Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230 putkitus vai betonointi?

  • 53 Vastauksia
  • 14882 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #30 : 20.12.2020, 16:31:42 »
Ei kai 1995 uudempia vapari vinokoneita edes olekaan olemassa?

Onhan niitä -96 ja uudempiakin mutta tuppaa vaan olemaan aika harvassa.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #31 : 20.12.2020, 16:34:12 »
Onhan niitä -96 ja uudempiakin mutta tuppaa vaan olemaan aika harvassa.
Mihin ihmeeseen noita on oikein myyty  :o. Kun jopa täällä kehitysmaassa oli vaan FK tai FT...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #32 : 20.12.2020, 16:44:18 »
Mihin ihmeeseen noita on oikein myyty  :o. Kun jopa täällä kehitysmaassa oli vaan FK tai FT...

En tiedä jos ei Suomesta ole saanut niin ehkä Ruotsista, muistaakseni 2 -96 vm. vaparia olen nähnyt.
Vaihtoehtoisesti ne on ollut vaan merkattu -96 vm. vaikka onkin muuta  :D
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #33 : 21.12.2020, 01:16:27 »
En tiedä jos ei Suomesta ole saanut niin ehkä Ruotsista, muistaakseni 2 -96 vm. vaparia olen nähnyt.
Vaihtoehtoisesti ne on ollut vaan merkattu -96 vm. vaikka onkin muuta  :D

Eiköhän ne ole vaan rekisteröity myöhempään.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #34 : 21.12.2020, 10:35:35 »
Eiköhän ne ole vaan rekisteröity myöhempään.

Juu luultavasti näin, yhden esimerkin tuossa löysin ja sekin paljastui pikaisella tarkistuksella -94 vuosimalliseksi  :2funny:
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #35 : 21.12.2020, 17:02:26 »
Meinaatko että vapari lohkot olis tullut sitten eri tehtaalta loppuvaiheessa?
Ei tossa jutussa mistään vaparin lohkosta kirjoiteta vaan JB rakentaa ralliin 275hp vaparin  ja kertoo mistä lohkosta kannattaa lähteä liikeelle ja siittä miten viimeisimmöt lohkot eroaa aikasemmista,viimeisimmillä lohkoilla tarkoitetaan 96-97-98 lohkoja

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #36 : 30.12.2020, 22:30:15 »
Nyt kalibroitiin ultra mittari halkastuun F lohkoon ja mitattiin B230ET  lohko joka oli porattu 97mm. Ei ehkä kannata rueta putkittaan tuloksen perusteella. Tasasesti oli 4.8-5.5mm siis niissä kohti jossa oli vähiten tavaraa mutta 4 sylinterin imusarjanpuoleinen seinämä 2.7mm sylinterin keskikohta ja pohja 3.1mm.


Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #37 : 31.12.2020, 13:02:03 »
Yhteenvetona nyt koluttu läpi 240-740 sarjan yleisimmät lohkot ja niistä oli mittausten perusteella valultaan lupaavin 230ET ja varmasti hyvä lohko tietyyn pisteeseen saaka. Jäljelle jää uudemmat FB-FT ja FK. Näihin täytyy perehtyä sitä myöten kun tulee vastaan.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #38 : 31.12.2020, 16:53:41 »
Yhteenvetona nyt koluttu läpi 240-740 sarjan yleisimmät lohkot ja niistä oli mittausten perusteella valultaan lupaavin 230ET ja varmasti hyvä lohko tietyyn pisteeseen saaka. Jäljelle jää uudemmat FB-FT ja FK. Näihin täytyy perehtyä sitä myöten kun tulee vastaan.

Tarkoitatko tällä  hyvä lohko tiettyyn pisteeseen asti kommentilla nyt putkitusta vai betonointia?

J.lunkka tuolla ekalla sivulla mainitsi että runkolinja tulee aina ongelmaksi mutta siitä ei sitten kuulunut sen enempää lisätietoja, mutta joskus foorumilta löysin tälläisen mutuilu keskustelun missä ilmeisesti ratkaisuna sivuun hiottu akseli, kuvan kommenteissa kyse viitikon kunkku autosta.
Vaikuttaa melko mielenkiintoiselle





Sen verran lisättävä että katastrofin ainekset ilmassa jos tälläsen koville ahdoille tekee, mitä tässä topikissa haetaan  ;D
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 16:58:33 kirjoittanut Eetuli »

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #39 : 31.12.2020, 17:12:34 »
Lainaus
J.lunkka tuolla ekalla sivulla mainitsi että runkolinja tulee aina ongelmaksi mutta siitä ei sitten kuulunut sen enempää lisätietoja

Tarkoitin tällä sitä että kun runkolinja on koneen mittainen niin väkisinkin se tulee elämään, kuitenkin 5 runkolaakeripesää on oltava max 0.02mm sisään linjassa. Mutta summarum...... runkolaari linja elää koko ajan moottorin käydessä, kuumetessa, jäähtyessä etc..
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 17:14:49 kirjoittanut J.Lunkka »
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #40 : 31.12.2020, 17:30:29 »
Tarkoitin tällä sitä että kun runkolinja on koneen mittainen niin väkisinkin se tulee elämään, kuitenkin 5 runkolaakeripesää on oltava max 0.02mm sisään linjassa. Mutta summarum...... runkolaari linja elää koko ajan moottorin käydessä, kuumetessa, jäähtyessä etc..

Selitä nyt vielä tyhmälle että mistä se akseli sen tietää jos lohko on putkitettu vaikka vakiokokoon verrattuna että ei ole putkitettu? Eikö se ihan samalla tavalla siellä elä oli mikä ratkaisu tahansa  :o

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #41 : 31.12.2020, 18:53:26 »
Mistään mitään tiedä, mutta mulla oli tuossa haljenneessa lohkossa myös kampiakseli kulunut pilalle keskimmäisen pukin kohdalta ja koneistaja oli sitä mieltä että lohko elänyt. Tarkoittikohan J.Lunkka nyt sitä, että ongelmaksi tulee lohkon kiertyminen/eläminen jos putkitetulla lohkolla haetaan isosti voimaa.  Paljonko sitä voimaa edes tarvii? Varttihommiin 800 on liian vähän painavalla korilla, mutta kadulla 600 liikaa. 600hv vakiolohko kestää vaikka mitä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #42 : 31.12.2020, 19:23:04 »
Veikkaan että j.lunkka tarkoita sitä että kun lohkosta ajetaan tavaraa pois putkitusta varten niin lohkon runkopukki linja muuttuu vielä vetelämmäksi . Eli vaikka sylinterit saisi kestämään niin runkolinja ei pysy suorana kovemmilla tehoilla.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #43 : 31.12.2020, 22:01:00 »
Hämmennetääs soppaa vielä sen verran lisää että saako korsetilla paikattua tota runkolinjan elämisongelmaa?

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #44 : 31.12.2020, 22:31:56 »
Hämmennetääs soppaa vielä sen verran lisää että saako korsetilla paikattua tota runkolinjan elämisongelmaa?
Jos hyvin tehty, niin kyllä.
Volvo S80 V8

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy