Proturbo  Autodiagnoosi

Tinakoneen lohkon kestävyys

  • 63 Vastauksia
  • 13636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #45 : 12.05.2023, 10:06:21 »
Jos paalua on laittaa niin vieläköhän J. Lunkka täältä foorumilta tinakoneen korsetteja tekee?

Mutta tosiaan jos vitosta meinaa virittää niin kustannustehokkaampaa vaan tehdä 81mm porauksella olevaan kellariin. Niitä kuitenkin saa vielä helpolla ja kohtuu edukkaasti.
Ei niin mitään hajua tekeekö vielä, mutta kannattaa kysyä. Eihän kysyvä tieltä eksy.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=48

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #46 : 12.05.2023, 10:24:08 »
Mulla olisi yksi hyväkuntoinen T5 2.3 RN tyhjä lohko ylimääräisenä. Tästä saa helpommalla projektin, kun kaikki turha on jo purettu ympäriltä.

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #47 : 12.05.2023, 15:19:03 »
Kyllä löytyy muutama vesileike hyllystä ja jigi on myös tallessa. Taitaa cnc:n ohjelmakin löytyä joltain tikulta :D

Soittamalla selviää lisää nolnelnol-5559610/  klo 16.00 jälkeen  ELK

PS. 83mm porauksella oleviin lohkoihin en aikaa tuhlaa !!!
« Viimeksi muokattu: 12.05.2023, 17:00:27 kirjoittanut J.Lunkka »
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #48 : 12.05.2023, 19:45:23 »
PS. 83mm porauksella oleviin lohkoihin en aikaa tuhlaa !!!
Siinä ehkä epäilijöille jotakin pohdittavaa. :)
Sitä on täällä jankattu pitkään mutta silti monet on että mutta entä jos..
EI!
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #49 : 13.05.2023, 23:38:44 »
Siinä ehkä epäilijöille jotakin pohdittavaa. :)
Sitä on täällä jankattu pitkään mutta silti monet on että mutta entä jos..
EI!

Ja silti siitä on ihan tehtaan jäljiltä otettu 60hp per sylinteri. Sen jälkeen voi toki olla viisaampaa siirtyä pikkuporaukseen. Vähän tuota rakotulkkihommaa tässä hämmästellyt. Jos ne sylinterien yläpäiden välit olisi hyvä olla ummessa niin miksi ne on tehtaalta auki?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #50 : 14.05.2023, 10:25:59 »
Ja silti siitä on ihan tehtaan jäljiltä otettu 60hp per sylinteri. Sen jälkeen voi toki olla viisaampaa siirtyä pikkuporaukseen. Vähän tuota rakotulkkihommaa tässä hämmästellyt. Jos ne sylinterien yläpäiden välit olisi hyvä olla ummessa niin miksi ne on tehtaalta auki?
En tiedä mutta olisko siinä haettu sylinterin pysymistä muodossaan?
Olis niinku luonnollinen se kuluminen sylinterissä. Ihan tarkoituksellahan nuo raot on tehty.

En tässä asiantuntija ole mutta shimmaamalla voidaan saada estettyä halkeilut mutta sylinterit kuluvat ei toivotulla tavalla. Ongelma siirtyy vain eri paikkaan, ei katoa kokonaan. Kyllä ne ruotsin pojat sen on miettineet.
Olis ehkä pitänyt tyytyä pienempään moottorivalikoimaan ja sillä tavoin vältytty isommilta ongelmilta sylinterien vahvuudessa.

Eikös jossain kireemmissä fordeissa joissa volvon kone on käytetty lohkoa joissa nuo raot ovat matalammat?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #51 : 14.05.2023, 10:51:23 »
Näkisin että jäähdytyksen takia tehty raot.
Eli jäähd.nestettä pääsee sinne rakoihin ja voi hiukan tasoittaa lämpöjä.

En tiedä kenellä muulla valmistajalla raot olisi tehty.
Psa, subaru, bmw... missä avoin deck taso, ei ole rakoja ja kestää ~vastaavilla vahvuuksilla mitä volvon lohkot 83mm porauksella jopa enemmän ottaa voimaa ulos.

Lensu jossain oli maininnut mls tiivisteestä, että sillä saadaan kansi tukemaan lohkoa kun kannentiiviste ei anna niin paljoo periks mitä massatiiviste.
Joka on kyllä hyvä ja toimiva ajatus, mitä ei paljoo oo tullut ajateltua kun tietyissä konemalleissa ei oo muuta saatavilla kun massatiivistettä -- paitsi teetättämällä toki mls (tai vaikka kupari jos sellasen haluaa).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #52 : 14.05.2023, 12:36:15 »
"mls tiivisteestä, että sillä saadaan kansi tukemaan lohkoa kun kannentiiviste ei anna niin paljoo periks mitä massatiiviste"

Ihan oikeasti nyt ! Ei se tiiviste tue yhtään mitään vaan sen aino tehtävä on tiivistää lohkon ja sylinterikannen väli. Kannen pultit hoitavat tiivisteen puristuksen lohkon/kannen tasoa vasten. Sylinteri,- ja palopaineet pyrkivät vastaavasti kumoamaan tuon pulttien puristusvoiman jolloin lohkossa olevat kannenpulttien kierteet ottavat kaiken tuon vastaan.

Tai vittuako mä mistään mitään tiedän, kunhan huutelen täältä luolasta  *karkuun->
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #53 : 14.05.2023, 20:37:39 »
"Kun käytetään MLS tiivistettä on lohko ja kansi täysin suorassa ja ne tukevat toinen toisiaan ja mikään ei ole jännityksellä samalla tavalla kuin pahvi tiivisteellä."
Sivulta 2, tästä topikista.
 Lensun kirjoittama, ei miun.

Siun lainauksesta jäi Lensu kokonaan pois, niin tuo nyt vaikuttaa siltä kuin mie olisin tuon alunperin sanonut omana toteamuksena.
 Loppuun vaan oma mielipide miltä asia mielestäni kuulostaa.

Eihän se toki itse tiiviste tue mitään eikä kai niin ole väitettykkään?
Tai sitten oon pihalla ku lumiukko ja pitäis luetun ymmärtämistä harjoitella.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #54 : 15.05.2023, 07:43:40 »
Eikös jossain kireemmissä fordeissa joissa volvon kone on käytetty lohkoa joissa nuo raot ovat matalammat?
Fordin koneet ovat hyvinkin kuuluisia rakojen tuottamista ongelmista. Ihan puolimoottori-Mustangia myöten ja ilmeisesti tämä tuhoaa jopa 3-pyttyisiä, vauhti-Focuksista puhumattakaan.

Vähän epäilin, josko Volvojenkin sahaus olisi peräisin Fordin insinööreiltä..... ;).

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #55 : 15.05.2023, 08:15:58 »
Psa, subaru, bmw... missä avoin deck taso, ei ole rakoja ja kestää ~vastaavilla vahvuuksilla mitä volvon lohkot 83mm porauksella jopa enemmän ottaa voimaa ulos.

Mitä sitten?

Ainoa merkitsevä asia on sylinteriseinämän paksuus

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #56 : 15.05.2023, 08:23:42 »
Vähän epäilin, josko Volvojenkin sahaus olisi peräisin Fordin insinööreiltä..... ;).
Niinnojoo tai sit ei. Näitä lohkoja kun on ollut jo -90 luvun alkupuolellakin.
Jaa jaa, sillon volvotkin oli vielä volvoja. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #57 : 15.05.2023, 08:59:50 »
Mitä sitten?

Ainoa merkitsevä asia on sylinteriseinämän paksuus
Mainitsin kyllä tuon seinämävahvuuden lainauksessa?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #58 : 15.05.2023, 21:54:14 »
Juho_  ... Niin tein että irroitin tuon alkuperäisestä kontekstistä, pahoittelen sitä ja sitä että tää lähti laukalle :-/
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tinakoneen lohkon kestävyys
« Vastaus #59 : 16.05.2023, 16:48:33 »
Juu eipä mitään.
Jäitä hattuun vaan foorumeilla ja yleensäkkin etänä kommunikoidessa, niin ei tuu hätäiltyä - hyvä ohje kaikille.

Kaikesta ei tarvitse eikä pidä olla samaa mieltä. Asiat voi ilmaista monella tapaa. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Elekma  Autoracing