Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Toni - 01.09.2020, 16:23:40
-
(https://i.ibb.co/w0hNG7T/142-1.png) (https://ibb.co/w0hNG7T) (https://i.ibb.co/yPL9S7D/142-2.png) (https://ibb.co/yPL9S7D)
Jokin aika sitten Elokuussa tapahtui seuraavaa. Bensaletku sanoi sopimuksensa irti, auto liekkeihin ja koko konehuone + osa sisätiloista entiset. Pistetään tämä vielä ajoon.
(https://i.ibb.co/3CqXF4K/01.jpg) (https://ibb.co/3CqXF4K) (https://i.ibb.co/jkmHrcS/1.jpg) (https://ibb.co/jkmHrcS) (https://i.ibb.co/jbzCj4g/3.jpg) (https://ibb.co/jbzCj4g) (https://i.ibb.co/S59f8kC/4.jpg) (https://ibb.co/S59f8kC)
Ennen paloa tämän näköinen..
(https://i.ibb.co/bbZSJvb/ennenpaloa-3.jpg) (https://ibb.co/bbZSJvb) (https://i.ibb.co/7ywjZsP/142-ennenpaloa-3b.png) (https://ibb.co/7ywjZsP)
-
No voihan v*ttu että tolleen pääs käymään >:(
Totta kai paat 142:sen kuntoon, on ainakin mun mieleen legendaarinen peli jonka tarinaa tuli jo vuosia sitten seurattua sun sivuilla ;)
-
Karua meininkiä, roska meni silmään tuota katellessa..
(https://i.ibb.co/9p90Syy/5.jpg) (https://ibb.co/9p90Syy)
(https://i.ibb.co/fY85pZK/6.jpg) (https://ibb.co/fY85pZK)
(https://i.ibb.co/L91FXRR/7.jpg) (https://ibb.co/L91FXRR)
-
Tottakai kuntoon laitat vielä.
Itsellä käynyt samanlailla aikoinaan ja kanssa meni roska silmään. :'(
Leuka rintaa kohti ja päin uusia pettymyksiä.
-
Jos sen jättää tuohon tilaan, niin se päätös kolisee takaraivossa vielä pitkän aikaa. Mutta jos sille nyt uhraa vähän verta, rakkautta ja euroja niin se on kohta taas tien päällä, todennäköisesti parempana kuin ennen. Joten ei tässä ole kahta vaihtoehtoa. Evo2:sta vaan suunnittelemaan O0
Onko mitään aavistusta mitä sen bensaletkun kanssa kävi? Pääsikö irti, oliko hinkannut johonkin vai mureniko vanhuuttaan?
-
Varmaan joku pieni murtuma tai reikä tms. Suihkusi aineet myös tulipeltiin ja jostain välistä sisälle kabiniin. Oli kaasujalan lenkkitossu tulessa kun hyppäsin autosta ulos..
-
Ehdottomasti ajoon vielä jos loppukoppa on kunnossa (ja hyvältä se on ainakin livenä näyttänyt), näitä ei ole enää paljon liikenteessä.
-
Voihan hitto :-[ se ei auta muutako pistää ehyemmäks mitä oli P>
-
Voi perhana...nää on pahimpia tilanteita mitä voi harrasteautoille sattua :'( Jos toni yhtään löytyy vielä mielenkiintoa niin alotat heti sen entraamisen...jos jää talliin pyörimään niin sillon jää pian tekemättä se on karu totuus. Tästä kaikille opiksi vaikkei se auttaskaan kaikissa tilanteissa...aina sammutin harrasteautoon ja miksei koko sammutusjärjestelmääkin.
-
Oma sammutin tyhjennettiin ja ohi ajaneen Mersukuskin kaksi muuta. Saatiin hillittyä mutta jäi jotenkin kytemään ja taas uudelleen liekkeihin..
-
On sen verran kuumana käynyt, niin miten on keulan mitat säilynyt?
-
No hitto, jos ei voi kunnostaa niin uutta koria jostain... muistan kun rakentelit tätä aikoinaan.
-
Oma sammutin tyhjennettiin ja ohi ajaneen Mersukuskin kaksi muuta. Saatiin hillittyä mutta jäi jotenkin kytemään ja taas uudelleen liekkeihin..
Voi helvata... :-[
-
Keulaa siivottu..
(https://i.ibb.co/ZGFJkYW/8.jpg) (https://ibb.co/ZGFJkYW)
(https://i.ibb.co/WgRDZJx/9.jpg) (https://ibb.co/WgRDZJx)
(https://i.ibb.co/KLSNbQM/11.jpg) (https://ibb.co/KLSNbQM)
(https://i.ibb.co/C6nw6Dj/12.jpg) (https://ibb.co/C6nw6Dj)
-
Kuntoon vaan.
Monesti tuli auton tarinaa luettua kun omaan autoon vastaavaa tekniikkaa sovitteli.
-
Kone veks, pahimpien ruosteiden putsaus ja myrkyt pintaan.
(https://i.ibb.co/8rRj4fd/14.jpg) (https://ibb.co/8rRj4fd)
(https://i.ibb.co/80HMYGs/15.jpg) (https://ibb.co/80HMYGs)
(https://i.ibb.co/8zpVy08/16.jpg) (https://ibb.co/8zpVy08)
-
Hyvä O0 ei saa jäädä tuleen makaamaan kuten sanotaan ;D
-
Nopeata toimintaa. -H- Entistä ehompana ja nopeampana takaisin tielle.
-
Tuollainen tuli, ei jaksettu lähteä maalikaupoille sen enempää vaan otettiiin mitä tallista löytyi. Onpahan ainakin persoonallinen.
(https://i.ibb.co/pJmqC4X/17.jpg) (https://ibb.co/pJmqC4X)
(https://i.ibb.co/GsgTgKK/18.jpg) (https://ibb.co/GsgTgKK)
(https://i.ibb.co/37nz55X/19.jpg) (https://ibb.co/37nz55X)
FB-moottorin luovuttaja, ei kun purkamaan..
(https://i.ibb.co/44pvw8w/20.jpg) (https://ibb.co/44pvw8w)
92 termari -> Wahler 87 asteeseen
(https://i.ibb.co/xqk7GTt/21.jpg) (https://ibb.co/xqk7GTt)
-
Haalittu osia ympäri Suomea, lähimmät haettu itse pitkin Uuttamaata, lisää tilattu ulkomailta. Omat varastot siirretty kellarista päivänvaloon ja inventoitu osatarvetta parikymmentä banaanilatikkoa.
Vaihtomoottoriin asennettu apuakseli jakajan hammastuksella, asennettu lohkojakaja ja vaihdettu Gatesin nokkaremmi + kiristin. Jakopäähän kaikki uudet tiivisteet, Volvo original tietty.
(https://i.ibb.co/CwtjTp0/31.jpg) (https://ibb.co/CwtjTp0)
(https://i.ibb.co/ZHFC5Xb/32.jpg) (https://ibb.co/ZHFC5Xb)
Simpukka ja ohjausakseli + jarrusylkky ja painevahti. Uudet vanteet ja renkaat.
(https://i.ibb.co/Js2jwW9/33.jpg) (https://ibb.co/Js2jwW9)
(https://i.ibb.co/7nKZLy2/34.jpg) (https://ibb.co/7nKZLy2)
-
Kiikutettu keulan osat aamulla Soodapuhallukseen.
Suosittelen paikkaa jos tarvetta tulee: https://www.uudenmaansooda.fi/
(https://i.ibb.co/9GVjvfy/41.jpg) (https://ibb.co/9GVjvfy)
(https://i.ibb.co/9vFbQ06/42.jpg) (https://ibb.co/9vFbQ06)
(https://i.ibb.co/BK8nHs2/43.jpg) (https://ibb.co/BK8nHs2)
-
Kylläpäs tälle alkoi tapahtua, tätä tahtia ku etenee niin pääsee vielä syksyn viimesistä ajopäivistä nauttimaan O0
-
Se kun on lomautettuna niin voi rakentaa autoa aamusta iltaan ja saa samalla kohtuu korvauksenkin työkkärin kassasta :)
-
Se kun on lomautettuna niin voi rakentaa autoa aamusta iltaan ja saa samalla kohtuu korvauksenkin työkkärin kassasta :)
Hyvä että ei tarvitse sisällä odottaa seinien kaatumista päälle. O0
-
Suosittelen paikkaa jos tarvetta tulee: https://www.uudenmaansooda.fi/
Tyyskältä tulee priimaa 8)
Tällä viikolla lähtee taas yksi vannesarja hellään huomaan itseltä samaan paikkaan.
Ps, onko tästä autosta jotain aikaisempaa projektikertomusta?
-
On tottahan toki. Legendaariset Tonin Volvosinut on avattu 3.3.2003 mistä on ammennettu tietoa jo yli 17v ajan. Satoja sivuja, tuhansia kuvia volvo maailmaa sun muuta. Klikkaat ylhäältä 142TIC löytyy auton kattava historia ja kun klikkaa 142 B230FB-t linkkiä niin löytyy kahdeksan sivua tietoa Turbottamisesta, vuosi taisi olla 2009. Ja löytyyhän sivuilta tietty paljon muutakin kuten tuli tuossa aiemmin mainittua.
http://volvo.tonit.org/
-
Hyvä juttu tämän pelastus :)
Noita sähköjä jonkun verran, palanut? Mietin vaan olisiko helpompi päivittää johonkin (https://www.ecumaster.com/products/pmu/) sähköjen ohjauspurkkiin?
-
LH-johtosarja kun on omansa ja auton johtosarja ei ole kummoinen niin pitäydytään näissä, saadaan auto ajoon mahd. matalalla kynnyksellä. Hommaa riittää muutenkin ja mähän olen LH Mies :)
Nyppästy FB-moottori tallin lattialle. Ahdin näytti säästyneen tulipalolta, joten ei vaatinut muuta kun rakkautta ja puhdistamista. Uusi painekello tietty ja lyöty kiinni uuteen koneeseen. Automaatin härpäkkeet poistettu moottorin takaa, uusi kampuran tiiviste ja pultattu vauhtis ja kytkin kiinni.
(https://i.ibb.co/6ghyrTJ/44.jpg) (https://ibb.co/6ghyrTJ)
(https://i.ibb.co/qn7ztDp/45.jpg) (https://ibb.co/qn7ztDp)
-
On tottahan toki. Legendaariset Tonin Volvosinut on avattu 3.3.2003 mistä on ammennettu tietoa jo yli 17v ajan. Satoja sivuja, tuhansia kuvia volvo maailmaa sun muuta. Klikkaat ylhäältä 142TIC löytyy auton kattava historia ja kun klikkaa 142 B230FB-t linkkiä niin löytyy kahdeksan sivua tietoa Turbottamisesta, vuosi taisi olla 2009. Ja löytyyhän sivuilta tietty paljon muutakin kuten tuli tuossa aiemmin mainittua.
http://volvo.tonit.org/
Not Found :(
Muistanko oikein, jotta kävit joskus Kuopiossa hakemassa pojan katolleen ajamasta 245:sta sinisen sisustan, tais olla jotain v 2002? Mulla näkyy olevan Firefoxin Volvo-kirjainmerkeissä tuo sivu, mutta ei aukene. Vieläkö se Volle on tallissa?
-
Tekemisen meininkiä :tykkää: Seurantaan ehdottomasti 8)
-
Linkissä jotain häikkää, pistetty korjauspyyntö Nebulalle. Sillä aikaa tästä aukeaa:
edit: taas toimii
http://volvo.tonit.org/
Juu, hämärästi muistan käyneeni siellä suunnalla äsken eli 18v sitten :D. Sisusta tuli tuohon 245een joka on myyty jo eteenpäin T6 koneella. Piti lähteä aikaisin aamulla kun illalla oli bileet mihin oli pakko päästä <Kippis>
-
Not Found :(
Muistanko oikein, jotta kävit joskus Kuopiossa hakemassa pojan katolleen ajamasta 245:sta sinisen sisustan, tais olla jotain v 2002? Mulla näkyy olevan Firefoxin Volvo-kirjainmerkeissä tuo sivu, mutta ei aukene. Vieläkö se Volle on tallissa?
Oliskohan tuossa tuttua väriä :) . Autossahan oli Beige sisusta alkujaan.
(http://www.lintsi.info/lintsi.info/wx/volvo/245/katkasijat.jpg)
(http://www.lintsi.info/lintsi.info/wx/volvo/245/projek10.jpg)
-
Juu, tuttua väriä näkyy olevan :)
Vieläkös se toinen "harrastus" eli Babez (http://www.lintsi.info/lintsi.info/wx/volvo/babez/0011.jpg) on voimissaan 8)
-
Hommaa riittää muutenkin ja mähän olen LH Mies :)
Olin aluks että ei helevetti mut sit ai s.aatana
-
oliko toi 245 jonka ajoit oksasen poikien tallille aikoinaan turbotettavaksi ja sit takasin...
-
Juu, kaikki tehtiin yhden päivän aikana :) . La aamuna 6:30 lähtö ja takaisin kotona 7:30 su aamuna. Olikohan 2003 vuonna, osa linkeistä ja tarinasta lienee jo vanhentunut..
http://www.lintsi.info/lintsi.info/wx/volvo/turbo/volvo_turbo.htm
-
Siirretty öljypohja vanhasta moottorista, kun on ahtimen ö-paluu siinä. Konehuoneen maalauksessa vähän sanomista ja hitsatu yksi korjauspala. Laitettu loota kiinni ja kone keulille.
(https://i.ibb.co/3Fb1tWX/54.jpg) (https://ibb.co/3Fb1tWX)
Skandixilta uusi tehostin
(https://i.ibb.co/jvnT6Tq/55.jpg) (https://ibb.co/jvnT6Tq)
VP-autopartsilta laatikollinen tavaraa, mm. keulan as.sarja.
(https://i.ibb.co/bH8DpTZ/140-mounting-kit.jpg) (https://ibb.co/bH8DpTZ)
-
Keulan osat olivat valmistuneet niin käytiin noukkimassa talteen :)
(https://i.ibb.co/6PJKDxh/64.jpg) (https://ibb.co/6PJKDxh)
Kaivettiin Cooleri, Flekti ja LH-johtosarja esiin.
(https://i.ibb.co/XkNQ43C/65.jpg) (https://ibb.co/XkNQ43C)
(https://i.ibb.co/LpnkkBK/66.jpg) (https://ibb.co/LpnkkBK)
Osien haku reissulla teetetettiin samalla Ahtimen teflonletkut.
(https://i.ibb.co/MPNBSvM/67.jpg) (https://ibb.co/MPNBSvM)
Konepellin saranat, jarrutehostin, laturi ja pyyhkijän moottori..
(https://i.ibb.co/GJbDZch/68.jpg) (https://ibb.co/GJbDZch)
-
Laitettu konepellin lukko kiinni. Soviteltu ja kohdisteltu keulapalaa ja lokareita vähän kohdalleen. LH-johtosarjaa myös ja imusarjan ahtoputkea..
(https://i.ibb.co/zZRMzRM/221.jpg) (https://ibb.co/zZRMzRM)
(https://i.ibb.co/dmrR63G/77.jpg) (https://ibb.co/dmrR63G)
-
Tämähän etenee vauhdilla, hienoo!
-
Eihän tässä oloneuvoksena ole kun aikaa. Työpaikka kun on toistaiseksi vaihtunut toimistolta autotalliin :D
Kotisivutkin toimivat taasen: http://volvo.tonit.org/
Aamun hommana oli leikata aukot coolerin lähdöille ja laittaa lamput kiinni ennen lounastaukoa :nälkä: <Kippis>
(https://i.ibb.co/G7SrwwF/85.jpg) (https://ibb.co/G7SrwwF)
(https://i.ibb.co/p1118gQ/86.jpg) (https://ibb.co/p1118gQ)
(https://i.ibb.co/Jj4CLVZ/87.jpg) (https://ibb.co/Jj4CLVZ)
(https://i.ibb.co/250ws2s/88.jpg) (https://ibb.co/250ws2s)
(https://i.ibb.co/StvRhMQ/89.jpg) (https://ibb.co/StvRhMQ)
(https://i.ibb.co/THVHm4s/90.jpg) (https://ibb.co/THVHm4s)
-
Ahtoputki ym. sälää sisältävä laatikko saapui mestoille. Puskuri kiinnitetty.
(https://i.ibb.co/M1XVCjg/333.jpg) (https://ibb.co/M1XVCjg)
(https://i.ibb.co/D1VBZTJ/332.jpg) (https://ibb.co/D1VBZTJ)
Laitettu cooleri, syyläri ja flekti paikoilleen + niitten suojapelti. Ahtoputket Turbon puolelle ja ÖP-letku.
(https://i.ibb.co/Zc1ynt9/331.jpg) (https://ibb.co/Zc1ynt9)
(https://i.ibb.co/TTTyDqf/335.jpg) (https://ibb.co/TTTyDqf)
-
Sovitettu maskia paikoilleen
(https://i.ibb.co/W5dhhK0/a.jpg) (https://ibb.co/W5dhhK0)
Ja vilkkua, parkkia, lampunkehystä
(https://i.ibb.co/pfwm7Sw/b.jpg) (https://ibb.co/pfwm7Sw)
Tehty perus johdotuksia ja laitettu flektin rele paikoilleen
(https://i.ibb.co/VWv4npP/c.jpg) (https://ibb.co/VWv4npP)
(https://i.ibb.co/4R0nWgB/d.jpg) (https://ibb.co/4R0nWgB)
Kuskin puolen ahtoputkesta tuli mekoinen palapeli mutta pitäis toimia. IMMulle riitti LH johtosarjan liitin suoraan kiinni.
(https://i.ibb.co/58GrFCP/e.jpg) (https://ibb.co/58GrFCP)
Kaivettu auton orkkis konepelti kellarista lautojen ja kuplamuovin alta taas päivänvaloon. Siirtyi v. 2006 kuituluukun tieltä pois. Luukun 46 vuotta vanha väri ei uutta häpeä :D .
(https://i.ibb.co/b6YXGfj/f.jpg) (https://ibb.co/b6YXGfj)
Maski on susiruma, kun hopeat maalit on kuluneet melkein kokonaan pois. Pitää maalata ne takaisin jossain välissä. Konehuoneesta puuttuu vielä kaikki auton johdot ja sähköt + muut johdotukset ym. (pientä) sälää..
-
Hyvää tahtia vaan pakkaa valmistua. Minkä kokonen putki tuo on mikä menee ahtimelta coolerille? 2" vai hämääkö kuva?
Ei tuolla imupuolella oo kyllä turhan paljo tilaa vaikka on kone kallellaankin. Omassa on pystyssä mutta toki laturi eri puolella ku sulla. Ootko lisätilan takia miettinyt koskaan jotain muuta tehostinratkaisua tuon alkuperäisen tilalle?
-
Putki on 2,5" ja kulma coolerille on se 3" levitys/supistus. Nyt tilasin alumiiniputken, 2009 projektissa oli pakoputkea :)
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe6/SDC10058.JPG)
Näin Ruotsin reissulla kerran yhden tekeleen missä oli vedetty tiukka mutka suoraan imusarjasta ja siirretty kaasuläppää eteenpäin siihen jatkoksi. Ja tuubi imusarjoja oli paljonkin lahden takana. Itse menin omalla toteutuksella eli jatkoin tehostajan telinettä reilu 10 cm ja vedin ahtoputken alta.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/tapahtumia/vallakra2003/kuvat/thumb/CIMG1845_187523075.JPG)
Onkos sulla kuvaa konehuoneesta sun toteutuksesta?
-
Piiskuri Pertun sanoin: Annan teille päivätehtävän! Tämän päivän tehtävänä Teillä on siivota auton ohjamo kaikesta romusta. Poistatte kaiken sälän sisältä niin, että vain pelti jää näkyviin, onnistuuko? Kauanko luulette, että teiltä menee aikaa tähän hommaan :D
(https://i.ibb.co/h8tdJbw/411.jpg) (https://ibb.co/h8tdJbw)
-
Päivätehtävä suoritettu, olipas puuhaa <Kippis> . Soon karua kun auto palaa..
(https://i.ibb.co/GcL6VJx/412.jpg) (https://ibb.co/GcL6VJx)
(https://i.ibb.co/6v09jFC/413.jpg) (https://ibb.co/6v09jFC)
(https://i.ibb.co/GHP173V/414.jpg) (https://ibb.co/GHP173V)
(https://i.ibb.co/h1m8rwq/415.jpg) (https://ibb.co/h1m8rwq)
(https://i.ibb.co/jbYp591/416.jpg) (https://ibb.co/jbYp591)
Illalla voisi vielä käydä rapsuttelemassa ruosteet ja pistää maalit päälle niin pääsee aamulla asentelemaan.
(https://i.ibb.co/PYMCm6r/417.jpg) (https://ibb.co/PYMCm6r)
-
Maalit pinnassa..
(https://i.ibb.co/ZcBjyDb/2211.jpg) (https://ibb.co/ZcBjyDb)
Kuivumisten välissä innostuttiin vetäsemään maski kuntoon
(https://i.ibb.co/6v40JLq/2212.jpg) (https://ibb.co/6v40JLq)
(https://i.ibb.co/xsTFvck/2213.jpg) (https://ibb.co/xsTFvck)
(https://i.ibb.co/qRMZWQn/2214.jpg) (https://ibb.co/qRMZWQn)
(https://i.ibb.co/ZWhzcsP/2215.jpg) (https://ibb.co/ZWhzcsP)
(https://i.ibb.co/0GtGymd/2216.jpg) (https://ibb.co/0GtGymd)
Pari kerrosta maalia ja lakkaa
(https://i.ibb.co/THqYCRC/2217.jpg) (https://ibb.co/THqYCRC)
Piti oikein vanhoista esitteistä katsoa miten ne hopearaidat oikein menee
(https://i.ibb.co/Jxtw41K/esite1.jpg) (https://ibb.co/Jxtw41K)
(https://i.ibb.co/crbZpY0/esite2.jpg) (https://ibb.co/crbZpY0)
-
Maski paikoillaan, paljon paree kun vanha ja R-Sport logo kruunaa kokonaisuuden.
(https://i.ibb.co/9tDQw3Y/maskii.jpg) (https://ibb.co/9tDQw3Y)
(https://i.ibb.co/1bXP08G/2.jpg) (https://ibb.co/1bXP08G)
(https://i.ibb.co/JktRc7v/vanha-uusi.jpg) (https://ibb.co/JktRc7v)
Laitettiin myös muutama palikka kiinni..
(https://i.ibb.co/S5X21bG/456.jpg) (https://ibb.co/S5X21bG)
(https://i.ibb.co/BsDc9mY/457.jpg) (https://ibb.co/BsDc9mY)
(https://i.ibb.co/gM7JdBT/458.jpg) (https://ibb.co/gM7JdBT)
-
Hienoa katsottavaa.
Millä maalasit sisälattiaa?
-
Ei tarvinnut maalata kun ei ollut ruosteessa. Vanhat piti pintansa.
Tänään vedettiin sähköt autoon. 140 johtosarja ei ole kovin kummoinen
(https://i.ibb.co/HNcBGhS/459.jpg) (https://ibb.co/HNcBGhS)
(https://i.ibb.co/QM69NFz/460.jpg) (https://ibb.co/QM69NFz)
(https://i.ibb.co/r68q1q9/461.jpg) (https://ibb.co/r68q1q9)
(https://i.ibb.co/Ct1qwc7/462.jpg) (https://ibb.co/Ct1qwc7)
(https://i.ibb.co/vd5J02q/463.jpg) (https://ibb.co/vd5J02q)
(https://i.ibb.co/WcNySzX/464.jpg) (https://ibb.co/WcNySzX)
(https://i.ibb.co/zPxzxzg/465.jpg) (https://ibb.co/zPxzxzg)
(https://i.ibb.co/8mNbjcm/466.jpg) (https://ibb.co/8mNbjcm)
(https://i.ibb.co/X8wMTHz/467.jpg) (https://ibb.co/X8wMTHz)
LH:n kautta flektin ohjaus
(https://i.ibb.co/hRCWYB5/468.jpg) (https://ibb.co/hRCWYB5)
(https://i.ibb.co/ssfXFnZ/469.jpg) (https://ibb.co/ssfXFnZ)
Eri värisiä johtoja saa mukavasti kun ostaa pätkän perävaunulle tarkoitettua johtoa ja kuorii auki :)
(https://i.ibb.co/HH4Z3Sw/470.jpg) (https://ibb.co/HH4Z3Sw)
-
Ei maksa Etrallakaan paljoa kela 1.5mm^2 kaapelia. Toisen harrasteen ecun johtosarjan tekoa varten otin kelan joka väriä. Nyt ihmetellään mitä tehdä kilometrilla kaapelia, joka on ylimääräisenä :D
-
Käytiin Autoraching kivijalkakaupasta hakemassa uusi ratti + keskiö. Ja varmistella että tulee oikea keskiö
(https://i.ibb.co/0jNrnfS/ratti.jpg) (https://ibb.co/0jNrnfS)
(https://i.ibb.co/VQFst0q/ratti2.jpg) (https://ibb.co/VQFst0q)
(https://i.ibb.co/vxymYpm/ratti1.jpg) (https://ibb.co/vxymYpm)
Kevennysprojektin myötä aikanaan autoon asennetut - ja nyt savustetut - Polykarbbonaatti"lasit" saavat väistyä auton alkuperäisten lasien tieltä. Palautetaan tässä samalla autoa alkuperäiseen kuntoonsa. "Uusi" hattyhylly vaatii isommat reiät 6x9 kajareille ja maalin pintaan. Autoon tulee myös 940 sedanin taka-rullavyöt kolmelle matkustajalle. Naru on aika ehdoton noitten lasien ja listojen asennuksessa..
(https://i.ibb.co/HFZQwYj/778.jpg) (https://ibb.co/HFZQwYj)
(https://i.ibb.co/YyWywhs/779.jpg) (https://ibb.co/YyWywhs)
(https://i.ibb.co/jfYFz8b/karmi.jpg) (https://ibb.co/jfYFz8b)
(https://i.ibb.co/7zfCj61/780.jpg) (https://ibb.co/7zfCj61)
(https://i.ibb.co/vmW7GnC/781a.jpg) (https://ibb.co/vmW7GnC)
(https://i.ibb.co/8519Ksv/782.jpg) (https://ibb.co/8519Ksv)
-
74 malliin 73 puskuri. Alkuperäiset kiinnikkeet jouduttiin poistamaan. Tehty autoon aikanaan galvanoitu suojapelti puskurin poiston yhteydessä. Nyt siitä poistettiin tarrat, hiottiin ja maalattiin sekä vahvistettiin sikaflexillä & alumiiniraudolla. Tehtiin vielä aukot uusille kiinitysraudoille.
(https://i.ibb.co/VpwrZ7v/1-puskuri.jpg) (https://ibb.co/VpwrZ7v)
(https://i.ibb.co/GJ2ZDPz/1a-puskuri.jpg) (https://ibb.co/GJ2ZDPz)
(https://i.ibb.co/7Qpb9DC/2-puskuri.jpg) (https://ibb.co/7Qpb9DC)
(https://i.ibb.co/mRdXdjV/3-puskuri.jpg) (https://ibb.co/mRdXdjV)
(https://i.ibb.co/w49LND3/4-puskuri.jpg) (https://ibb.co/w49LND3)
Takaosan huuleen laitettiin pehmusteeksi tiiviste mitä vasten puskuri istuu hyvin
(https://i.ibb.co/5Rbvx0G/5-puskuri.jpg) (https://ibb.co/5Rbvx0G)
(https://i.ibb.co/XZwmRqv/6-puskuri.jpg) (https://ibb.co/XZwmRqv)
Puskurin alla on vielä lattarauta poikittain vahvistamassa kiinnitystä. Metal polish ja bumper care saavat lähes ihmeitä aikaan.
(https://i.ibb.co/gzpx8r1/7-puskuri.jpg) (https://ibb.co/gzpx8r1)
-
Mikäs tuon keltasen valon tarkotus on takana?
Laitoin muuten sulle YV:tä tässä joku päivä, ellet oo huomannu.
-
Hienoa, että pelastat tämän ja erityisen hienoa, että viet autoa lähemmäs alkuperäistä loistoa ilman pahimpia ylilyöntejä :) tämä auton seuraaminen oli aikanaan itselleni suuri motivaattori ylipäätään lähteä volvoharrastuksen tielle.
-
Mikäs tuon keltasen valon tarkotus on takana?
Laitoin muuten sulle YV:tä tässä joku päivä, ellet oo huomannu.
Joo, huomasin pitikin vastata mutta ollut tässä vähän kiireitä :)
Keltainen on peruutusvalo. Muuten alarivissä on tuplaparkit ja ylhäällä jarruvalot + vilkut.
-
Kahdesta huonosta tehty yksi hyvä koetaulu
(https://i.ibb.co/KsKv28d/koe.jpg) (https://ibb.co/KsKv28d)
(https://i.ibb.co/N19QGKh/koe1.jpg) (https://ibb.co/N19QGKh)
(https://i.ibb.co/jRzn6HZ/koe2.jpg) (https://ibb.co/jRzn6HZ)
(https://i.ibb.co/R76Dp4G/koe3.jpg) (https://ibb.co/R76Dp4G)
(https://i.ibb.co/ys3W9BX/koe5.jpg) (https://ibb.co/ys3W9BX)
(https://i.ibb.co/d4vLGyF/koe6.jpg) (https://ibb.co/d4vLGyF)
(https://i.ibb.co/FwhB72f/koe7.jpg) (https://ibb.co/FwhB72f)
(https://i.ibb.co/0mxWDt8/koe8.jpg) (https://ibb.co/0mxWDt8)
Korjattu tupakin sytytin, jotta saadaan Naville, Kameralle, kännylle, yms. virtaa
(https://i.ibb.co/0DkhDBf/lighter.jpg) (https://ibb.co/0DkhDBf)
Kello paikallaan
(https://i.ibb.co/vQbpY1m/kello.jpg) (https://ibb.co/vQbpY1m)
Lisää johdotuksia..
(https://i.ibb.co/WvySb2R/johdot.jpg) (https://ibb.co/WvySb2R)
Lisämittareita ja järjestys tietty Volvon lisävarusteluettelon mukainen
(https://i.ibb.co/t8vrbpb/lisa1.jpg) (https://ibb.co/t8vrbpb)
(https://i.ibb.co/Wt3HXXv/lisa2.jpg) (https://ibb.co/Wt3HXXv)
(https://i.ibb.co/L86ygvp/lisa3.jpg) (https://ibb.co/L86ygvp)
-
Tyrkättiin 240 kangasmattoa ja 142 orkkis penkkiä (kuppipenkit sai lähteä) kiinni sekä koetaulua paikoilleen..
(https://i.ibb.co/K6TDPmd/as1.jpg) (https://ibb.co/K6TDPmd)
(https://i.ibb.co/bv1n3r4/as2.jpg) (https://ibb.co/bv1n3r4)
(https://i.ibb.co/qncYHKQ/as3.jpg) (https://ibb.co/qncYHKQ)
(https://i.ibb.co/9H7700g/as4.jpg) (https://ibb.co/9H7700g)
(https://i.ibb.co/WGWTzrF/as5.jpg) (https://ibb.co/WGWTzrF)
(https://i.ibb.co/ynFbVFn/as66.jpg) (https://ibb.co/ynFbVFn)
-
Hienoa, että pelastat tämän ja erityisen hienoa, että viet autoa lähemmäs alkuperäistä loistoa ilman pahimpia ylilyöntejä :) tämä auton seuraaminen oli aikanaan itselleni suuri motivaattori ylipäätään lähteä volvoharrastuksen tielle.
Jeps, pitkä historia on takana ja toivottavasti lisää tulee :)
-
Nop.mittarin vaijeri ja uusi tiiviste
(https://i.ibb.co/dgmgnK6/nop1.jpg) (https://ibb.co/dgmgnK6)
(https://i.ibb.co/4JKqC47/nop2.jpg) (https://ibb.co/4JKqC47)
Foorumilta ostettiin vaihdevälin lyhentäjä ja samalla päivittyi palikat siirtotankoon
(https://i.ibb.co/m53Cs3R/keppi1.jpg) (https://ibb.co/m53Cs3R)
(https://i.ibb.co/gmMZVkJ/keppi2.jpg) (https://ibb.co/gmMZVkJ)
Yritettiin ilmata jarruja, mitään ei tapahtunut paitsi takana. Käynti Motonetissa piristi päivää ja avarsi lompakkoa, kun ostettiin kaikki kuusi jarruletkua ja "vähän" muutakin.. Samalla päivittyi jarrupalat
(https://i.ibb.co/q72Xxr6/jarru1.jpg) (https://ibb.co/q72Xxr6)
(https://i.ibb.co/QFMXL32/jarru2.jpg) (https://ibb.co/QFMXL32)
(https://i.ibb.co/vxrNmSC/jarru3.jpg) (https://ibb.co/vxrNmSC)
(https://i.ibb.co/Q8LHtnx/jarru4.jpg) (https://ibb.co/Q8LHtnx)
Lisämittarit ja AEM laajakaista
(https://i.ibb.co/5KR8CNp/lisa346.jpg) (https://ibb.co/5KR8CNp)
Keskikonsoliin kiinni korjatut osat
(https://i.ibb.co/2tjBx1R/konsoli1.jpg) (https://ibb.co/2tjBx1R)
(https://i.ibb.co/YkGj869/konsoli2.jpg) (https://ibb.co/YkGj869)
Päivitetty mittarivalot ja testattu, hyvältä näyttää
(https://i.ibb.co/7R32zGB/valot1.jpg) (https://ibb.co/7R32zGB)
(https://i.ibb.co/NmQNC5N/valot2.jpg) (https://ibb.co/NmQNC5N)
(https://i.ibb.co/DpqwBh6/valot3.jpg) (https://ibb.co/DpqwBh6)
-
Potkaistiin lasi irti, ei ollut enää kummoisesti kiinni
(https://i.ibb.co/tbfkpFz/lasi1.jpg) (https://ibb.co/tbfkpFz)
(https://i.ibb.co/k3mtXJJ/lasi2.jpg) (https://ibb.co/k3mtXJJ)
(https://i.ibb.co/rbVpKJr/lasi3.jpg) (https://ibb.co/rbVpKJr)
Putsattiin ruosteet pois
(https://i.ibb.co/VNWCts1/lasi4.jpg) (https://ibb.co/VNWCts1)
Uudet listojen kiinnikkeet
(https://i.ibb.co/th1GqHc/lasi5.jpg) (https://ibb.co/th1GqHc)
(https://i.ibb.co/W6bfxvg/lasi6.jpg) (https://ibb.co/W6bfxvg)
Huomenna tänne, 273 € tuulilasi asennettuna
(https://i.ibb.co/DGKPTcv/lasi7.jpg) (https://ibb.co/DGKPTcv)
-
Mä laitoin noi listankiinnikkeet liimamassalla kiinni. Lasi on butyylinauhalla kiinni niin nuo kiinnikkeet "pakeni" alta kun listoja painoi paikalleen.
-
Tässä näyttää olevan liimalasi kun on -74?!
En ole ihan varma tuliko mikä lasi 140 vai 240 kun Sandix.kin myy 240 lasia 140een..
Product No: 1001891
Reference: 1247924 (Volvo)
https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/windows/windscreen/1001891/
Pilkington listassa C tarkoittaa tässä kirkaslasia (C = Clear). Muitakin on tietty saatavilla mutta tässä karvalakkimallissa ei ole ollut mitään muuta aikanaan kun B20A ja M40 :D
(https://i.ibb.co/KFrsZtD/butyl.jpg) (https://ibb.co/KFrsZtD)
Oliks Sopanja tää "Low Rider" muuten sun, kuva omilta sivuilta Volvokerhon miitistä 2003. Eiks sitä pyöritty Vallassakin Ruotsissa aikanaan.. :)
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/sekalaista/tapaamiset/10_7_03/CIMG1187.JPG)
-
Tainnut vaan vaihtua liima lasin väliin joskus vaihdon yhteydessä. Butyylinauhalla oli englantilaisenkin alkuperäinen lasi ja se on kumminkin -90.
Hyvin se kasaantuu.
-
Auto tuli lasipajalta, tällainen tuli..
(https://i.ibb.co/HFZ5Myd/lasi1.jpg) (https://ibb.co/HFZ5Myd)
(https://i.ibb.co/Z1Wnhw9/lasi2a.jpg) (https://ibb.co/Z1Wnhw9)
(https://i.ibb.co/qnMy2q3/lasi2.jpg) (https://ibb.co/qnMy2q3)
Sisäpuolen kamat kiinni
(https://i.ibb.co/jy6g3MG/lasi3.jpg) (https://ibb.co/jy6g3MG)
-
Kiekkari pelastettu ja näyttäisi toimivankin
(https://i.ibb.co/pvmXzfD/kiekkari1a.jpg) (https://ibb.co/pvmXzfD)
(https://i.ibb.co/SVdPYsY/kiekkari1b.jpg) (https://ibb.co/SVdPYsY)
(https://i.ibb.co/02g3ZKs/kiekkari1.jpg) (https://ibb.co/02g3ZKs)
(https://i.ibb.co/CbCTHZH/kiekkari2.jpg) (https://ibb.co/CbCTHZH)
Saatiin peruutuspaikka niin tuli autolle päivällä lähtö maalaamoon!
-
Ei ole mun tuo musta. Mulla on safarin keltainen -71 142. Volvokerholla tuli joskus pyörittyä kun kerhotilat oli Vantaalla.
-
Korjattu etuspoikan palovaurioita ja heitetty maalarille. Tulee valmista samaan aikaan auton kanssa..
(https://i.ibb.co/rsSZG6V/spoikka1.jpg) (https://ibb.co/rsSZG6V)
(https://i.ibb.co/d6cfpXy/spoikka2.jpg) (https://ibb.co/d6cfpXy)
(https://i.ibb.co/stctdM6/spoikka3.jpg) (https://ibb.co/stctdM6)
(https://i.ibb.co/5Wsm4rX/spoikka4.jpg) (https://ibb.co/5Wsm4rX)
-
Ennen kun auto lähti maalaamoon ehdittiin vielä asentamaan lisävalot, johdotukset voi tehdä sitten myöhemmin kun jaksaa. Kaikkea sitä eBaysta löytääkin..
(https://i.ibb.co/n8j9HLW/v1.jpg) (https://ibb.co/n8j9HLW)
(https://i.ibb.co/7Xx5JR2/v2.jpg) (https://ibb.co/7Xx5JR2)
Vanhoista kuvista piti vakoilla miten ne valot taas olikaan
(https://i.ibb.co/0JMdGVy/v3.jpg) (https://ibb.co/0JMdGVy)
(https://i.ibb.co/V2SbVxm/v4.jpg) (https://ibb.co/V2SbVxm)
(https://i.ibb.co/sKhGPWz/v5.jpg) (https://ibb.co/sKhGPWz)
(https://i.ibb.co/64VSbTB/v6.jpg) (https://ibb.co/64VSbTB)
-
Tätä tuli aikoinaan itsekin seurattua. Hienoa tällainen "entisöinti" ja etenee nopeaan. :)
Loppupäänkin 140 tuulilasi oli muistaakseni hieman matalampi kuin 240, johtuen erilaisista listan kiinnikkeistä.
-
Hienoa nähdä kuinka nopeasti ja mukavasti näinkin ikävästä tilanteesta selvitään!
-
Käytiin noukkimassa auto talliin maalarilta, tuollainen siitä tuli :). Maalattiin kylkilistoista yläpuoli ja ilman takapeltiä niin pääsi halvemmalla ja nopeammin.
(https://i.ibb.co/fv3kP7Y/m1.jpg) (https://ibb.co/fv3kP7Y)
(https://i.ibb.co/Hgs4N4z/m2.jpg) (https://ibb.co/Hgs4N4z)
(https://i.ibb.co/TcrT4zw/m3.jpg) (https://ibb.co/TcrT4zw)
(https://i.ibb.co/Z8QBsNf/m4.jpg) (https://ibb.co/Z8QBsNf)
Takaspoikka maalattiin tarkoituksella mattamustaksi, jotta erottuu kunnolla/paremmin korista.
(https://i.ibb.co/6bN2nPC/m5a.jpg) (https://ibb.co/6bN2nPC)
Vanhaa ja uutta.. Tarrat lähti ja luukut on nyt metallia.
(https://i.ibb.co/41LMt23/vanha-ja-uusi.jpg) (https://ibb.co/41LMt23)
-
Laitettu vähän palikkaa kiinni..
(https://i.ibb.co/7nsLgMC/as1.jpg) (https://ibb.co/7nsLgMC)
240 pumput näytti käyvän
(https://i.ibb.co/Gnt7pXD/as2.jpg) (https://ibb.co/Gnt7pXD)
(https://i.ibb.co/YDQLLn1/as3.jpg) (https://ibb.co/YDQLLn1)
Luukun tiiviste
(https://i.ibb.co/Smz32hD/as4.jpg) (https://ibb.co/Smz32hD)
Haettu Etrasta vähän koristenauhaa ja tiivistenauhaa
(https://i.ibb.co/BKgPCw7/as5.jpg) (https://ibb.co/BKgPCw7)
(https://i.ibb.co/cFggc2p/as6.jpg) (https://ibb.co/cFggc2p)
(https://i.ibb.co/gWjjVKs/as7.jpg) (https://ibb.co/gWjjVKs)
-
Laitettu spoikat kiinni ja piiskat taakse
(https://i.ibb.co/ZNwWWjR/as21.jpg) (https://ibb.co/ZNwWWjR)
(https://i.ibb.co/mtYC47Z/as22.jpg) (https://ibb.co/mtYC47Z)
(https://i.ibb.co/L9YGWvJ/as23.jpg) (https://ibb.co/L9YGWvJ)
(https://i.ibb.co/gPQxzTB/as24.jpg) (https://ibb.co/gPQxzTB)
(https://i.ibb.co/pj5NXjj/as26.jpg) (https://ibb.co/pj5NXjj)
Talmun isot huomiovalot ja nykyajan henkeen kalustettiin LED-polttimoilla
(https://i.ibb.co/Jq2Tnph/as27.jpg) (https://ibb.co/Jq2Tnph)
(https://i.ibb.co/TLRc6ph/as28.jpg) (https://ibb.co/TLRc6ph)
Biltemasta saa hyviä relepohjia, joita voi mukavasti ketjuttaa. Hahmoteltiin samalla toistenkin lisävalojen kytkentöjä..
(https://i.ibb.co/4ppZKWr/as28b.jpg) (https://ibb.co/4ppZKWr)
(https://i.ibb.co/D84cqTC/as28c.jpg) (https://ibb.co/D84cqTC)
(https://i.ibb.co/gWnV0wK/as29.jpg) (https://ibb.co/gWnV0wK)
-
Katto näytti lähtevän pesemällä tarpeeksi puhtaaksi niin ei vaihdettu, ainakaan vielä.. Samalla korjattiin ja putsattiin jumittunut sisävalo.
(https://i.ibb.co/L0xYc8L/kattosuoja1.jpg) (https://ibb.co/L0xYc8L)
(https://i.ibb.co/Jr9Rscj/lamppu.jpg) (https://ibb.co/Jr9Rscj)
Biltemasta hankittiin pesusäiliö ja CVI:ltä löytyi orkkis mallinen pesurin suutin.
(https://i.ibb.co/vZfNy9R/pesu.jpg) (https://ibb.co/vZfNy9R)
(https://i.ibb.co/ckcDV12/pesu1.jpg) (https://ibb.co/ckcDV12)
(https://i.ibb.co/4jwfJH1/pesu2.jpg) (https://ibb.co/4jwfJH1)
-
Vilkkurelen tinat piti käydä läpi niin alkoi toimimaan kunnolla.
(https://i.ibb.co/xscNnCK/31.jpg) (https://ibb.co/xscNnCK)
LH nakuledi ja hiano avaimenperä ;)
(https://i.ibb.co/ryCq93D/32.jpg) (https://ibb.co/ryCq93D)
Ratti sai R-sport tarran
(https://i.ibb.co/qFWd8Wh/33.jpg) (https://ibb.co/qFWd8Wh)
Ahtopainemittarit
(https://i.ibb.co/wgbFqnP/34.jpg) (https://ibb.co/wgbFqnP)
Haalistunut peitelätkä maalattu mustaksi alkuperäisen tyylin mukaan
(https://i.ibb.co/j81DrMk/35.jpg) (https://ibb.co/j81DrMk)
-
Tätä tekemistä on kyllä ilo seurata. Ja ihanvähän kateellisena tuosta aikaansaamisen tahdista :D
-
Jees homma rokkaa kun ei tartte töissäkään käydä :). Pesty ja öljytty ilmansuodatin
(https://i.ibb.co/HF7pbb3/suodatin.jpg) (https://ibb.co/HF7pbb3)
Asennettu tuulilasin listat, pyyhkijät, sivupeilit, snowcap, pesurin suutin, Navi, autokamera..
(https://i.ibb.co/wpPMYvs/osat-4.jpg) (https://ibb.co/wpPMYvs)
Vois varmaan jo alkaa vetää testilenkkiä..
-
Sellainen siitä sitten tuli :)
(https://i.ibb.co/BzGWzR0/s2.jpg) (https://ibb.co/BzGWzR0)
(https://i.ibb.co/fts14Lf/s3.jpg) (https://ibb.co/fts14Lf)
Kabiini lienee tarpeeksi katu uskottava
(https://i.ibb.co/mCMkWWQ/s4.jpg) (https://ibb.co/mCMkWWQ)
Lasten valtakunta 3x 940 rullavöineen
(https://i.ibb.co/pXG9r0F/s5.jpg) (https://ibb.co/pXG9r0F)
(https://i.ibb.co/sWLCqcx/s6.jpg) (https://ibb.co/sWLCqcx)
(https://i.ibb.co/cXsb9xK/s7.jpg) (https://ibb.co/cXsb9xK)
(https://i.ibb.co/BqH71z4/s1.jpg) (https://ibb.co/BqH71z4)
Vanhaa ja uutta, 2014/2020. Aidan viereiset Tuijat on "pikkasen" kasvaneet!
(https://i.ibb.co/VWchjZg/2014-2020b.jpg) (https://ibb.co/VWchjZg)
-
Ihan supermahtava juttu, että annoit tälle vielä uuden mahdollisuuden S*
-
Katoin aluksi, että mistä kaupasta saa tuollaista speediä, jotta tuijat kasvaa parissa kuukaudessa tuollaisiin mittoihin? (aloituspostauksessa sama kuva ja maininta tämän vuoden elokuulta) :o :D
Kivannäköstä tekemistä auton kanssa O0
-
P> Sillä lailla. Hyvältä näyttää.
Jossain kohalla ittee vähän närästi kaikenmaailman valot ja tingeltangelit, mutta kyllähän ne ton sieluun kuuluu ja itsellehän näitä tehdään.
-
Pieni kevennys puurtamisen väliin :D
(https://i.ibb.co/ncGDV6j/lintta.jpg) (https://ibb.co/ncGDV6j)
-
Hienoa että laitoit kuntoon!
Itselläni paloi aikoinaan 142 ja se oli entinen...
-
Taisi kuitu konepelti pelastaa. Suli jouheksi alta pois niin pääsi liekit taivaalle.
-
Ehkä nopeimpia palokorjauksia kun alle kuukausi meni itte korjatessa :) siitähän tuli parempi ku ennen 8)
-
Tuli vedettyä muutama lenkki. Ensimmäisellä 0,2bar ahdolla heti yksi ahtoputken liitos irti, oli klemmari jäänyt löysälle. Säikäytti mutta ei sen kummempaa.
Vähän tuntui vaeltelevan ohjaus, kiristin simpukkaa puoli kierrosta. Tuli parempi mutta tuntuisi, että vieläkin voisi kiristää.
Onko tuohon mitään sääntöä/ohjetta miten sitä voi/kannattaa kiristää?
-
Tuskin mikään virallinen ohje, mutta mun mielestä kannattaa säätää etupää nostettuna ilmaan. Renkaasta edestakas kääntelemällä tuntuu hyvin, jos menee keskikohdassa liian tiukalle.
-
Tuskin mikään virallinen ohje, mutta mun mielestä kannattaa säätää etupää nostettuna ilmaan. Renkaasta edestakas kääntelemällä tuntuu hyvin, jos menee keskikohdassa liian tiukalle.
Tämä on toiminut hyvin tehostetuissa ja tehostamattomissa, oli tangolla tai simpukalla.
-
Oli kyllä melko surkea näky tuon palamisen jälkeen, mutta äkkiä sen nemmä saa parsittua taas kasaan entistä parempana. Hienoa! -H-
Sun nettisivuja on tullut aina silloin tällöin katseltua ja luettua. Hyviä juttuja ja hyvin kuvattuja.
Sieltä onkin pistänyt silmään tuo reissu näille seuduille eli Paneliaan Niemen autopurkaamolle. (2.7.2003) ja (19.4.2006) Kävin siellä jokunen vuosi takasin ja nyt tänä kesänä koitettiin käydä kaverin kanssa kolkuttelemassa ovia mutta olivat kesälomilla. :)
http://www.lintsi.info/wx/volvo/varaosia.htm
-
Syyläri luovutti parin vedon jälkeen ja alkoi vuotamaan ylävesiletkun liitoksen vierestä kennon puolelta. Näyttikin jo parhaat päivät nähneensä mutta piti lämmityskäynneillä tallissa vielä hyvin. Haettiin suosiolla Motonetistä uusi Nissens. Ja mallihan on 200/700/900 kapea, menee juuri ja juuri 140 etupalkkien väliin. 900 sähköflekti sopii mainiosti kun leikkaa toisen sivun "kidukset" pois.
(https://i.ibb.co/bmVMqGQ/syylari.jpg) (https://ibb.co/bmVMqGQ)
-
Luovuttaja pääsi viimeiselle leposijalle Kuusankoskelle. Oli kullan arvoinen kapistus ostaa koko auto ja itse purkaa osat.
(https://i.ibb.co/Gsc8j1P/kk1.jpg) (https://ibb.co/Gsc8j1P)
(https://i.ibb.co/JFYyspj/kk2.jpg) (https://ibb.co/JFYyspj)
(https://i.ibb.co/KDNtY6P/kk3.jpg) (https://ibb.co/KDNtY6P)
(https://i.ibb.co/nBQHVJg/kk4.jpg) (https://ibb.co/nBQHVJg)
-
Hitto, ois ollut tarvetta noille takakyljille.
-
Keppi tuli ärsyttävän lähelle kuskin penkin reunaa 2. vaihteella. Käänsin keppitelinettä hieman sivuun ja lyhensin, niin nyt on hyvä.
(https://i.ibb.co/XyLH7zg/k1.jpg) (https://ibb.co/XyLH7zg)
(https://i.ibb.co/ykPh3Jb/k2.jpg) (https://ibb.co/ykPh3Jb)
(https://i.ibb.co/BTSS0s4/k3.jpg) (https://ibb.co/BTSS0s4)
Volvolta haettiin vähän varaosia..
(https://i.ibb.co/GJQjP9W/k4.jpg) (https://ibb.co/GJQjP9W)
-
Ai jukoliste, että se on komias 8) Ehkä jopa hienompi nyt, kun on hitusen alkuperäisempi, eikä niin race-henkinen, kun aiemmin.
-
Luovuttaja pääsi viimeiselle leposijalle Kuusankoskelle. Oli kullan arvoinen kapistus ostaa koko auto ja itse
Meniks toi tossa kunnossa sulattoon? Ois tarvinnu noi ovipahvit... :-[
-
Meni nahkoineen juu. Tuli pieni uuvahdus repimiseen ja rakenteluun niin halusi päästä vaan äkkiä eroon..
-
Taas oltiin jännän äärellä kun alkoi laturin valo vilkkumaan, mitähän sillä nyt on asiaa..
(https://i.ibb.co/3v24CgJ/l1.jpg) (https://ibb.co/3v24CgJ)
Hiilet oli aikas lailla lopussa, joten vaihtoon vain. 3e sijotus ja taas matka jatkuu :)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110204/787795?ajoneuvo=658
(https://i.ibb.co/KLyGX6b/l2.jpg) (https://ibb.co/KLyGX6b)
(https://i.ibb.co/LYqhYMQ/l3.jpg) (https://ibb.co/LYqhYMQ)
(https://i.ibb.co/YRPvyGJ/l4.jpg) (https://ibb.co/YRPvyGJ)
-
Tuli ostettua pari eri mallista huohontin pönttöä. Toinen ulos puhaltava eli letku auton alle ja toinen suodattimella. Onko kokemuksia miten toimivat? Itsellä olleet kaikki huohotukset vaan suoraan letkulla auton alle, jotta pysyy uudet coolerit ja ahtimet puhtaana..
(https://i.ibb.co/yX06sJB/hs1.jpg) (https://ibb.co/yX06sJB)
(https://i.ibb.co/RSk5b8b/hs2.jpg) (https://ibb.co/RSk5b8b)
-
Kovin pieniltä näyttää pönikät. Mitä niissä on sisällä?
Tuon moottorin huohotuksesta ei ole kokemusta mutta kerron millainen mulla on tinakoneessa:
Huohotussäiliön vetoisuus on luokkaa 1.5 litraa ja on muodoltaan laatikko. Noin puolesta välistä kyljestä tulee sisään kolme reilun kokoista letkua, koko lienee AN12. Letkut tulevat lohkosta ja kannesta. Letku liitäntöjen yläpuolella on labyrintti ja sen päällä 2 liitäntää joista toinen on tulpattu ja toinen menee imusarjaan.
Alareunasta pönttöä lähtee oksa alas jonka päässä on hana. Helpottaa pöntön tyhjentämistä, sinne väkisin kertyy etanolia.
Tällä systeemillä ei haise sisälle ja Precision on pysynyt puhtaana.
(https://i.ibb.co/CmrYy04/20190616-121600.jpg) (https://ibb.co/CmrYy04)
-
Pieniähän nuo ovat, kaljatölkin kokoisia mutta josko ajaisivat asian. Sisällä on tuollainen reikälevy ja kuvassa näkyvä kullan värinen metalli tms. suodatin. Pohjassa on proppu mihin saa tuon tyhjennys hanan ruuvattua kiinni.
-
Täyttyy sitten yllättävänkin nopeasti kondenssivedestä ja muusta kakasta. Sitten kun tulvii ja tukkii koko huohotuksen niin ainakin itsellä tekee mielenkiintoisia asioita moottorin toiminnalle. Itse unohdan joka kerta tyhjentää ajoissa, olenkin miettinyt ratkaisua miten se tyhjenisi itsestään joka kerta kun huohotuspaineet systeemissä nollaantuu eli kone sammuu.
-
Mihin se sitten tyhjenisi itsestään, letku auton alle ;D
Poraa reiän jollekin pikkuanturille, joka menee oikariin kun neste yltää sille tasolle. Ja valo mittaristoon.
-
Omaan ajosta paluu rutiiniin kuuluu huohottimen tyhjennys, öljytason tarkastus ja konehuoneen silmämääräinen tarkastus (jäähd nesteen pinta, jarruneste jne). Isoilta asioilta olen säästynyt tuota noudattamalla.
Tämän teen aina ajolenkin jälkeen tai töistä kotiin tullessa. Eli joka päivä kun autoa käytän. Konepellin saranoita saa kyllä rasvata ja öljytikku on kerran irronnut vetimestä.
Saatan fuskata yhden päivän jos autolla on ajettu vain siirtymää. Sellaisia päiviä tosin harvoin tulee, hevosvoimat on tarkoitettu valjastettaviksi.
-
Ei ole paljoa ajoja tullut enää näillä keleillä. Öljyt+suodatin tuli vaihdettua, myös peräöljyt. Kytkinvaijeria kiristelty, simpukka tuntui olevan ihan ok kireydellä. Takapään kolinasta johtuen kiristetty kallistuksen vakaajan pultit, joista yksi oli aika löysällä. Pakoputkeen laitettiin uutta kumia ettei osu montussa koriin.
Imatran kokoontumisajot 2003 ja "siviili" 142 B22 vs uusi FB-t :)
(https://i.ibb.co/5FSrMCW/2003-2020.jpg) (https://ibb.co/5FSrMCW)
-
Imatran kokoontumisajot 2003 ja "siviili" 142 B22 vs uusi FB-t :)
(https://i.ibb.co/5FSrMCW/2003-2020.jpg) (https://ibb.co/5FSrMCW)
Mitkäs kokoontumisajot Imatralla on tuolloin ollut? :o
-
Suomen Volvokerhon ;)
-
Piti vähän käydä pöllyttämässä penkkoja mutta kyllä näillä tehoilla/pidolla on kesäauto.
(https://i.ibb.co/s572XVD/142-talvi-1a.jpg) (https://ibb.co/s572XVD)
-
Kansipahvi oli alkanut tihkumaan hieman nestettä pakopuolelta 1 - 2 pytyn tienoilta. Ei mitään hälyttävää mutta ärsyttävää.
Tein pikakorjauksen ja avasin järjestyksen mukaan kannenpultit 1 kerrallaan ja vedin n. 20 Nm käsin ja sitten 60 Nm momentilla ja 90 ast. päälle. Jotkut olivat tiukemmassa kun toiset, muutama tuntui olevan jotenkin löysemmällä.. Lämmityskäynnillä ei vuotanut aluksi, sitten tuli pikkasen nestettä ulos mutta loppui aika nopeasti kokonaan, lieneekö ollut jotain nestettä tiivisteen välissä mistä tuli ulos, lämpölaajenemista tms. Lopputulos oli kuitenkin kuiva. Näkyy sitten miten pitää jatkossa.
Muuta huomioitavaa, että venakoppaa ei saanut irti kun on niin lähellä tulipeltiä. Avuksi iso laikka ja kannen päädyn kaari pois niin lähti irti kun vielä nosti tunkilla laatikkoa takapäästä. Kanteen vielä loppuviilaukset niin saa nyt paikolleen normisti ilman kikkailuja.
(https://i.ibb.co/KFSVtLC/20210225-131122.jpg) (https://ibb.co/KFSVtLC)
(https://i.ibb.co/1n92Zr1/20210225-135358.jpg) (https://ibb.co/1n92Zr1)
-
Tuli eteen tuollainen ohittamaton tarjous takasumarin kytkimestä. Pakkohan se oli hankkia ja laittaa paikoilleen :)
(https://i.ibb.co/1KZGv7b/rfog2.jpg) (https://ibb.co/1KZGv7b)
(https://i.ibb.co/gJF7c5j/rfog3.jpg) (https://ibb.co/gJF7c5j)
-
Tuli taasen tehtyä hankintoja. Peruutusvalo vaihtui isosta pyöreästä pienenpään suorakaiteeseen (Marchal). Sopii paremmin takavalojen kulmikkaaseen muotoon.
(https://i.ibb.co/zGy1f2Y/valo1.jpg) (https://ibb.co/zGy1f2Y)
-
Taas saa päästellä 8)
(https://i.ibb.co/DWMnj0h/2v-leima.jpg) (https://ibb.co/DWMnj0h)
-
Ihmettelin tuossa kun takapäästä on jo pitempään kuulunut metallinen kolahdus terävässä kuopassa. Selvisihän se syy, ei kai panhardin puslasta pidä läpi näkyä :D . Noo, eihän se ole kestänyt vasta kun 47 vuotta.
(https://i.ibb.co/DQ4n8Xr/p1.jpg) (https://ibb.co/DQ4n8Xr)
Ei näytä kotikonstein irtoavan helpolla, pitää varmaan soitella koneistamolle huomenissa josko heltiäisi prässillä irti..
(https://i.ibb.co/V0F1dXx/p2.jpg) (https://ibb.co/V0F1dXx)
-
Rautasahalla kuori halki, kyllä irtoaa.
-
Lähtihän ne kun sahasi palan pois :)
Mistähän sitä hommaisi uretaaneja tilalle..?
(https://i.ibb.co/f8XyK3b/p3.jpg) (https://ibb.co/f8XyK3b)
-
Olisi riittänyt ihan vain sekin, että saa yhdeltä kohdalta halki. Ulkoholkissa ei ole enää jännitystä sen jälkeen. Autoracingilta tai Rallyracesta on tullut hommattua uretaanit tähän asti.
-
Puslat haettu Autoracing ja ihan kivijalkamymälästä, tuli vielä 4 egee alennusta. Meinas lähtee sportti-isuinkin matkaan mutta pitää harkita vielä.
(https://i.ibb.co/njh57RZ/arm.jpg) (https://ibb.co/njh57RZ)
-
No niin, PUslat asennettu, Panhardi ruuvattu paikoilleen ja taas kumi palaa ilman turhia kolinoita 8) . Kiitokset Lankulle puslavinkistä.
140 -74 mallissa on jo paljon 240 ratkaisuja havaittavissa. Käytännössä A-pilarista taakepäin suurelta osin kuin seuraaja -75 -> 240. Tässä mallissa on jo taittuva Panhard kuten aina -93 asti sama rauta ja molemmissa päissä isot 40mm puslat.
(https://i.ibb.co/YLGSNh0/pu1.jpg) (https://ibb.co/YLGSNh0)
(https://i.ibb.co/SVLhcCZ/pu2a.jpg) (https://ibb.co/SVLhcCZ)
(https://i.ibb.co/6wqK6by/pu3.jpg) (https://ibb.co/6wqK6by)
-
Pitihän se paisari vaihtaa tähänkin kun joka autoon tuli tilattua. Ja Volvon orkkis tarra kiinni.
(https://i.ibb.co/xsWh5nh/p1.jpg) (https://ibb.co/xsWh5nh)
(https://i.ibb.co/0tbTNsv/p2.jpg) (https://ibb.co/0tbTNsv)
-
Piti leimalle ottaa lisävalot pois kun ei "ehtinyt" johdottaa niitä talven aikana. Kyllä nyt näkyy 8) .
(https://i.ibb.co/mTyG8w6/eka.jpg) (https://ibb.co/mTyG8w6)
(https://i.ibb.co/xYTTGGP/toka.jpg) (https://ibb.co/xYTTGGP)
(https://i.ibb.co/nDznVGB/kolmas.jpg) (https://ibb.co/nDznVGB)
(https://i.ibb.co/M6tbQ36/nelj-s.jpg) (https://ibb.co/M6tbQ36)
(https://i.ibb.co/FbWr0P5/viides-pieni.jpg) (https://ibb.co/FbWr0P5)
-
Pieni kierros näin Äitienpäivän kunniaksi.
(https://i.ibb.co/Pt32kmq/st1.jpg) (https://ibb.co/Pt32kmq)
(https://i.ibb.co/25crRRr/st2-bw.jpg) (https://ibb.co/25crRRr)
-
Alkoi hieman jo kyllästyttää olla neljän avaimen loukussa. Autossa ei ollut kun takakontissa alkup. lukko, ovien lukot on aikojen saatossa vaihtuneet moneen kertaan milloin mistäkin syystä. Volvolta ei saanut enää auton mukaan sarjoitettuja lukkoja oviin, tavallinen avaimilla olisi ollut 167e kpl. Ostin sitten CVI:ltä samalla hinnalla neljä lukkoa samalla avimella ^-^. Nämä oli tarkoitettu 240-sarjaan, mutta kaikki muut paitsi hanskalokeron lukko käy suoraan 140een. Pitää tutkia paremmalla ajalla sekin vaihto-operaatio.
(https://i.ibb.co/bNb9bTn/140-tl-lukko2.jpg) (https://ibb.co/bNb9bTn)
Takakontin lukosta lensi pahus 3 toisen puolen haittalevyä jousineen pitkin pöytää ja lattiaa kun pelleilin sen avaimen kanssa >:(. Kaikki muu löytyi paitsi yksi jousi. Sen sai kunnian luovuttaa vanha lukkopesä uusiokäyttöön. Melkoista näpräämistä nakkisormien kanssa, suurennuslasilamppu oli ehdoton taas tässäkin hommassa.
(https://i.ibb.co/58mRfZM/140-tl-lukko3.jpg) (https://ibb.co/58mRfZM) (https://i.ibb.co/THg0gVB/140-tl-lukko4.jpg) (https://ibb.co/THg0gVB) (https://i.ibb.co/rk0RN4S/140-tl-lukko5.jpg) (https://ibb.co/rk0RN4S) (https://i.ibb.co/dLjY5Qq/140-tl-lukko6.jpg) (https://ibb.co/dLjY5Qq)
(https://i.ibb.co/7kVhLBQ/140-tl-lukko8.jpg) (https://ibb.co/7kVhLBQ) (https://i.ibb.co/pJH7CTy/140-tl-lukko9.jpg) (https://ibb.co/pJH7CTy) (https://i.ibb.co/6RRYVds/140-tl-lukko10.jpg) (https://ibb.co/6RRYVds)
-
Kuskin penkin selkänojassa alkoi olla jo korjaamisen tarvetta ja kun lähistöltä löytyi myynnistä edukas sporttipenkki niin vaihdettiin sellainen tilalle. 140-sarjan omat kiskot kävi leveydeltä suoraan Sparcon penkkiin ja takareiät kohdalleen. Etuosan reiät oli ainoat mitä piti porata ja laittaa pienet korotuspalat, ettei tarvi ihan lattialla istua.
(https://i.ibb.co/nrd9qRy/Capture1.jpg) (https://ibb.co/nrd9qRy)
(https://i.ibb.co/Kjhz3g9/Capture2.jpg) (https://ibb.co/Kjhz3g9)
(https://i.ibb.co/3MSWnSb/Capture3.jpg) (https://ibb.co/3MSWnSb)
-
Kait ompelet tuohon uuteen penkkiin myös lepardi päällisen.
-
Juu, on ne vaan niin hienot :D
-
Tuli vähän tilattua osia, vaihdoin tukitangot näin alkuun.
(https://i.ibb.co/Q6P6bDv/tt1.jpg) (https://ibb.co/Q6P6bDv)
(https://i.ibb.co/p22ds85/tt2.jpg) (https://ibb.co/p22ds85)
-
Kesällä oli välillä ongelmia auton käynnistymisessä kuumana. Lämpöisen kiesin kun jätti parkkiin ja kävi kaupassa ostamassa kal.. eiku limpparia niin ei meinannut lähteä enää käymään kun vasta tovin päästä. Alkuun mietin puolan lämpenemistä ja tuli se vaihdettua. Pientä nikottelua oli senkin jälkeen niin aloin vähän tutkailla nettiä asian tiimoilta. Paras ehdokas näytti olevan kampuran asentotunnistin kuten täälläkin todetaan:
Crank Position or RPM Sensor.
B2XX Series Engines. Symptoms of Failure: No Hot Restart
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#Crank_Postition_Sensor
Sitä siis tutkailemaan ja kas, oli johto jäänyt tulipellin ja lämppärin letkun väliin jumiin kuvan mukaisin seurauksin. Hyllystä löytyi korvaava osa ja mittauksessa tarkalleen suositeltu 160 ohm (jos 0,2 heittoa ei lasketa mukaan).
(https://i.ibb.co/9p9hxqf/tunnistin1.jpg) (https://ibb.co/9p9hxqf) (https://i.ibb.co/qNfhjJx/tunnistin2.jpg) (https://ibb.co/qNfhjJx)
Vähän oli ahdasta vaihtaa mutta pikku hylsyllä, nivelellä ja jatkokappaleen jakokappaleen jatkokappaleella sai kun saikin vaihtumaan. Myöhemmin sitten selviää oliko tässä vika.
(https://i.ibb.co/zPWrfwZ/tunnistin3.jpg) (https://ibb.co/zPWrfwZ)
-
Mulla särkyi yks lh orkkis asentoanturi siten ettei kylmänä antanut pyörintätietoa, oli tosin ms kanssa käytössä mutta selkeästi lämpötilariippuvainen. Korjautui täysin anturin vaihdolla.
-
Mulla särkyi yks lh orkkis asentoanturi siten ettei kylmänä antanut pyörintätietoa, oli tosin ms kanssa käytössä mutta selkeästi lämpötilariippuvainen. Korjautui täysin anturin vaihdolla.
Sama täällä. Auto lähti käymään, kun anturia lämmitti kuumailmapuhaltimella.
-
142 Historiaa
(https://i.ibb.co/G3zJ6yL/New-Picture-7.png) (https://ibb.co/G3zJ6yL) (https://i.ibb.co/s9VPqyM/New-Picture-8.png) (https://ibb.co/s9VPqyM)
Ja YLE Areenassa Hannu Mikkola dokkari:
https://areena.yle.fi/1-50780300
-
Tällaisiakin on näköjään tehty..
(https://i.ibb.co/yNdLXDW/165a.jpg) (https://ibb.co/yNdLXDW)
(https://i.ibb.co/FsHV8vJ/165b.jpg) (https://ibb.co/FsHV8vJ)
https://www.hemmings.com/stories/2018/03/23/one-of-none-coachbuilt-1972-volvo-165-heads-to-auction
-
Craigslistin kautta yritin ostaa moista joku aika takaperin, ei vaan saanut myyjään yhteyttä. Onko tuo sitten itse tehty vai ei, sitä ei tiedä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/Muut/ilmo.jpg?img=medium)
-
Itseänikin harmittaa että tein 164:sen aikoinaan, olisi pitänyt tehdä suoraan 165 :)
Mutta ehkä aika näyttää ja jossakin vaiheessa tuollaisen tekee. Olis hyvä siirtää vaihdelaatikoita tuollaisella kun mahtuu romua kyytiin...
Työnähän tuo eturunkojen jatkaminen/muuttaminen ei ole mikään erikoinen, kun olen noita pari jo tehnyt. Pari päivää ja se on siinä.
Eli periaatteessa jostain vain löytäisi todella hyväkuntoisen 245:sen josta lähtis tekee... Peltiosia löytyisi jo valmiina ::)
-
Tuli ostettua kolme tuollaista vanhaa ja hienoa 140 tekniikkaläpyskää. Pitää puuhata taulu niistä talliin.
(https://i.ibb.co/BwtZd6Z/140-tekniikkataulut.jpg) (https://ibb.co/BwtZd6Z)
-
Viikon verran on nyt ollut auto ajossa. Käynnistysongelmat ovat historiaa kun vaihtoi tuon kampuran asentotunnistimen johdon.
Ikivanha akku sanoi itsensä irti talven aikana ja nyt on uusi 62 Ah Exide tilalla. Akku kun on takakontissa, niin ostin samanlaisen mitä on noissa bensa 940:ssäkin on.
(https://i.ibb.co/2jyn1NL/exide-accu.jpg) (https://ibb.co/2jyn1NL)
-
Kevätkausi lähestyy niin pitää laittaa tässäkin vähän huoltoja työn alle. Jossain vaiheessa kypsyi panhardin puslien vaihdon myötä ajatus myös takapään tukivarsien ja tankojen uusimisesta. Olihan alkup. varsilla ja puslilla ikää jo kunnioitettavat 49 vuotta. VP-autopartsin listaa selaamaan ja GCP:n räjäytyskuvasta osanumeroita ylös. Tuollainen setti tuli tilattua jo viime keväänä mutta jäi silloin asentamatta. Nyt sama setti maksaisi n. 100e enemmän.
(https://i.ibb.co/Jpc7j2y/tu1.jpg) (https://ibb.co/Jpc7j2y)
Tukivarsiin tuli isot puslat mallia vahvistettua kumia ja pienemmät PU-mallia lähinnä asennuksen helpottamiseksi. Tilattiin samalla uudet pultit, mutterit, prikat ja iskarin kiinnitystapit. Tukivarren väliin tuli tilattua iskarin tapin holkit kun ei ollut tietoa, että tukivarsien mukana tulee omat.
Isojen puslien asennus näytti alkuun aika epätoivoiselta kun yritti vain ruuvipenkissä sitä painaa hylsyllä paikoilleen. Suurin (ainoa) ongelma oli, että vetää todella herkästi puslan vinoon ja toinen puoli pullistuu ulos. Ruuvipenkin jälkeen siirryttiin pultti/mutteri kiristys yritykseen mutta sama homma, vinoon meni. Tämän ongelmana oli, että käytin M8 (tai M10) pulttia joka mahdollisti puslan siirtymisen vinoon. Hankittiin puslan pultin kokoinen M14 kierretanko mistä laikattiin pätkä pois. Tämän jälkeen alkoi homma rokkaamaan ja puslan sai vedettyä suorassa paikoilleen lattiaa vasten ja kun painoi vielä jalalla päälle. Puslan saa asennettua 3" pakoputken pätkään kun käyttää leveämpää muhvin päätyä apuna. Kapeampi osa sopii hienosti tukivarteen. Asennuksessa käytettiin myös kumi-/silikonirasvaa. Tangon kierteisiin vielä pätkä jesaria, että oli varmasti nafti.
(https://i.ibb.co/yY4YWg8/pu1.jpg) (https://ibb.co/yY4YWg8) (https://i.ibb.co/TM8MTG1/pu2.jpg) (https://ibb.co/TM8MTG1) (https://i.ibb.co/ZxWcd96/pu3.jpg) (https://ibb.co/ZxWcd96) (https://i.ibb.co/zQbgzYC/pu4.jpg) (https://ibb.co/zQbgzYC)
Puslan asennuksen "työkalujen" hinnaksi tuli alle 10e, kun pakoputken pätkiä löytyi omasta varastosta. Tarvikkeet:
- 3" pakoputken pätkä muhvilla
- M14 kierretanko tai 200 mm pultti
- Pari mutteria ja prikka(a)
- Lattarauta
(https://i.ibb.co/smmkfGt/pu5.jpg) (https://ibb.co/smmkfGt)
-
Sattuisiko jollain olemaan kiristysmomentteja noihin kahteen taka-akselin tukivarren puslien pultteihin? Ei nyt ihan heti löytynyt netistä tai omista opuksista..
-
Sattuisiko jollain olemaan kiristysmomentteja noihin kahteen taka-akselin tukivarren puslien pultteihin? Ei nyt ihan heti löytynyt netistä tai omista opuksista..
(https://i.ibb.co/jryHKQW/1680430673919452966296337283244.jpg) (https://ibb.co/jryHKQW)
Alfamerin 240 oppaan lukemat. Eikö tuo taka-akselin rakenne ole ihan sama.
-
Jees, kuulostaa suht oikealta eli eiköhän tuolla arvolla mennä :)
-
Nosturipaikka kutsuu ennen kesäkauden alotusta..
(https://i.ibb.co/vJy8zjk/ulkona-2023f.jpg) (https://ibb.co/vJy8zjk) (https://i.ibb.co/BzZc25K/cabin-2023.jpg) (https://ibb.co/BzZc25K)
-
Taka-akselin pohjaanlyötikumi jäi melkein käteen kokeiltaessa toiselta puolelta niin piti nekin fixata. Kiinnitykset ruosteenpoisto ja maalaus.
(https://i.ibb.co/d79G6tm/kumi-maalattu-kiinitys.jpg) (https://ibb.co/d79G6tm)
Tämän pystyi vielä pelastamaan..
(https://i.ibb.co/bRNQZDC/gummifix-vanha-paree.jpg) (https://ibb.co/bRNQZDC)
..ja tätä ei.
(https://i.ibb.co/1m33m5v/ei-pelastettu-iso.jpg) (https://ibb.co/1m33m5v)
Joten uusi tilalle.
(https://i.ibb.co/MP0W7Hx/gummi-uusi.jpg) (https://ibb.co/MP0W7Hx)
Ja taas mennään.
(https://i.ibb.co/CKGkW5t/gummi-asennettu.jpg) (https://ibb.co/CKGkW5t)
-
Tukivarret vaihtoon kun isot puslat tuli asennettua paikoilleen. Tilattiin myös tuo iskaritapin väliholkki, kun ei ollut tietoa että tulee omansa tukivarren mukana. Laitettiin ne kun olivat vähän pitemmät ja sopi napakammin paikoilleen. Jousien alakiinnikkeet olivat myös tulleet tiensä päähän.
(https://i.ibb.co/Jpc7j2y/tu1.jpg) (https://ibb.co/Jpc7j2y) (https://i.ibb.co/3BNkGYt/iskarin-tukipuslien-erot.jpg) (https://ibb.co/3BNkGYt) (https://i.ibb.co/HxkrRSt/jousen-kiinnityskupit.jpg) (https://ibb.co/HxkrRSt)
Vanhaa pois ja uutta menossa paikoilleen. Suurin jännitys oli miten pultit lähtee irti vai olivatko jo hitsautuneet holkkeihin kiinni. Kyllähän ne sieltä pois tuli, yksi oli tiukemmassa kuin muut.
(https://i.ibb.co/nPnb4Kv/tukivarret-vanhaajauutta-b.jpg) (https://ibb.co/nPnb4Kv) (https://i.ibb.co/FXfqq1D/tukivarret-vanhaajauutta.jpg) (https://ibb.co/FXfqq1D)
Eiköhän noilla kelpaa ajella :)
(https://i.ibb.co/XW0krpG/uudet-varret-2.jpg) (https://ibb.co/XW0krpG) (https://i.ibb.co/kJDYM0K/uudet-varret-1.jpg) (https://ibb.co/kJDYM0K)
Vanhat oli muuten suht ok kuntoiset, tukivarsien puslat tosin näytti kaikki olevan vaihtokunnossa.
(https://i.ibb.co/yQxjPdG/vanhat-varret-2.jpg) (https://ibb.co/yQxjPdG) (https://i.ibb.co/M7NrPcx/vanhat-varret-1.jpg) (https://ibb.co/M7NrPcx)
Päivän tekniikkapläjäys.
(https://i.ibb.co/Nn7hNKN/tp-kuva.jpg) (https://ibb.co/Nn7hNKN) (https://i.ibb.co/ry3X6YJ/taka-axeli-R-kuva.jpg) (https://ibb.co/ry3X6YJ)
-
Viimeisiä keväthuoltoja niin päästään taas ajelemaan.
(https://i.ibb.co/6NF62S8/kec-t-huollpt.jpg) (https://ibb.co/6NF62S8) (https://i.ibb.co/nfsY825/kiristimet.jpg) (https://ibb.co/nfsY825)
-
Uudet takarenkaat tuli noukittua renkaanvaihdosta ja tasapainotuksesta. Vanhat näytti olevan jo 19v vanhat ja kuluneet melkein loppuun. Unohtui tilata aikaisemmin entisöinnissä eturenkaiden kanssa. Kelpaa taas kurvailla.
(https://i.ibb.co/dJHxYt8/takarenkaat.jpg) (https://ibb.co/dJHxYt8)
-
Ajokausi alkanut ja tuoreella leimalla saa taas päästellä kevääseen 2025 asti :)
(https://i.ibb.co/NnD3GVr/ajokausi-2023.jpg) (https://ibb.co/NnD3GVr)
-
Tuli käytyä FHRA Malmin lentokentän Cruisingeissa, hienoja pelejä oli taas paljon kaivettu ulos talllien kätköistä.
(https://i.ibb.co/R6Nhj02/cruising-1.jpg) (https://ibb.co/R6Nhj02) (https://i.ibb.co/s6N4c4z/20230505-172212.jpg) (https://ibb.co/s6N4c4z) (https://i.ibb.co/D76BCmC/20230505-172712.jpg) (https://ibb.co/D76BCmC) (https://i.ibb.co/02ScWmT/20230505-172820.jpg) (https://ibb.co/02ScWmT) (https://i.ibb.co/RbdfWH0/20230505-172956.jpg) (https://ibb.co/RbdfWH0) (https://i.ibb.co/cJsdQKp/20230505-173026.jpg) (https://ibb.co/cJsdQKp) (https://i.ibb.co/4pb8HpB/20230505-173230.jpg) (https://ibb.co/4pb8HpB) (https://i.ibb.co/T0zWY5B/20230505-174219.jpg) (https://ibb.co/T0zWY5B) (https://i.ibb.co/K2pz693/20230505-174437.jpg) (https://ibb.co/K2pz693) (https://i.ibb.co/vQqsb28/20230505-174500.jpg) (https://ibb.co/vQqsb28) (https://i.ibb.co/BrzMfmx/20230505-174647.jpg) (https://ibb.co/BrzMfmx) (https://i.ibb.co/LQtZRb5/20230505-180329.jpg) (https://ibb.co/LQtZRb5) (https://i.ibb.co/LvkNdbQ/20230505-180654.jpg) (https://ibb.co/LvkNdbQ) (https://i.ibb.co/rmBHW4J/20230505-180718.jpg) (https://ibb.co/rmBHW4J)
-
Komee peli toi viimeisen kuvan ruosteinen rodi O0
-
Tuli viime vkl käytyä myös Lahden autonäyttelyssä. Oli enemmän eurooppalaisia kavereita kun Malmilla.
(https://i.ibb.co/KxxxXDh/lahti-1.jpg) (https://ibb.co/KxxxXDh) (https://i.ibb.co/KXhgnCM/lahti-2.jpg) (https://ibb.co/KXhgnCM) (https://i.ibb.co/pf2b0Ld/lahti-3.jpg) (https://ibb.co/pf2b0Ld) (https://i.ibb.co/TBxSFQX/lahti-4.jpg) (https://ibb.co/TBxSFQX) (https://i.ibb.co/ZJ7DDhf/lahti-5.jpg) (https://ibb.co/ZJ7DDhf) (https://i.ibb.co/xJHGCdG/lahti-6.jpg) (https://ibb.co/xJHGCdG) (https://i.ibb.co/QXWCJhB/lahti-7.jpg) (https://ibb.co/QXWCJhB) (https://i.ibb.co/k6xB8Xk/lahti-8.jpg) (https://ibb.co/k6xB8Xk) (https://i.ibb.co/cJ5Kpg1/lahti-9.jpg) (https://ibb.co/cJ5Kpg1) (https://i.ibb.co/0cdRm1t/lahti-9b.jpg) (https://ibb.co/0cdRm1t) (https://i.ibb.co/DVBkfRM/lahti-9c.jpg) (https://ibb.co/DVBkfRM) (https://i.ibb.co/DMwyNYn/lahti-9d.jpg) (https://ibb.co/DMwyNYn) (https://i.ibb.co/VgXNQr6/lahti-9e.jpg) (https://ibb.co/VgXNQr6)
-
Tuli tuossa Lahden reissun jälkeen tankattua kun tuli 450 km ajettua. Puolet kaupunkia ja puolet motaria 120 km/h ja keskikulutus oli 9,95 l/100km. Ei hassummin 70-luvun muotoilulla ja ilmanvastuksella. Kardaani näyttää täristävän kun heittää vapaalle motarin ramppiin, pitää se ottaa työn alle jossain välissä.
-
Kardaanihommia aloteltu. Varastossa sattui löytymään Ruotsin tuomisia varmaan yli 10v takaa eli Volvon orkkis kardaanin tukikumi.
(https://i.ibb.co/pL4HftD/tukikummi.jpg) (https://ibb.co/pL4HftD)
Niveliä näkyy olevan tässä kahta eri kokoa; edessä pienempi ja muut kaksi isompia. Pitää lähteä ostoksille hankkimaan uusia.
(https://i.ibb.co/r3ShmPv/ristinivelet.jpg) (https://ibb.co/r3ShmPv)
-
Tuli piipahdettua Mobiliassa, kun siellä oli Volvo-aiheista tapahtumaakin.
(https://i.ibb.co/2PZKNbM/mob-1.jpg) (https://ibb.co/2PZKNbM) (https://i.ibb.co/ynb7Cx0/mob-2.jpg) (https://ibb.co/ynb7Cx0) (https://i.ibb.co/x1M3MRt/mob-3.jpg) (https://ibb.co/x1M3MRt) (https://i.ibb.co/PcR9KPR/mob-4.jpg) (https://ibb.co/PcR9KPR) (https://i.ibb.co/fnYW0h1/mob-5.jpg) (https://ibb.co/fnYW0h1)
-
Kardaanin ristikot vaihdettu. Tässä kartaanissa oli 2x iso ristikko ja 1x pikkuristikko lootan päässä.
(https://i.ibb.co/ZmdYN29/kd.jpg) (https://ibb.co/ZmdYN29) (https://i.ibb.co/cyd6kfc/kd1.jpg) (https://ibb.co/cyd6kfc) (https://i.ibb.co/5rnZ7hP/kd2.jpg) (https://ibb.co/5rnZ7hP) (https://i.ibb.co/wr4Cfzc/kd3.jpg) (https://ibb.co/wr4Cfzc) (https://i.ibb.co/F3XFDtN/kd3a.jpg) (https://ibb.co/F3XFDtN) (https://i.ibb.co/FxYmgZj/kd4.jpg) (https://ibb.co/FxYmgZj)
Sitten vaan Kometille tukilaakerin vaihtoon ja tasapainotukseen.
(https://i.ibb.co/BtZNRtb/kd5.jpg) (https://ibb.co/BtZNRtb)
-
Tuli noukittua kartaani Kometista. Sanoin että tasapainotus ja tukilaakerin vaihto eikä mitään muuta. Olihan sinne keksitty hintaa nostavana lisämyyntinä vielä "ristikoiden kiristys" kaikesta huolimatta :(
(https://i.ibb.co/kK8vmmd/komet-oy.jpg) (https://ibb.co/kK8vmmd)
-
Kai kysyit miten ne "kiristi" ne ristikot? ELK
-
Oon kuullu että S&N cardanista sais inan parempaa palvelua, ilman ylimääräisiä kuluja ja inan halvemmalla...
-
Juuh, jonnekin toisaalle kun seuraava kerta tulee eteen. Muistelinkin, että Kometista on vähän mieleipiteitä suuntaan jos toiseenkin..
-
Tuli käytyä 142lla Vintage miesten tapahtumassa..
(https://i.ibb.co/HBggTY4/20230819-105632.jpg) (https://ibb.co/HBggTY4) (https://i.ibb.co/TR6tVjH/20230819-105649.jpg) (https://ibb.co/TR6tVjH) (https://i.ibb.co/kQy9ttZ/20230819-105849.jpg) (https://ibb.co/kQy9ttZ) (https://i.ibb.co/5xJNt1h/20230819-105921.jpg) (https://ibb.co/5xJNt1h) (https://i.ibb.co/gT6m2g4/20230819-105958.jpg) (https://ibb.co/gT6m2g4) (https://i.ibb.co/MhCGYzw/20230819-110116.jpg) (https://ibb.co/MhCGYzw) (https://i.ibb.co/mqQmvLt/20230819-110213.jpg) (https://ibb.co/mqQmvLt) (https://i.ibb.co/0hwdv7t/20230819-111802.jpg) (https://ibb.co/0hwdv7t) (https://i.ibb.co/prMKVTy/20230819-111936.jpg) (https://ibb.co/prMKVTy) (https://i.ibb.co/LtjDJnG/20230819-112256.jpg) (https://ibb.co/LtjDJnG) (https://i.ibb.co/3YPZfH3/20230819-112509.jpg) (https://ibb.co/3YPZfH3)
-
Tälle ei ole tullut muuta keksittyä kun hankien pöllyttelyä :)
(https://i.ibb.co/WPTCmCp/142-talvi-1a.jpg) (https://ibb.co/WPTCmCp)
-
Ollut 531 kansi pölyttymässä tallin pöydällä jo muutaman vuoden, kun ei ole ollut tarvetta sitä mihinkään asentaa (eikä vieläkään). Tuli se ostettua aikanaan ja on edellinen omistaja/koneistamo jo sitä näköjään porttaillut. Nähtävästi vapariin tarkoitettu kun imupuolta on isonnettu mutta pakopuoli on vakio venttiileillä. Tuplajousetkin näkyy löytyvän, venttiilivarren kumit näytti puuttuvan kannesta.. Pitää nyt aktivoitua ja viedä tuo koneistamoon isonnuttamaan pakoventtiilit. Varmaan tuonne GT-Motorsiin uskaltaa viedä, on näköjään muuttanut Pitäjänmäeltä Kehä III:lle Motonetin lähistölle.
https://machinery.fi/huolto-ja-varaosat/huoltopalvelut/gt-motor/
(https://i.ibb.co/1z1VdFb/531.jpg) (https://ibb.co/1z1VdFb) (https://i.ibb.co/T8nxXD1/531-pako.jpg) (https://ibb.co/T8nxXD1) (https://i.ibb.co/k8fXhKQ/531-imu.jpg) (https://ibb.co/k8fXhKQ) (https://i.ibb.co/zHq8XyF/531-osat.jpg) (https://ibb.co/zHq8XyF)
-
Kansiasioissa myös hi-car on hyvä koneistamo.
-
Kesä lähestyy ja pitäisi tähänkin asentaa poppivehkeet kun jäi projektin tiimoilta aikanaan laittamatta. Taakse tosin jäi vanhat 200W 3-tie JBL:t, mitkä näkyvät sopivasti vanhasta projektikuvasta.
(https://i.ibb.co/8519Ksv/782.jpg) (https://ibb.co/8519Ksv)
Oviin tallin hyllyltä useamman vuoden säilössä olleet Pioneerit. Vanhat Caliberit saivat väistyä, pikkasen joutui aukkoa suurentamaan. Tuli vaihdettua samalla vanha kaiutinjohto uuteen ja tuupattua kotelosuojat oveen. Tarkka mitoitus, että ei osu kaiutin auton kynnyslistaan. Eihän tuo asennupaikka mikään paras ole tuolla alhaalla, mutta vaihtoehtoja ei ollut kun siihen se aukko on joskus kauan kauan kauan sitten tullut tehtyä. Mitään erillissarjaakaan ei jaksanut alkaa ostelemaan kun 3-tie kaiuttimet oli valmiina.
(https://i.ibb.co/N6f4Xzc/pop-1.jpg) (https://ibb.co/N6f4Xzc) (https://i.ibb.co/cJHC6Sk/pop-2.jpg) (https://ibb.co/cJHC6Sk)
Vahvistimissa riittää vaihtoehtoja, mitään uudempaa soitinta tähän ei tule vaan mennään vanhoilla 80-luvun laitteilla kunhan ne tulevat Pulttikanavasta huollosta. Vanhoissa Pioneereissa on 8-pin DIN liitin/johto millä soittimet ja vahvistimet kommunikoivat keskenään.
(https://i.ibb.co/bg1SJ0G/pop-3.jpg) (https://ibb.co/bg1SJ0G)
-
Se olis sitten Huhtikuu :)
(https://i.ibb.co/vhjZgbb/142-kalenteri-2.jpg) (https://ibb.co/vhjZgbb)
-
Justiin kattelin samaa kuvaa.
Mullakin on tuollainen kalenteri jossa on jotain vanhoja volvon kuvia.
-
Hieno ja nostalginen kuva Timo Salonen ja Volvo 142 -73. Löytyi FB ralliryhmästä, ei ollut sen kummempia selityksiä kuvasta..
(https://i.ibb.co/84vy5xQ/142-salonen.jpg) (https://ibb.co/84vy5xQ) (https://i.ibb.co/r5pHYGd/142-salonen-a.jpg) (https://ibb.co/r5pHYGd)
Tais olla Alenin vanha..
(https://i.ibb.co/wQjw9pj/142-salonen-1.jpg) (https://ibb.co/wQjw9pj)
Ja Hankiralli 1975
(https://i.ibb.co/wK5X6kR/142-salonen-2.jpg) (https://ibb.co/wK5X6kR)
-
Vielä ehtii Lahteen autonäyttelyyn :). Volvon osasto A28 ja Pyhimykset siinä vieressä.
https://www.classicmotorshow.fi/
(https://i.ibb.co/Y2WgpXJ/messut-1.jpg) (https://ibb.co/Y2WgpXJ) (https://i.ibb.co/cF7wbhK/messut-2.jpg) (https://ibb.co/cF7wbhK)
-
Hei kiitos ja oli mukava tavata itse LH2.4 Guru!
-
Olihan siellä paljon katseltavaa, melkein enemmän kun jaksoi kierrellä..
(https://i.ibb.co/nfRBP68/m1.jpg) (https://ibb.co/nfRBP68) (https://i.ibb.co/Kh6JKfg/m2.jpg) (https://ibb.co/Kh6JKfg) (https://i.ibb.co/1XTbdq5/m3.jpg) (https://ibb.co/1XTbdq5) (https://i.ibb.co/9r102T4/m4.jpg) (https://ibb.co/9r102T4) (https://i.ibb.co/DWWvrZW/m5.jpg) (https://ibb.co/DWWvrZW) (https://i.ibb.co/tX3QDKd/m6.jpg) (https://ibb.co/tX3QDKd) (https://i.ibb.co/CM3SwJd/m7.jpg) (https://ibb.co/CM3SwJd) (https://i.ibb.co/HFMZxz8/m8.jpg) (https://ibb.co/HFMZxz8) (https://i.ibb.co/QcRfR82/m9.jpg) (https://ibb.co/QcRfR82) (https://i.ibb.co/XCXckkx/m9a.jpg) (https://ibb.co/XCXckkx) (https://i.ibb.co/PhjvWsc/m9b.jpg) (https://ibb.co/PhjvWsc) (https://i.ibb.co/DtbsX3L/m9c.jpg) (https://ibb.co/DtbsX3L)