Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: 244Markus - 17.06.2014, 10:50:02

Otsikko: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: 244Markus - 17.06.2014, 10:50:02
https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg#t=708 Tossa videolla jätkät testaa välijäähyttimen toiminnan kun se on viellä kiiltävä, mutta sittenku maalaavat mustaksi niin ulostulosta tuleva ilma onkin todella paljon viileämpää kuin kiiltävänä :o. Onkohan tää joku iso vitsi enkä älyä sitä kielitietoni takia vai onko tässä joku tosijuttu? Ootteko itse testannu? Voiko todella toimia? Kiitos vastauksista. :)
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: TOK - 17.06.2014, 11:28:06
Kyllähän musta pinta säteilee lämpöä pois tehokkaammin kuin muun värinen. Tästä johtuu, että esim. musta pyöränpenkki auringonpaisteessa kuumenee enemmän kuin valkoinen (säteilyn imemis- ja poissäteilyteho menevät käsi kädessä).

IC:n maalaamisessa saavutettava hyöty riippuu siitä, miten maalikerros itsessään eristää lämpöä. Ohuella kerroksella voinee jäädä voitolle.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: mikan - 17.06.2014, 15:51:12
Tossa videolla jätkät testaa välijäähyttimen toiminnan kun se on viellä kiiltävä, mutta sittenku maalaavat mustaksi niin ulostulosta tuleva ilma onkin todella paljon viileämpää kuin kiiltävänä :o. Onkohan tää joku iso vitsi enkä älyä sitä kielitietoni takia vai onko tässä joku tosijuttu? Ootteko itse testannu? Voiko todella toimia? Kiitos vastauksista. :)

Perusfysiikkaa, kuten TOK kertoikin. Mustaksi maalatun coolerin emissiokerroin (lämpösäteilylle) on suurempi kuin kiiltävän, mikä on itsestään selvää jokaiselle fysiikan tunneilla hereillä olleelle.

Mustaksi maalattu cooleri ei kuitenkaan ajossa meinaa yhtikäs mitään, sillä ilmavirtaus dominoi jäähtymisessä tuolloin, eikä säteilyteho. Paikallaan tilanne muuttuu mustan eduksi.

Tästä tutkailemalla saa käsityksen emissiokertoimen hajonnasta eri materiaaleilla.
http://www.fluke-cz.cz/comx/show_product.aspx?pid=37822&locale=fifi&product=thg
Emissiokerroin 1 tarkoittaa sitä, että kappale ei enää heijasta lämpösäteilyä, vaan emitoi sen itse.

Tuossa listassa varmaan monet yllättää lasi!  :o
Lasi on läpinäkyvää näkyvälle valolle, muttei enää infrapunalle (lämpösäteily)! Eli lämpökameralla ei lasin lävitse näe!  :juhau:
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Kojontti - 27.06.2014, 00:23:26

Mustaksi maalattu cooleri ei kuitenkaan ajossa meinaa yhtikäs mitään, sillä ilmavirtaus dominoi jäähtymisessä tuolloin, eikä säteilyteho. Paikallaan tilanne muuttuu mustan eduksi.



En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: TOK - 27.06.2014, 00:29:25
En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mm%C3%B6n_siirtyminen

Lainaus
Lämpö voi siirtyä kolmella eri mekanismilla, jotka ovat johtuminen, säteily ja kuljetus eli konvektio.

Johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.06.2014, 00:50:33
Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: mikan - 27.06.2014, 03:07:12
En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?

Kyllä nukuit!  :-[
 
Sillä tämän olisi voinut päätelläkkin!

Mietippäs asiaa vaikka siten, että talvella lämpötila on sama ja olet paljan käsin tyynessä kelissä ja vertaa sitä, kuinka kädet jäähtyvät verrattuna kovaan tuleen!  :hello:
Säteilyteho on tuolloin sama mutta johtumien ei taas ole samaa tyyni vs. tuuli.

Säteilyssä määräävää on lämpötilaero ja pinta-ala, johtumisessa taas massavirtaus!

Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)

Maalin eristyskyky on huono, ainakin sylintereissä käytetty. Sen tehtävä on yrittää estää likaa tarttumasta pintaan, sillä lika on paljon parempi eriste kuin maali.

Musta sylinteri absorboi auringossa kyllä lämpöä, mutta vain auringon suunnasta. Muualle se luovuttaa sitä lämpöä säteilemällä.
Kuten sanottu, ilmajäähdytteisessä koneessa johtuminen on tärkeämpi mekanismi kuin säteily.

Säteilyjäähdytystä käytetään ainoastaan avaruudessa, koska siellä ei ole materiaalia, joka johtaisi lämpöä!
Säteilykomponenttihan on puhtaasti kiinni emissiokertoimesta ja lämpötila-erosta.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Masa71 - 27.06.2014, 18:01:32
Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)
On sulla kylmänä käyvä mopo jos sen pytyn pintalämpö on alle ulkoilman( kun lämpöero kuitenkin pyrkii aina tasaantumaan kuumasta kylmään

Ja tuon coolerin tapauksessa, no periaatteessa se musta maali auttaa jos ei sen aiheuttama eristysvaikutus ylitä muuttunutta johtuvuutta MUTTA  se kaikki hyöty on helposti tuhlattu siihen että sulla on se subwooferi kontissa, tai joomies mukana autossa, tai koko tankki versus naapurin puol tankkia tjmsp. Eli Kummelia lainaten: " Ei noilla kuuhun mennä..."
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.06.2014, 18:54:45
Niin. Eipähän nuita coolereita ollut B-ryhmäläisissä ralliautoissa, eikä taida olla nykyisissä formuloissakaan maalattuna mustaksi.

Kyllähän tuossa videolla korostetaan maalikerroksen ohuutta ettei eristä/tuki liikaa.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: mikan - 27.06.2014, 19:40:57
Oman coolerin maalasin uutena ihan hiuksen hienolla mustalla metallimaalikerroksella.

Mutta vain siksi, ettei se loista sieltä paikaltaan katsurille kirkkaana ja kaikkein suurimpana syynä oli sen suojaaminen lialta. Kiiltävään pintaan kun lika tarttuu huonommin ja se on helppoa poistaa huuhtelemalla.

Maalikerros on niin ohut, että se on enemmän kuultavan musta kuin musta, mutta ompahan sitä ainakin. Maali ohennettiin todella rajusti ennen ruiskutusta kenno-osaan.

Tosin meikäläisen mopo-tehoilla tuosta coolerin kyvystä jäähdyttää on varaa luopua hitunen. Mutta maali toimii siinä mielessä hyvin, että lika lähtee pelkästään huuhtelemalla.

Maalaamisen merkitys jäähtymiselle on merkityksetön, ainoa merkitys on korroosion ja lian kesto.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Kaide - 09.07.2014, 14:30:16
Hämmästyttäviä tuloksia mustasta intercoolerista https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg , ilman ilmavirtaa jopa 40`C ero musta /kiiltävä , mutta ilmavirran kanssa ero on jotain 3:n asteen luokkaa.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Chall - 09.07.2014, 15:19:20
Hämmästyttäviä tuloksia mustasta intercoolerista https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg , ilman ilmavirtaa jopa 40`C ero musta /kiiltävä , mutta ilmavirran kanssa ero on jotain 3:n asteen luokkaa.

Johan tämä on laitettu ensimmäisessä viestissä...?
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Kaide - 09.07.2014, 17:16:36
Johan tämä on laitettu ensimmäisessä viestissä...?
Puusilmä :buck2:
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Kojontti - 11.07.2014, 22:21:42
Kyllä nukuit!  :-[
 


No niin tietenkin... Työelämässä on juurikin tullut tutuksi kelit kun pitää yrittäää "seistä keskellä haalareita"... Mutta joo, säteily toki jatkuu ilmavirrassakin, sen merkitys vaan on vähäinen/olematon vs. ilmavirtauksen jäähdytysteho.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: The_OttoB - 11.07.2014, 22:35:03
Jos sen coolerin maalaa mustaksi jäähdyttimen puolelta niin saattaapi IC lämmetä syylarin säteilystä?
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Veksi - 11.07.2014, 22:47:32
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: The_OttoB - 12.07.2014, 11:30:52
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Kävi kanssa mielessä.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: TOK - 12.07.2014, 13:50:42
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Niin kun säteilyn suhteellinen merkitys lämmönsiirrossa pienenee ilmavirran nopeuden kasvaessa.... Ajettaessa 100 km/h on ulkopuolinen IC:n ohittava ilmavirta luokkaa 27 m/s. Mitäs se ilmavirran nopeus onkaan IC:n sisällä? Lienee suurempi... Jolloin sisäpuolella sen maalin merkitys olemattomampi. Kun siellä sisäpuolella ilmavirta harvoin seisoo  ;)

Sisäpuoleltahan se on muutenkin öljy-visvamoskassa kun aikansa ajelee. Ja se moska alkaa estää lämmönsiirtoa kun sitä kertyy. Merkitystä voisi olla pinnoituksella johon moska ei tartu, toisaalta se menisi sitten imukanavaan jos ei IC:hen jää.
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: mikan - 12.07.2014, 14:44:02
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Lian hylkiminen!

Kuten TOK jo sanoikin, ulkoinen virtaus dominoi erittäin voimakkaasti coolerissa, sillä massasuhteet ovat säteilyyn verrattuna niin isoja, ettei sillä ole kuin kuriositeettivaikutus!
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: miksu01 - 15.07.2014, 10:42:25
Ei varmaan tuo tehoa lisää, mutta itse aion maalata omasta Volvo V40 T4 isomman kiinan cuulerin mustaksi. itsellä ei ole syynä mikään teho haku vaan se että musta sulautuu paremmin syylärin joukkoo eikä kiinnitä katsastusmiehen huomiota samanlai kuin alumiinin värinen :)
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.07.2014, 10:57:03
Hmmmmh.....

Livetäämpäs vähän sivu aiheen.

Aikoinaan eräällä toisella foorumilla "guru" väitti mustan pakoputken "lämpömaalin" olevan haitallista, koska nostattaa pakolämpöjä = ahdistaa putkessa.

Eikös tuo nyt mene tämän "black is the new cool" -teorian mukaan?

Taitaa vain se pakoputkimaali enemmän eristää kuin säteillä...
Otsikko: Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
Kirjoitti: mikan - 15.07.2014, 16:58:40
Ei varmaan tuo tehoa lisää, mutta itse aion maalata omasta Volvo V40 T4 isomman kiinan cuulerin mustaksi. itsellä ei ole syynä mikään teho haku vaan se että musta sulautuu paremmin syylärin joukkoo eikä kiinnitä katsastusmiehen huomiota samanlai kuin alumiinin värinen :)

:tykkää:  Erinomainen perustelu!    :)

Livetäämpäs vähän sivu aiheen.
Aikoinaan eräällä toisella foorumilla "guru" väitti mustan pakoputken "lämpömaalin" olevan haitallista, koska nostattaa pakolämpöjä = ahdistaa putkessa.
Eikös tuo nyt mene tämän "black is the new cool" -teorian mukaan?
Taitaa vain se pakoputkimaali enemmän eristää kuin säteillä...

Korkea lämpötila=matala viskositeetti (parempi virtaus kaasulla). Mitä kuumempaa kaasua, sitä liukkaammin se liikkuu.

Toisaalta, jos se musta on oikeasti mustaa termisen infrapunan alueella, niin paremmin se säteilyjäähtyy kuin paljas/ruosteinen rauta/teräs (emissiokerroin). Mutta tuokin ero on lopulta pieni.
Lämmöneristyskykyyn en jaksa uskoa, tai siis sen merkittävyyteen, sillä maalikerros on lopultakin pirun ohut.

Ajossa kaikkein dominoivin elementti on puhtaasti johtuminen, joka on kymmeniä kertoja suurempi jäähtymistapa kuin 800C lämpöisen pakoputken säteilyteho.
Säteilyteho nousee merkitseväksi vasta kun lämpötila alkaa olla merkittävästi jotakin aivan muuta kuin kiiteänä pysyvä metallinen pakoputki on.

Ainoa paikka missä säteilyjäähtymistä oikeasti käytetään, on avaruus, koska siellä ei ole väliainetta viemässä lämpöä pois.