Elekma  Autoracing

-86 240 turbo

  • 41 Vastauksia
  • 13786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
-86 240 turbo
« : 31.05.2012, 11:26:36 »
aattelimpa tällaisen tekasta niin saa täällä helpommin neuvoja eikä tartte aina uutta topikkia tehä jotain pikkujuttuja varten, mutta asiaan.

autohan on siis vm - 86 ja alkuperäinen tekniikka on b200e+m47.



tekniikan pähkäilyä:

V-nokka löytyy
530 kansi jota tarvii hieman työstää, lähinnä kanavien siistimistä ja venttiilien kiillotus ja ehkä palotilojen muokkaus.
b230f alakerta
Lh 2.2 moottorinohjaus
940 orkkiscuuleri+ahtoputket
turbo tällä hetkellä mitsun td04 13g+halkosarja
imusarja tarvitsee tehdä uus, ajattelin ottaa tosta f:n sarjasta laipan ja suutinkolojen jälkeen poikki ja siihen plenumi.
bensapumppuna ajattelin käyttää tuota b200e:n pumppua.

ulkokuoresta mielipiteitä? jätetäänkö tuollaseks vihertäväksi vai jotain muuta?
ajattelin että valkonen ja kiillottaa koko auton ja jokou kontrastiväri siihen lisäksi..mietitään..tai sitten jättää tuollaiseksi.
vanteiksi tulee 16" columbat tuommoset.

sisustaan tarvitsis hankkia 850:n tms etupenkit kun noi alkuperäiset on vähän mitä on.

eipä muuta, jatkuu..
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #1 : 31.05.2012, 22:13:18 »
tuli siinä 9 tuntia vietettyä volvon parissa ja mitään oikeen saanu aikaseksi..

moottoriin vaihdoin apuakselin ja laitoin lohkon jakajaan.

v-nokan laittelin paikkaansa ja siinä ohessa kasailin jakopään.



moottorikin löysi tiensä konehuoneeseen

ja öp-letkua/putkea suunnittelin paikoilleen, mutta ei tullut vielä valmiiksi.

miten ihmiset on toteuttanu vesikierron turbolle? voisko laittaa niin, että vesipumpun putki poikki(se mikä menee lämmityslaitteen kennolle) ja siitä toiseen reikään ja sitten turbon jäähdytysveden "paluu" sinne kennolle. toimisko noin vai ahistaako niinpaljon ettei kiertäis vesi kennossa kunnolla?
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #2 : 02.06.2012, 13:06:07 »
tuttu auto ;)
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #3 : 02.06.2012, 14:09:36 »
Minkälaisilla puristuksilla tää kone tulee olemaan? Tai meinasitko vaihtaa turbon männät vai? Itsellä suunnitelmissa jossain vaiheessa aloitella samanlainen projekti, eli b200e:n tilalle b230ft.  :)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #4 : 03.06.2012, 00:58:13 »
autodatan mukaan puristukset on 9.8 ja siinä ajattelin pitää ainakin toistaiseksi.tarkoitus saada aluksi toimimaan vain ahdoilla ja sitten kun toimii ni katellaan jotain puristusten laskua tai muuta.
ajattelin toteuttaa sen niin että laittaa 2xkansipahvin ja siihen väliin jostain sopivasta materiaalista +1-1.5mm niin on aivan tarpeeks matalat.

sähköjen kanssa koittanut tapella tässä pari päivää jo, ei tuu mitään. haynesin sähkökaaviot ei oikein mee mun järkeni kanssa yhteen kun puolet osista puuttuu ja muuta jännää. noh maanantaina tarttee soitella siniselle jos sieltä sais vaikka alustanumeron perusteella oikean sähkökaavion.

öljy- ja vesiletkuja/putkia on tullu siinä ohessa laiteltua kuntoon ja välijäähy+letkut ruuvattu konehuoneeseen myöskin.

jossei noista volvon omista sähköistä pian saa selvää ni pannaan mega sitte ni loppuu se päänraapiminen.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #5 : 03.06.2012, 10:47:26 »
Rakennatko sitä nyt muuten 240 b200f johtosarjalla vaikos 940 sarjalla? Tonin volvosivuilta löytyy jonkin verran nuista sähköhommista, kun se oli asentanut b230fb:n 14x keulaan.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #6 : 03.06.2012, 12:24:52 »
Kannattaa suosiolla unohtaa se 940:n johtosarja ja yrittää hommata LH-jet 2.4:lla varustetusta 240:stä moottorin johtosarja. Tosin toi sun autos on sitä vuosikertaa että sieltä puuttuu ihan oikeasti ne LH:n tarvimat pistokkeet auton johtosarjasta.
Jäitä housuun!

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #7 : 03.06.2012, 12:35:22 »
moottori ja moottorin johtosarja on 740 vm -88 autosta. ja tosiaan tossa vanhassa moottorissa ei ollut paljon sähköä kun oli mekaanisella ruiskulla.

ei tuossa sinänsä mitään ongelmaa olis, mutta tarvii kunnollisen sähkökaavion tai sitten ruotsalaisen insinöörin lukemaan tota haynesin kaaviota.

edit: tossa otin silmän käteen ja kattelin tota tonin sivua ja löytyhän ne ysin kaaviot sieltä..nuo on ainakin huomattavasti selkeämmät kuin haynesin systeemit. tarvii ottaa se mukaan verstaalle ja katella josko sais rokkaamaan.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 12:55:45 kirjoittanut Ökykisko »
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #8 : 03.06.2012, 13:28:10 »
Ai se oli LH 2.2. Noh, toivottavasti saat sen rokkaamaan... Helpompi melkein ois laittaa se mega.
Jäitä housuun!

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #9 : 03.06.2012, 13:38:02 »
kyllä tässä vakavasti olen sitä megaa harkinnut mutta yritetään nyt vielä tolla lh 2.2:lla kun sellainen olis nurkissa kuitenkin.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #10 : 03.06.2012, 14:48:24 »
Jos sulla on kone ja johtosarja samasta 740:stä niin ei pitäis ongelmia tulla.
Minä pihinä miehenä ostin palikoita eri paikoista eikä ne lopulta sopinutkaan toisiinsa ja hermot meni ja ostin ohjelmoitavan ruiskun.  :idiot2:

Mä käytin volvo 700 ja 200 korjausoppaita(siinä suomenkielisessä on mielestäni paremmat tiedot kuin Haynesin englanninkielisessä)
ja alla olevaa sivua. Niitä sit vertailin keskenään.
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

700-sarjan johtosarjassa on ainakin valojen piuhat, jotka pitää poistaa kun 2sataseen asentaa.

ps. oli kyllä todella paljon helpompi laittaa se ohjelmoitava ruisku valmiilla johtosarjalla...
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #11 : 03.06.2012, 15:08:06 »
juu megahan tarvii muistaakseni 8 johtoa että käy. ilman hukkakipinää.

juu mut joku laiska(allekirjoittanut) ei oo purkanu johtosarjaa täydellisenä vaan poksit ja vähän johtoa jne..siitä se sekamelska kai johtuu.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #12 : 04.06.2012, 17:41:15 »
Luin eilen jostain täältä vrcf:ltä, että 240 b200f johtosarjalla menis melkeimpä ihan suoraan. Pari piuhaa piti vetää sytytys- ja ruiskuboxin välille vaan? b200f moottorin johtosarja vaan auton omaan johtosarjaan kiinni kojelaudan alta. 740 johtosarja on kuulemma huomattavasti vaikeampi, koska 740 volvossa on kokonaan yhtenäinen johtosarja moottorin ja muun auton välillä. Että tämmöstä tuolta luin :o
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #13 : 05.06.2012, 07:20:32 »
Tosin toi sun autos on sitä vuosikertaa että sieltä puuttuu ihan oikeasti ne LH:n tarvimat pistokkeet auton johtosarjasta.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: -86 240 turbo
« Vastaus #14 : 05.06.2012, 14:42:27 »
tallilla vaihteeks saatu jotain aikaseksikin, ei pelkästään sähköjen kanssa tappelemista.

Downpipen lähdön sain heppiin

jäi hitsaamatta kun lanka loppui harmillisesti kesken.eli tuosta alusta heti 2.5"->3" siitä 3" downpipe sitten ja loppuputki varmaankin tulee 2.5".
ainakin aineksia siihen hain :)

turbon öljynpaluun kötöstelin öljypohjaan ja muutamia vesiputkia myös väkerrelty.


tallille kävin hakemassa vinssin, että saa hinattua autoja talliin ja myöskin ajosiltojen päälle.


saattaa kyllä olla että voisin myös myydä tämän.

1.1Kw moottori+kulmavaihde+vaijerikela toimii 220v/380.
jos jotakuta kiinnostaa niin yv:ä

jottei mee ihan kaupusteluks niin loppuun pieni tilannekuva

   :idiot2: kaikkeen se ihminen ryhtyykin..

Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron