Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Maxxxed - 23.03.2018, 21:33:57
-
Onkos täällä jollain kokemuksia VEA koneiden lastutuksesta.
Itseäni kiinostaisi lastuttaa tuo D4 (181hp 400nm)
Siitä tuntuu luvattavan kaikenlaista potkua, otetaan esimerkiksi :
Rica stg1 228hp 480nm
Rica stg2 258hp 545nm
Bsr stg1 250hp 515nm
Bsr stg1+ 270hp 530nm
Lisäätehoa.fi 230hp 500nm
Optimoiautosi.fi 229hp 470nm
Tuossa jo useita esimerkkejä. Suppeasti löytyy esim youtubesta mitään lastutettujen vetoja, VEA hakusanalla aika suppeeta tulosta, joutuu lähes päättelee onko VEA vai vanhempi 5cyl auto videolla, hiukan kun ovat kuitenkin sinne lastun valmistajista maininneet ja teho lukemia kirjoittanu pystyy päättelemään kumpi siellä on.
Jännähän tässä on se että Aisin ilmoittaa tuolle VEA:n jatkeena olevalle 8vaihteiselle tomaatille maximi väännön kestoa sen 450nm. Jonka esimerkiksi Rica ylittää 95nm kanssa.
Miten on kestääkö toi laatikko? Moottorille tuskin se on ongelma.
Kokemuksia?
-
Valmistajan ilmoittama vääntö sisältää "hienoisen" varmuuskertoimen. Kestää siis aina enemmän kuin valmistaja lupaa.
-
Mulla on tuo Rica Stage1 etuvetoisessa D3:ssa (V60CC, eli sama moottori, mitä V70 D4) ja olen suorituskykyyn hitusen pettynyt. Tokihan se kulkee ihan eri malliin mitä alunperin, mutta verrokkina on Moonlight Motorsportilla optimoitu 2010 2,4D ja se pesee mennen tullen tuon uuden D3:n. Olisi mielenkiintoista käydä kummallakin penkissä, että näkee mikä on numeroiden mukaan todellisuus.
Jos siis nyt olisin valitsemassa softaa, niin päätyisin tuohon Stage 2:een.
-
Valmistajan ilmoittama vääntö sisältää "hienoisen" varmuuskertoimen. Kestää siis aina enemmän kuin valmistaja lupaa.
Näin olen kuullut puhuttavan, en ole perehtynyt mitä vanhempiin annetaan laatikolle se max sieto. Kun jossain D5sissa on +600nm vääntöä ollut.
Mulla on tuo Rica Stage1 etuvetoisessa D3:ssa (V60CC, eli sama moottori, mitä V70 D4) ja olen suorituskykyyn hitusen pettynyt. Tokihan se kulkee ihan eri malliin mitä alunperin, mutta verrokkina on Moonlight Motorsportilla optimoitu 2010 2,4D ja se pesee mennen tullen tuon uuden D3:n. Olisi mielenkiintoista käydä kummallakin penkissä, että näkee mikä on numeroiden mukaan todellisuus.
Jos siis nyt olisin valitsemassa softaa, niin päätyisin tuohon Stage 2:een.
Okei.. Itse en ole oikeen edes pohtinut stg1 vaihtoehtona, enempi tuo stg2 on kiinostanut mutta ristiriitana tulee tuo väännön sieto laatikon osalta ???
-
Itelläni on ajatuksena kallistua jälleen Optimoiautosi.fi lastutukseen sillä kaveri on niitä puuhaamassa ja saisi hyvällä diilillä sellaisen. :)
Ollut puhetta että stg2 joka vastaa Ricaa, tai stg1+ joka tehtäisiin stg1 ja stg2 välille.
-
Valmistajan ilmoittama väännön kesto on jatkuvalle käytölle. Laatikko kestää hetkellisesti paljon enemmän, mutta liika ahneus lyhentää käyttöikää. Jos tietää vetävänsä kärryä, niin en laittaisi paljon yli valmistajan suosituksen. Satunnaiseen kiihdyttelyyn voi ottaa vähän enemmän irti.
-
Valmistajan ilmoittama väännön kesto on jatkuvalle käytölle. Laatikko kestää hetkellisesti paljon enemmän, mutta liika ahneus lyhentää käyttöikää. Jos tietää vetävänsä kärryä, niin en laittaisi paljon yli valmistajan suosituksen. Satunnaiseen kiihdyttelyyn voi ottaa vähän enemmän irti.
Okei, tuohon tuskin ikinä koukkua tulee oman omistuksen aikana. ::)
Entäs radalla ajo, ei ainakaan kevyinmästä päästä tuo ajomoodi.
-
Näin olen kuullut puhuttavan, en ole perehtynyt mitä vanhempiin annetaan laatikolle se max sieto. Kun jossain D5sissa on +600nm vääntöä ollut.
TF80-SC maksimit olisi 440 N⋅m Aisinin puolesta.
-
Lupaan tuohon vain 230/500, koska ainuttakaan en ole vielä tehnyt niin en voi enempää luvata. Mersu vastaavalla tekniikalla irtoaa 290/600. Katsotaan kun laitteisiin tulee tuki Densoon, että paljon sieltä irtoaa. Vähän vain jännittää kesto kun eilen viimeksi juttelin Volvolla töissä olevan tyypin kanssa ja palaute oli hyytävää... :-[
-
Lupaan tuohon vain 230/500, koska ainuttakaan en ole vielä tehnyt niin en voi enempää luvata. Mersu vastaavalla tekniikalla irtoaa 290/600. Katsotaan kun laitteisiin tulee tuki Densoon, että paljon sieltä irtoaa. Vähän vain jännittää kesto kun eilen viimeksi juttelin Volvolla töissä olevan tyypin kanssa ja palaute oli hyytävää... :-[
Sun kanssa silloin juttelin, omassa on vielä tuo Bosch:in ecu. 2kk kun olisi uudempi niin oisi Denso.
Onhan näissä murheita ollut, kuten kaikissa uusissa on omat maanantai mallit. Siitä pääse mihinkään, mua arveluttaa vaan tuo vaihteiston kestävyys.
TF80-SC maksimit olisi 440 N⋅m Aisinin puolesta.
Eikös tuo juuri ole tämä 8vaihteinen, viittasin vanhempiin 6vaihteisiin.
-
Vähä on lastutus mielessä mullakin . Tuosta laatikosta sen verran että minulla on ilmeisesti TG-81SC laatikko ja aika vähän löytyy tietoa väännön kestosta .
Pitääköhän se Ricasta kuulemani huhu että jos hommaa stage 2 niin se sisältää myös stage ykkösen .
Edellisessä autossa väännön kestoksi luvattiin 600Nm mutta tiedän jopa yli 800Nm on menty. Mullakin ylitys kesti 3 vuotta ihan hyvin josta tuossa käppyrä
(https://thumb.ibb.co/kLnfAS/k_ppyr_2.jpg) (https://ibb.co/kLnfAS)
-
Vähä on lastutus mielessä mullakin . Tuosta laatikosta sen verran että minulla on ilmeisesti TG-81SC laatikko ja aika vähän löytyy tietoa väännön kestosta .
Pitääköhän se Ricasta kuulemani huhu että jos hommaa stage 2 niin se sisältää myös stage ykkösen .
Edellisessä autossa väännön kestoksi luvattiin 600Nm mutta tiedän jopa yli 800Nm on menty. Mullakin ylitys kesti 3 vuotta ihan hyvin josta tuossa käppyrä
(https://thumb.ibb.co/kLnfAS/k_ppyr_2.jpg) (https://ibb.co/kLnfAS)
Ricassa tulee kaikki ohjelmat ”alenevassa” polvessa 8)
-
Onkos täällä jollain kokemuksia VEA koneiden lastutuksesta.
Itseäni kiinostaisi lastuttaa tuo D4 (181hp 400nm)
Minulla siis juuri tuo moottori.
-
Sun kanssa silloin juttelin, omassa on vielä tuo Bosch:in ecu. 2kk kun olisi uudempi niin oisi Denso.
Onhan näissä murheita ollut, kuten kaikissa uusissa on omat maanantai mallit. Siitä pääse mihinkään, mua arveluttaa vaan tuo vaihteiston kestävyys.
Eikös tuo juuri ole tämä 8vaihteinen, viittasin vanhempiin 6vaihteisiin.
Kurkkasitko, että on Bosch? Jos on niin sitten pystyn tekeen ohjelman kyllä ja se ei ole mikään suutinkarttahuijaus- versio.
Yritin etsiä Boschin luettelosta, että mikä pumppu VEA:n yhteydessä olisi niin tietää tuoton jne jne, mutta ei luettelo tuntenut Bosch - VEA- yhdistelmää? Laitatko rekkarin niin tutkin tuon. VEA nimittäin käyttää 2500bar painetta ja Boschin valikoimaan tuli tuo paine vasta vuonna 2016...
-
Kurkkasitko, että on Bosch? Jos on niin sitten pystyn tekeen ohjelman kyllä ja se ei ole mikään suutinkarttahuijaus- versio.
Yritin etsiä Boschin luettelosta, että mikä pumppu VEA:n yhteydessä olisi niin tietää tuoton jne jne, mutta ei luettelo tuntenut Bosch - VEA- yhdistelmää? Laitatko rekkarin niin tutkin tuon. VEA nimittäin käyttää 2500bar painetta ja Boschin valikoimaan tuli tuo paine vasta vuonna 2016...
KMS-269
Sun opastuksella syksyllä sitä kurkkisin. :)
-
KMS-269
Sun opastuksella syksyllä sitä kurkkisin. :)
Tarkistin Boschin sähköisestä rekisteristä ja autosi se tunnisti, mutta senkään mukaan siellä ei ole Boschin polttoainejärjestelmää. Ompa outoa jos siellä kerran Bosch on ja tuo on tähän mennessä pitänyt paikkansa.
Nyt sinun pitää ajaa Treelle niin tehdään siihen ohjelma erittäin huokeasti ja mitataan se, alkoi kiinnostaa :)
-
Tarkistin Boschin sähköisestä rekisteristä ja autosi se tunnisti, mutta senkään mukaan siellä ei ole Boschin polttoainejärjestelmää. Ompa outoa jos siellä kerran Bosch on ja tuo on tähän mennessä pitänyt paikkansa.
Nyt sinun pitää ajaa Treelle niin tehdään siihen ohjelma erittäin huokeasti ja mitataan se, alkoi kiinnostaa :)
Jatketaan yv asiasta.
-
Tarkistin Boschin sähköisestä rekisteristä ja autosi se tunnisti, mutta senkään mukaan siellä ei ole Boschin polttoainejärjestelmää. Ompa outoa jos siellä kerran Bosch on ja tuo on tähän mennessä pitänyt paikkansa.
Nyt sinun pitää ajaa Treelle niin tehdään siihen ohjelma erittäin huokeasti ja mitataan se, alkoi kiinnostaa :)
Oletko ihan varma, että saat näitä uusia ohjelmoitua? Näissä uusissa autoissa on ymmärtääkseni joku pin-koodisuojaus, mitä ei ihan noin vaan ohiteta. En epäile laitteitasi, mutta kun sanoit, että et ole yhtään näitä uusia tehnyt, niin ajattelin vaan, että onnistuuko ihan varmasti?
-
Oletko ihan varma, että saat näitä uusia ohjelmoitua? Näissä uusissa autoissa on ymmärtääkseni joku pin-koodisuojaus, mitä ei ihan noin vaan ohiteta. En epäile laitteitasi, mutta kun sanoit, että et ole yhtään näitä uusia tehnyt, niin ajattelin vaan, että onnistuuko ihan varmasti?
Kaikissa autoissa on tuo pin-suojaus, ei se ole vain Volvon juttu. Jos tuolla uudessa VEAssa on Bosch niin sen ohjelmointi onnistuu.
-
Kaikissa autoissa on tuo pin-suojaus, ei se ole vain Volvon juttu. Jos tuolla uudessa VEAssa on Bosch niin sen ohjelmointi onnistuu.
Okei. Hyvä juttu O0
-
Jos on Denso, niin onnistuu meillä. Toki myös Bosch-versiot. :)
-
Eikös tuo juuri ole tämä 8vaihteinen, viittasin vanhempiin 6vaihteisiin.
6 vaihteinen aisin on TF-80
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
-
6 vaihteinen aisin on TF-80
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Okei. :)
-
Tarkistin Boschin sähköisestä rekisteristä ja autosi se tunnisti, mutta senkään mukaan siellä ei ole Boschin polttoainejärjestelmää. Ompa outoa jos siellä kerran Bosch on ja tuo on tähän mennessä pitänyt paikkansa.
Nyt sinun pitää ajaa Treelle niin tehdään siihen ohjelma erittäin huokeasti ja mitataan se, alkoi kiinnostaa :)
Nyt alkaa kiinostaa.....
-
Päivitetään tähän että olenpas katsonut väärin tuon ecun. On Denso tässäkin. :(
Ohjelmoidaan myöhemmin. :)
-
Nyt onnistuu VEA ja Denso yhdistelmät meilläkin kun tuli laitteisiin päivitys. Kauan sitä odotettiinkin!
-
Nyt onnistuu VEA ja Denso yhdistelmät meilläkin kun tuli laitteisiin päivitys. Kauan sitä odotettiinkin!
Aika varaukseen. 8)
-
Nyt onnistuu VEA ja Denso yhdistelmät meilläkin kun tuli laitteisiin päivitys. Kauan sitä odotettiinkin!
Onnistuuko OBDn kautta vai pitääkö avata ecu?
Entäs kun on muokattavat ajotilat, niin vaikuttaako ohjelmointi kaikkiin vai voiko tehdä eri ajotiloihin erilaisia viritasoja?
-
Onnistuuko OBDn kautta vai pitääkö avata ecu?
Entäs kun on muokattavat ajotilat, niin vaikuttaako ohjelmointi kaikkiin vai voiko tehdä eri ajotiloihin erilaisia viritasoja?
Ei tarvitse ecua avata, onnistuu muulla konstin. Ajotilat on edelleen olemassa ja jokaiseen kohdistuu sama lisäys eli erikseen ei pysty tyyliin vakio-teho-extra.
-
Ei tarvitse ecua avata, onnistuu muulla konstin. Ajotilat on edelleen olemassa ja jokaiseen kohdistuu sama lisäys eli erikseen ei pysty tyyliin vakio-teho-extra.
Hei, Onko iisalmen pisteellä osaavat heput myös? Ajattelin pistellä kyselyä josko käyttäis tätä omaa 2015vm D4 V70:iä siellä..
-
Hei, Onko iisalmen pisteellä osaavat heput myös? Ajattelin pistellä kyselyä josko käyttäis tätä omaa 2015vm D4 V70:iä siellä..
Onnistuu siellä myös yhtälailla.
-
Minkälaiset lukemat VEA D2 ja T2 koneille saa? Noita varmasti riittää piristettäväksi kun tehoa vähän, mutta potentiaalia on paljon 8)
-
Minkälaiset lukemat VEA D2 ja T2 koneille saa? Noita varmasti riittää piristettäväksi kun tehoa vähän, mutta potentiaalia on paljon 8)
Dieselistä D2 200hv korvilla on ainakin tavoitteet ja T2 samoin. Katsotaan kun pääsee kunnolla noiden kimppuun.
-
Aika varaukseen. 8)
Joko ?
-
Joko ?
Huome aamulla. :)
-
Vakio mitattu 196hp & 384nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101220.jpg?img=smaller)
Lastutettu 258hp & 540nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101240.jpg?img=smaller)
Eroa tuli 62hp & 156nm.
Kiitos volvotdi:ille lastutuksesta. :)
-
O0 :3/4 jättää sen:
-
Ei huono suoritus. Auto taisi muuttua taas uudeksi pirssiksi 8)
-
Ei huono suoritus. Auto taisi muuttua taas uudeksi pirssiksi 8)
Eroa on kuin yöllä ja päivällä. 8)
-
Vakio mitattu 196hp & 384nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101220.jpg?img=smaller)
Lastutettu 258hp & 540nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101240.jpg?img=smaller)
Eroa tuli 62hp & 156nm.
Kiitos volvotdi:ille lastutuksesta. :)
Varmasti nuo erot tuntuu kunnolla. Varsinkin tuo väännön kasvu on aika mahtava.
-
Pakko se on varmaan ite käyttää omakin, ehkä enskuussa :)
-
Dieselistä D2 200hv korvilla on ainakin tavoitteet ja T2 samoin. Katsotaan kun pääsee kunnolla noiden kimppuun.
Mulla olis sulle homma.
Pitkään vartuskelin toisen firman kanssa josko sais softaa aikaiseksi, mutta kaatui siihen että lähimmällä pisteellä ei ollut kamoja uusien Volvojen softaamiseen ja seuraava paikka olis ollut liian kaukana.
PK-seudulla pitäs toi uusimman mallinen D2 automaatti V40 softata. Hintaa ja tärskyt voi sopia vaikka yv:llä ja mielellään mahdollisimman läheltä, mutta mahdollisimman osaavaa porukkaa kun on kuitenkin vähän tuoreempi tapaus eikä välttämättä mene bulkkisoftalla suoraan? :)
-
Mulla olis sulle homma.
Pitkään vartuskelin toisen firman kanssa josko sais softaa aikaiseksi, mutta kaatui siihen että lähimmällä pisteellä ei ollut kamoja uusien Volvojen softaamiseen ja seuraava paikka olis ollut liian kaukana.
PK-seudulla pitäs toi uusimman mallinen D2 automaatti V40 softata. Hintaa ja tärskyt voi sopia vaikka yv:llä ja mielellään mahdollisimman läheltä, mutta mahdollisimman osaavaa porukkaa kun on kuitenkin vähän tuoreempi tapaus eikä välttämättä mene bulkkisoftalla suoraan? :)
Juu laitan yv:tä. Otetaan se EGR samalla pois (tätä ei muut vielä osaa (eivät ole ehtineet kopioida :) ))
-
Oon miettiny että käyttäisin keväällä v40 vm. -16, D2 aut. lastutuksessa. Mitä olen katsonut niin Lisäätehoa oli saanut vakio tehoista (120hv ja 280Nm) lastulla (190hv ja 423Nm). Kiinnostaisi vaan että kestääkö tuo (TF-71SC) laatikko tuollaiset lukemat, mikä ilmeisesti mulla on? :-\
-
Sama laatikko niissä taitaa kaikissa olla kautta linjan, riippumatta tehoversiosta.
-
Sama laatikko niissä taitaa kaikissa olla kautta linjan, riippumatta tehoversiosta.
Sama aski D2 ja D3 6-vaihteisena. Ei mitään ongelmia keston kanssa ja yli 200hv on jo otettu 450Nm väännöillä D2:sta.
-
Miten tuosta v40 d3 vea mallivuotta 2016 koneesta saa tehoja ulos ja kenen tekemillä ohjelmilla ?
-
Miten tuosta v40 d3 vea mallivuotta 2016 koneesta saa tehoja ulos ja kenen tekemillä ohjelmilla ?
www.lisaatehoa.fi/reseller 210hv ja 420Nm
-
www.lisaatehoa.fi/reseller 210hv ja 420Nm
onko kenen tekemä ohjelma ? Ja tekeekö tuikku näihin ohjelmia?
-
Volvotdi taitaa itse tehdä softat näihin. Tuikku ei Densoon koske, olen kysynyt joskus. :D
-
Volvotdi taitaa itse tehdä softat näihin. Tuikku ei Densoon koske, olen kysynyt joskus. :D
Juuri noin, itse ne teen :)
-
Paljonko V90 D4 koneeseen saa luotettavasti tehoa ja jos/kun tulee joku huoltokampanja tms niin kuinka suurella todennäköisyydellä vetävät koko moottorinohjauksen uusiksi? Olen katsonut BSR ohjelmointia (itse) ja saisi tuolla niiden omalla laitteella + softalla :
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/3378/volvo-v90-d4-190hp-2016-2018-d-4204-t14 (https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/3378/volvo-v90-d4-190hp-2016-2018-d-4204-t14)
Melkoisen paljon (tuo vakioteho on kyllä väärin eli 190hv/400nm oikein?) kun 197/414 väittävät sekä optimoituna peräti 259/516. Onko tuo "itse ohjelmointi" riski jos on kuitenkin tietokoneiden jne kanssa tehnyt bios-päivityksiä ja muuta kaikenlaista eli ottaisi tuon Denson boksin irti ja tekis itse? Jos on jo joku ohjelma sisällä mahdollisesti, niin miten onnistuu eli pystyykö sen myös ylikirjoittamaan? Ja onko aina pakko ottaa tuota ECUa irti eli onnistuuko suoraan OBD-portista jota on tottunut jo käyttämään? Tuossahan tulee aika selkeät ohjeet mukana joten onko riskiä alkaa itse noita liikaa viilaamaan vaikka olisi hyvät kamppeet sekä ohjeet suoraan valmistajalta? Takuun suhteen auto täyttäisi vielä normit, mutta täällä ei ole suoraan jälleenmyyjää tai softaajaa (Oulu)?!?
-
Oulussa ilmeisesti ainakin näihin VEA koneisiin saa softan Joptimalta (lisäätehoa.fi)? Liekö sitten turbotecillä onnistuisi? Siihen en osaa sanoa miten tuon BSR softan saa laitatettua Oulussa.
-
Mites tämä D4 vea koneen jatkeena oleva 6-vaihteinen manuaalilaatikko + kytkin/kaksoismassavauhtipyörä yhdistelmä kestää vääntöjä?
-
Mites tämä D4 vea koneen jatkeena oleva 6-vaihteinen manuaalilaatikko + kytkin/kaksoismassavauhtipyörä yhdistelmä kestää vääntöjä?
Kestää kytkin ja vauhtipyörä enemmän mitä kannattaa ottaa ulos. Manuaalissa väännöt rajaan 500Nm niin vaikka olisi enempi ajettukin niin ei luistele kytkin.
-
Itseä alkanut myös kiinnostamaan tuo optimointi. D4 VEA 181hv tuolla 8- lovisella automaatilla kyseessä. Onko kellään nyt kokemuksia vaihteiston kestävyydestä? Se tässä eniten itseä mietityttää.
-
Itseä alkanut myös kiinnostamaan tuo optimointi. D4 VEA 181hv tuolla 8- lovisella automaatilla kyseessä. Onko kellään nyt kokemuksia vaihteiston kestävyydestä? Se tässä eniten itseä mietityttää.
Vaihteisto kestää enemmän mitä moottorista saa irti.
-
Vakio mitattu 196hp & 384nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101220.jpg?img=smaller)
Lastutettu 258hp & 540nm
(https://maxxxed.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%20III%20/PhotoShoot%20Random/Kutiteltu/IMG_20180723_101240.jpg?img=smaller)
Eroa tuli 62hp & 156nm.
Kiitos volvotdi:ille lastutuksesta. :)
Kuvan laatu hieman puuroinen, mutta ilmeisesti siis D4:n kyseessä? Omassa S90 2018 AWD D4:ssa Lisäätehoa.fi-ohjelma (viime viikolla pistetty), eli voisin olettaa että samoissa lukemissa myös minulla? Ts. onko autoyksilöiden välillä suuria eroja?
En pistäisi pahaksi jos löytyisi nuo tehokäyrät parempilaatuisina ihmetltäväksi?
-
Kuvan laatu hieman puuroinen, mutta ilmeisesti siis D4:n kyseessä? Omassa S90 2018 AWD D4:ssa Lisäätehoa.fi-ohjelma (viime viikolla pistetty), eli voisin olettaa että samoissa lukemissa myös minulla? Ts. onko autoyksilöiden välillä suuria eroja?
En pistäisi pahaksi jos löytyisi nuo tehokäyrät parempilaatuisina ihmetltäväksi?
Kait se vähän riippuu, mitä asiakas on pyytänyt tekemään. Omassa kulkineessa ks. softalla tulee n. 200 ponia pyöriltä tiehen... Jotakin vähän enempi tietysti vauhtipyörältä mitattuna.
Minulla siis V90 D3 AWD, joka kiihtyy nyt 0-100 km/h noin 7,4 sekunnissa Torquen mukaan. Ihan ok tulos, kun vakiona oli lähempänä 11 sek.
Kulutuskin on saattanut pari desiä tippua - ei ainakaan noussut.
Edit: D3 AWD = D4 AWD
-
Useampi ohjelmaa tarjoava lupaa D2 versiosta ~200 hv lukemia. Ilmeisesti tässä versiossa koneen turboahdin (Garrett GT1244SZ) on mitoitettu noin 130 hv teholle. Onko kenelläkään kokemuksia ohjelmoidun moottorin turbon kestosta (tai koneen ylipäänsä) pidemmältä ajalta tai suuremmilta ajokilometreiltä?
-
Useampi ohjelmaa tarjoava lupaa D2 versiosta ~200 hv lukemia. Ilmeisesti tässä versiossa koneen turboahdin (Garrett GT1244SZ) on mitoitettu noin 130 hv teholle. Onko kenelläkään kokemuksia ohjelmoidun moottorin turbon kestosta (tai koneen ylipäänsä) pidemmältä ajalta tai suuremmilta ajokilometreiltä?
D3 150hv on identtinen tekniikka kuin D2. Monta taksia olen tehnyt ja yli 300tkm tiedän ainakin kymmenkunta kun on ajanut ohjelmoinnin 210hv ja 420Nm jälkeen ongelmitta. Osaan tietty on vaihdettu moottori tätä ennen ja uudella moottorilla tulleet ehkäisemään uutta vauriota. Eli toisien sanoen kestää kyllä aivan normaalisti turbo.
-
D3 150hv on identtinen tekniikka kuin D2. Monta taksia olen tehnyt ja yli 300tkm tiedän ainakin kymmenkunta kun on ajanut ohjelmoinnin 210hv ja 420Nm jälkeen ongelmitta. Osaan tietty on vaihdettu moottori tätä ennen ja uudella moottorilla tulleet ehkäisemään uutta vauriota. Eli toisien sanoen kestää kyllä aivan normaalisti turbo.
Monessa paikassa ollut, että olisi sama tekniikka, mutta ainakin Wikin mukaan eri ahtimet. Myös tällä palstalla juttua asiasta: https://www.volvov40club.com/threads/chiptuning-a-120hp-d2.24049 (https://www.volvov40club.com/threads/chiptuning-a-120hp-d2.24049)
-
Itseä alkanut myös kiinnostamaan tuo optimointi. D4 VEA 181hv tuolla 8- lovisella automaatilla kyseessä. Onko kellään nyt kokemuksia vaihteiston kestävyydestä? Se tässä eniten itseä mietityttää.
Tällä kombolla löytyisi myös V70 ja optimointi kiinnostaisi menettämättä kuitenkaan taloudellisuutta.
-
Tällä kombolla löytyisi myös V70 ja optimointi kiinnostaisi menettämättä kuitenkaan taloudellisuutta.
Ei mitään ongelmaa. Moottorista ei saa niin paljon ulos, että vaihteisto menisi polvilleen. Kulustus laskee ihan varmana ja EGR pitää ottaa pois käytöstä niin autoa vielä pitkäksi ajaksi.
-
Ei mitään ongelmaa. Moottorista ei saa niin paljon ulos, että vaihteisto menisi polvilleen. Kulustus laskee ihan varmana ja EGR pitää ottaa pois käytöstä niin autoa vielä pitkäksi ajaksi.
Mitään asiasta tietävänä niin miksi tuo EGR pitää ottaa pois käytöstä? Ymmärtääkseni se toimii tapauksessani ihan hyvin koska ajan käytännössä vain yli 50km matkoja.
-
Mitään asiasta tietävänä niin miksi tuo EGR pitää ottaa pois käytöstä? Ymmärtääkseni se toimii tapauksessani ihan hyvin koska ajan käytännössä vain yli 50km matkoja.
Ei toimi, se tekee pikku hiljaa tuhoaan ja kohta alkaa öljyn kulutus ja saat etsiä uuden moottorin. Ekan sukupolven VEA-moottori on tässä suhteessa huono, mutta kun EGR on pois pelistä niin tätä ongelmaa ei tule. Katso vaikka nettiautosta tuolla moottorilla olevia niin monessa lukee paljonko on moottorilla ajettu kun se saattaa olla jopa jo kolmannella moottorilla. Toki voi sen sinne jättää, mutta tämä oli vain hyvä neuvo.
-
Ei toimi, se tekee pikku hiljaa tuhoaan ja kohta alkaa öljyn kulutus ja saat etsiä uuden moottorin. Ekan sukupolven VEA-moottori on tässä suhteessa huono, mutta kun EGR on pois pelistä niin tätä ongelmaa ei tule. Katso vaikka nettiautosta tuolla moottorilla olevia niin monessa lukee paljonko on moottorilla ajettu kun se saattaa olla jopa jo kolmannella moottorilla. Toki voi sen sinne jättää, mutta tämä oli vain hyvä neuvo.
Mites nää 2017 ja uudenmat moottorit? Onko näissä EGR jo toimivampi?
-
Huonoja ne on aina. Tai EGR itsessään voi olla toimiva mutta siitä ei ole kuin haittaa moottorille. Se on ollut dieselkoneissa pakkoratkaisu kun keksitty miten päästöjä saa kylmänä pienemmiksi
-
Itsellä V70 D4 2015, ajettu alle 200 000km. Kuluttaa öljyä noin 0,5 l / 4000 km. Vieläkö lastutuksesta / egr ventiilin pois kytkennästä saisi apuja moottorin kestoon vai alkaako olla peli pelattu? Onko joku kokeillut jotain öljyn lisäaineita, jotka lupaavat vähentää öljyn kulutusta?
-
Kun nyt aihetta raaputellaan, niin pystyykö myös vaihteistoja "lastuttamaan"?
Esimerkkinä nyt vaikka tuon aisinin TF80 typerä turbiinilukon luistatus tasanopeudella.
-
Kun nyt aihetta raaputellaan, niin pystyykö myös vaihteistoja "lastuttamaan"?
Esimerkkinä nyt vaikka tuon aisinin TF80 typerä turbiinilukon luistatus tasanopeudella.
Jonkun teoreettisen muutoksen siihen saa tehtyä, mutta ero jää todella pieneksi.
-
Itsellä V70 D4 2015, ajettu alle 200 000km. Kuluttaa öljyä noin 0,5 l / 4000 km. Vieläkö lastutuksesta / egr ventiilin pois kytkennästä saisi apuja moottorin kestoon vai alkaako olla peli pelattu? Onko joku kokeillut jotain öljyn lisäaineita, jotka lupaavat vähentää öljyn kulutusta?
On apua. Saattaa jumiutuneet männänrenkaat aueta kun karstoittajan lähde poistuu kuvioista. EGR kun ei enää työnnä moskaa niin moottorin huuhtelu sillä kuuluvalla aineella niin pitäisi helpottaa tai ei ainakaan lisäänny öljyn kulutus.
-
Kiitos vastauksesta. Meneekö auto ihan normaalisti katsastuksesta läpi ko. toimenpiteen jälkeen?
-
Menee toki
-
Jonkun teoreettisen muutoksen siihen saa tehtyä, mutta ero jää todella pieneksi.
Niin vähän pelkäsinkin ettei kukaan ole kiinnostunut vaihteiston softan tutkimisesta... :(
-
@volvotdi
Mitkä tehot saisi ulos vakio V70 D4 FWD 133kW/181hp/400Nm?
-
@volvotdi
Mitkä tehot saisi ulos vakio V70 D4 FWD 133kW/181hp/400Nm?
Mitannut olen 260hv ja 540Nm, mutta se on liikaa. Järkevä ja kuitenkin huomattava ero tulee 220-230hv ja 500Nm versiolla. EGR ehdottomasti pois käytöstä!!
-
Volvo S90 D4 on ohjelmaa pistetty jo tovi sitten (lisäätehoa.fi). Tuon ohjelmoinnin jälkeisessä huollossa tuli ilmi, että vaihdelaatikossa ilmoituksia "liikaa vääntöä" tms. En aluksi tuosta ollut huolissaan, mutta hiljattain tuli tutun kanssa juteltua kuka myös jotain ohjelmaa volvoonsa laittanut, eikä hän ole moiseen törmännyt. Eli pitäisikö olla huolissaan?
-
Jos on samalla ohjelmoitu laatikko, niin ettei se kerro väännön ylityksistä?
-
Ei ole laatikkoon koskettu.
-
Ajattelin että kun on sillä tutullasi "jotain ohjelmaa laitettu", ei olisi niin tarkkaa tietoa että mitkä ohjelmat sinne on ajettu sisään.
-
Aivan, vastasin tuohon omaan autoon. Mutta tuohon tutun autoon suurella todennäköisyydellä ei ole laatikkoon ohjelmaa päivitetty, koska ei sitä nostanut keskustelussa esille. Ja ohjelmointi oli joku hinnat alkaen mallia, mutta sanoi, että pitäisi olla n. samat tehot kuin minulla.
Ajattelin vain täällä kysyä, että monella on varmaan sama sama setti kuin minulla, jos olisi vastaavaan törmätty.
-
Kannattaa odotella volvotdi :n vastausta tai kysyä häneltä suoraan. :)
-
Kannattaa odotella volvotdi :n vastausta tai kysyä häneltä suoraan. :)
Komppaan tätä.
Itsellä on myös volvotdi:n tekemä ohjelma V90 D3 awd:ssa, jossa on sama voimalinja kuin sinulla. Ei minulla ole tuollaisia vikakoodeja tullut, eli sinun ohjelmassa on saattanut käydä joku inhimillinen näppihäiriö tms.
-
Volvo S90 D4 on ohjelmaa pistetty jo tovi sitten (lisäätehoa.fi). Tuon ohjelmoinnin jälkeisessä huollossa tuli ilmi, että vaihdelaatikossa ilmoituksia "liikaa vääntöä" tms. En aluksi tuosta ollut huolissaan, mutta hiljattain tuli tutun kanssa juteltua kuka myös jotain ohjelmaa volvoonsa laittanut, eikä hän ole moiseen törmännyt. Eli pitäisikö olla huolissaan?
Teen oikeastaan aina samanlaisen ohjelman ja rajaan väännöt aina samaan. Tuohon voi vaikuttaa ihan vaihteiston kunto, öljy, lämpötila, jne. Myös vaihteiston ohjelmaversio saattaa havaita ”liikaa vääntöä” kun kiihtyvyys on laskennallisesti liian hyvä.
Jos ei ole tullut vikatilaa tai ilmoitusta vaihteistosta niin en tekisi mitään, koska jos oikeasti havaitaan liikaa vääntöä niin, että jotain rikkuisi niin auto suojelee kyllä itseään.
Tämä on ensimmäinen kun tulee vastaan, että tuo 8-vaihteinen takkuilisi, koska kymmenkunta on liikenteessä jopa 50Nm suuremmilla väännöillä ilman ongelmia. Mutta jos ei ilmoituksia niin ei toimenpiteitä.
-
Teen oikeastaan aina samanlaisen ohjelman ja rajaan väännöt aina samaan. Tuohon voi vaikuttaa ihan vaihteiston kunto, öljy, lämpötila, jne. Myös vaihteiston ohjelmaversio saattaa havaita ”liikaa vääntöä” kun kiihtyvyys on laskennallisesti liian hyvä.
Jos ei ole tullut vikatilaa tai ilmoitusta vaihteistosta niin en tekisi mitään, koska jos oikeasti havaitaan liikaa vääntöä niin, että jotain rikkuisi niin auto suojelee kyllä itseään.
Tämä on ensimmäinen kun tulee vastaan, että tuo 8-vaihteinen takkuilisi, koska kymmenkunta on liikenteessä jopa 50Nm suuremmilla väännöillä ilman ongelmia. Mutta jos ei ilmoituksia niin ei toimenpiteitä.
Kiitos vastauksesta, sain mielenrauhan tästä. Taustatietoa ja tarkennusta: Hiljattain kävin 120tkm huollossa, mutta en siinä muistanut/ei tullut puheeksi tuo vääntöilmoitus. Ohjelmointi tehtiin n. 75tkm kohdalla ja siis 90tkm huollossaa sanottiin että tuo ilmoitus oli. Auton vuosimalli on 2018. Olen aina pyrkinyt välttämään räväköitä liikkeitä kylmällä koneella, tosin tässä 6-tien varrella on lyhyet kiihdytyskaistat ja joskus joutuu kiihdyttämään "epämukavuusaleella".
-
Taas yksi VEA koneinen ohjelmoitu ja tyytyväinen ollaan. Kiitos volvotdi / Lisäätehoa.fi
XC60 2016 D3 D4204T4 tehot muuttuivat 150hp / 350Nm -> 230hp / 500Nm. Samalla ohjelmallisesti EGR kiinni sekä taiat vaihteistolle. Kyllä kelpaa taas ajella, suosittelen. Eikä ole mainos, kävin Porin jämyllä asian hoidattamassa ihan omalla rahalla 8)
-
Mitenkäs teillä, joilla on lastutuksen yhteydessä käskytetty EGR pois, niin lämpenee autot talvipakkasilla? Täytyykö sitä webasto kääntää automaattikäytölle?
-
jos oikeasti havaitaan liikaa vääntöä niin, että jotain rikkuisi niin auto suojelee kyllä itseään.
Äskettäin hinuri poimi kyytiinsä V90 FWD:n, jossa vetoakseli oli antanut periksi. Kyllä nämäkin rikki menevät, tuossa yksilössä ilmeisesti ihan vakioväännöillä.
-
Äskettäin hinuri poimi kyytiinsä V90 FWD:n, jossa vetoakseli oli antanut periksi. Kyllä nämäkin rikki menevät, tuossa yksilössä ilmeisesti ihan vakioväännöillä.
Kuulostaa siltä, että on suditeltu oikein kunnolla. Ei nyt ainakaan kovin yleinen vaiva.
-
Kyllähän nuo vetarit voi porsia siitä nivelestä. "ilmeisesti ihan vakioväännöillä". :D
Ei niitä nyt kyllä hirmu usein näe jos akseli on kunnossa, onhan siinä akselin ja tien välissä se sulake eli rengas vaikka luistonesto olis pois päältä.
-
Kuulostaa siltä, että on suditeltu oikein kunnolla. Ei nyt ainakaan kovin yleinen vaiva.
Kuljettaja oli keski-ikäinen rouva, joten veikkaisin sangen maltillista kiihdytystä. Näin etäämmältä, kun kolmesta ajoneuvosta keskimmäinen seisahtui keskelle väylää, ja itse osallistuin jatkotilanteessa niin työntämiseen, kuin Volvon tiepalveluun soittamiseen. Rouva kun oli tilanteessa ymmärrettävästi vähän ymmällään.
-
Rica tarjoaa ajan henkeen sopivasti E-Poweria: V40 D4 polttoaineen säästö satasen nopeudella 37% ja 120 vauhdissa 17% vakioon verrattuna. Silkkaa säästöä ja 50 Nm lisävääntö kylkiäisinä!
-
Onko celtic tuningin ohjelmista kokemusta ,että onko täyttä kuraa?
-
EGR ehdottomasti pois käytöstä!!
No niin, jotkut lait etenevät ripeästi: "Uuden sääntelyn myötä päästömanipulaatioista rangaistaisiin liikennevirhe- ja seuraamusmaksuin, joista jälkimmäisen määräisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom." (https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html)
Tämä oli toki odotettavissa. Mielenkiintoista tulee olemaan seuraamusmaksun määräytymisperuste. Yleensä nämä maksut ovat sangen tuntuvia, eikä valittaminen juuri auta. Valistunut veikkaus on myös katsastusmaksujen tuntuva korotus.
Äskettäisen tulkinnan mukaan kuluttajan ei tarvitse ymmärtää, mitä tarkoittaa "moottorin optimointi". Jos asiantuntija ja palvelun tarjoaja antaa yllä olevan kaltaisia neuvoja, lienee manipuloinnista maksanut "ymmärtämätön" autoilija käräjäoikeudessa sangen vahvoilla ELK?
-
Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.
Tehonlisäys on muuten ihan vastaava päästömanipulaatio. Jokainen autonsa optimointiin vievä kyllä tietää, mitä on tekemässä. Hankalampi tapaus on se, että kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?
-
Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.
Tehonlisäys on muuten ihan vastaava päästömanipulaatio. Jokainen autonsa optimointiin vievä kyllä tietää, mitä on tekemässä. Hankalampi tapaus on se, että kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?
Eiköhän konttoreille tule uutta laitteistoa, näin olen ymmärtänyt. Ensimmäiset viitteet tästä tulivat jo vuosia sitten. Viime aikoina on Traficom ollut asiasta hiljaa, eli ilmeisesti odoteltu yhteisön edistymistä asiassa ja sorvailtu siinä samassa kansalliset pykälät valmiiksi.
Jos EGR/DPF ovat käytössä, ei maltillinen tehon lisäys välttämättä näy päästöissä kovinkaan merkittävästi. Hyväksyttyjä optimointejakin on markkinoilla (Polestar, Saabilla Hirsch jne).
Tuosta optimoinnista on tuore hovioikeuden päätös (https://www.is.fi/autot/art-2000009208099.html). Ei tarvitse ymmärtää optimointia, vaikka myyjä siitä kertoo.
-
Raskaalla puolellahan noita DPF, Adblue jne. juttuja on tarkisteltu jo jonkin aikaa.
Yksi hyvin tunnettu softavelho sanoi jo kesällä että ensi vuonna pitää ruveta myymään p*rsettä koska sillä tienaa vastasuudessa paremmin. :-X
-
Raskaalla puolellahan noita DPF, Adblue jne. juttuja on tarkisteltu jo jonkin aikaa.
Joitakin yksittäisiä ratsioita on ollut, mutta ei ole vielä yleisesti ottaen katsastuksessa tarkisteltu.
Sallinen epäillä, että tammikuussa olisi joka konttorilla sellaiset analysaattorit, joilla viritykset havaitaan pakoputken päästä.
Merkkikohtaiset testerit vikakoodin lukuun on tietysti helpompi lähestymistapa, mutta tuskin niitäkään ihan kuukaudessa saadaan joka konttorille. Yleisesti ottaen kaiken elektroniikan hankinta kun kestää tällä hetkellä liki vuoden.
-
Sallinen epäillä, että tammikuussa olisi joka konttorilla sellaiset analysaattorit, joilla viritykset havaitaan pakoputken päästä.
Merkkikohtaiset testerit vikakoodin lukuun on tietysti helpompi lähestymistapa, mutta tuskin niitäkään ihan kuukaudessa saadaan joka konttorille. Yleisesti ottaen kaiken elektroniikan hankinta kun kestää tällä hetkellä liki vuoden.
En usko itsekään että konttorilla analysoivat näitä testerillä vielä vuoden alussa vaan keskittyvät niihin jotka näkee ilman testereitäkin. Ja jos lakimuutos edes tulee voimaan vuoden alusta...
-
Tuosta optimoinnista on tuore hovioikeuden päätös (https://www.is.fi/autot/art-2000009208099.html). Ei tarvitse ymmärtää optimointia, vaikka myyjä siitä kertoo.
Kuka vastaa edellisen omistajan virityksistä?
Tuossahan tuli vastaus tuohon minun kysymykseen, eli auton myyjä vastaa edellisten omistajien virityksistä. Jatkossa viritetyn auton myynti muuttunee mahdottomaksi.
-
Tuossahan tuli vastaus tuohon minun kysymykseen, eli auton myyjä vastaa edellisten omistajien virityksistä. Jatkossa viritetyn auton myynti muuttunee mahdottomaksi.
Kun vaihdoin edellisen V90 D4 autoliikkeessä, niin kaupantekovaiheessa kysyttiin, että onko auto vakio. Kerroin, että on optimoitu. Ei vaikuttanut kaupantekoon tai hyvityshintaan. Se kirjattiin dokumentteihin. Auto meni ko liikkeestä jobbarille, josta eteenpäin uudelle omistajalle. Uusi omistaja oli muhun yhteydessä ja halusi tietää, että onko auto softattu, kun liikkuu kivasti. Jobbariliike unohti siis kertoa päivityksestä uudelle omistajalle.
Helppohan se olisi ollut laittaa vakioksi, kun olisi käyttänyt Volvolla johdon nokassa.
-
Kun vaihdoin edellisen V90 D4 autoliikkeessä, niin kaupantekovaiheessa kysyttiin, että onko auto vakio. Kerroin, että on optimoitu. Ei vaikuttanut kaupantekoon tai hyvityshintaan. Se kirjattiin dokumentteihin. Auto meni ko liikkeestä jobbarille, josta eteenpäin uudelle omistajalle. Uusi omistaja oli muhun yhteydessä ja halusi tietää, että onko auto softattu, kun liikkuu kivasti. Jobbariliike unohti siis kertoa päivityksestä uudelle omistajalle.
Helppohan se olisi ollut laittaa vakioksi, kun olisi käyttänyt Volvolla johdon nokassa.
Optimointi kyllä lähtee Volvolla johdon nokassa, mutta viallinen egr-venttiili tai adblue järjestelmä eivät tule sillä kuntoon. Päin vastoin, vikavalot loistavat silloin taulussa. Siinä kohtaa tarvii työntää kättä vähän syvemmälle taskuun.
Ei mulla mitään tilastoa ole, mutta merkittävä osa optimoinneista tehdään samalla, kun jätetään joku toimilaite pois ohjelmasta.
-
Ei mulla mitään tilastoa ole, mutta merkittävä osa optimoinneista tehdään samalla, kun jätetään joku toimilaite pois ohjelmasta.
Ja vielä tyhmempää jos auto herjaa esim. adblueta, poistellaan softasta kaikki hälytykset kyseiseen vikaan liittyen.
-
Ja vielä tyhmempää jos auto herjaa esim. adblueta, poistellaan softasta kaikki hälytykset kyseiseen vikaan liittyen.
Tyhmyys on suhteellista. Rikkinäisen adbluen korjaaminen voi maksaa 2000 euroa, kun softamuutoksen saa 500 eurolla. Samalla tulee lisää tehoa ja adblue murheet ovat pysyvästi poissa. Liian monia on houkuttanut jälkimmäinen vaihtoehto ja siksi sitä ollaan sanktioimassa.
Volvon henkilöautojen adblue modauksia ei ole tehty, kun uusimpien moottorien ecujen suojausta ei ole vielä kukaan purkanut. Raskaan kaluston osalta villi länsi on alkanut jo 15 vuotta sitten.
-
Tyhmyys on suhteellista. Rikkinäisen adbluen korjaaminen voi maksaa 2000 euroa, kun softamuutoksen saa 500 eurolla. Samalla tulee lisää tehoa ja adblue murheet ovat pysyvästi poissa. Liian monia on houkuttanut jälkimmäinen vaihtoehto ja siksi sitä ollaan sanktioimassa.
Joo mutta tarkoitin tyhmyydellä tässä kohtaa sitä että poistetaan softasta vain vikakoodit mutta itse toiminto jätetään. VAG piireissä näitä tullut vastaan aika monta...
-
Optimointi kyllä lähtee Volvolla johdon nokassa, mutta viallinen egr-venttiili tai adblue järjestelmä eivät tule sillä kuntoon. Päin vastoin, vikavalot loistavat silloin taulussa. Siinä kohtaa tarvii työntää kättä vähän syvemmälle taskuun.
Ei mulla mitään tilastoa ole, mutta merkittävä osa optimoinneista tehdään samalla, kun jätetään joku toimilaite pois ohjelmasta.
Mulla ei ole yhdestäkään otettu saastelaitteita pois. Ajatuksena ollut, aikaisemminkin, että joku päivä niiden pitää vielä toimia, että pysyy leima paperissa.
Mutta moni on varmaan toiminut toisinkin.
-
Tekisi mieli laitattaa ohjelma omaan vm17 v90 cross coutry D4:ään. Huomaako isoa eroa egr:n pois ohjelmoinnin jälkeen auton lämpenemisessä? Ilmeisesti kuitenkin isommat hyödyt tulisi tuon egr:n pois kytkemisen jälkeen moottorin kestämisen kannalta. Mites laatikko kestää nuo isommat väännöt? Venettä tulee kesäisin perässä vedettyä.
-
Joo mutta tarkoitin tyhmyydellä tässä kohtaa sitä että poistetaan softasta vain vikakoodit mutta itse toiminto jätetään. VAG piireissä näitä tullut vastaan aika monta...
Tai vielä parempaa, poistetaan kaikki hälyt, ei varsinaisesti kosketa itse toimintoihin... Tämmöinenkin "korjaus" on raskaalla puolella tavattu...
-
Mitenhän lain valvonta oli aikeissa järjestää? Nykyisellään esim. egr:n toimimattomuudesta ei voi jäädä kiinni. Ei myöskään Adbluen tai DPF:n toimimattomuudesta.
Hiukkasten määrän laskevat pakokaasuanalysaattorit otettiin Belgiassa käyttöön tänänvuonna. Nyt siellä 20% dsl autoista ei mene päästöistä läpi. Se on erikoista, että kun nämä dieselit ei vakionakaan täytä päästöluokkia kuin teoriassa, niin mihin raja vedetään.
-
Hiukkasten määrän laskevat pakokaasuanalysaattorit otettiin Belgiassa käyttöön tänänvuonna. Nyt siellä 20% dsl autoista ei mene päästöistä läpi. Se on erikoista, että kun nämä dieselit ei vakionakaan täytä päästöluokkia kuin teoriassa, niin mihin raja vedetään.
Saako Belgiasta nyt halpoja leimattomia dieseleitä?
Epäilenpä vaan että bensakoneissa on ihan sama ongelma. Täyttävät päästönormin ainoastaan testipenkissä.