Se on kyllä pakko mainita vielä että jostain ihme syystä merkkimekaanikot ja monet ei merkkimekaanikot ei jostain syystä pysty kirjoittamaan huoltokirjaan kuin km/päivämäärä ja leima..itse olin 15 vuotta Volvolla mekaanikkona ja siitä eteenpäin monimerkki mekaanikkona niin itse olen aina kirjoittanut kirjaan mitä huollossa on uusittu/tiedon mikä oleellista tulevan historian kannalta!?
Minä olen käynyt samassa Volvon merkkihuollossa 90-luvulta lähtien. Nimi ja omistussuhteet ovat vaihtuneet, mutta periaate on aina ollut sama: Kun vien auton omamekaanikolle tai joskus töiden vastaanottoon, tehdään huollosta työtilaus, jossa käydään läpi tehtävät työt ja mahdolliset lisätyöt, kuittaan kupongin. Jos muuta ilmenee huollon aikana, soittavat ja kertovat tilanteen. Autoa noudettaessa sama kuponki käydään läpi, ellei asiakas tätä ohita ja kiirehdi maksamaan. Erittely annetaan aina mukaan, ja on minun hommani pitää se tallessa, jos huoltohistoria kiinnostaa.
Huoltokirjassa ei yleensä ole tilaa kuin kilometreille, päivämäärälle ja kuittaukselle. Sinulla taitaa olla melko pieni ja sievä käsiala huoltokirjan täyttöön? Koronavuosina ajokilometrit vähenivät oleellisesti, ja siksi omaan ysikymppiseen tehtiin leimattu A4 lisälehti huollon todisteeksi, eikä auton vihkoon merkitty mitään, koska esipainetun kirjan oletuksena on vähän mittavammat ajosuoritteet. Jää taas minun huolekseni pitää paperit tallella.
Sama käytäntö on/on ollut myös myös muilla omistamillani merkeillä. En tiedä, onko asuinpaikkani jotenkin ainutkertainen, olettaisin tällaisen olevan maassa tapana?
Palatakseni aiheeseen: Eikö ERADin ongelmat alkaneet vasta SPA-aikakauden autoissa? Mielestäni D6 yhteydessä niistä ei ole suurta hälyä nostettu tai ovat sitten jääneet kompressorimurheiden varjoon? Nähdäkseni vasta T8 kalliit remontit toivat ERADin huollon tarpeen laajemmin esiin?