Elekma  Autoracing

Takomännät katukäytössä

  • 25 Vastauksia
  • 5044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TurboTurska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Takomännät katukäytössä
« : 10.11.2020, 19:34:35 »
En kyseisestä aiheesta löytänyt kovin paljoa tietoa joten kysytään sitten ihan ite. Eli kysymys kuuluu miten noi takomännät toimii katukäytössä. Oma b230-turbo projekti olis tulossa 95% katukäyttöön, ja tehotavoite liikkuu vähintään 300 hevosen paremmalla puolen. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että ihanne maailmassa motin pitäisi kestää rauhallista työmatka ajoa, ajoittaista bemarikuskien kiusaamista sekä pari kolme kierrosta radalla vuoteen. Maailma jossa elämme ei tosin ole ihannemaailma, joten jonkin moinen kompromissi asiaan pitäisi keksiä. Onko takomännistä tippunut helmat öljypohjaan ensimmäisillä talvipakkasilla? Sulaako valumännän lakeen reikä ensimmäisellä vedolla? Keskustelua aiheesta tänks!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #1 : 10.11.2020, 20:13:18 »
HX35:llä 2bar painetta ja ainakin tämän kesän kesti valumännät B230FT:ssä. Rapiat 400hv piirtyi dynossa lappuun...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TurboTurska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #2 : 10.11.2020, 21:55:30 »
No tuohan kuulostaa jo lupaavalta. Saako udella kuinka paljon kyseisellä setupilla sitten ajettiin? Sitä vain haen takaa että muutama veto dynolla ei ainakaan itseäni ihan täysin vielä vakuuta koneen toimivuudesta.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #3 : 10.11.2020, 22:16:32 »
Mulla ollut valumännät koneessa muutaman vuoden. Penkissä 1,6bar reilu 300hp. kadulla ollut 2bar ahdot. Ainakin 30tkm tullut mittariin, sikaa on saanut ja radalla on tullut kiusattua. En ajatellut tehdä noille mitään, vaikka tehotavoite ensi kesälle +400
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #4 : 10.11.2020, 23:13:09 »
Vakioilla männillä on ajettu selvästi yli 400hv tehoilla. Säädöt ja koneen toiminta ratkaisee miten kestää. Omassa käytössä oli 350-400hv teholuokassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #5 : 11.11.2020, 00:08:38 »
Itellä wisecot ja kyllä se hirveelle moottori kylmänä kuullostaa.. joutuu niin isolle välykselle poraamaa.. :-\ lämpee nii eiko kenkää ;D ps.tais jäähä 9 satkuu porates välykseks
« Viimeksi muokattu: 11.11.2020, 00:11:58 kirjoittanut _hape »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #6 : 11.11.2020, 07:21:57 »
Taitaa olla neljä tai viisi vuotta kun kasattiin yksi b23 ” käyttöautoon ”. Männät ylikoko volvon  orkkis valumahlet ja kanget mallia m. Olosuhteiden pakosta tällä jouduttiin ajamaan yksi kausi roadsporttia, eli neljä vkl pe-su. Pe hangattiin varmaan keskimäärin 5-8 noin 15 min harjoitusajoa, la aika-ajot ja kisalähtö, su warmuppi ja kisalähtö. Näiden lisäksi jääratahupia, ratakäyntejä ja kadulla tyrkkimistä. Katuajoa lukuunottamatta koneelta on pyydetty sen mitä se kykenee antamaan, esim. rata-ajot ei ole vain 1-2 kierrosta eli muutaman minutin rykäisy ja sitten jäähdytellään niinkuin monesti ratapäivillä tuuppaa olemaan.

350-400 on ollut pyynti paineista riippuen, tätä enempää ei olla lähdetty edes hakemaan johtuen kokoonpanosta. Kuten kirjoitettu on, niin oikeilla säädöillä ja huolella kasatulla ns. vakiomoottorilla pääsee ja se kestää kasassa mielestäni aika hyvin. Viimeksi toissapäivänä autolla ajettiin ja se siirrettiin odottamaan jääkauden alkua.

Eikun kattila kasaan ja kovaa ajoa, kone kestää loppuun asti

Poissa TurboTurska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #7 : 11.11.2020, 18:19:25 »
No näiden kokemusten perusteella taitaa valumännät lohkoon tipahtaa. Se että säädöt on just eikä melkein on varmastikkin se ratkaiseva tekijä. Lisää mielipiteitä otetaan edelleen vastaan.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #8 : 14.11.2020, 14:27:03 »
Valumännät kestää melkoisen pitkälle ja toisaalta ei ne takosetkaan kestä jos pääsee pahemmin naulaamaan.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #9 : 24.11.2022, 15:07:15 »
Mitä mieltä olette mäntien pinnoituksesta?

Esim: http://nfmetals.fi/hinnasto.html

Jos on OK, kannattaako pinnoittaa vain männänlaki, vai myös männänhelmat? Tarkoitus olisi B230 turbosta ottaa hieman yli 300 hv ja työkaveri ehdotti, että älä osta takomäntiä, vaan tuollainen pinnoitus.

Tarkoitus ei ole kuin joskus ja harvoin hassutella noilla tehoilla, eli en ole mihinkään ratarääkkäykseen viemässä autoani. 99% kilttiä ajoa - no, joskus voi vähän kiusata liikennevaloissa, mutta esim. driftausta en tule harrastamaan.

-T

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #10 : 24.11.2022, 16:01:24 »
Ei noille tehoille tartte käyttää ees konetta auki. Suurin mukien kestoa rokottava seikka on m-rengasvälien lohkeaminen. Nakutus ja renkaan lepattaminen tai se että ei ole riittävää katkosvälystä renkaassa, pääasialliset syypäät tähän. Renkaat on hiukan turhan paksut vakio männissä, tuottaa ongelmia vasta jos meinaa pyörittää ylemmäs kuin vakiolla. Mulla on ollut kolmea eri mallista vakiomäntää käytössä +500hv tehoilla eikä yhdenkään mallin kohdalla ollut mitään ongelmaa  :(
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #11 : 24.11.2022, 16:15:41 »
Kiitos vastauksesta! Keventää budjettia mukavasti.
-T

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #12 : 24.11.2022, 16:17:51 »
Mutta sitten lisäkysymys, mistä löytyy edullisesti normimännät? Haluaisin uudet.
-T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #13 : 24.11.2022, 18:01:49 »
Mutta sitten lisäkysymys, mistä löytyy edullisesti normimännät? Haluaisin uudet.
-T
FT/FK:n Mahlet oli noin 600€/sarja melkein joka paikassa mistä löytyi noin pari vuotta sitten kun tilasin. Saatavuus oli silloin huonohko kaikkialla, ja esim. Biliasta ei olisi saanut täyttä sarjaa, joten ostin Skandixilta. 271325/271326 (STD), 271327 (1 ylikoko) ja 271328 (2 ylikoko) numeroilla voi etsiä. Näyttivät olevan samoissa hinnoissa edelleen ja etenkin STD saatavuus heikko.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #14 : 24.11.2022, 20:13:49 »
Mikäli lohko ei ole sökö ja on mahdollista käyttää vielä vakio porausta niin yleensä nuo ei kulu vakiomännistään käytännössä yhtään, kulumakohdat on laen ja ylimmän männänrenkaan välinen alue ja männänrengasvälit pystysuunnassa.

Jos haluaa hifistellä niin näihin löytyy vihreäkantisesta välysarvot ja mitat. Laen ja ylinmäisen rengasuran alueen kulumisesta saa paljon vihjettä siitä paistaako alkuperäinen koneistusjälki.
Moottorin toiminnan kannalta tällä laen halkaisijan kulumisella ei ole suurta merkitystä. Pääasia ettei rengasurat ole väljät.

Kulumakohde on männänrenkaat.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

 

Samppasport  Futurez