Ateho  Elekma

F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta

  • 120 Vastauksia
  • 28367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #90 : 10.01.2024, 21:16:22 »
Koska 850 tuli "pakolliseksi välihommaksi", viivästyi F250 koneen kasaus entisestään.

Sunnuntaina aloittelin sen verran, että pesin lohkon. Luonnollinen ruosteenruskea pinta ulkokuoreen sai jäädä. Maanantaina pyyhkäisin pytyt käsihoonilla ja asensin kampiakselin sekä nokan. Hyvin pyörii käsin. Runkopukkien isompien pulttien momentti 160Nm +90° selittikin sen miksi avatessa sai vääntää ihan riittävästi. Kuten nyt kiristäessäkin.


Tänään laitoin nokan päittäislaakerin ja nokkapyörän, putsailin öljypohjan ja koneen takapäätylaipan asennuspinnat(vaikka uriin tuleekin kumitiiviste).


Öljypohjaan kiinnitin imuputken, loiskelevyn ja öljyjäähyn. Asensin takapäätylaipan ja uuden takastefan perään. Öljypumppu on jakopääkopassa kampiakselin pyöritettävänä ja epäilystä oli miltä siellä näyttää. Aika naarmuiselta. Jakopääkopan puolellakin on naarmuja, muttei mitään niin pahaa. Eli uusi pumppu tilaukseen.



Huonoimmat kiertokanget heitin roskiin jo aiemmin. Nyt tein tarkemman karsinnan silmä- ja sormimääräisesti. Jäljelle jäi sarja joissa alapäät vaikuttavat mittauksen perusteella pyöreiltä.

Kannet vein Viitikolle työstettäväksi. Pakopuolen seetit ajetaan uusiksi, imupuolelle riittää läppäys ja tasosta otetaan pikku siivu.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2024, 21:28:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #91 : 12.01.2024, 21:34:40 »
Tänään sain kannet takaisin. Tasosta lähti kymppi, pakopuolelle seetien koneistus ja imupuolelle pelkkä läppäys. Imuventtiileissä oli paljon karstaa ja ne putsasin purkaessa. Samoin imukanavissa oli paljon karstaa ja ne on nyt putsattu myös. Venttiilit olivat yleisesti ottaen hyvässä kunnossa, myös siinä sylinterissä jossa mäntä oli ottanut kanteen ja venttiileissä näkyi männän jälki.


Kokosin kannet ja valmistelin veivit kasausta varten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #92 : 13.01.2024, 22:36:16 »
Tänään laitoin männät ja veivit sekä uudet nostimet paikalleen. Näissä käytetään näköjään eri tavarasta tehtyjä ylempiä ja alempia kk-laakereita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #93 : 14.01.2024, 21:33:37 »
Toisen kannen sain paikalleen, toinen jäi kiristämättä koska en ollut osia tilatessa huomioinut pulttisarjan olevan vain toiseen kanteen :( Vanhoilla ei viitsi kokeilla, sen verran venytystä tulee kiristäessä. Ensin 20Nm, sen jälkeen kolmeen kertaan 49Nm jotta saa tyhjät pois kannentiivisteestä ja lopuksi kolme kertaa 90°.
Samalla tilattava alemman öljypohjan tiiviste, koska koneen mukana tullut muovinen(jossa on uraan painettava kumitiiviste) oli painunut matkalla rikki. Vanhassa koneessa oli peltipohja ja siinä on erilainen tiiviste.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2024, 21:36:09 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #94 : 19.01.2024, 22:17:58 »
F250 öljypumppu saapui eilen. Äsken kävin asentamassa sen ja perään jakopääkopan, kampiakselin etustefan ja ylemmän öljypohjan(alempi on vain sumpun pohja).


Jakopääkopasta sai poistaa jonkin verran hapettumia tiivistepinnoilta. Muutenkin pultinpäät ja alumiinipinnat ois olleet vanhassa koneessa paljon siistimmässä kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2024, 21:58:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #95 : 01.02.2024, 17:31:33 »
Toisen kannen kiristelin jo alkuviikosta ja laitoin vesipumpun sekä alemman öljypohjan. Käänsin myös koneen vaakatasoon, tuli koottua tähän pisteeseen asti pystyssä kuormalavan päällä. Alkaa painamaan jo "hieman" enemmän kuin tinakone, niin oli otettava kättä pidempää jotta sai käännettyä :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #96 : 18.02.2024, 20:52:44 »
F250 tönärit tiputtelin paikalleen joku aika sitten, muuta lisäpainoa en enää alkanut laittamaan koska kone painaa jo ihan riittävästi asennusta ajatellen.

Perjantaina kaivoin esiin hangesta, eilen loput irtoavat lumet pois ja hilattiin sulamaan. Hyvin oli pyörät uponneet seisoessaan.



Tänään laitoin vetolevyn, päävirtojen johtosarjan, parit letkut sekä moottorinkannakkeet ja kampesin koneen paikalleen. Laatikkoa ja konetta saikin hetken sovittaa yhteen, koska laatikko pyrkii oikealle aika vahvasti. Mutta siellä se on.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #97 : 24.02.2024, 22:14:55 »
Eilen F250 pääsi jälleen sisätiloihin. Tänään laitoin keinuvivut ja venttiilikopat paikalleen. Auton vanhaa konetta purkaessa vasempaan pakosarjaan katkesi molemmat EGR:n laipan pultit. Hitsasin mutterit, mutta aukaisua yrittäessä mukana tuli vain sen verran mihin hitsaus oli tarttunut eli poraushommiksi menee. Nykyisen koneen pakosarjasta nuo pultit lähtivät, mutta kaikki lämpösuojan pultit katkesivat, joten pienempi vaiva porailla vanhasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #98 : 25.02.2024, 20:48:17 »
Kasailin F250 apulaitteet paikalleen ja se osasto odottelee hihnan lisäksi hihnankiristintä sekä flektinhihnapyörää(teline jossa hihnapyörä ja ohjainrulla) saapuvaksi. Turbiininpultit laitoin ja sekin vaatii hieman omaa jumppaansa. Onneksi asentajan alustan kanssa mahtuu liukumaan auton keulankin alla eestaas pyörittämään konetta hihnapyörästä. Vasen pakosarja lämpösuojineen on paikallaan ja oikean puolen suuttimet. Vasen puoli jäikin vaiheeseen, koska yhdestä suuttimesta karkasi pohjatiiviste ja eiköhän se ole keinuvipujen välissä(en ainakaan nähnyt tai kuullut tippuvan ulkopuolelle), koska suuttimet menevät kopan läpi kanteen.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2024, 00:03:21 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #99 : 28.02.2024, 22:35:36 »
Eilen laitoin rullat paikalleen, yhteen rullaan vaihdoin vain uuden laakerin. Flektin viskokytkimen irrotus vanhasta hihnapyörästä teettää hieman hommaa. Laitoin telineen ruuvipenkkiin, lukitsin hihnapyörän ja löin avainta useamman kerran moskalla, mutta mutteri ei hievahtanutkaan. Mennyt siis aika tiukkaan, edellisen kerran vedetty paineilmataltalla.

Suuttimen pohjatiiviste löytyi hehkunreiästä. Pois ei saanut ongittua, koska tilaa oli ympärillä niin vähän. Reunasta nostamalla jäi vain kallelleen jumiin, siispä tänään venttiilikoppa pois ja tiiviste oli otettavissa sormin.

« Viimeksi muokattu: 03.03.2024, 00:03:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #100 : 03.03.2024, 00:06:15 »
Illalla kiristin suuttimet paikalleen ja aloin kasaamaan polttoainepuolta sekä sijoittelemaan pääjohtosarjaa. Kansien välisen jäähdytysnestekanavan laitoin ja siihen uuden termarin.



Pestävä konehuone huolella kasaksen jälkeen jotta näyttää edes suht siivolta ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #101 : 03.03.2024, 07:31:32 »
On siinä tavaraa, vaikka ei ole edes vielä valmis :o

Pitikö luntata jotain ohjeita, kun laitoit remmiä?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #102 : 03.03.2024, 23:52:49 »
Onhan siinä vähän enemmän kuin vaikka VEA-koneissa :D Ei ihan äkkiä houkuta huvikseen tekemään toista samanlaista vaikka se sujuisikin paljon nopeammin.

Hihnan reitti ja monta muutakin asiaa katsoin purkuvaiheessa ottamistani kuvista. Muuten on mennyt muistin mukaan ja "valistuneilla" arvauksilla tärkeimpien pulttien kiristysmomentteja lukuunottamatta.

Päivän saldona polttoainelinjasto nipussa ja huohotinpurkki, EGR sekä oikea pakosarja paikallaan. Pakosarjasta porasin katkenneet EGR-laipan pultit pois, kävin kierteet läpi ja putsasin tiivistepinnat. Sai hetken porailla kun sitä ei saanut pylväsporaan kiinni, kaikki tasopinnat ja lämpösuojan pultinreiätkin on eri suuntiin vinossa.

Vielä puuttuu vaikka ja mitä.


Suurin puute tässä vaiheessa on hiukkassuodatin. Autohan on tullut maahan saastelaitteet poistettuna, joten yksi kalleimmista osista on hankintalistalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #103 : 06.03.2024, 21:51:06 »
Tiistaina laitoin konehuoneeseen pari putkea paikalleen, pyöräytin starttia irrallaan(tuntuisi toimivan) ja laitoin sen paikalleen. Eilen hivutin turbon paikoilleen ja kiinnitin pakosarjoilta tulevat väliputket. Turbo on sen verran painava murikka, ettei keulan puuttuminen haittaa ollenkaan, nytkin sai vähän kurotella ja nojailla kyynärpäillä koneeseen :D

Ei näytä isolta, mutta HX55 on kevyt ja sopusuhtainen tuon rinnalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #104 : 10.03.2024, 00:00:10 »
Eilen pesin F250 ylemmän imusarjan, siellä oli kuivunutta kuonaa ihan riittävästi ja tuskin ihan kaikki lähtikään.


Tänään pesin alemman imusarjan samasta syystä ja enimmät pölyt sekä kuonat pois vesi-ilmacoolerista, putsarikotelosta ja toisesta akkukotelosta. Imu- ja ahtoputkiin oli o-renkaita tiivistesarjassa ja kävi joku ylävesiletkuunkin. Laitoin alemman imusarjan paikalleen.


Dp on kaksiosainen, mutta otin sen irti yhtenä palana. Yksin sitä ei tosin kovin helpolla näytä saavan paikalleen kokonaisena, koska se painaa ihan riittävästi, kampeaa vähän huonoon suuntaan ja samaan aikaan pitäisi ohjata päältä ja alta. Kokeiltava avata liitospanta, toivottavasti ehjänä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho