Elekma  Autoracing

Volvo 240 kierroslukumittari ei toimi kun parkit tai ajovalot ovat päällä

  • 10 Vastauksia
  • 1342 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalsari12

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Ostin tossa kuukausi sitten volvo 240 -85. Kierroslukumittari toimii vain kun valot eivät ole päällä, myöskään ajovalojen/parkkien vihreä merkkivalo ei toimi. Parkit tai ajovalot kun laittaa päälle niin mittari tipahtaa nollaan. Mittari pelaa myös kun valonkatkaisija on esim. parkkien ja ajovalojen pykälien välissä. Itse epäilen vian olevan huonossa maadoituksessa, joten olen puhdistanut kaikki maadoituspisteet mitä olen löytänyt. Osaako joku sanoa mihin kohtaa mittaristo maadoittuu?

Olen myös koittanut maadoittaa mittaria suoraan erillisellä piuhalla mittaristossa olevan piuoliympyrän muotoisen liittimen oikeanpuolimmaisesta pinnistä mittariston takaa katsottuna, eikä ollut mitään apua. Onko tämä oikea pinni maalle? Voisiko vika olla mittariston piirilevyssä tai itse kierroslukumittarissa? Mittari sekä ajovalojen merkkivalo on kerran toiminut itsestään hetken moitteetta mutta hetken päästä myös lakkasi taas toimimasta, mikä myös kertoisi minulle huonosta kontaktista maassa tms.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Tuossa mittariston kytkentäkaavio.





Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Lainaan tätä vanhaa ketjua kun omassa autossa vähän samaan sekoilua kierrosluku mittarin kanssa.
Osaisiko kukaan sanoa mistä johtuu mittarin hyppely? Asensin -81 autoon paketissa olleen käyttämättömän mittarin ja kun laittaa virrat päälle viisari pomppaa täysille ja heti takas nollaan. Auton käydessä näyttää kierrokset mutta kun laittaa vilkun päälle viisari pomppii sen kanssa samaa tahtia pari tonnia suuntaansa. Myös valojen käyttö sekoittaa viisarin  :idiot2:
Ei millään haluaisi luovuttaa tämän kanssa :-\

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Lainaan tätä vanhaa ketjua kun omassa autossa vähän samaan sekoilua kierrosluku mittarin kanssa.
Osaisiko kukaan sanoa mistä johtuu mittarin hyppely? Asensin -81 autoon paketissa olleen käyttämättömän mittarin ja kun laittaa virrat päälle viisari pomppaa täysille ja heti takas nollaan. Auton käydessä näyttää kierrokset mutta kun laittaa vilkun päälle viisari pomppii sen kanssa samaa tahtia pari tonnia suuntaansa. Myös valojen käyttö sekoittaa viisarin  :idiot2:
Ei millään haluaisi luovuttaa tämän kanssa :-\
Maapuolella mittarissa häikkää? Onhan mittariston maadotus kunnossa? Koita toisella mittariston "pohjalla" jos sattuu olemaan lähettyvillä. Niihinhän on aika näppärä vaihtaa omasta nopeus ja kierroslukumittari.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Osaako joku tulkata tosta ylemmästä kuvasta että missä on mittariston maadoitus?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
32/4 SB (musta) kaapeli.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Lainaan tätä vanhaa ketjua kun omassa autossa vähän samaan sekoilua kierrosluku mittarin kanssa.
Osaisiko kukaan sanoa mistä johtuu mittarin hyppely? Asensin -81 autoon paketissa olleen käyttämättömän mittarin ja kun laittaa virrat päälle viisari pomppaa täysille ja heti takas nollaan. Auton käydessä näyttää kierrokset mutta kun laittaa vilkun päälle viisari pomppii sen kanssa samaa tahtia pari tonnia suuntaansa. Myös valojen käyttö sekoittaa viisarin  :idiot2:
Ei millään haluaisi luovuttaa tämän kanssa :-\
Tuo virtojen päälle laittaessa tapahtuva hyppääminen kuulostaa normaalilta.
Selvennyksenä vielä kytkitkö siis auton omaan mittaristoon uuden kierroslukumittarin siinä olleen tilalle vai korvasitko kellon vai mitä?

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Jep ison kellon tilalle tuli uusi alkuperäinen mittari. Tein vielä pikkukellolle lähtevään maadoitus liittimeen omalla johdolla lisä maadoituksen mutta ei auttanut mitään.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Jep ison kellon tilalle tuli uusi alkuperäinen mittari. Tein vielä pikkukellolle lähtevään maadoitus liittimeen omalla johdolla lisä maadoituksen mutta ei auttanut mitään.

En jaksa tähän väliin kaivaa kytkentä kaaviota mutta koita vetää kiekkamittarin maa puolan miinukseen suoraan. Silloin sen pitäisi toimia kuten orggiskin.
tuossa ketjussa linkitetyssä kaaviossa johto SB alhaalla menee suoraan puolan miinukseen.

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Koitin toisella mittaristolla mutta ei ollut vaikutusta. Koitettu myös vetää kierroluku tieto suoraan puolalta uudella johdolla mutta ei muutosta. Heti kun kierrostiedon tökkää mittarriin kiinni niin viisari pomppaa oudosti noin 3000rpm ja sen jälkeen näyttää kierrokset mutta jos laittaa valot päälle tai väätää vilkku viiksestä mittari sekoilee taas. Voiko olla että vuodesta -81 paketissa makoilu on tehny tehtävänsä ja mittari on vaan rikki :'(
Näitä yazakin kierroslukumittareita ei tunnu löytyvän enää mistään.  :(

Onko tohon mahdollista helpolla vaihtaa vdo mittaristo? Sellainen kun löytyy hyllystä rundi kellolla.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2023, 16:43:52 kirjoittanut Dife »

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Koitin toisella mittaristolla mutta ei ollut vaikutusta. Koitettu myös vetää kierroluku tieto suoraan puolalta uudella johdolla mutta ei muutosta. Heti kun kierrostiedon tökkää mittarriin kiinni niin viisari pomppaa oudosti noin 3000rpm ja sen jälkeen näyttää kierrokset mutta jos laittaa valot päälle tai väätää vilkku viiksestä mittari sekoilee taas. Voiko olla että vuodesta -81 paketissa makoilu on tehny tehtävänsä ja mittari on vaan rikki :'(
Näitä yazakin kierroslukumittareita ei tunnu löytyvän enää mistään.  :(

Onko tohon mahdollista helpolla vaihtaa vdo mittaristo? Sellainen kun löytyy hyllystä rundi kellolla.
otappa piruillessaan kuva siitä kiekka mittarista siten että liittimet/johdot näkyy takaa jos kehtaat?
 

 

RallyBaron  Samppasport