Autoracing  KL-varaosat

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1078 Vastauksia
  • 136605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #555 : 15.07.2023, 08:59:50 »
Kai mä näiden vinkkien avulla jonkinlaiseen lopputulemaan pääsen. Kiitos niistä  :) Suurella todennäköisyydellä annan kuitenkin sen kytkennän olla toistaiseksi niin, kuin se nyt on.

Tehostinta testaillessani ja tyhjäkäynnin juttuja säädellessäni kurkkasin myös paisuntasäiliöön moottorin ollessa kuuma ja se mokoma oli ihan piripinnassa. Seuraavana päivän koneen jäähdyttyä se oli tyhjä ja jäähdytinkin vähän vajaa, eli se mokoma säiliö on liian pieni noin isolle vesimäärälle  :( No eipähän lopu tekeminen, kun sitäkin pitää jossain vaiheessa suurentaa.

Netistä löytämieni kaavojen perusteella tuon vesimäärän ei kuitenkaan pitäisi laajentua kuin noin kolme desiä, mutta se kaava taitaa olla päin seiniä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5066
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #556 : 15.07.2023, 10:43:45 »
Minäkin täällä taas... Kato ettei vaan missään ole ilmaa kun joskushan vaatii melko paljon kierroksia että viimeset ilmat saa pois.
Selittäis tuon liian laajenemisen.

Sitten kun vielä on tuollainen laitos niin kaikki on vähän kokeilujen tulos.
Mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #557 : 15.07.2023, 11:32:51 »
Minäkin täällä taas... Kato ettei vaan missään ole ilmaa kun joskushan vaatii melko paljon kierroksia että viimeset ilmat saa pois.
Selittäis tuon liian laajenemisen.

No just näin aloin sitä itsekin pohtimaan tuon kirjoitukseni jälkeen. Nyt sinne järjestelmään menee aina ilmaa, kun kone jäähtyy ja ilma laajenee enemmän, kuin neste. Saattaa olla, että ongelma on oletettua pahempi, koska paisarille lähtevä letku ei ole ihan syylärin yläreunan korkeudella, vaan siinä korkin kauluksessa, niin kaikki ilma ei välttämättä tule missään vaiheessa pois  ???

« Viimeksi muokattu: 15.07.2023, 11:35:33 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5066
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #558 : 15.07.2023, 14:30:54 »
Mahtuisko korottaan tai tekeen pidemmän kauluksen, sulla kun vehkeet ja taito on.
Vai tuleeko pelti vastaan?
Tuossa korkin juuressahan se yleensä on mutta silloin korkki on syylarin päällä.

Tai sitten tuikkaat reiän syylarin päälle ja ilmausnippa siihen. Ulkonäkö ehkä tosin kärsii?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #559 : 15.07.2023, 16:32:10 »
Jos syylärin päälle tekisi U mallisen upotuksen ja letkunippa sivulle päin?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #560 : 15.07.2023, 17:19:25 »
Hyviä ideoita. Tällaista on perinteinen keskustelufoorumi parhaimmillaan :)

Kaikenlaisten muutosten tekeminen tässä vaiheessa on vaan vähän hankalaa, kun kaikki on niin tiukkaan sovitettu ja valmiiksi maalattu. Vähän sama juttu niiden sähköhommien kanssa, kun johdot on kaikki niputettu ja jämptin mittaisia, niin ei huvittais enää lisätä johtoja, tai releitä minnekkään.

Olis vaan pitänyt suunnitella paremmin  :juhau:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #561 : 15.07.2023, 21:24:11 »
Ei kai tuo syylärin yläreunaan jäävä ilmatasku mitään haittaa? Sehän toimii siellä vaan osanaan paisuntasäiliönä.

Mun kokenusten mukaan aika usein moottori ottaa ekan lämpösyklin jälkeen hörpyn nestettä. Liekö syynä sitten jokin jäähtyessä muodpstuva alipaine joka saa sen viimeisen ilman sieltä liikkeelle. Tietysti jos se aina ottaa kulauksen, niin silloin on syytö huolestua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #562 : 16.07.2023, 08:39:08 »
Ei kai tuo syylärin yläreunaan jäävä ilmatasku mitään haittaa? Sehän toimii siellä vaan osanaan paisuntasäiliönä.

Eiks se nimenomaan ole se ongelma, kun se ilma ei pääse pois sieltä ja laajenee enemmän, kuin neste? Siksi nestettä työntyy paisariin haluttua enemmän?


Mun kokenusten mukaan aika usein moottori ottaa ekan lämpösyklin jälkeen hörpyn nestettä. Liekö syynä sitten jokin jäähtyessä muodpstuva alipaine joka saa sen viimeisen ilman sieltä liikkeelle.

Tämä on se juttu, mikä saattaisi korjata tämän tilanteen, eli mun täytyy olla tilanteen herrana siinä vaiheessa, kun kone jäähtyy ja alkaa imemään nestettä paisarista takaisin syyläiin. Täytyy pitää huoli, että paisarissa riittää nestettä, eikä pääse vetämään ilmaa mukanaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #563 : 16.07.2023, 08:49:29 »
Eiks se nimenomaan ole se ongelma, kun se ilma ei pääse pois sieltä ja laajenee enemmän, kuin neste? Siksi nestettä työntyy paisariin haluttua enemmän?

Neste laajenee lämmetessään, jolloin ilma painuu kasaan. Sen paisuntasäiliön ideahan on että on jokin paikka missä on ilmatilaa jonne neste voi nousta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #564 : 16.07.2023, 09:14:11 »
Neste laajenee lämmetessään, jolloin ilma painuu kasaan. Sen paisuntasäiliön ideahan on että on jokin paikka missä on ilmatilaa jonne neste voi nousta.

Niin, mutta kun siellä syylärissä jumissa oleva ilma laajenee lämmetessään enemmän, kun se neste.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #565 : 16.07.2023, 09:36:22 »
Niin, mutta kun siellä syylärissä jumissa oleva ilma laajenee lämmetessään enemmän, kun se neste.

No ei oikeastaan, mutta tietysti jos sulla on erillinen paisari, jossa nornaali korkki joka laskee ylipaineen ulos se syyläriin jäävä ilma on tietysti korkeammassa paineessa kuin paisarin ilma, jolloin se syrjäyttää enemmän nestettä.

Ei tuon syylärissä olevan ilmataskun pitäisi kuitenkaan vaikuttaa systeemin toimintaan sen jälkeen kun moottorista ja muualta "alempaa" on ilma poistunut.

Yksi keino milla tuolta syyläristä voisi ilman saada pois ilman ulkoisia modeja voisi olla sopiva U muotoinen putki tuosta syylärin korkin alta sinne syylärin huipulle. Siis siellä sisäpuolella. Sitä putkea pitkin ilmalla olisi reitti tuonne korkin vieressä olevalle hengitysreijälle.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #566 : 16.07.2023, 09:43:39 »
No ei oikeastaan, mutta tietysti jos sulla on erillinen paisari, jossa nornaali korkki joka laskee ylipaineen ulos se syyläriin jäävä ilma on tietysti korkeammassa paineessa kuin paisarin ilma, jolloin se syrjäyttää enemmän nestettä.

Ei tuon syylärissä olevan ilmataskun pitäisi kuitenkaan vaikuttaa systeemin toimintaan sen jälkeen kun moottorista ja muualta "alempaa" on ilma poistunut.

Yksi keino milla tuolta syyläristä voisi ilman saada pois ilman ulkoisia modeja voisi olla sopiva U muotoinen putki tuosta syylärin korkin alta sinne syylärin huipulle. Siis siellä sisäpuolella. Sitä putkea pitkin ilmalla olisi reitti tuonne korkin vieressä olevalle hengitysreijälle.

Joo tässä on painekorkki syylärissä ja ihan vaan tavallinen korkki paisarissa.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #567 : 16.07.2023, 15:46:23 »
Pahoittelut, että naama näkyy videolla, mutta fiilis on niin huipussaan, että menköön :D


Onpas muuten lyhyt lava. Tuskinpa siellä kyllä mitään kuljetellaankaan.
citikka

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #568 : 16.07.2023, 15:53:53 »
Onpas muuten lyhyt lava. Tuskinpa siellä kyllä mitään kuljetellaankaan.

Niin, täähän ei ollut alkujaan pickis...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #569 : 16.07.2023, 17:51:26 »
Onpas muuten lyhyt lava. Tuskinpa siellä kyllä mitään kuljetellaankaan.

Lavan sisämitat on lev. 120cm ja pit. 130cm. Sinne mahtuu just se, mitä sinne on tarkoituskin laittaa, eli ei mitään :2funny:


Vielä muuten jatkan vähän vähän jäähdytysjärjestelmän parissa, eli kävin sitä tuossa haaveilemassa ja aika helpolla olisi toteutettavissa, että vaihtaisi sen painekorkin paisariin ja laittaisi syyläriin sen tavallisen korkin. Ilmalukko homma voisi siten ehkä purkautua paremmin.

Toisaalta eihän kaikissa vanhoissa autoissa (kuten esimerkiski meidän Amazonissa) ei ole paisaria lainkaan ja on ihan normaalia, että kylmänä jäähdyttimessä on vajautta.

 

KL-varaosat  Race.fi