin jostain olisi tullut lisää pirteyttä koneeseen. Vaihteiston D-asennossa tuntui vastaavan kaasuun paljon paremmin. Kyllähän tuo S-asennossa on lähtenyt, mutta vähän olen moittinut tuota D-asentoa nuhaiseksi. Katsotaan nyt kun enemmän ajoa takana, että vieläkö sama tunne  :)

Tuli vaan mieleen, että olisikohan ollut tuo samainen imusarjan paineanturi joka silloin vuoden ikäisenä vaihdettiin. EGR:ssä oli vuoden 2016 leima.

Mutta on tuo kyllä melkoinen sielunvihollisen keksintö koko takaisinkierrätys.

Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: mulugren - 10.12.2019, 22:35:03
Mutta on tuo kyllä melkoinen sielunvihollisen keksintö koko takaisinkierrätys.

Uusien tiukempien päästönormien mukaan rakennellut on. Old school hooligans (5sylinteriset) sen kuin puksuttaa. Minulla kohta 200tkm lasissa 2014 mallin D5244T15 padalla eikä ole valot vilkkuneet taulussa kertaakaan. Joo naftaa hörppii hieman enemmän mutta ei vilku valot eikä ole antureita putsailtu
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: qashqai - 11.12.2019, 13:22:24
Syttyi kans "Check engine" valo itsenäisyyspäivänä ja vikakoodina p04d900. Otin EGR:n ja lauhduttimen irti, jo toisen kerran tuon auton kohdalla. Edellisestä kerrasta tasan vuosi ja 35000km. Ei tuota kyllä mielellään näin usein viitsisi availla.
Mä olen nyt arponut aloitanko itse kokeilemaan tuota vai vienkö taas huoltoon,  toisaalta kun tämä on jo kahdesti vaihdettu voisin kysyä biliasta onko tähän jotain pysyvämpää ratkaisua..
V*tuttaa kyllä tulossa oleva 5v huolto+tämä egr nielee varmaan pari tonnia.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: tuomaril - 11.12.2019, 14:01:38
Pysyvämpi ratkaisu on koko EGRn ohjelmointi pois, jos minulta kysytään.
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: Luckster - 17.06.2020, 11:47:51
Viimeisimmän takaisinkutsun jälkeen ei EGR sulkeminen ohjelmallisesti kuulemma enää onnistu. Kauankohan noissa yleensä menee kun homma on taas mahdollista..

2017/2018 EGR remontti tehty takuisiin ja nyt taas vikavaloa palaa. Paljonko tuo remontti maksaa yleensä ? parin vuoden välein minusta aika iso ja turha kustannus jokatapauksessa..
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: postman87 - 17.06.2020, 14:53:55
Viimeisimmän takaisinkutsun jälkeen ei EGR sulkeminen ohjelmallisesti kuulemma enää onnistu. Kauankohan noissa yleensä menee kun homma on taas mahdollista..

2017/2018 EGR remontti tehty takuisiin ja nyt taas vikavaloa palaa. Paljonko tuo remontti maksaa yleensä ? parin vuoden välein minusta aika iso ja turha kustannus jokatapauksessa..

Mistä moista olet kuullut, että EGR poisto ei enää onnistuisi?
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 17.06.2020, 15:08:30
Viimeisimmän takaisinkutsun jälkeen ei EGR sulkeminen ohjelmallisesti kuulemma enää onnistu. Kauankohan noissa yleensä menee kun homma on taas mahdollista..

2017/2018 EGR remontti tehty takuisiin ja nyt taas vikavaloa palaa. Paljonko tuo remontti maksaa yleensä ? parin vuoden välein minusta aika iso ja turha kustannus jokatapauksessa..

Onnistuu, ei mitään ongelmaa ole ollutkaan, ainakaan meillä:
www.lisaatehoa.fi/reseller
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: xc90 - 27.06.2020, 09:18:33
Minkälaista hintaa egr pois kytkennälle ja kannattaako sitä tehtä XC60 D4 -14 5syl koneeseen vaikka ne paremmin toimiikin egr suhteen .. ?

Onnistuu, ei mitään ongelmaa ole ollutkaan, ainakaan meillä:
www.lisaatehoa.fi/reseller
Otsikko: Vs: V60 D4 2014 EGR
Kirjoitti: volvotdi - 27.06.2020, 12:04:20
Minkälaista hintaa egr pois kytkennälle ja kannattaako sitä tehtä XC60 D4 -14 5syl koneeseen vaikka ne paremmin toimiikin egr suhteen .. ?

EGR noistakin hajoilee, mutta ei aiheuta niin katastrofia kuin 4-syl VEA. Uusi osa on kuitenkin huomattavasti kalliimpi kuin ohjelmointi ja ohjelmoinnin jälkeen ei kerry karstaa eikä jumita läppiä, turbon siipiä jne jne. Pysyvästi siis huolettomampi ratkaisu. EGR poisto 250-350€ ja voimien kanssa 550-600€, hinnat riippuu asennuspaikkakunnasta: www.lisaatehoa.fi/reseller