Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: hazukazu - 14.03.2017, 16:48:14
-
Onko v70 mk1 2.3 t5 1997 koneessa vakiona kova vauhtipyörä? Itellä oli semmonen käsitys että pitäis olla kaksoismassa mutta kun rupesin purkamaan niin sieltähän paljastu kova pyörä.
Levyssä lukee sachs 9176268.
Paineasetelmassa TYP MF 240.
Pitäis uutta kestävempää kytkintä katella.
Joku oli tämän linkannu johonki ketjuun: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/800/koppling-3/sinterlamell-6-puck-8/volvo-850_v70-vitmotor-91-fjadrar-240mm-6-puck.html
Pitäis tietää että onko tuo sopiva ja pelittäiskö tolla sachsin asetelmalla
-
Osassa alkupään malleissa on vissiin kovalla pyörällä.
Mulla oli -98 V70R ja kaksoismassalla.
Tuleeko tää ihan päivittäiseen ajoon?
-
850r eli 96 tai ylipäätään -96vm 850 tuli ekat kaksoismassat joihinkin yksilöihin.
v70 löytyy joistain ainakin tonne -97 asti viellä kovaa vp:tä..
-
Osassa alkupään malleissa on vissiin kovalla pyörällä.
Mulla oli -98 V70R ja kaksoismassalla.
Tuleeko tää ihan päivittäiseen ajoon?
Kyllä se taitaa päivittäiseen ajoon tulla. Ainakin kesäisin :)
-
Kyllä se taitaa päivittäiseen ajoon tulla. Ainakin kesäisin :)
Itse en sintteriä laittaisi käyttöautoon.
Toki tuo voi jousitettuna olla jopa vähän siedettävä käyttää.
Jäykempi asetelma ja massalevy vaan 8)
-
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-audi-s2-91-92.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lamell-850-turbo-94-sachs-240mm.html
Mahtaisko tossa olla toimiva paketti?
Ei oikeen tuo ruotsi taivu
-
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-audi-s2-91-92.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lamell-850-turbo-94-sachs-240mm.html
Mahtaisko tossa olla toimiva paketti?
Ei oikeen tuo ruotsi taivu
Saattais ollakin, riippuu tietenkin ihan tehotavoitteista, jos on aikomuksena laittaa joskus voimaa, kannattaa laittaa kerralla riittävä kytkin.
Mulla oli SRE -707 asetelma ja 850R:n massalevy, vauhtipyörää joutuu koneistamaan, mutta niin taitaa joutua myös tuon linkittämäsi asetelman kanssa.
Kytkimestä tuli suht jämäkkä käyttää, mutta paljon miellyttävämpi kuin sintteri, eikä varmasti etuvedossa luista.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=450.msg290280#msg290280
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=450.msg290280#msg290280
Sulla oli tuolla että upotusta 0,85mm. Olikos volvon omat levyt nyt minkä paksuisia?
Ja minkäpaksuinen levy tuolla 707 kuuluis olla? Se liene se Audin asetelma.
Itse just laittamassa 618 asetelmaa Apen 3-lapa sintterin kanssa tuohon rataprojektiin(T5 ja M56H).
Bemarin levy oli 9,3mm paksu mitä tietoja löysin tietoja. Myyjän tuotetitokataloogista taisin soitella tietoja joltakin osamyyjältämyös.
Eli se 10mm mitta shimmauksen lähtökohtana lienee aika kiva jos haluaa puristaa vähän yli.
Itse upotin reilun millin astelmaa blingin huimapyörään. Eli käytännössä levyjen paksuuserotuksen asetelman suunniteltuun levyyn nähden + 0,4mm lisää.
Jää nähtäväksi millainen tuli...
-
Lainataas topikkia..
Sopiiko 850/v70 mk1 vaparin kovaan vauhtipyörään T5 paineasetelma?
960 B6254+M90 paineasetelmassa eri jako ainakin mitä tuossa vauhtipyörässä.. eikä viittis laittaa kaksoismassaa uudestaan paikoilleen "väliaikaisesti" (pitopinta pilalla, ja taitaa se olla jo melko väljäkin... +paineasetelmassa näkyi pitopinnalla halkeamia joten senkin joutuu vaihtamaan)
Että onko eri jako myös vaparin ja turbon paineasetelmissa (ja vauhtipyörissä toki)?
T5 paineasetelmalla ja 240mm massalevyllä ilmeisesti kestää +400nm vääntöä..??
Eli toisin sanottuna omaan käyttöön ihan riittävästi
-
Käy vaikka T-5R:n asetelma, ei ole eroa pulttijaossa. Kutosen kanssa M90:llä on aina kaksoismassa, joten sitä asetelmaa ei voi tasaisen vauhtipyörän kanssa edes käyttää.
-
Niin eli 5 koneeseen tarkoitetut asetelmat samalla jaolla..?
Noissa kun ei mainita erikseen missään (mitä nyt kattelin virosta/saksasta...LUK:n tuotteita siis) että onko kummalle tarkoitettu.
Sitä vaan, ettei tule vahingossa tilattua väärää asetelmaa.
-
Kunhan on kiinteälle vauhtipyörälle tarkoitettu.
-
Jep, asia selvä. Kiitoksia vastauksista!
-
Eli ei sovi T5 paineasetelma, ilmeisesti 850/V70 mk1 vaparin kiinteälle vauhtipyörälle.
Eri jako.
Tämä vauhtipyörä ollut siis 240mm kytkinlevyn kanssa.
-
Itellä oli T-5R:n kytkinpaketti 850 20V vauhtipyörässä.
-
Jaa, mielenkiintoista. ???
Onkohan tuo sitten kuitenkin joku 2l vaparin vauhtipyörä, tai sit 'muuten vain' eroa tullut pulttijakoon -- mikä lie siihen ollutkaan sitten syynä volvolla.. jos tuo oli v70 mk1 koppasesta volvosta alunperin (muistaakseni), ja tietääkseni se käyttää samaa kiinteää vauhtipyörää kuin 850 (jos siis vaan on kiinteällä vp:llä, kun niitä oli sekä kiinteällä että kaksoismassalla?)
-
Vitoskoneen kovia vauhtipyöriä on 228 mm ja 240 mm levylle. Ovat varmaan myös eri jaolla.
-
Vitoskoneen kovia vauhtipyöriä on 228 mm ja 240 mm levylle. Ovat varmaan myös eri jaolla.
täällä osoitteessa ainakin laitettu t5r 240mm kytkinpaketti vaparin 228mm kiinteään vauhtipyörään ilman kötöstyksiä.
-
Se on kaksoismassavp:lle tarkoitettu kuitenkin tuo "uusi".. eli siksipä ei käynyt, tovin selvittelyn jälkeen selvisi.
Ja jako sama kuin tuossa 960 kaksoismassavauhtipyörässä.
Tilasin nyt kuitenkin uuden 170hv vitoskoneen paineasetelman (pitäisi tulla oikea, kun alkupään 850 perusteella valikoitui).
Sopivuus 228/240mm kytkinlevylle, luki lisätiedoissa. Eiköhän tuo vältä omaan koneeseen.. tuskinpa siitä paljoo yli 300nm voi irrota. :buck2:
-
Itellä oli T-5R:n kytkinpaketti 850 20V vauhtipyörässä.
Kokeillaan nostaa vanhaa keskustelua, muistatko oliko millä koneella olevasta tuo vauhtipyörä? 2.5? 2.4? Liikkuu nyt ohjetta että 2.5l olisi 228mm levylle, jolloin ei kävisi 850r kytkimelle.. ihan hukassa näitten kanssa :idiot2:
-
Kokeillaan nostaa vanhaa keskustelua, muistatko oliko millä koneella olevasta tuo vauhtipyörä? 2.5? 2.4? Liikkuu nyt ohjetta että 2.5l olisi 228mm levylle, jolloin ei kävisi 850r kytkimelle.. ihan hukassa näitten kanssa :idiot2:
Käy se, asetelman jako on tismalleen sama, toisiin vaan on tehtaalla laitettu 228mm kytkin ja turboihin 240mm. Oikein jos on pahasti luistatettu kytkintä tai pinta on muuten kokenut vaurioita 228mm levyn kanssa niin voi sorvissa pinnan oikaista varmuuden vuoksi ennen kuin kasaa 240mm levyllä. Mutta perus ehjät pyörät ei oo vaatinu sitäkään ja hienosti on pitänyt.
Nyt jos en ihan paskaa puhu niin väittäisin että kaikissa 850 manuaaleissa on kova vauhtipyörä, ainakin niissä mitä mulla on vastaan tullu. Joku mututuntuma on että ihan ensimmäisten mk1 V70 aikaan olis vielä saattanu olla kovalla pyörällä mutta tää tieto ei oo ku jostain foorumilta tullu vastaan eikä omaa kokemusta oo.
-
Nyt jos en ihan paskaa puhu niin väittäisin että kaikissa 850 manuaaleissa on kova vauhtipyörä, ainakin niissä mitä mulla on vastaan tullu. Joku mututuntuma on että ihan ensimmäisten mk1 V70 aikaan olis vielä saattanu olla kovalla pyörällä mutta tää tieto ei oo ku jostain foorumilta tullu vastaan eikä omaa kokemusta oo.
no et ihan, mutta vähän. 850 volvoihin on alettu laittaa tehtaalta kaksoismassaa 96 vuonnna. konepelli sisäpuolelle on samalla liimattu lappu mikä kertoo, että autossa on tehdasasennuksena kaksoismassa. siitä sitten v70 alkuun asti ripoteltu viellä kovia vauhtipyöriä joihinkin.