Ateho  Elekma

Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?

  • 61 Vastauksia
  • 12874 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Useampian Volvoja omistaneet ja kaikki muutkin - kertokaa mikä on ollut paras Volvonne?

Mikä oli erityisen hyvää ja mistä tykkäsit ja miksi?

Kaikkea ei mitata rahassa tai korjausten määrässä, mutta samalla voit kertoa myös kestävimmän Volvosi? Vai onko se samalla myös se kaikkein paras?

Omat kokemukseni jakautuvat kahdelle: ykkönen oli vm. -03 S80 2,4 D ja toinen sitä edeltänyt vm. -98 V70 TDI. Hemmetin vahvoja rrrautoja molemmat!

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #1 : 26.08.2020, 21:39:43 »
Nykyinen XC60 on ollut paras, mutta toistakytä vuotta sitten mulla oli 745 SE 1992 joka on oli niin mieluinen että omistin se 2 kertaa. Myin sen kaverille ja ostin takas parin vuoden päästä kun jäi niin kova kaipuu  ;D. En osaa sanoa mikä siinä mielytti, mutta siinä olin kuin kotonani. Jälkeenpäin on harmittanut sen myynti enemmän kuin minkään muun auton ikinä.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #2 : 27.08.2020, 08:30:33 »
Historiassa tosiaan Volvoja 2x 240, 1x S80 mk1 D5252T AT ja nykyinen V70 mk1 D5252T AT.

Lankuissa oli tosiaan puolensa, malli-ikään nähden oikein mukava ja hyvä matka-auto. Käyttökulujen puolesta vaihtui aikoinaan W124 200D:hen pariksi vuodeksi ja n.100tkm ajan.

S80:llä tuli ajettua itse kilsat 400-600tkm ja olihan se todella upeaa. Mukavuus, ajo-ominaisuudet ja muut korin ominaisuudet (ergonomia, lämpimyys, viileys) yhdistettynä edullisiin kuluihin, ei juuri paremmasta tiedä. Auto alkoi olla vaan aika lopussa ja "järki" pakotti hakemaan Saksasta uudehkon ja vähän ajetun W204 -Mersun. Mersuilua ei kuitenkaan kestänyt kuin pari vuotta (tkm. 150-250), stressasi se OM651, vaikka ketjun vaihdoin ja ennen kaikkea arvonalenema, kun kilsoja tuli se 50-55tkm/v.

Mersu myyntiin ja hetken jälkeen huutokaupasta löytyi muutamalla satasella tuo nykyinen V70 mk1. Ja kyllä, tämä on se kori, jota vielä tulee iso ikävä. Voimalinja (varsinkin EVRYtettynä), tilat, ajo-ominaisuudet ja varusteet toki auttavat paljon. Nyt 2v4kk ja 110tkm takana ja edelleen autokuume on pysynyt poissa. Kaikki kulut laskettuna alle 13snt/km on kohtuullinen lukema miellyttävästä autoilusta. Toivottavasti valtiovalta ei verotuksella tee vanhalla volvoilua mahdottomaksi, ei raaskisi luopua. Kilsoja mittarissa reilu 400tkm, joten ei pitäisi vielä hetkeen olla isoja murheita.

Kuitenkin mieli on harhaileva. Tiedän, että sopivan mk1 S80 facelift D5:n tullessa eteen voi mieli olla heikko. Ennen V70:n löytämistä oli osto-ilmoituskin tuollaisesta, mutta yhtään järkevää ei kukaan tarjonnut.

Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #3 : 27.08.2020, 08:35:33 »
Paras omistamani volvo on tällä hetkellä tuo XC90 2004 D5 AWD Geartronic hiton hyvä ajaa ja kun on ohjelmoitu niin voimaakin riittää. tilat on eri planetalta aikasempiin omistamiini nähden. Jos tilan tarve ei mene etusijalle niin nuo V70:t on aika hyviä ollut ja tuo V70 2002 2.4T manuali on aika kipakka paketti.... mietin vain miten hyvä olis Saman ikänen V70R AWD man.... S*
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Hota

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #4 : 27.08.2020, 10:41:56 »
Kyl se oli tuo 145 -74 aikoinaan sen jälkeen kun orkis koneen mäntään tuli reikä.
Tuli tehtyä/teetätettyä 2.3 litranen kokonaan uusiksi. Oli ärrä-nokkaa tupla weberiä. Kevennettyä vauhtipyörää, kärjetöntä sytkää ym. Laatikoonkin tuli sähkönen loikkari.
Kaikki mätäpelti pois jopa lasien pielistä. Takaluukku oli tuossa mysteeri. Orkis ja ei mitään mätä vikaa.
Pohjat tehtiin hyvin ja väriksi hopea. Sisustaakin fiksattiin ja eteen Königin taituvaselkäset sporttipenkit uudestaan verhoiltuna.
Välillä tuolla pääsi kiusaamaan kanssa-autolijoita.

No se oli siihen aikaan se eli -90 luvun alkupuolta.
Fiilishän tuollasella oli erillainen mitä nykyautoissa.

ps. Volvojen jälkeen olikin alfoja ja monta  8)
Ex-Volvot: 142 -70, 145 -74 (2.3 L R-sport) ja Amazon -70.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5884
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #5 : 27.08.2020, 12:16:03 »
Paras on ollut 2003- mallinen V70R silloin kun sen aikoinaan uutena ostin.

Ei pienintäkään vikaa sinä aikana kun se minulla oli. (Tai no, mintunvihreä väri käänsi ihan liian nuorien tyttöjen päät.)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #6 : 27.08.2020, 12:20:55 »
Uusin tuppaa olemaan se paras niin nytkin , eli V90 ja lähes kaikkia volvoja ajettu .

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #7 : 27.08.2020, 14:32:56 »
Tarkemmin miettittyäni, niin on kyllä varmaan tullut ajettua lähes kaikkia Volvon malleja (toki ei kaikkia moottori tms. vaihtoehtoja) 80-luvun lopusta tähän päivään. C30 Volvolla en muista ajaneeni ollenkaan, mutta sehän nyt on käytännässä sama kuin S40/V50.

Kyllähän kokonaisuutena ja ajolleen ylivoimaisesti parhaita ovat nämä uusimmat, joten kyllä paras on tämä nykyinen V90. Toisaalta tuo V8 kyllä aikanaan sykähdytti ehkä jopa enemmän kuin ensimmäiset koeajot näillä uusilla 90-sarjalaisilla... Noh, V90 lähtenee aikanaan kiertoon, mutta 240, C70 ja V8 todennäköisesti ovat ja pysyvät tallissa. Eipä ole mistään omistamastani mallista kyllä oikein pahaa sanottavaa ja kaikki ovat olleet kestäviä.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #8 : 27.08.2020, 17:41:15 »
Tarkemmin miettittyäni, niin on kyllä varmaan tullut ajettua lähes kaikkia Volvon malleja (toki ei kaikkia moottori tms. vaihtoehtoja) 80-luvun lopusta tähän päivään. C30 Volvolla en muista ajaneeni ollenkaan, mutta sehän nyt on käytännässä sama kuin S40/V50.

Kyllähän kokonaisuutena ja ajolleen ylivoimaisesti parhaita ovat nämä uusimmat, joten kyllä paras on tämä nykyinen V90. Toisaalta tuo V8 kyllä aikanaan sykähdytti ehkä jopa enemmän kuin ensimmäiset koeajot näillä uusilla 90-sarjalaisilla... Noh, V90 lähtenee aikanaan kiertoon, mutta 240, C70 ja V8 todennäköisesti ovat ja pysyvät tallissa. Eipä ole mistään omistamastani mallista kyllä oikein pahaa sanottavaa ja kaikki ovat olleet kestäviä.

Hienoa kuulla - erityisesti tuo, että kaikki ovat olleet kestäviä!

Niin meilläkin. Siksi kai pidän Volvoista.

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #9 : 27.08.2020, 18:46:33 »
Miun paras Volvo on kyllä ollu 343 tossa 90-luvun alussa. Oli varsin järkyttävän hyvä ja mukava kaikkien 60-70-lukujen jätekulkineiden jälkeen. Ja ainoa Volvo mistä on tullu VAU-fiilis :)
Eikä siinä niin vikaakaan ollu, kyllästyin vaan muutamassa vuodessa niinkun tuppaa kaikelle käymään  ???
« Viimeksi muokattu: 27.08.2020, 21:44:47 kirjoittanut foxterrier »
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #10 : 28.08.2020, 13:50:47 »
Muotoillaan niin että ainoa Volvo, tai auto yleensäkkään jonka hukkaaminen harmittaa on 760.

Ainoa auto joka oli jatkuvasti rikki, ainoa auto joka on jättänyt tielle, kallein ja hankalin korjata, laiska ja kulutus oli jotain ihan järjetöntä. PRV-moottorilla ja automaatilla.

Mutta oli se vaan käteensopiva laite, muuta ei oo siitäkään jäljellä kuin foorumin profiilikuva ja hyllyyn unohtuneet jakoketjut.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #11 : 31.08.2020, 19:54:17 »
Onpa vaikea kysymys. Itsellä ollut 360 hatchback b200f, 740 b230f sedan, 940 b230fb farkku, 940 b230fk farkku, v70 mk2 170hp, 240 b200f sedan. Ja nyt alla V70 mk1    140hp farkku. Kaikista olen tykännyt. 360 oli eka autoni. Tekniikka toimi loistavasti, kori vähän heikompi. Vaarallinen auto kevyen peränsä vuoksi, mutta muuten Volvomaisen vakaa ajettava. Vuoden 89 seiskanelikanttista pidän tyylipuhtaimpana kanttiautona, renkaat sentään oli pyöreät. 940 farkut erinomaisen käytännöllisiä, Vuoden 96 FK koneinen erittäin miellyttävä ajaa, tykkäsin siinä olleesta vaihteistosta, jossa ykkönen ei ollut huvittavan lyhyt kuten noissa vanhemmissa. Kakkosnelonen tuntui ajossa vanhanaikaiselle, mutta jännä auto sikäli, että mitä huonompi tie ja paskempi keli, niin sitä parempi se oli. Motarilla vähän kiikkerä, tosin puslat oli lopussa ja 80-profiilin renkaat, sillä olikin melkein puoli miljoonaa menty. Kakkoskopainen V70 hiljainen, mukava ja mutkateilläkin kiva, mutta meni lunariin. Ykköskoppainen V70 ehkä tänä päivänä saa eniten hyvää autoa pienimmällä rahalla. On vielä Classic, niin varusteitakin löytyy. Ahtamattomien tinavitosten alakierrosvääntö (sen puute) välillä harmittaa. Punalohkoiset tuntui pienillä kierroksilla harteikkaammilta, jotenkin arkiajoon sopivimmilta. Tinaviitosia saa huudattaa, jos mielii mitään tapahtuvan. Punalohkohan sitten ei taas kierrä oikein ollenkaan kolmen tonnin päälle.Jos pitäisi yksi välitä niin kai se olisi tuo vm. 96 940 B230FK. Mukava auto, mutta vanhojen Volvojen hyvillä puolilla varustettuna. Riittävästi tehoa, hyvä näkyvyys ulos, ketterä, varmatoiminen. mitä muuta voisi kaivata....Harmi kun tuli myytyä. Pitäis vielä joskus sellainen hankkia...

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #12 : 31.08.2020, 21:18:38 »
Ehdottomasti 960-96 3.0 oli paras kun sai siihen kunnon alustan. Oli mulla 6v/150tkm ja toiseksi paras oli s80-02 D5. Samoin tässäkin kun sai kunnon alustan niin kyyti muuttui mieluisaksi ja tämä oli 7v/300tkm. Tietenkin tykkään myös 240:sestä, näitä ollu yli 10kpl eri variaatioina.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #13 : 01.09.2020, 11:16:39 »
Yllättävän usein suosikkina tai parhaana kokemuksena mainitaan takaveto-Volvo!

Mielenkiintoista.  8) 8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Paras Volvosi - mikä malli ja milloin koettu ja ajettu?
« Vastaus #14 : 01.09.2020, 11:40:47 »
945.
Kuskin paikka on minulle täydellinen, voin ajaa niin pitkään kuin vireystila sallii, eikä mikään paikka ole puutunut tai jumissa.
Suomalaisilla teillä, etenkin sora sellaisilla pirun hyvä ajaa. Looginen, rauhallinen ja cambermodin jälkeen totteleva. Ainoa auto millä olen uskaltanut hyppyyttää ilman pelkoa huomisesta. Tottakai asfaltilla mutkaisella tiellä saattaa kallistelu pelottaa ja heikkomahaiset kaivaa oksennuspussia.
Talvella todella lämmin ja takavetoiseksi rauhallinen ajaa. Toki takavetoisuus on joissain tilanteissa ollut rasite, muttei koskaan olla minnekkään kiini jääty. Mitä huonompi talvikeli, sen mukavempi ajaa. Lumipöperö, loskavallit, jää... Ei aiheuta toimenpiteitä.
Yksinkertainen toimintavarma tekniikka, halpa ja helppo ylläpitää itse (toki mainittakoon että joitain kriittisiä ruiskun komponentteja ei enään saa).
Tilava, paitsi takapenkiltä (jalkatila).

Olen tuon lisäksi omistanut 960 -91 ja 855 -96. Kumpikaan ei ollut mielestäni parempi yleiskäyttöauto/traktori. Olen ajanut ja korjannut/huoltanut sitten uudempia malleja enempi/vähempi ja muodostanut päähäni pinttymän, että niistä pysyn erossa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy