Volvo-merkkiliikkeiden laadusta en väittänyt mitään - eikä se tähän keskusteluun kuulu. Siis se laatukeskustelu. Älä vie keskustelua tarpeettomasti sivuraiteelle. Merkkiliike mainittiin sen vuoksi, että se on ainoa tekninen ketju kentälle asti, joka on tehtaan jonkinlaisessa kontrollissa. Jos tehdas arvioi, että sen ohjauksessa olevat korjaamot eivät selviä jostain työstä, niin muilla ei ole senkään vertaa tsäänssiä mennä siihen väliin silloin kun on kyse auton sähköturvallisuuteen vaikuttavasta työstä. Hikipaja - olkoon vaikka kuinka mainostamasi "korjaamo" - ei ole. Seuraus? Valmistaja pesee kätensä välittömästi kaikesta mitä hikipaja tekee. Mutta ei tämä asia vielä tässä ollut. Ks. seuraava kappale.
Huomaatko boldatut kohdat? Pientä ristiriitaa. Ensin kerrot uskomuksiasi asiasta, sitten kerrot "tietäväisenä" mitä vaaroja mielestäsi tässä on ja lopuksi paljastat, ettet tiedä tästä asiasta oikeasti paskan vertaa mitään. LOL.
Joku tuossa aiemmin vertailu akkupaketistojen korjauksia "kampiakselin korjailuun". Vertaus oli mielestäni täysin epäonnistunut, koska ei "ruutitynnyrin" fiksailu nyt sentään rinnastu rautakangen suoristamiseen. Parempi vertaus olisi ollut jollain tasolla vaikkapa kaasuautojen korkeapainetankkien "korjailu". Eipä sitä juuri kukaan tee - eikä saa tehdä. Tai vaikka 1500 V sähkötyöt. Ei sitäkään joka jamppa saa tehdä, ei edes sähkäreistä kaikki.
Litium-akkuteknologiat ja niiden edut on tunnettu jo vuosikymmeniä, NASA on niitä lähetellyt avaruuteenkin jo yli >50 vuotta. Litiumin yleistyminen kuluttajateknologiaan otti siksi hiton kauan, että litium on helvetin vaarallista ainetta. Se on erittäin reaktiivinen aine. Siihen kun lisäksi ladataan hitonmoinen määrä sähköenergiaa, ollaan kirjaimellisesti ruutisäkin kanssa tekemisissä. Koko ajan myös litiumakkujen energiatiheyttä pyritään kasvattamaan - ja se on sama kuin ruutia parannettaisiin pikku hiljaa ärhäkämmäksi.
Litium kuuluu ns. alkalimetallien sarjaan ja kaikki alkalimetallit reagoivat esim. veden kanssa näin raivokkaasti. https://www.youtube.com/watch?v=I8tOtZKpi04&t=60s Reaktiossa syntyy kyseisen alkalimetallin hydroksidia, siis litiumin tapauksessa litiumhydroksidia (LiOH). Koska vedessä on kaksi vetyatomia, vapautuu samalla yksi joutilas vetyatomi muuhun käyttöön - yleensä vaikkapa tulipalon tai räjähdyksen aiheuttamaan. Nimittäin alkalimetallien reaktio on eksoterminen ja kiivas, tarjolla on yleensä myös korkeita lämpötiloja eli vetykaasun välitön sytytys. Vetykaasun ja hapen seos on muuten nimeltään kemiassa räjähdyskaasu (Knallgas).
Litium-akkujen kanssa on opittu elämään - mutta se perustuu siihen, että tehdas kontrolloi tarkkaan mitä kunkin laitteen akkupakkaukseen laitetaan. Ei niitä akkusysteemejä ole tarkoitettu jälkikäteen ropellettavaksi. Ne on tehdashuollettavia kamoja korkeintaan - jos edes niitä. Hikipajoilla ei tule olemaan niihin asiaa tavan jannuista puhumattakaan.
Vielä ei ole viranomaismääräykset ehtineet reagoida, mutta veikkaan, että lainsäädännöllisesti Euroopassa tullaan kieltämään autojen litiumakkuihin koskeminen muilta kuin auktorisoiduilta tahoilta. Auktorisoinnit myöntää tehdas, koska tehdas vastaa auton turvallisuudestakin ml. akkupaketisto. Veikkaan, että auktorisoinnit tulevat olemaan tiukassa ja todennäköisesti akkujen kanssa saa olla 1-2 pajaa Euroopassa, tiukasti tehtaan tai sen alihankkijan kyljessä, jotta laatu päästään valvomaan.
Kielto tulee tarkoittamaan sitä, että maallikoilta ja ei-auktorisoiuilla ei ole mitään asiaa koskea akkupaketistoihin. Jos kosket, ankara tuottamusvastuu seuraa. Sanotaan, että auton omistajana rikot lakia ja korjautat akkupaketin jollain hikipajalla Hollannissa. Ajelet autolla aikasi ja myyt sen eteenpäin. Seuraavalle omistajalle käy käpy ja akku kosahtaa. Koko perhe palaa auton mukana. Tutkijalautakunta jäljittää ongelman akusta johtuneeksi ja huomaa, että akkua oli "korjailtu". Sen jälkeen pollisit tulevatkin hakemaan sinua kuulusteluihin, koska kun kyseessä on ollut laissa asetetun kiellon uhmaaminen, kaikista vahingoista vastaat sinä automaattisesti kaikella omaisuudellasi.
Tuohon tämä selvästi on menossa. Korkeajännitesähkötöitä saavat tehdä vain auktorisoidut henkilöt autoissa - ja akkupaketteihin koskeminen tullaan sanktioimaan käytännössä kokonaan. Koska eipä oikein muuhun voida mennä ellei sitten maanteitä haluta täyttää liikkuvilla pommeilla, joita on "korjaillut" joku epämääräinen taho. Siihen tuskin ainakaan eurooppalaiset viranomaiset tulevat suostumaan. Saksalaiset autotehtaat lobbaa kyllä tähän asian järjestykseen kunhan kovemmilta kiireiltään ehtivät. Sähköautot kun eivät ole vielä tulleet ihan en masse markkinoille, mutta 2-3 vuodessa tilanne kuulemma muuttuu.
Tähän vielä sen verran että sulla menee nyt sekaisin akkumoduuli ja akkukenno. Sen akkukennon avaaminen on vaarallista, ja niitä kennoja ei tehdas/labraympäristön ulkopuolella tehdä, mutta se yksittäinen akkukenno on kyllä sähköisesti turvallinen, sen nimellisjännite on luokkaa 3,6 Volttia.
Noita akkukennoja on tietysti monen kokoisia, mutta esim Tesla tunnetusti käyttää mm. kuluttajaelektroniikassakin hyvin yleistä 18650 kokoisia kennoja, joita voi kuka tahansa kaupasta ostaa. Noita yksittäisiä kennoja yhdistämällä nippuun saadaan se akkumoduli. Ja ne akkumodulit kun yhdistetään saadaan varsinainen akkupaketti. Näiden toteutuksissa on tietysti eroja, mutta tuo on kuitenkin se perus idea.
Yksittäisen modulin vaihtaminen sinne akkuun on varsin yksinkertainen toimenpide, vaikka tietysti vaatii käsitystä siitä miten akusto tehdään ensin turvalliseksi käsitellä. Toisin kuin voimavirtapistorasian vaihto, akkua ei voi tehdä varsinaisesti jännitteettömäksi, vaan se täytyy jakaa pienempiin osiin, jolloin yksittäiset toisistaan erotetut osat ovat turvallisia kosketella.
Näistä valtuutuksista ja luvista tehdä sähköautolle remonttia...
Aiemmin sähköauton huoltotyöt olivat sähkötöitä, ja huollossa piti olla vastaavat luvat ja henkilöt kuin varsinaissakin sähköalan liikkeissä, mutta nykyään tuota on lievennetty niin että riittää että on perehdytetty siihen autoon ja on autokohtaiset työkalut. Tietysti "nyrkkipaja" tason firma, eli eräänlainen monisähköautomerkkikorjaamolta edellytetään edelleen noita sähköalan lupia, mutta eivät ne nyt mitään kovin ihmeellisiä lupia ole, onhan vastaavat luvat jo nykyiselläänkin sähkölaitteita korjaavissa liikkeissä.
E: Niin.. kyllähän tuossa moduulinkin vaihtamisessa tietty vaara piilee, sen hajoneen moduulin irroituksen kanssa täytyy olla tarkkana, jos se on esim turvonnut tms.