Kuulkaas nyt öljyjen viskositeetista (0w-30, 0w-40 jne.) keskustelevat. Paljon tärkeämpää moottorin kannalta on öljyn täyttämä laatuvaatimus. On melkoisen sama käyttääkö 0w-30 tai 0w-40 öljyä, jollei se täytä moottorille määriteltyjä laatuvaatimuksia, ns. ACEA-luokitusta. Allekirjoittaneen kulkine vaatii A5/B5 luokan öljyn, viskositeettia voi olla monenlaista.
ACEA-Luokitus (Association of European Automotive Manufacturers) 2008
Henkilö- ja pakettiautot
A/B Bensiini- ja dieselmoottoriöljyt
A1/B1
Matalakitkainen ja -viskositeettinen öljy henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreille, jotka edellyttävät öljyltä polttoaineensäästöominaisuuksia. HTHS viskositeetti 2.6 mPa.s kun viskositeetti XW/20 ja 2.9-3.5 mPa.s muissa viskositeettiluokissa. Tämä öljy ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorinvalmistajan suositus käsikirjasta.
A3/B3
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin ja/tai pidennetyille öljynvaihtoväleille kun moottorinvalmistaja niin suosittelee ja/tai matalaviskositeettinen öljy ympärivuotiseen käyttöön ja/tai ankariin moottorivalmistajan määrittelemiin käyttöolosuhteisiin.
A3/B4
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy suorituskykyisiin bensiini- ja suoraruiskutusdieselmoottoreihin, soveltuu myös A3/B3 luokitusta edellyttäviin kohteisiin.
A5/B5
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka on kehitetty pidennetyille öljynvaihtoväleille suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin soveltuu matalakitkainen, alhaisen viskositeetin öljy, HTHS viskositeetti 2.9-3.5 mPa.s. Tämä öljy ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorinvalmistajan suositus käsikirjasta.
C Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien kanssa yhteensopivat moottoriöljyt
C1
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, jotka vaativat matalakitkaisen, alhaisen viskositeetin, erittäin alhaisen SAPS pitoisuuden öljyn, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 2.9 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää ja ylläpitävät polttoainetaloutta. Varoitus: näillä öljyillä on alhaisin SAPS pitoisuus, eivätkä ne sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C2
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, jotka on suunniteltu käyttämään matalakitkaista, alhaisen viskositeetin öljyä, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 2.9 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää ja ylläpitävät polttoainetaloutta. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C3
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, HTHS viskositeetti minimissään 3.5 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C4
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, joihin vaaditaan erittäin alhaisen SAPS pitoisuuden öljy, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 3.5 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
SAPS=Sulphated Ash, phosphorous, sulphur, sulfaattituhka, fosfori, rikki
DPF= Diesel Particulate Filter, dieselhiukkassuodatin
TWC= Three way catalyst, kolmitoimikatalysaattori
HTHS: High temperature / High shear rate, korkeiden lämpötilojen leikkauskestävyys