Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: RTP - 19.02.2023, 13:12:09

Otsikko: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 19.02.2023, 13:12:09
Kun pari lonkeroa johtaa loistavaan ideaan... ja vielä selvinpäinkin se vaikuttaa toteuttamisen arvoiselta.

Projektina on rakentaa F-ryhmän ralliauto Volvo S40 2.4i. Tiettävästi samalla myös maailman ensimmäinen tälläinen ralliauto. Tehdas on tämän aikoinaan rata-autoilua varten luokitellut kilpakäyttöön, mutta eipä noita radallakaan paljoa taidettu nähdä.

Kesällä 2022 autoliikkeen rivistä löytyi sopivalla hintalapulla 2004 vuosimallinen aihio, josta tätä ruvettu tekemään.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2022/30.07.2022/IMG_4021.JPG?img=smaller)

Koska tehdään tiettyjen sääntöjen mukaan, moottori tulee pysymään vapaasti hengittävänä. Muutoinkin nyt alkuvaiheessa moottori tullaan pitämään sisuskaluiltaan "vakiona" ihan kustannusteknisistä syistä johtuen. Tällä kuitenkin halutaan päästä ajamaan jo 2024... riippuu toki monessako kohtaa lähtee mopo lapasesta ennen sitä  :D

Tällä hetkellä suunnitteilla:
- Jotenkin välitetty M56H2 vaihdelaatikko Gripper lukolla
- Kisa-alusta by Bigem
- Kuitulokarit, konepelti ja takaluukku -> Tehdään vasta kun autolla päästy ajamaan
- Polykarbonaattilasit -> Tehdään nyt todennäköisesti vain ovien laseihin
- Kisaisempi moottori -> Kaukana tulevaisuudessa

Haasteita matkan varrella varmaan tulee piisaamaan "riittävästi"  ;D

Autossa tällä hetkellä paikallaan:
- Finess turvakaaripaketti
- Full race sähköt, sisältäen itsetehdyt johtosarjat, MaxxEcu PDM20 + Ecumaster Battery Isolator + BlinkMarinen 12 näppäiminen CAN-näppis
- MaxxEcu Sport moottorinohjaus
- Nopeutettu ohjausvaihde, 2 kierrosta laidasta laitaan. (Vakiokuoriin tehty vakiotangosta)
- Teräspunosjarruletkut kauttaaltaan, hydraulinen käsijarru, 3-tie venttiili + paineensäädin takapiirille
- Polyuretaanipuslat jokaisessa alustan tukivarressa
- Akku siirretty takakonttiin

Projektin tämän hetkinen (13.4.2024) tila:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/13.04.2024/IMG_2803.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 19.02.2023, 13:15:54
Ensimmäiseen puoleen vuoteen on siis lähinnä vain purettu autoa, mutta yksi muillekkin "nice to know" juttu tuli vastaan. Kun ralliratille etsin keskiötä, niin kaikilla valmistajilla tuntuu olevan virhe yhteensopivuuksien kanssa. Ja täten minullekkin saapui ensiksi ykköskorisen S40 keskiö. Lähes poikkeuksetta valmistajat ilmoittavat S40 kohdalla yhteensopivuuden vaihtuvan -07 faceliftin yhteydessä vaikka se todellisuudessa on vaihtunut jo tuossa korimallin vaihdossa. Eli jos joku halajaa tälläiseen suoraan oikeaa keskiöä pitää ottaa se mitä väitetään 07 -> sopivaksi.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ristus - 19.02.2023, 13:34:40
Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Juho_ - 19.02.2023, 17:38:28
Mielenkiintoinen projekti.  :)

Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 19.02.2023, 19:05:13
Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)
Joo eiköhän tuostakin pitäisi aika vähällä yli 200 heppaa irrota, mutta keskitytään niihin sitten paljon myöhemmin  ;D.
Edellisissä kilpureissa ollu liki puolet vähemmän tehoa, joten eiköhän tämä vakiokin alkuun piisaa. "Unelma" tilanteessa voisi ruveta toista moottoria jossain kohtaa kasaamaan johon sitten katsella tuota virittämistä enempi.

Niin jäi mainitsematta, että kaaret on toki tulossa ja tilattunakin. Toivottavasti maaliskuun aikana saadaan putket sisään. Myöskin nopeutettu ohjaus on suunitelmissa, tämä toki vielä vähän epävarmaa onnistuuko.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 19.02.2023, 21:00:40
Nii viiskutosen laatikon meinaat panna? Eiks noissa ollu kuuskutonen vai oliko alkupäässä 56?
Vai lukon ja välitysten takiako 56?

Jotenkin pitää saada koneeseen laajempi tehoalue, tuossa käyrä kiipee jyrkästi 6000 rpm asti ja siitä taas putoo yhtä jyrkästi.
Ei kai hyvä rallissa?
En tiä. :P
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ribbe - 19.02.2023, 21:09:25
Kuinka paljon f-sarjan säännöt salliin moottorin virittämistä? Moottorin vaihdosta joutuu eri sarjaan, mutta voiko antaa kannelle viilaa, jne... mitä näitä on perinteisiä vaparin viritys keinoja.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 19.02.2023, 23:12:31
Nii viiskutosen laatikon meinaat panna? Eiks noissa ollu kuuskutonen vai oliko alkupäässä 56?
Vai lukon ja välitysten takiako 56?

Jotenkin pitää saada koneeseen laajempi tehoalue, tuossa käyrä kiipee jyrkästi 6000 rpm asti ja siitä taas putoo yhtä jyrkästi.
Ei kai hyvä rallissa?
En tiä. :P
Kyllä nää vaparit on kaikki viiskutosella, turboissa sitten se kuuskutonen. Ja lähinnä siitä syystä että on alkuperäinen niin pääsee "ehkä" halvemmalla  :D
Joo toi vakio käyrä on aika raa'an näköinen tehon osalta, vääntökäyrähän on vakionakin jo ihan mukava. Mutta aika näyttää...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 19.02.2023, 23:16:50
Kuinka paljon f-sarjan säännöt salliin moottorin virittämistä? Moottorin vaihdosta joutuu eri sarjaan, mutta voiko antaa kannelle viilaa, jne... mitä näitä on perinteisiä vaparin viritys keinoja.
Jotakuinkin mitä vaan kunhan ei kasvata iskun pituutta. Lohkonkin saa vaihtaa kunhan tuo alkuperäinen kansi ja kampiakseli sopii suoraan. Siksi siihen moottoriin saisi hakattua x2 muun auton osien arvon ja siksi siihen ei nyt heti lähdetä  ;D
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: J.N - 20.02.2023, 09:02:40
Kiinnostava rojekti. Tätähän pitää seurailla.  :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 20.02.2023, 10:21:38
Joo no, taisin hapuilla tuossa laatikossa meillä kun on se T5 niin on se M66W. :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: ata - 23.02.2023, 19:21:14
Hyvä että on erilaisia projekteja esillä  :)
Kilpureista ei foorumilla kovin montaa projektipäiväkirjaa ole, vaikka Volvoja viivalla on useampia. Vaparina saa maukkaat äänet vitoskoneesta ja mielenkiinnolla odotan mitä moottorille joskus tehdään, tässä lajissa kun siihen suurempaa tehoon kuitenkin tottuu jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 26.02.2023, 14:52:47
Pikkuaskelia otettu tällä viikolla eteenpäin ja tulipahan koitettua että tasan 3 kierrosta on tuo vakio-ohjaus laidasta laitaan. Toinen ohjausvaihde tuli hommattua ja se on jo sorvaamolla ihmeteltävänä josko siihen toinen välitys saadaan aikaiseksi...
Piti rattiakseli kasata ja laittaa takaisin paikalleen että saisi mallailtua penkin paikkaa, mutta kojelaudasta tuon poikkitukipalkin irrotus ei olekkaan ihan piece of cake. Tuo kojelauta on jotain mystistä lasikuitu tjms. sekoitetta  :o. Luulin sen olevan jotain perusmuovia, että senkun olisi aukon tehnyt ja vähän taivutellut, mutta tuo onkin ilmeisesti valettu sisään aikoinaan tuo palkki... Otetaan pieni aikalisä sen suhteen.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.03.2023, 22:13:53
Pikkuhiljaa tippuu oleellisia tavaroita talliin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/01.03.2023/334442317_1871426703214604_7192993160110979965_n.jpg?img=smaller)

Tilaukseenkin pistettiin jo tasauspyörästön lukko (Gripper), ei toki ole vielä mitään varmaa suunnitelmaa että mitenhän tuo vaihdelaatikko toteutetaan  ;D
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...

Sähköosien osalta on vieläkin vähän pohdintaa, Ecuksi tulee varmasti MaxxEcun Sport, mutta PDM:n suhteen arvon vielä että pistetäänkö budjetti ihan överiksi ja myös MaxxEcun PDM vai saisikohan tuosta jotenkin järkevästi Cartekin vehkeillä valmista...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Lankku - 08.03.2023, 00:03:59
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...
Ongelma se ei ole, mutta painaa paljon. Kevyt/kevennetty kiinteä vauhtipyörä ehdottomasti.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ristus - 10.03.2023, 10:00:16
Pikkuhiljaa tippuu oleellisia tavaroita talliin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/01.03.2023/334442317_1871426703214604_7192993160110979965_n.jpg?img=smaller)

Tilaukseenkin pistettiin jo tasauspyörästön lukko (Gripper), ei toki ole vielä mitään varmaa suunnitelmaa että mitenhän tuo vaihdelaatikko toteutetaan  ;D
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...

Sähköosien osalta on vieläkin vähän pohdintaa, Ecuksi tulee varmasti MaxxEcun Sport, mutta PDM:n suhteen arvon vielä että pistetäänkö budjetti ihan överiksi ja myös MaxxEcun PDM vai saisikohan tuosta jotenkin järkevästi Cartekin vehkeillä valmista...
Wau hitto kun olis vara harrastaa itekkin niin että sais Gripperin ostettua.

Saanko esittää tyhmää onko PDM tarkoitus jakaa virtaa pumpuille tms vai datan keruuseen? en siis ymmärrä mitään, kaaripaketti selvästi finessin :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: VT86 - 10.03.2023, 15:27:58
Pikkuhiljaa tippuu oleellisia tavaroita talliin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/01.03.2023/334442317_1871426703214604_7192993160110979965_n.jpg?img=smaller)

Tilaukseenkin pistettiin jo tasauspyörästön lukko (Gripper), ei toki ole vielä mitään varmaa suunnitelmaa että mitenhän tuo vaihdelaatikko toteutetaan  ;D
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...

Sähköosien osalta on vieläkin vähän pohdintaa, Ecuksi tulee varmasti MaxxEcun Sport, mutta PDM:n suhteen arvon vielä että pistetäänkö budjetti ihan överiksi ja myös MaxxEcun PDM vai saisikohan tuosta jotenkin järkevästi Cartekin vehkeillä valmista...

Carteki:illa saa kyllä valmista, yhden R4 joutunut kasaileen sellaisen ympärille, mutta onhan noi väylään liitettävät PDM:t aivan eri luokassa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 10.03.2023, 22:04:29
Saanko esittää tyhmää onko PDM tarkoitus jakaa virtaa pumpuille tms vai datan keruuseen? en siis ymmärrä mitään, kaaripaketti selvästi finessin :)
Aina saa esittää  :D. PDM:llä on tarkoitus ihan kaikki sähköt jakaa ja samalla korvata sulakkeet ja releet. Ja kun noissa Cartekin laitteissa ei ole PVM ohjaus mahdollinen (äkkiseltään tiedossa vakiolaitteista ainakin kolme jotka sitä kaipaavat...), olisi se yksi syy tehdä tuo "muutaman sadan euron" hyppäys MaxxEcun boksiin tässäkin asiassa. Puhumattakaan siitä, että se keskustelee kätevästi tuon ECU:n kanssa.
Ja ihan oikein tunnistettu kaaripaketin alkuperä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: kuppe - 11.03.2023, 08:37:38
Mites Ecumasterin PMU-16? Taitaa olla hieman edullisempi ja ilmeisesti juttelee väylän kautta muidenkin merkkien kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 12.03.2023, 19:33:04
Mites Ecumasterin PMU-16? Taitaa olla hieman edullisempi ja ilmeisesti juttelee väylän kautta muidenkin merkkien kanssa.
Olisi juu aavistuksen halvempi, mutta en nyt ihan suoraan pääse kiinni onko tuossa noita PVM ohjauksia? MaxxEcuun nähden heikompi tuo yhteis amperikesto, mutta toki pitäisi olla riittävä...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 15.03.2023, 21:54:25
Niin on sitä autoakin vähän edistetty, tankki ja pakoputkisto purettu pois. Tankista onnistuin tietysti katkaisemaan pumpulta letkulähdön, joten joutuu toisen bensapumpun ostelemaan jossain kohtaa...
Jarruputketkin toki lähtee kaikki kuikkaan tässä kohtaa ja korvataan teräspunosletkuilla. Samalla tulee paineensäädintä ja hydraulista käsijarruakin. Muutoin jarrut on vielä mysteeri, varsinkin kun on vakiona nuo 16" vanteet. Rallirenkaita kun ei enää valmisteta kuin max 15" kokoisena, joten täytyy jossain kohtaa testata sopisiko se 15" kilpavanne kuitenkin noihin isoihin vakiojarruihin. Jossei sovi niin tarttee sitten pienempi koneisen levyihin siirtyä.

Ja eihän tätä voisi ralliautoksi kutsua ilman lintulautaa, joten sellainenkin tuli viime viikonloppuna haettua  ;D
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/15.03.2023/IMG_20230315_183425980.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 16.03.2023, 08:57:01
Kyllä on semmonen ovenkahva peräluukkuun että kulkee.... :)
Mistä tai mikä toi on kun ei kyllä mun mielestä oo volvon.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 16.03.2023, 20:32:11
Kyllä on semmonen ovenkahva peräluukkuun että kulkee.... :)
Mistä tai mikä toi on kun ei kyllä mun mielestä oo volvon.
Kyllä se ihan S40 orggis spoileri on, ei edes mikään tarvikeversio. En oikein tiiä mihin versioihin noita on lätkitty kun ollut ihan pikkukoneisissa ja sitten toki R-design korisarjan kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 17.03.2023, 00:09:06
Oho, vai niin. Kuva hämää mua.
Joskus lueskelin noitten volvon omien tietoja niin se mikä on T-vitosessakin vakiona se pieni ducktail oli parempi ilmaa ohjaamaan kuin siipimalli. Parempi downforce meinaan , tais pienentää imuakin.
Mutta täähän tuleekin ralliautoon niin vaatii vähän näyttävyyttä kun on motorsporttia  :)

Tuskin niillä käytännön eroa paljoa on rallivauhdeissa?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 17.03.2023, 21:23:54
Oho, vai niin. Kuva hämää mua.
Joskus lueskelin noitten volvon omien tietoja niin se mikä on T-vitosessakin vakiona se pieni ducktail oli parempi ilmaa ohjaamaan kuin siipimalli. Parempi downforce meinaan , tais pienentää imuakin.
Mutta täähän tuleekin ralliautoon niin vaatii vähän näyttävyyttä kun on motorsporttia  :)

Tuskin niillä käytännön eroa paljoa on rallivauhdeissa?
Tässä nimenomaisessa tapauksessa on vain ja ainoastaan ulkonäöllinen ero  ;D. Muutenkin etuvetosessa ei niin merkityksellinen mitä taka- tai nelivetoisessa, joissa sillä on rallissakin iso vaikutus.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 21.03.2023, 08:46:53
Jos kaikki menee tällä viikolla suunnitellusti, niin kori siirtyy viikonloppuna kaaritukseen.
Sähköjen osalta rupeaa laitevalinnat olemaan tehtynä, eli MaxxEcuilla mennään, Sport Ecu ja PDM20. Siihen Ecumasterilta kaveriksi sitten päävirtakytkin.
Kytkentäkaavioita rupesin piirtelemään ja niissä saattaakin sitten mennä hetki jos toinenkin  ;D. Tällä hetkellä tullut vastaan vasta yksi murheenkryyni, pyyhkijät. Ne kun menevät vakiona LIN väylän kautta ja sitä kun ei autoon olisi tulossa... Eihän kukaan sattumalta ole ikinä avannut tuollaista pyyhkijämoottoria?  :D Että saisiko sen väylän siitä kadotettua helpolla...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 25.03.2023, 22:02:55
Vähän meinasi vastustaa, mutta niin vain lähti tänään kaaripajalle auto  *taavih->
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/25.03.2023/IMG_7300.JPG?img=smaller)

Saa hetken hengähtää  :D
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ristus - 26.03.2023, 10:35:07
Tuo kun autosa on ovet ja lasit paikallaan on kivempi siirrellä avotrailerilla.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 01.04.2023, 18:09:33
Yksi suurimmista kysymysmerkeistä on tuo vaihdelaatikko, mitään valmista ratkaisua kun ei ole.
Noh nyt on tilailtu sitten useampi vaihdelaatikko ja voidaan aloittaa tutkimustyöt  ;D
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/01.04.2023/IMG_7322.jpg?img=smaller)

Nyt pistetään Esson baarin ja Wikipedian puheet testiin....
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ristus - 01.04.2023, 19:10:30
jos meinaat onko M56(M66):ssa ja M90 rattaat sopivia ristiin niin on ne.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 01.04.2023, 21:18:51
jos meinaat onko M56(M66):ssa ja M90 rattaat sopivia ristiin niin on ne.
No tälläistä sekoitustahan olisi tarkoitus tehä, lieneekö kukaan tuohon uudempaan versioon koittanut? Muutenkin paljon aiheesta on huhua, mutta mistään en löytänyt ketään joka olisi oikeasti tämän toteuttanut  :D
Ja tuosta yhdestä ollaan vain lainaamassa perävälitystä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.04.2023, 16:30:16
Tällä hetkellä tullut vastaan vasta yksi murheenkryyni, pyyhkijät. Ne kun menevät vakiona LIN väylän kautta ja sitä kun ei autoon olisi tulossa... Eihän kukaan sattumalta ole ikinä avannut tuollaista pyyhkijämoottoria?  :D Että saisiko sen väylän siitä kadotettua helpolla...
Tästä taitaa nyt pieni haaste oikeasti tulla, täytynee selvittää saadaanko tuollainen LIN väylä luotua tai sitten tarttis lainata jostain muusta autosta moottori... Mahtaakohan vanhemmissa olla samankokoinen (ja rihlainen) akseli pyörittämässä? Kun tämä taitaa olla ensimmäisiä missä tuommoinen LIN väylä on?
Sisäpuhaltimen kanssahan olisi sama murhe, mutta siihen tulee tuommoinen Sahara tilalle...
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/07.04.2023/IMG_20230407_162707738.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 13.04.2023, 19:57:59
Nyt on putkea kabiinissa  ::) . Sorvaamoltakin tuli positiivisia uutisia, ensi viikon aikana pitäisi ohjauksen valmistua.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/13.04.2023/IMG_7377.JPG?img=smaller)
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/13.04.2023/IMG_7378.JPG?img=smaller)
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/13.04.2023/IMG_7384.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: kuppe - 13.04.2023, 22:16:45
Oliko noi Liite J:n tms mukaisia putkia, toi oviputkisto näyttää hennolta tai olen vaan seurannut huonosti tätä topiccia... kulmavahvikkeet ainakin puuttuu.
Saharaa olen käyttänyt lisälämmittimenä asiakkaiden kuormakoreissa niin miten pelaa kilpurin huurteenpoistossa, se kiinnostaa?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 14.04.2023, 10:54:28
Oliko noi Liite J:n tms mukaisia putkia, toi oviputkisto näyttää hennolta tai olen vaan seurannut huonosti tätä topiccia... kulmavahvikkeet ainakin puuttuu.
Saharaa olen käyttänyt lisälämmittimenä asiakkaiden kuormakoreissa niin miten pelaa kilpurin huurteenpoistossa, se kiinnostaa?
Joo on Liite J:n mukaisia, ns. harvemmin käytettävämmät ohuempi seinäiset putket eli 50mm pääkaari ja 40mm muut putket. Vaadittavat kulmavahvikkeet on kyllä paikallaan (pääkaariristikko), tuo oviputken ja tuulilasivahvistuksen välinen kohta on toki varmaan vähän sellainen kyseenalainen pitäisikö siinäkin olla. Edellisessäkin kilpurissa toteutettiin samalla tavalla, silloin tosin oviputket eivät edes kohdanneet tuon kanssa. Ainakin yhtä vahva lienee näinkin toteutettuna.

Sahara on joo jännä nähdä riittääkö  ;D. Otin toki mallisarjan tehokkaimmasta päästä, oli aika hankala löytää mitään vertailuarvoja vakio puhaltimeen nähden...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 26.04.2023, 19:57:24
Pikkuisen on homma polkenut paikallaan osia odotellessa. Ohjaus ei lupauksista huolimatta ole vieläkään saapunut... Lukko puolestaan paljastui saldovirheeksi tehtaan päässä ja täten sitäkin saa vielä kuukauden verran odotella...

Sentään jarruosat, painonapit rattiin ja peilit saapuneet:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/26.04.2023/IMG_20230426_170829316.jpg?img=smaller)

Pyyhkijäsaaga puolestaan jatkuu nyt sillä, että seuraavaksi sovitellaan Fordin pyyhkijämoottoria kun siinä ei pitäisi LIN väylää olla. Toki saagaan saatiin vielä lisähaastetta:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/26.04.2023/343430205_566450512297100_1181898685084515278_n.jpg?img=smaller)

Äkkiseltään onneksi vaatinee vain rälläkkää...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 03.05.2023, 20:35:42
Juuri kun edellisen viestin kirjoitin, tuli sorvaamolta viestiä ja täten ohjaus on nyt saapunut ja paikallansa:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/03.05.2023/IMG_7487.JPG?img=smaller)

Kaikkea pientä asentelin samalla takaisin ja pientä telinettä käsijarrukahvalle, kunnes tulin kokeilleeksi tuota lämmityslaitetta että mihin sen sovittaisi. No eihän se tietenkään mahdu tuonne kojelaudan sisään  ;D. Täytynee leikellä hansikaslokeron aukkoa vähän isommaksi ja laitella se siihen...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.05.2023, 15:31:52
Pyyhkijämoottori ja vivusto saatu modattua, rälläkkähän siihen riitti. Sitten toivotaan, että kestää myös...

Tässä on ties montako tuntia sivussa piirrelty sähkökaavioita ja sitä kautta tulin nyt lopputulokseen, että taidan vaihtaa vakion "öljypainevahdin" oikeaan öljynpaineanturiin. Vaan mikä on tämän vahdin kierre? Ajatuksissa siintää Boschin yhdistetyn lämpö/paineanturin laitto missä M10x1 kierre.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/03.05.2023/sahkokaaviot.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 15.05.2023, 18:47:37
Raidetangot ja päät saapuivat, joten nyt on taas toimiva ohjauskin paikallansa. Samalla pääsi koittamaan, että se on nyt tasan 2 kierrosta laidasta laitaan, pitäisi olla juuri hyvä kilpakäyttöön. Seuraavaksi mittaillaan jarruletkuille mitat ja laitetaan ne teräspunosletkuina valmistukseen ja paikalleen. Sen jälkeen päästään tuohon järkelemäiseen sähkösavottaan...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 28.05.2023, 12:59:18
Jarruletkuille mitat valmiina, josko ensi viikolla saisi käytyä ne teettämässä. Muutoinkin vähän tuntuu hitaasti tulevan tavaraa, joten hyvin pieniä näpräilyjä saanut edistettyä.
Yksi oleellinen asia tosin saatiin nyt selvitettyä:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/28.05.2023/IMG_8294.JPG?img=smaller)

Todistettavasti eteen mahtuu 15" vanne myös 300mm jarrujen kanssa  ;). Turhaa tilaa ei kyllä ole sitten yhtään, mutta kun ei ota mihinkään kiinni niin lienee hyvä. Hauska homma, että sitten takana otti kiinni, niinkin käsittämättömään asiaan kuin jarrupalan asennuspaloihin  :2funny:.
Toki vähän pohdittavaa tästäkin tuli, ilmeisesti Fiestassa käytetään paksumpia pinnapultteja mitä Volvon vakiot. Täytyy pohtia siirtyykö samanlaisiin vai pitää vaan tarkkaan huolen, että on kunnolla kiristetty...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 03.06.2023, 19:24:12
Eipä tullut jarruletkuja vielä saatua aikaiseksi, mutta tässä heräsi nyt pientä pohdintaa parista alkuperäisestä järjestelmästä, nimittäin EVAP ja alipainepumppu.
Ajatuksenahan olisi molemmat poistaa, EVAP:lla ei ole mitään tarvetta enkä nyt äkkiseltään keksi mikä sen poistamisessa tulisikaan esteeksi, muutama letkulähtö täytyy vain tulpata?

Alipainepumppu sen sijaan mietittyttää vähän enemmän. Jarrutehostimelta se tulpataan joka tapauksessa, en ole ikinä oppinut ajamaan kilpa-autolla tehostetuilla jarruilla...
Mutta sehän menee myös imusarjaan, sekä ennen että jälkeen kaasuläpän. Jos nyt oikein ymmärsin, niin kaasuläpän jälkeinen on vain EVAP:ia varten, mutta onko tuossa ennen kaasuläppää erityiselle alipaineelle tarvetta?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 12.06.2023, 17:21:08
Jarruletkut suurinpiirtein saatu koriin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/10.06.2023/IMG_8379.JPG?img=smaller)

Yhdessä oli jokin häikkä kierteen kanssa, joten joutui tänään vielä uuden pään siihen vaihdattamaan.

Kun tässä nyt vähän tajunnanvirtaisesti näitä asioita pohdiskelee, niin tuli tutkailtua puslia alustaan. Takapäässähän näitä näyttää olevan sitten riittävästi...
Onko edes siviilikäytöstä kokemusta onko jotkin puslat erityisen herkästi kuluvia? Moottorin tuentaan näyttää Powerflex tarjoavan myös kokonaan erilaista kannaketta vakion tilalle: https://www.powerflex.co.uk/product-details/Lower+Torque+Mount+Bracket+%26+Bush%2C+Fast+Road-Track/13684.html . Onko tuo erityisen huono sitten alkujaan? Kuitenkin siihen alkuperäiseenkin saa pelkkää puslaa...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 25.06.2023, 18:05:50
Pikkuisen taas edistelty:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/24.06.2023/IMG_8583.JPG?img=smaller)
Eihän näistä mitään varmaan näe, mutta on kevyet ja pieni ilmanvastus  ;D
Takakonttiin laitoin jousilukot valmiiksi, spoileria maalailin korin väriseksi ja kojelautaan tehtiin aukko lämmityslaitteelle:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/25.06.2023/IMG_8608.JPG?img=smaller)
Lämmityslaitteeseen tein myös valmiiksi levyn mihin laittaa sitten ilmaletku. Tahtoo vaan olla paljon ongelmia tavaran saamisessa, vaikka tilaa hyllyssä olevaa tavaraa niin ei tahdo liikkua... Ja oma lukunsa on sitten nämä kun ei olekkaan hyllytavaraa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 08.07.2023, 15:46:46
Nyt jotain osia saatu:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/08.07.2023/IMG_8652.JPG?img=smaller)(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/08.07.2023/IMG_8656.JPG?img=smaller)
Tuskimpa tuollaisella imuputkistolla ihmeitä tehdään, mutta äkkiseltään kevyempi + vie vähemmän tilaa konehuoneessa mitä vakio.
Polyuretaanipuslasetti alustaan saapui, tietääpähän sitten mitä seuraavaksi taistelee... Tästä setistä jää kallistuksenvakaajan puslat ylimääräiseksi (21 + 18mm) kun ainakin aluksi tullaan ajamaan ilman vakaajia, joten jos kiinnostaa niin pistäppä viestiä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 16.07.2023, 13:39:10
Ensimmäiset tukivarret tehtynä:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/16.07.2023/IMG_9378.JPG?img=smaller)
On tää kyllä kiitettävä työmaa, aika moninkertainen on vanhan puslan irroitukseen vaadittava aika mitä uuden asennus  ;D Noh eihän noita ole kuin 8 sitten jäljellä enää...

Nyt tuli sitten toisenlaiset vanteet ostettua kun oli halvalla tarjolla ja nämäkin 15" vanteet sopii näköjään 300mm jarrujen kanssa (vaikka kuva onkin takaa).
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/16.07.2023/IMG_9369.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 02.08.2023, 22:06:49
Pikkuhiljaa lisää tukivarsia valmiina:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/22.07.2023/IMG_9406.JPG?img=smaller)
Sanottava ihan positiiviseksi yllätykseksi tuo PSB setti mitä tilasin, varmasti on siviilikäyttöön täysin loistava jos haluaa jäykempiin siirtyä ja koko kierros alustaan maksoi alle 200€ rahteineen ja tulleineen. Kisakäytön kestävyys on vielä sitten arvoitus, kuitenkin Powerflexin vastaavat on hinnaltaan aika moninkertaiset...

Pyörännavat tuli juuri tilattua joka nurkkaan uudet sekä noita alustan pultteja. Toisen takanavan sain jo irtkin, aivan järkyttävän piukkaan oli tuokin ruostunut ja selkeesti vaihdon tarpeessa kilpakäyttöä ajatellen:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/27.07.2023/IMG_9439.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 13.08.2023, 19:48:44
Eipä edistystä muualla kuin osien suhteen:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/13.08.2023/IMG_20230813_170033683.jpg?img=smaller)

Tätä olikin jo "muutama" kuukausi odoteltu  :D Mutta nyt saadaan vaihdelaatikkokin vietyä työstettäväksi. Eli suunnitelma on tehdä alkuperäisiin M56 kuoriin hybridi laatikoista M56H ja M90L. Perävälitykseksi haalittu tihein vakio eli 4.45. Ja kuorutuksena tuo Gripperin levylukko.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 20.08.2023, 19:53:07
Kun et tilaa tavaraa Wishistä ja unohdat tarkistaa mitat...

(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/18.08.2023/IMG_9465.JPG?img=smaller)

Katsotaan uudestaan jostain vähän pienemmät jarrujen jäähdytysputkille... MaxxEcun osatkin saapui, voisi kohta päästä sitten sähköjäkin rakentamaan vihdoin.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 29.08.2023, 21:43:14
Vaihdelaatikosta kuului ikäviä uutisia, M90 rattaita ei voi vaihtaa M56 laatikkoon, koska akseleiden väli on eri....
Täten menee tuo vaihdelaatikko suunitelma nyt vähän uusiksi, 1-2 vaihteet jätetään vakioksi ja koitetaan saada teetettyä ratassarja vaihteille 3-4-5.
Puslahommat rupeaa olemaan aikalailla loppusuoralla, pari tukivartta vielä niin pääsee niistä eroon. Eiköhän sitä sähköjä ruveta sitten ihmettelemään.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: ata - 01.09.2023, 18:23:49
Tuo vaihteistomuutos kiinnostais itseä myös, koska vaihdevälit ralliin on melkoisen pitkät ja toisaalta synkronointikaan ei ole nopeimmasta päästä. Kuinka paljon ajatus pudottaa välityksiä ja passaako udella missä hintaluokassa rattaiden muutos liikkuu? Säilyykö synkronointi vielä muutoksen jälkeen noissa vaihteissa?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 02.09.2023, 21:51:16
Tuo vaihteistomuutos kiinnostais itseä myös, koska vaihdevälit ralliin on melkoisen pitkät ja toisaalta synkronointikaan ei ole nopeimmasta päästä. Kuinka paljon ajatus pudottaa välityksiä ja passaako udella missä hintaluokassa rattaiden muutos liikkuu? Säilyykö synkronointi vielä muutoksen jälkeen noissa vaihteissa?
Alkuviikolle varattu palaveri ratastehtaalle, sen jälkeen ollaan viisaampia... Mutta lähtökohtaisesti niistä tulee suorahampaisia, synkronoinnin osalta en osaa vielä sanoa. Ajatus on tällä hetkellä tiputtaa siten että 5.vaihteesta tulisi ns. suora eli 1:1. Tällöin tuolla 4.45 perävälityksellä huiput olisi jossain 185km/h tietämillä @7000.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.09.2023, 09:42:15
Palaveri ratastehtaalla ei vielä paljoa viisaammaksi tehnyt, sen verran tiedetään tällä hetkellä että 5.vaihteesta tulee hampaan verran ylivaihde, kuulemma 1:1 ei ole järkevää valmistaa ja sitten rattaat saattavatkin olla vinohampaisia. Synkronointi tulee säilymään. Odotellaan suunnittelun tulosta...
Muutoin autoon näpräilty lämmityslaitteeseen adapteri jotta saadaan ilma ohjaantumaan alkuperäisiin puhallin kanaviin, asennettu poljinpinnat ja PDM:lle tehty paikka valmiiksi. Sähköt kuitenkin haluan aloittaa akusta, niin täytyy käydä sille hakemassa ensin kotelo.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/05.09.2023/IMG_9780.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 13.09.2023, 18:24:51
Nyt on akku koteloituna takakonttiin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/13.09.2023/IMG_9801.JPG?img=smaller)

Päävirtakytkin kun vielä saapuu niin saadaan mittailtua ensimmäiset virtajohdot ja niiden paikat. Siitä sitten pikkuhiljaa kohti pienempiä johtoja... Sähköjen osalta on kyllä vielä jonkin verran päättämättömiäkin asioita, kuten kaikki liittimet. Kytkennöistäkin on pari asiaa vielä ratkaisematta, kuten se että mihinköhän laturin jännitteensäädin pitäisi kytkeä...? Ei ainakaan itselle auennut vakio sähkökaaviosta yhtään se mihin se vakiona päätyy.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Rands - 14.09.2023, 09:27:07
Olisikohan tästä mitään apua :)

https://www.swedespeed.com/threads/2005-s40-alternator-help-please.201840/ (https://www.swedespeed.com/threads/2005-s40-alternator-help-please.201840/)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 14.09.2023, 18:06:08
Olisikohan tästä mitään apua :)

https://www.swedespeed.com/threads/2005-s40-alternator-help-please.201840/ (https://www.swedespeed.com/threads/2005-s40-alternator-help-please.201840/)
Hmmmm....  ;D
On siitä sen verran, että nyt on varmaan pakko kurkata alkuperäisen kytkentöjä livenä. Sillä minulla olevassa sähkökaaviossa on eri piirros mitä tuossa ketjussa olevassa...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 15.09.2023, 15:43:02
Noniin tälläistä löytyi minun tapauksessa:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/15.09.2023/IMG_9821.JPG?img=smaller)
Ja se täsmää kyllä minulla olevaan piirrokseenkin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/15.09.2023/laturi.png?img=smaller)

Mutta mikä ihme on tämä yksi johto? Noh nyt vaikuttaa siltä, että LIN-väylän johdosta olisi kyse. Ja sitä väyläähän autossa ei ole enää. Joutuukohan tässä nyt metsästämään jonkun toisenlaisen laturin....?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 15.09.2023, 20:15:25
Jos ei moottorinohjauksessa ole latauksen säätöä niin varmaankin joo.
Ainakin isoveljissä löytyy perinteistä säädintä 10/2004 alaspäin. :))
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 20.09.2023, 21:07:29
Pikkuisen tuurilla päästiin vielä testaamaan, että vaatikos se laturi väylää toimiakseen ja eihän se vaadi. Lataa toki täydellä teholla sitten koko ajan, mutta näillä näkymin voidaan sitä hyödyntää kuitenkin...
Ihan positiivista kun vasta kuudesta eri autosta onkin tähän osia lainattu  :D. Päävirtakytkinkin on jo matkalla, josko ensi viikolla vihdoin olisi perillä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 30.09.2023, 17:38:19
Nyt on se lämmityslaitekkin vihdoin paikallaan
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/30.09.2023/IMG_1443.JPG?img=smaller)

Päävirtakytkinkin vihdoin saapui, joten pääsee asettelemaan sähkölaitteita ja ottelemaan mittoja paksuille johdoille. Sitten alkaakin armoton pinnijumppa...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 18.10.2023, 21:43:38
Ensimmäisiä johtoja paikallaan
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/17.10.2023/IMG_1643.JPG?img=smaller)

Koitan käyttää jonkun verran alkuperäisestä johtosarjasta, mitä nyt järkeviä ja samalla tavalla kytkettäviä sattuu olemaan. Täten esim. takavalojen johdot löin jo paikalleen kun kytkentä tulee olemaan ihan 1:1 (no okei ei sumaria). Tahti tulee muutenkin nyt hidastumaan kun tuo "talli" on täysin eristämätön, joten kun ulkoilma viilenee, viilenee myös into pitkiä aikoja olla tallissa...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.11.2023, 21:31:57
Flunssa vei miehestä mehut, mutta jotain hyvin pientä näpräilty:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/07.11.2023/IMG_1666.JPG?img=smaller)

Vähän seisoo homma nyt kun en tunnu saavan millään lopulliseen muotoon noita sähkökaavioita, aina kun niitä rupeaa kattelemaan ja pohtimaan niin asiat muuttaakin paikkojansa  ;D.
Yksi suuri mysteeri on bensapumppu. Kytkentäkaaviossa näytetään 6 napaa, kerrotaan niistä 4 napaa mitä niihin tulee. Vaan kun sinne perkele menee 5 johtoa... Tällä hetkellä tunnistanut että 1 napaan menisi PWM virta, 5 napa maadoitus (12V), 4 napa määräanturin maadoitus (5V) ja 2 napa määrän lähetys (ehkä ns. pullup reistor?). Mutta mitä helkkaria tulee 3 tai 6 napaan??? Ei kai tuossakin ole joku LIN ohjaus sitten vielä...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 12.11.2023, 10:48:00
Saanen esitellä maailman ensimmäinen erillisin sivuvilkuin varusteltu mk2 S40 Volvo:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/11.11.2023/IMG_1693.JPG?img=smaller)

Voisi se kai pahemmaltakin näyttää näiden kanssa   ;D.
Flektille tuli tehtyä konehuoneeseen sulake, sen verran kova senkin mahdollinen virrankulutus, että ei kannata PDM:stä uhrata kahta porttia. Marmorilta tilattu kasa alkuperäisiä liittimiä, niin kohta saadaan johtoja mitotettua.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 18.11.2023, 18:19:19
Bensapumpun mysteeri aukesi vihdoin kun tarpeeksi monta mutkaa selvitti, jostain käsittämättömästä syystä kytkentäkaaviossa ei ole merkattu PWM signaalia pumpulle asti... Bensamittarin suhteen vielä vähän kanssa epävarmuutta; on kaksi napainen, 0-5V tyyppinen anturi. Maadoitus on selkeä, mutta tuleekos toiseen napaan sitten sekä 5V syöttö, että johto joka lukee lukemaa? Vai onko tuo niin hieno että muuntaa pumpulle tulevasta 12V:stä syötön ja tuosta pelkkä lukeminen?
Alkuperäiset liittimetkin saapui ja samalla tuli pieni ikävä yllätys. Tilasin irtopinnein, mutta sellaisiahan ei Volvolta saa (tai ainakaan näihin koriin liittyviin osiin ei saanut), joten tuli pienien johtopätkien kanssa. Okei, ihan fiksua noin siviilikäyttöön, muttei ollut tarkoituksenmukaista tähän käyttöön. Mutta nyt tilattu sitten kutistettavia jatkoja, niin saadaan johdot yhteen. Moottorin osalta joutuu nyt pohtimaan jos niihinkään ei irtopinnillisiä liittimiä saa, sinne en suostu jatkoja tekemään ihan toimintavarmuuden vuoksi, noilla valoilla ym. ei nyt ihan niin justiinsa väliä ole.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/18.11.2023/IMG_1713.JPG?img=smaller)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 26.11.2023, 16:03:11
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/26.11.2023/IMG_1766.JPG?img=smaller)
Kojelaudan teurastus oli yllättävän pieni operaatio, ihan pikkuisen piti molemmista päistä ottaa pois. Toki sellainen vähän oleellinen asia näissä päissä oli, eli kiinnitys  :D. Täytyy siihen tehdä päihin jokin sovellus, ei ihan taida kehdata jättää kahdella keskellä olevalla ruuvilla tuota paikalleen... Johtoa on kabiiniin vedelty nyt noin puolet ns. korisähköistä, tarttee vähän saada soviteltua mihin nuo katkaisijat ym. tulee niin pystyy vähän suunnittelemaan niihinkin tulevia johtoja valmiiksi. Eli käytännössä tuohon keskikonsolin tietämille ruveta sovittelemaan jotain telinettä niille ja testata että penkissä ollessa niihin yltää.
Mutta yhtäkään johtoa ei ole kytketty, kun eipä ole näkynyt tilattuja tavaroita.
Onko muilla ollut Finjectorin kanssa murheita, oon nyt kaksi kertaa sieltä tavaraa tilannu ja molemmilla kerroilla ei tunnu homma toimivan...? Ensimmäisellä kerralla kesti kolme viikkoa saada hyllyssä olevaa tavaraa (vasta 3. viestin jälkeen lähti liikkumaan) ja nyt laitoin ruksin että hyllyssä olevat ensin ja muut perästä mutta siltikään ei tavaraa näy (tilauksesta kohta 2 viikkoa).
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Ristus - 26.11.2023, 16:06:18
Finjectorilla on hivenen pidempi reagointi tilaukseen mutta perille on tullut kysymättä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 30.11.2023, 18:46:02
Soittelin tuossa ratastehtaalle, että onko edistystä, eipä juuri, mutta sain edes sen alustavan hinta-arvion joka on ~1500€ tuolle sarjalle. Sikäli jos jotakuta muuta sattuisi se tässä kohtaa kiinnostamaan, niin hinta saattaa hieman tuosta tippua kun samoilla säädöillä tehtäisiin useampi sarja.
Eli 3. vaihteen suhteeksi tulee noin 1.4, 4. vaihde noin 1.15 ja 5. vaihde hampaan verran alle 1. Täten huiput 4.45 perällä ja 185/65 R15 renkaalla olisi noin 180km/h jos kierrättää liki 7000. Suunniteltu M56H2 laatikkoon, mutta yhtälailla sopinee vanhemman mallisiin ja tietysti L versioonkin, mutta siihen luo pidemmän 2-3 välin mitä H versioon.

Seuraavan kerran vuoden vaihteen jälkeen sinnepäin soittelen niin siihen mennessä jos kiinnostusta löytyy saa samaan kuormaan. Toivottavasti sitten helmi-maalis-huhtikuun aikana olisi valmista tavaraa.
Ja toki niitä sitten jälkeenpäinkin saanee tuolta kun tämä pioneerityö tehty.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: ImportTuning - 30.11.2023, 20:01:45
Tuota, tuota, ethän ole kysynyt SSF-pyörältä noita ratassarjoja tuohon laatikkoon. Mulla on rata-autossa Volvo S40 jonka ostin niin suorahampainen SF-pyörän viimeinen hyllyssä ollut ratassarja jonka tekivät joskus 2000 luvun taitteessa kun tuolla kinnerillä ajettiin vielä Sport 2000 luokkaa. Niillä ainakin on valmiit reseptit tuommosen tekoon josko onko menekki ollut niin huonoa että eivät ole tehneet niitä enää varastoon mutta tekisivätkö pyynnistä?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 30.11.2023, 21:30:44
Tuota, tuota, ethän ole kysynyt SSF-pyörältä noita ratassarjoja tuohon laatikkoon. Mulla on rata-autossa Volvo S40 jonka ostin niin suorahampainen SF-pyörän viimeinen hyllyssä ollut ratassarja jonka tekivät joskus 2000 luvun taitteessa kun tuolla kinnerillä ajettiin vielä Sport 2000 luokkaa. Niillä ainakin on valmiit reseptit tuommosen tekoon josko onko menekki ollut niin huonoa että eivät ole tehneet niitä enää varastoon mutta tekisivätkö pyynnistä?
Kysyin ja hintalappu oli 15000 - 25000€ alv0 %  ;D. Haluaisivat siis tehdä 10-20kpl sarjan jolloin hinta olisi yhden nollan pienempi.
Jännä tosin että eivät maininneet heillä olisi sellaiseen piirrokset...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: kuppe - 30.11.2023, 23:08:33
Yksi mahdollinen voisi olla Sutinen, tekee itse rattaat. Oma M45-pohjainen laatikko hänen käsialaa ja toimii, kummasti menee leveämmillä rattailla mitä muut väittää ja toimiva syttykatko kaupan päälle.
Moottori&voimansiirto Sutinen Hirvilahti
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 01.12.2023, 08:47:07
Yksi mahdollinen voisi olla Sutinen, tekee itse rattaat. Oma M45-pohjainen laatikko hänen käsialaa ja toimii, kummasti menee leveämmillä rattailla mitä muut väittää ja toimiva syttykatko kaupan päälle.
Moottori&voimansiirto Sutinen Hirvilahti
Sutiseltakin kysyttiin, muttei etuvetoiseen laatikkoon halunnut ryhtyä. Sanotaan näin, että vähän toistakymmentä laatikon tekijää on kartoitettu ja tämä missä osat ovat oli ainoa joka lähtökohtaisesti suostui yksittäissarjaan  ;D
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 06.12.2023, 19:27:16
Ei kaunista, mutta...
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/06.12.2023/IMG_1786.JPG/_smaller.jpg)

Sinnehän tuo ECU kojelaudan alle piiloon menee hyvin. Finjectorin tavarat eivät vieläkään ole edes lähteneet, katotaan montako viestiä vaatii että lähtisi... Täytynee seuraavaksi sovitella sitten keypad ja muut painikkeet jossei rupea noita näkymään. Ja toki toivoa mietoja pakkaskelejä, että pystyy edistämään...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 23.12.2023, 17:00:26
Pari viikkoa meni sairastellessa, mutta nyt taas vähän saanut edistettyä. Finjectorilta lähti edes osa tavaroista kun kyseli perään (joutunee jälkitoimitukseenkin jääneitä kyselemään...) ja täten pääsin nyt vihdoin kytkemään Volvolta tulleita liitimiäkin
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/23.12.2023/IMG_1923.JPG?img=smaller)
Nuo kutistejatkot tinalla on kyllä aivan ylivoimaiset tähän hommaan, kunhan vielä kestävätkin rallikäytössä niin hyvä. Etuvalot on nyt sitten jo liittimen päästä kytketty, ulkopuolisen päävirtakytkimen sain myös tehtyä liittimineen valmiiksi. Koitetaan saada nuo vedetyt johdot nyt edes toisesta päästä liittimiin asti ja samalla saa sitten siisitittyä johtonippuja nätimmiksi. Hypätään sitten sen jälkeen tuonne sisälle testaamaan ja kytkemään...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 30.12.2023, 20:19:28
Vähän sain jatkettua johtohommia tänään taas, tosin samalla tuli todettua että tarvitaan yhtä liitin tyyppiä lisää kun valon liitin söi jo yhdet mitkä oikeasti kuuluikin toisiin...
Tuli myöskin hakeneeksi jo kytkinpaketin vaan eipä tuo nyt ihan osunut...
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/30.12.2023/IMG_1953.JPG?img=smaller)
Levy olisi periaatteessa kait ollut oikeanlainen, mutta asetelma jostain syystä paljon paikalla ollutta pienempi.
Myivät myös kytkinasetelman pultteja, noh...
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2023/30.12.2023/IMG_1954.JPG?img=smaller)
Nämä lienee kyllä vauhtipyörän pultit...

Ajatus on siis mennä vakio vauhtipyörällä ja vaihtaa vain tuore kytkin siihen. Tehdään sitten "kilpamoottoriin" vasta muunnos kiinteään vauhtipyörään, ihan budjettisyistä.
Mutta paikallaan ollut kytkin aiheutti hieman hämmenystä, Volvon orggis levy mutta LUK asetelma  :idiot2:. Onkohan tässä ollut joku idea taustalla vaiko joku ollut todella nuuka jossain kohtaa? Vai onko LUK asetelma alkuperäinen ilman mitään Volvo leimoja?
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 10.01.2024, 19:45:36
Pari lämmintä päivää, joten eikun äkkiä tallille...
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/10.01.2024/IMG_1975.JPG?img=smaller)
Nyt on vähän mock-uppia saatu tehtyä noille hallintalaitteillekkin, levyt on ihan perus polykarbonaattia ja niistähän tulee nätit kun tempasee hiilikuituteipin päälle. Samalla tuli löydettyä sopivat valmiit pultit mihin alkaa tekemään tabletille kiinnityspaikkaa, täytyy jostain käydä sopiva teline hakemassa niin saisi sitäkin sovitettua.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 28.01.2024, 17:54:13
Sähköjä niputeltu ja pohdiskeltu, mutta välillä jotain muutakin.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/28.01.2024/IMG_2283.JPG?img=smaller)
Nuin vaan upposi tabletille teline, toki se tärkein on vielä koittamatta, että sopiiko se tablettikin sinne edelleen vielä  ;D. Eikä vieläkään tarvinnut ihan kauheasti teurastaa kojelautaa, toki pari pientä palaa nappailin tieltä pois. Hidasta näpräilyä kyllä tää sähköjen teko, ei siitä mihinkään pääse. Mut toisaalta on kyllä se osa-alue mikä ois kiva mennä kerrasta oikein...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Kojontti - 29.01.2024, 21:40:32
Se on toi johtohomma melko aikaavievää, noita työkoneita kun välillä tulee varusteltua niin parissa tunnissa heittää ison laatikollisen työvaloja paikoilleen mutta niiden johdotuksien kanssa meneekin helposti päivä eikä aina riitäkään.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 04.02.2024, 18:29:50
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/03.02.2024/IMG_2338.JPG?img=smaller)
Kyllähän se tabletti sinne uppos... kunhan ensin muutti kulmarautaa vähän loivempaan kulmaan  ;D. Latauspistokkeita, seurantalaitteen teline ja tänään taas kasa johtohommia liittimien kera. Seuraavaksi on kyllä melkolailla pakko saattaa ECU paikalleen kun useampi johto menee sinnekkin sitten kiinni, toki siitä tarttee ensin purkaa muutamat käyttämättä jäävät johdot pois.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Sute - 10.02.2024, 15:02:47
Et ole laatikoksi miettinyt Quaifen suorakytkentää.

https://www.quaife.co.uk/quaife-products/fwd-sequential-gearkits/ford-fwd-sequentials/

Skrollaa sivu alas.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 10.02.2024, 15:10:41
Et ole laatikoksi miettinyt Quaifen suorakytkentää.

https://www.quaife.co.uk/quaife-products/fwd-sequential-gearkits/ford-fwd-sequentials/

Skrollaa sivu alas.
Kyllä tuohonkin tuli törmättyä, mutta on sekventiaalilaatikko ja se ei normaalissa F-ryhmässä olisi sallittu. Ja toki sekin vähän ahdisti että maksaa sen reilun kymppitonnin  ;D.
Luulen, että ennemmin tai myöhemmin tuon kaltainen sekventiaali tähän autoon tulee ja sitä myötä siirtyminen Pro F-luokkaan, mutta budjetti tarttee ensiksi saada sopivaksi...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Sute - 10.02.2024, 16:00:38
Kyllä tuohonkin tuli törmättyä, mutta on sekventiaalilaatikko ja se ei normaalissa F-ryhmässä olisi sallittu. Ja toki sekin vähän ahdisti että maksaa sen reilun kymppitonnin  ;D.
Luulen, että ennemmin tai myöhemmin tuon kaltainen sekventiaali tähän autoon tulee ja sitä myötä siirtyminen Pro F-luokkaan, mutta budjetti tarttee ensiksi saada sopivaksi...

Dogi on ilmeisesti sallittu. Maailmalla saattaa olla joutilaana Tractiven tekemiä M56:sia. Mulla yksi tuollainen omassa V40:ssä.. Tuota käytettiin Volvo S60 ratasarjassa 2000 -luvun alussa. Se on sisukaluiltaan tuollainen:

https://www.facebook.com/ProjectChallenge/posts/anyone-interested-in-a-m56-dog-box-straight-cut-gears-made-by-tractive-5-speed-a/2119032951590919/
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 10.02.2024, 17:21:39
Dogi on ilmeisesti sallittu. Maailmalla saattaa olla joutilaana Tractiven tekemiä M56:sia. Mulla yksi tuollainen omassa V40:ssä.. Tuota käytettiin Volvo S60 ratasarjassa 2000 -luvun alussa. Se on sisukaluiltaan tuollainen:

https://www.facebook.com/ProjectChallenge/posts/anyone-interested-in-a-m56-dog-box-straight-cut-gears-made-by-tractive-5-speed-a/2119032951590919/
Joo, mulla on tämän vaihdelaatikon rakennekuvat olemassa kun yritin Tractivea houkutella tekemään uuden... eivät suostu tekemään, tekevät vain sekventiaaleja nykyään. Sikäli toki pieni riski tuo laatikko kun kerta varaosiakaan siihen ei sitten saa heiltä enää.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: Teemu- - 13.02.2024, 22:52:41
Joko tämä nähdään Imatralla ajettavassa F-cupin osakilpailussa 11.5.?  ;) :P
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 14.02.2024, 17:46:02
Joko tämä nähdään Imatralla ajettavassa F-cupin osakilpailussa 11.5.?  ;) :P
:D
Budjetissa on vielä iskareiden kokoinen aukko, mutta sanotaan näin että tavoite olisi syksyllä kyllä päästä kilpailemaankin. Josko tuossa Imatran aikoihin olisi taas käyntikuntoisena tämä...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 25.02.2024, 20:38:13
Sähköjä sähköjä... mutta vaihteeksi ECU:n johtosarjan kimpussa
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/25.02.2024/IMG_20240225_141324690.jpg?img=smaller)

En ole vielä ikinä ennen tehnyt moottorin johtosarjaa ja siksi onkin kokoajan sellainen fiilis, että jotain puuttuu kuitenkin  ;D. Noh tänään vertailin alkuperäiseen johtosarjaan ja tiedossa ei ainakaan toistaiseksi ole kuin kaksi asiaa jotka uudesta puuttuu ja näiden osalta ihan tietoisesti; nakutusanturi ja öljysuodattimen jalan lämmitys(?) . Tuo öljysuodatin jalka on toki itselle täysin uudenlainen tuttavuus ja noh vuotanuthan se on, että mennee kokonaisuudessaan suosiolla vaihtoon. Näitä on ollut ilmeisesti alunperinkin lämmityksellä ja ilman? Tuntui ralliautoon tarpeettomalta ominaisuudelta...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 03.03.2024, 20:33:57
Pikkuhiljaa alkaa sähköjen kokonaisuus hahmottumaan, ei ole kaukana se hetki kun PDM:ään kytketään ja sitten katsotaan miten kävi  :D.
Mutta aina välillä tulee niitä yllätyksiä, tällä kertaa otin imusarjan muoviosan irti ja....
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/03.03.2024/IMG_2538.JPG?img=smaller)

Joku perkeleen jyrsiä yrittänyt tehdä pesää... Onneksi mitään syötävää ei tuolta löytynyt.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: laatikkovika - 03.03.2024, 20:49:56
Älä ny, kovasti on sekin tehny hommia. :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 10.03.2024, 14:59:46
Käytin apukäsiparin kanssa tuulilasia välissä irti, niin saatiin tuo välistä puuttunut kojelaudan osa takaisin paikallensa:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/10.03.2024/IMG_2613.JPG?img=smaller)
Pikkuisen joutui tuollekkin rälläkkää näyttämään, mutta ylipäätään uskomattoman vähän joutui kojelautaa teurastamaan. Kertoo omaa kieltänsä siitä kuinka äääärettömän hyvin mitoitetut nuo Finess kaaripaketit on.
Pieni kauneusvirhe jouduttiin tekemään, tuulilasille tulevat puhalluskanavat oli alunperin ruuvein tuossa osassa, mutta nyt ei ollut toivoakaan päästä niitä kiinnittämään ruuvein joten jouduttiin läpipultit vetämään. Kohtuu sievästi jäävät kyllä piiloon. Samalla läpiviennin paikka ECU:n johtosarjalle valmiiksi, joten kohta saapi sen pujotella paikallensa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 18.03.2024, 17:44:32
Loput kojelaudasta paikalleen ja yhtä liitintä vaille valmiit korisähköt
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/16.03.2024/IMG_2661.JPG?img=smaller)
Jossain välissä unohtanut tosiaan tilata CAN-näppiksen vastaparin, muutoin pitäisi korisähköt olla nyt vedettynä. Maajohtoja on vielä toki ilman liitintä, mutta niitä tarkoitus muutenkin niputella hieman. Moottorin johtosarja-aihio on nyt paikallaan ECU:n kera, sattuuko kukaan tietämään että jostain saisi alkuperäisen ilmamassaanturin ja kaasuläpän liittimiä irtopinnein? 9441274 ja 8645661 pitäisi olla liittimien osanumerot. Keskusautohallilta on jo kysytty, eivätkä osaa sanoa ovatko irtopinnein vai "korjausjohdoin", muutoinkin pikkusen alta 100€ kahdesta liittimestä tuntuu kovalta hinnalta... Kaikki muut moottorin liittimet kun on löydetty irtopinnein muita kautta, "vähän harmittaisi" jos nämä kaksi tarttis liittää vanhoista.

Vaihdelaatikon rattaat pitäisi parin viikon sisällä valmistua, laatikko nippuun ja paketti takaisin paikalleen... Kytkinkin tuli löydettyä, pikkuhetki jouduttiin varaosatiskilläkin hakemaan että löydettiin oikea paketti.
Sitten puuttuu vielä jarrut, pleksilasit, pakoputkisto ja ne iskarit sekä ne miljoona pikkujuttua.... Kuituosia ei lähdetä nyt tekemään, koitetaan nyt ajamaan päästä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 24.03.2024, 15:45:30
Kojelauta kasassa ja sähköt kytkettynä siitä päästä
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/23.03.2024/IMG_20240323_165039604.jpg?img=smaller)

Nyt sitten onkin sen toisenpään kytkeminen edessä, eli PDM. Vähän sitäkin varovaisesti aloittelin, en tiiä kyllä mikä siinä ois oikea järjestys tehdä asioita  ;D. Tehdäkkö ensin kaikki pienet liitosjohdot PDM:än liittimiin ja sitten vasta yhdistelllä ne johtosarjoihin vaiko yksi kerrallaan vaan PDM:ään asti. Ehkä pääasia olisi vain edetä...
Nuo moottorin johtosarjasta puuttuvat kaksi liitintäkin ehkä löytyi sumujen saarilta, jännä nähdä osuiko oikein ja koska ne saapuvat.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 31.03.2024, 19:53:07
PDM kytketty melkein kokonaan ja meillä on valomerkkejä!
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/31.03.2024/IMG_2711.JPG?img=smaller)
Ainoastaan bensanmäärä anturi on kytkemättä kun siitä en mistään ole vielä saanut varmuutta miten se kuuluisi kytkeä, kun mistään ei tahdo selvitä se että muuttaisiko se pumpulta 12V -> 5V vai olisiko niin että samaan mihin syötettään 5V myös luetaan tulos?
Mutta joo nyt on yhteys ECU:n kunnossa, PDM:n osaltakin oli hetken kunnes halusi tehdä firmware päivityksen joka meni pieleen... Täytyy rakennella joku hetkellinen ohisyöttö virralle niin saisi senkin varmaan kuntoon. Päävirtakytkin myös toimii halutusti, mutta siihen en CAN-väylää pitkin tunnu pääsevän sisään ja laite itsekkin herjaa väylävikaa. Täytynee sitäkin selvitellä vaikkei nyt aivan pakko olisikaan sitten päästä säätelemään sitä.
Voi olla että pidän nyt taukoa näistä sähköhommista ja teen vaikkapa karbonaatti-ikkunoita välillä, odotellessa vaihdelaatikon valmistumista.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 07.04.2024, 15:50:36
Sähköhommat jätetty hetkeksi sivuun ja päädyin ikkunoiden tekoon.
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/07.04.2024/IMG_2773.JPG?img=smaller)
Kohtalaisen helposti nuo takasivulasit lähti pois. Tuon hiilikuitulevyn muotoilu tuohon muotoon ei oo kovin kätevää, mutta ompahan nyt sinnepäin. Polykarbonaatti taasen osui kerrasta, yllätyin itsekkin. Suojakalvot taidan poistaa vasta sitten ihan lopuksi. Sitä ennen tarttis joku lukitusmekanismi keksiä...
C-pilarin lasien osalta vielä arvon, että vaihdanko polykarbonaattiin, taitaa olla liimalasi ja painonsäästökin ois aika mitätön. Takalasin osalta sama homma, lähinnä siitä syystä että sen muotoilu ei tule olemaan ihan yhtä helppoa...  Etuoviin tulee ns. kovapinnoitettua tavaraa niin ei naarmuunnu niin herkästi, nämä takapään lasit on ihan halvinta mahdollista mitä löysin.
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 14.04.2024, 13:34:05
Nyt löytyy toiseltakin puolelta muovia:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/13.04.2024/IMG_2783.JPG?img=smaller)

Ja konehuoneesta löytyy puolestaan polyuretaanipuslaa:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/13.04.2024/IMG_2793.JPG?img=smaller)
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/13.04.2024/IMG_2796.JPG?img=smaller)
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/13.04.2024/IMG_2799.JPG?img=smaller)

Luulin alkujaani että nuo kaikki korvaavat alkuperäiset, mutta todellisuudessa niillä vain täytetäänkin vakiopuslan aukkoja. Todennäköisesti tähän käyttöön hyväkin asia. Vaihteiston tuo alapuolinen päädyin tilaamaan ihan tuon täydellisen korvikkeen (ja sen oli hintainenkin...), vaikuttaa kyllä todella pätevälle. Sen vastapariksi tulevaa pientä puslaa en sitten jostain syystä älynnyt tilata, mutta katselin että alkuperäinenkin olisi täysin kunnossa. Taidan mennä sillä alkuun tässä kohtaa.
Oikeanlainen kytkinkin löytyi joten sekin on nyt paikallaan. Vaihdelaatikon rattaatkin valmistuivat ja siirretty kasaajalle. Kai tässä elätellään toiveita että kuukauden sisään olisi paketti takaisin keulalla...  ::)
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 28.04.2024, 18:08:01
Pidetty tietoisesti vähän taukoa tallilta, kun ei nyt mitään suurempaa tehtävää ole juuri tällä hetkellä. Jotain pientä kuitenkin näpräilty, esim. toinen sammutin jo valmiiksi takakonttiin:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/19.04.2024/IMG_2847.JPG?img=smaller)

Ensimmäinen sähkövikakin tuli jo löydettyä  ;D. Yksi katkaisija ja sen liitokset eivät olleet onnistuneita, ei muuta mutta sattui olemaan "sytytysvirtojen" katkaisija niin otettava uudelleen suunnitteluun...
Otsikko: Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
Kirjoitti: RTP - 03.05.2024, 12:43:21
Tuli soviteltua takapuskuri jo takaisin paikalleen:
(https://arosolutions.1g.fi/kuvat/Volvo%20S40%202.4i/2024/02.05.2024/IMG_2896.JPG?img=smaller)
Alalipalle en keksinyt mitään hyötyä, joten painonsäästön nimissä lähti pois. Yllättävän hyvältä näyttää vielä, saa nähdä näyttääkö tyhmältä sitten kun sisälokarit ja sivuhelmat taas takaisin paikallaan. Vakiohinauslenkkikin vaikuttaisi olevan sopiva kilpakäyttöön, täytynee toinenkin sellainen hankkia etupäähän. Moottorin johtosarjan viimeisetkin liittimet löytyi ja saapui sumujen saarilta vihdoin, nyt ois kaikki liittimet valmiina kun vaan se vaihdelaatikko valmistuisi...