Yhden kerran kysyin, että kannattaako, kun joku toinen harkitsi ostoa. Jos joku kysyisi sitä minulta, niin en kokisi sitä varoitteluksi vaan ehkä jopa ihan hyväksi pointiksi. Ja sen jälkeen olen todennut, että minua ei vakuuta nuo ratkaisut vielä. Ja joku fiksusti totesikin, että kallis riski näissä pahimmillaan on. Minun mielestäni riski kuulostaa näillä tiedoilla vielä liian isolta polttomoottoriin nähden. Tulevaisuudessa ehkä toisin. Mutta minun puolestani saat viimeisen sanan, jos haluat. Minä en ole ohjaamassa kenenkään päätöksiä, vain esittämässä näkemyksiä ja kysymyksiä. Ehkä sitten kymmenen vuoden päästä tosiaan.
Eletään omalla tavalla mielenkiintoista aikaa myös autojen kehityksessä. Kehitys ei vaan menisi koskaan eteenpäin jos kaikki olisivat liian konservatiivisia, mutta onneksi näin ei ole. Vety floppasi jo ainakin toistaiseksi, mutta patteriautoista voisi kai jo sanoa että löi itsensä läpi ja siihen ohjataan nyt niin paljon rahaa että kymmenen vuoden päästä voi alkaa tehtaalta tulla jo aikamoisia vempaimia nykyisiin nähden. Aika näyttää. Polttomoottoreita tulee kaikille ikävä.
Kun lähtee etsimään saman kaltaista autoa kuin tämä niin kaikista tuntuu löytyvän joku harvinainen iso riski. Oli se sitten DSG tai vaikka heikko neliveto mitä edelleen tehdään luvattoman paljon. Dieselin sekoittuminen öljyyn aiheuttaa tietyille merkeille päänvaivaa. Kaikkien korjauskustannukset ampuvat tuhansiin euroihin ellei sinne yli kymmeneen tuhanteen euroon. Sitten on nämä pari merkkiä joissa pelkkä perusylläpito on naurettavan kallista eikä siltikään säästytä mahdollisilta isoiltakaan vioilta... Jos haet tehokasta ja jo vakiona hyvin varusteltua autoa jossa tarvittaessa saa ne kaksi takapyörääkin vetämään ihan järkevällä tasolla niin tämä otsikon malli ei ole hassumpi vaihtoehto. Polttomoottori pelaa ja ei varmasti ole nelarin laatikoissa ongelmia kun ei ole sellaista alkuunkaan. Kompurat näissä on ollut se todellinen fiasko joka nyt ilmeisesti viimein saatiin korjattua 2020 keväällä, mutta liian aikaista sanoa varmaksi.
En tarvitse viimeistä sanaa ja mielelläni vastineesi luen. Kerroit että olet esittämässä näkemyksiä ja kysymyksiä. Voisitko perustella näkemyksesi vaikka verraten muihin saman hintaisiin autoihin jotka tarjoavat suurpiirteisesti samat asiat, mutta ovat vähemmän huonoja sijoituksia? Tuon kysymyksen äärellä vietin 20-30 tuntia aikaani noin kaksi vuotta sitten kun Volvoon päädyin. Olet maininnut uudet autot, mutta ne eivät ole vertailukelpoisia. Ja ei ole täältäkään päästä tarkoitus kettuilla vaikka kirjoitusasu joskus vähän kärkästä saattaa ollakin.
Se linkkaamasi video ekassa viestissä liittyy samaan autoon joka uutisoitiin myös iltalehdessä. Siinä autoliike joka ei ollut omaa tyhmyyttään tarkistanut auton historiatietoja sai kärsiä voittoja tavoitellessaan koska autollahan oli tosiaan kohellettu kuten joku osasi jo aiemmin kertoa. Voisin melkein arvata että tuo video ja iltalehden uutinen tehtiin vain sen takia koska Volvo ei suostunut antamaan uutta akkua ilmaiseksi joten pahaa oloa piti päästä purkamaan johonkin. No pääsihän se nyt tännekin tähän keskusteluun niin voisko sanoa että tehtävä suoritettu. Eiköhän senkin tapauksen akusta lopulta uusittu se yksi kennoryhmä ja laitettiin hyväkuntoisena yhden omistajan suomiautona eteenpäin. Tätäkin tapahtuu...
PS. Kysyit heti kahdessa peräkkäisessä viestissä kannattaako...