KL-varaosat  Race.fi

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1078 Vastauksia
  • 136753 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #570 : 17.07.2023, 23:34:39 »


Toisaalta eihän kaikissa vanhoissa autoissa (kuten esimerkiski meidän Amazonissa) ei ole paisaria lainkaan ja on ihan normaalia, että kylmänä jäähdyttimessä on vajautta.

Kuten jo aiemmin sanottua, se ilmatila toimii siellä paisuntatilana. Aika paljonkin moottoreita joissa ei varsinaista paisuntasäiliötä ole lainkaan vaan jäähdyttimen yläpääty on mitoitettu riittävän isoksi että se ilma sopii siellä rauhassa olemaan. Ongelma tuosta ilmasta tulee vasta mikäli se pyörii jäähdytyskierrossa suuressa määrin ja haittaa lämmön siirtymistä. En näe ongelmaa ellei lämpöjen kanssa ole murheita.

Tuo painekorkin siirto paisariin toimisi mikäli saat ihan tuolta jäähdyttimen päältä pienen ilmaletkun paisarin yläosaan, kuten useissa uudemman ajan autoissa. Ilman sitä tuskin tulee mitään muutosta tilanteeseen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #571 : 18.07.2023, 10:37:08 »
Täytyy nyt ääneenkin todeta että erittäin komeaa tekemistä -H- Kuvia katselee ilolla, yksityiskohdat on edelleen huipputasoa  :)

Ja oma lusikka jäähdytysnestekeskusteluun, veikkaan et siullakin saattais töiden puolesta olla jäähdytysjärjestelmän tyhjiötäyttölaite käytettävissä? Sillä ainakin saa ilmat pois vaikkei paisari olisikaan kaikkein ideaalein  :) 850 Ardic siellä taka-akselillakin ilmaantui hienosti vaikka nestereitti sinne on kaikkea muuta paitsi ideaali  :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #572 : 18.07.2023, 16:56:35 »
Kuten jo aiemmin sanottua, se ilmatila toimii siellä paisuntatilana. Aika paljonkin moottoreita joissa ei varsinaista paisuntasäiliötä ole lainkaan vaan jäähdyttimen yläpääty on mitoitettu riittävän isoksi että se ilma sopii siellä rauhassa olemaan. Ongelma tuosta ilmasta tulee vasta mikäli se pyörii jäähdytyskierrossa suuressa määrin ja haittaa lämmön siirtymistä. En näe ongelmaa ellei lämpöjen kanssa ole murheita.

Tuo painekorkin siirto paisariin toimisi mikäli saat ihan tuolta jäähdyttimen päältä pienen ilmaletkun paisarin yläosaan, kuten useissa uudemman ajan autoissa. Ilman sitä tuskin tulee mitään muutosta tilanteeseen.

Joo niinhän se menee. Se tässä nyt vaan harmittaa, kun systeemissä on se paisari, eikä se toimi kuten kuuluisi, vaikkakin toimisi ihan hyvin.

Eilen tilasin Tarvikemotista osat, että saan väsättyä paisariin painekorkin. Täytyy nyt kuitenkin mennä projektissa eteen päin ja tehdä se sitten joskus, kun muuten on kaikki valmiina.


Täytyy nyt ääneenkin todeta että erittäin komeaa tekemistä -H- Kuvia katselee ilolla, yksityiskohdat on edelleen huipputasoa  :)

Ja oma lusikka jäähdytysnestekeskusteluun, veikkaan et siullakin saattais töiden puolesta olla jäähdytysjärjestelmän tyhjiötäyttölaite käytettävissä? Sillä ainakin saa ilmat pois vaikkei paisari olisikaan kaikkein ideaalein  :) 850 Ardic siellä taka-akselillakin ilmaantui hienosti vaikka nestereitti sinne on kaikkea muuta paitsi ideaali  :)

Kiitti :)

Joo saattaisi olla  V:> Tästä itse asiassa puhuttiin töissä eilen ja todettiin myös, että olisi ehdoton vehje tähän kohtaan.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #573 : 18.07.2023, 20:46:08 »
Väillä ihan peruspäivitys, eli sain tehytä taas muutaman pikku jutun valmiiksi.

Kytkinkopassa olevaan reikään tein rosterista peitelevyn. Piti vähän hifistellä sikkikoneen kanssa, vaikka ei toi näy mihinkään :D


Seuraavana oli vuorossa kardaanitunnelin asennus.

Ensin tiivistenauhaa.


Sitten kansi päälle.


Vaijereiden ja johtojen läpiviennit.



Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13532
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #574 : 18.07.2023, 21:08:16 »
Tuo on vaan kaunista.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #575 : 19.07.2023, 04:49:03 »
Väillä ihan peruspäivitys, eli sain tehytä taas muutaman pikku jutun valmiiksi.

Kytkinkopassa olevaan reikään tein rosterista peitelevyn. Piti vähän hifistellä sikkikoneen kanssa, vaikka ei toi näy mihinkään :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tämä on just sitä hienoutta mille ei voi kuin hattua nostaa, vaikka jokin ei edes jää näkysälle niin se pitää silti olla vimpan päälle. -H- On tätä niin hieno seurailla, upeeta tekemistä :pomo:
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 08:08:02 kirjoittanut Turbo 242 »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #576 : 20.07.2023, 09:49:53 »

Kytkinkopassa olevaan reikään tein rosterista peitelevyn. Piti vähän hifistellä sikkikoneen kanssa, vaikka ei toi näy mihinkään :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mä olen kyllä nyt vähän pettynyt, kun kulmis puhuu hifistelystä, odotin nyt vähintään, et keskellä olisi ollut Ford teksti  :( :D
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #577 : 22.07.2023, 20:41:36 »
Käsijarruvaijerin asennuksen jälkeen kävi ilmi, että mun väkipyöräsysteemissä ei ole tarpeeksi voimaa riittävän jarrutuksen aikaansaamiseksi. Kahvasta kun veti niin lujaa, kun uskaltaa, niin siitä huolimatta renkaita jaksoi vielä pyörittää käsivoimin. Aikani asiaa pohdittuani päädyin ratkaisuun epäkeskoväkipyörä.

Aiemmin rullana on Volvon käsijarruista sellainen valkoinen muovinen rulla ja nyt sorvasin sen tilalle metallista epäkeskon.


Toiminta liikkuvana kuvana. Nyt jo kevyelläkin kahvan vetämisellä jarru pitää niin hyvin, että käsin ei jaksa renkaita pyörittää.



Ekan koeajon jälkeen ilmeni myös toinen, ehkä hieman vähäpätöisempi korjausta kaipaava kohde, eli pakoputken päihin kertyi hiekkaa ja pieniä kiviä, jotka lensivät renkaista. Myös sen kromitötterön ja lokasuojan saumaan meni kiviä, mikä tietysti ajan kanssa aiheuttaa maalivaurioita ja ruostumista. Tiivistin kitillä putkenpäät lokasuojaan ja Tarvikemotista tilaamillani 2"-->3" silikonimuhveilla tiivistin pakoputket niihin päätytötteröihin.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2023, 18:31:31 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5069
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #578 : 23.07.2023, 09:35:33 »
 :facepalm: ilmestyikö tuo epäkesko sulle unessa? :D

Kestääkö tuo silikoni tuossa pakoputkessa vai minkälaista ainetta se on?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #579 : 23.07.2023, 09:41:47 »
:facepalm: ilmestyikö tuo epäkesko sulle unessa? :D

No melkein :D Mietin aluksi korvaavani tuon rullan vivustolla, mutta sitten tajusin, että samaan lopputulokseen pääsee tuolla epäkeskolla ja sitten voi käyttää vielä samaa vaijeria.

Tästä kaikki alkoi.


Kestääkö tuo silikoni tuossa pakoputkessa vai minkälaista ainetta se on?
En tiedä kestääkö, mutta uskoisin. Tuskin tuo putki sen kuumemmaksi tuolta päästä tulee, mitä esim. ahtimen kompuran lähtö tulikuuman pakosarjan vieressä??
« Viimeksi muokattu: 23.07.2023, 09:46:40 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #580 : 23.07.2023, 10:17:24 »
Mä teen tuollaiset suunnitelmat aina ensin "3d mallina" päässäni, josta sitten koittaa raapustaa niitä paperille. Se toteutuspuoli on sitten se missä homma tökkii, jos tokkii.

Ei tuo pakoputki tule liian kuumaksi jos moottori käy oikein.  Jos pakoputki hehkuu kirsikkana tuollaisessa laitteessa on säädöt pahasti pielessä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5069
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #581 : 23.07.2023, 15:05:42 »
Joo, ehkä tuo silikoni kestää tuon, kuumempaa kai siellä putken päässä on mistä kaasut tulee.
Mulla suli seiskasta muovit takapuskurista kun ei ollut lämpösuojaa ja putki jäi vähän takapuskurin alle ehkä 3cm.
Oli kyllä turbo ja silloin mentiin niin että ahdin punotti. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #582 : 23.07.2023, 15:17:53 »
Ei sen tarvii olla kuin vähän laihalla, niin alkaa pakokaasut lämmetä aika huolella. Eipä olisi eka turbokone jota laihalla poljetaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5069
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #583 : 23.07.2023, 15:22:31 »
No ei ollu laihalla, 40 km lähes koko ajan lappu lattiassa ja vauhdit kakkosella alkavat.
Kyllä siinä alkaa valu punottaa, terveen merkki  ELK
Mutta se siitä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #584 : 23.07.2023, 15:34:56 »
Alkuperäiset kojetaulut nupit olivat nähneet vähän aikaa, niin piti tehdä uusia koko katras.


Sorvinterään sopivan muodon hakua.




Taas video






Nupit kiillotettuna paikallaan.



 

Elekma  Autoracing