Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: 940 TURBO - 29.07.2011, 20:12:46
-
:) Miten LH 2.4 suhtautuu jos laittaa isommat suuttimet ? Nyt olis 230 muuten iskussa, 15 G , kiinari, paineet 1,1-1,2 bar. kilistää täyskiihdytyksessä, joten soppaa kaipaa selvästi lisää. Lastuna on jokin "kopio ", foorumilta hommattu. Nokkana on VX-3, ja D-nokkakin löytyis, tosin laatikkona on AW-71, joten ei ehkä kantti nokkaa vaihtaa...
Niin, hyllyssä olis vielä Malpassi-3 kalvo säädin, mutta siinä ei ikäväkyllä ole paikkaa painemittarille, joten pitäs juottaa hopealla muhvi bensakiskoon, ja mittari siihen sitten.
Millaset suuttimet kannattas vaihtaa, kyseessä on ihan käyttökulkine, jolla joskus on kiva revitellä... 8)
-
tosin laatikkona on AW-71, joten ei ehkä kantti nokkaa vaihtaa...
No ei ainakaan lootan tehonkestosta oo heti kiinni, AW71:n läpi on työnnetty aika julmaa tehoa.
Miten LH 2.4 suhtautuu jos laittaa isommat suuttimet ?
Menee virtauksen suhteessa rikkaalle läpi alueen jos et A) trimmaa ilmamassamittausta B) säädä lastua.
-
:o Hmm, ja miten tämä sitten tapahtuu :-\ Lastun säätö ei onnistu ainakaan, mutta miten IMMua pitäs sitten säätää.... :o
Vai miten on, loppuuko LH 2.4 "äly "... eli voiko tähän Volvon orkkis ohjaukseen edes vaihtaa isompia suuttimia ? Ilman että käyttöominaisuudet /kulutus normaali ajossa kärsivät kohtuuttomasti :-\
-
:o Hmm, ja miten tämä sitten tapahtuu :-\ Lastun säätö ei onnistu ainakaan, mutta miten IMMua pitäs sitten säätää.... :o
Siirtämällä imm:n sähköinen osa isompaan putkeen tai vaihamalla imm:n esim 960 koneen isompaan imm.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/immu_tarvikkeet.jpg)
-
:o Siis onko niin että vakion IMM un kanssa ei kannata vaihtaa isompia suuttimia ? Entä bensapaineen nosto, eikö hyödytä ? Miten paljon vakio suuttimien läpi menee enempi bensaa jos esim nostaa paineen 3 bar--- 4 bar .Vai antaako orkkis pumppu edes niin paljoa ?
-
:o Siis onko niin että vakion IMM un kanssa ei kannata vaihtaa isompia suuttimia ? Entä bensapaineen nosto, eikö hyödytä ? Miten paljon vakio suuttimien läpi menee enempi bensaa jos esim nostaa paineen 3 bar--- 4 bar .Vai antaako orkkis pumppu edes niin paljoa ?
Bensan suihkutusta säädetään pitämällä suuttimia auki tietty osuus ajasta. Suihkutettu määrä on siten verrannollinen suuttimen kapasiteettiin. Jos suuttimen virtausta muutetaan niin ECUlle pitää kertoa asiasta, jotta se vähentää suutinten aukioloaikaa. Toinen vaihtoehto on muokata IMMua niin että se näyttää pienempää ilmavirtaa. Tämä käy esim. siirtämällä IMM paksumpaan putkeen. IMM sinänsä kelpaisi, mutta putken suurentaminen on joskus helpompaa kuin ECUn säätäminen.
Bensanpaineen nosto lisää suutinten virtausta, mutta yksinään sillä on sama vaikutus kuin suuttimien vaihtamisella, eli bensaa menee sitten pyttyyn liikaa.
Siis:
- Vakion IMMUn kanssa voit laittaa isommat suuttimet, mutta silloin ECUa on säädettävä.
- Bensanpaineen nosto antaa lisää virtausta, mutta joko IMMua tai ECUa on rukattava jotta suihkutusmäärät saadaan kohdilleen.
-
n. 1bar lisää bensanpaineeseen ei ole vaikuttanu seoksiin paksuntavasti, jokaisesta on ollu nostettuna mitä olen omistanu ja sievästi on pysyny seokset kohallaan kun ahtopainetta on nostettu. ja tämä on testattu ja todettu laajakaistalla.
-
n. 1bar lisää bensanpaineeseen ei ole vaikuttanu seoksiin paksuntavasti, jokaisesta on ollu nostettuna mitä olen omistanu ja sievästi on pysyny seokset kohallaan kun ahtopainetta on nostettu. ja tämä on testattu ja todettu laajakaistalla.
Elikkä nostosta on ollut siis hyötyä ? Paineen nosto olisi helpoin konsti ,jos sillä vois eliminoida nakutusta..
offtopic: Jokos se sun 252 R on iskussa ?
-
Lambdakorjaushan kompensoi pienen suutinkapasiteetin kasvun, siinä vaan on rajansa paljonko se pystyy korjaamaan, eli ei mitään tuplaten virtaavia suuttimia mutta paineennostoon voi riittääkin.
-
tuolla bensapaineen nostolla on saanut pientä apua bensanpuutteeseen, muttei mitään radikaalia. helppohan se on tehdä, säädin ruuvipenkkiin ja puristaa kahden hylsyn avulla hieman ruttuun sitä, muistaakseni 1 mm oli n. 05 bar lisää painetta.
jollaki mallilla on, tarkoitus olis kesäloman aikana saada maalaukseen ja pääsis kasaamaan :) vaan saa nähdä.
-
tuolla bensapaineen nostolla on saanut pientä apua bensanpuutteeseen, muttei mitään radikaalia. helppohan se on tehdä, säädin ruuvipenkkiin ja puristaa kahden hylsyn avulla hieman ruttuun sitä, muistaakseni 1 mm oli n. 05 bar lisää painetta.
jollaki mallilla on, tarkoitus olis kesäloman aikana saada maalaukseen ja pääsis kasaamaan :) vaan saa nähdä.
Joo,hyvä homma ;) Tallin hyllyssä on pyöriny jo pari vuotta Malpassin 3-kalvo säädin, jossa ei eikävä kyllä ole paikkaa mittarille, mutta senhän vois rukata siihen kiskolle tulevaan liittimeeseen, kyllä putkimiehellä konsteja riittää... ::)
Joo, hyvä homma, se 252 R, voi olla että tuun vilaseen sitä tässä lomalla ollessa, jos sun talli on vielä siellä Holstilla... ;)
-
olemme muuttaneet :D minäpä nakkaan yv:llä tuon puhelinnumeron nii soittele olenko maisemissa. ollaan nykyään autoputaan tiloissa.
ps: itellä on t haaralla ollu mittari juurikin bensakiskoon tulevassa päässä ;)