Ateho  Elekma

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1078 Vastauksia
  • 136608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1050 : 04.04.2024, 10:57:49 »
Tässä on BW35. Googlen mukaan on herkkä ulisemaan, jos suodatin on tukossa, eli alhainen öljynpaine. Kieltämättä ääni kuulostaa paineensäätimen pärinälle/ulinalle. Reippaammin lähdettäessä ääntä ei kuulu. Kiristin kokeeksi kickdownvaijeria, mutta en käynyt vielä kokeilemassa.

Cruise tuli itelläkin siinä vaiheessa mieleen, nilkassa alkoi suonenveto  :D

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1051 : 04.04.2024, 18:43:43 »
Mä olen kyllä huomannut useammassskin vanhassa automaatissa "ykkösellä" hiljaisena sellaisen samantapaisen jollotuksen minkä kulunut perä pitää, mä olen pitänyt sitä vaan tiheän välityksen aikaansaamana, kun loppuu kakkosella.  Tuota ääntä ei oikein kuule kuin muuten hiljaisen auton kanssa.

En nyt muista mikä vaihteisto tuolla on, mutta yleisestihän perinteiset automaatit ovat kyllä aika kumilankoja, jos vertailukohtana menee käyttämään melkeinpä mitä tahansa tietokoneohjattua askia. Tuntuu ettei moottorin vääntöä hyödynnetä mitenkään, vaan voima otetaan aina kierroksilla, vaikkei vaihteisto pienemmälle pykältäisikään.

Taitaa nämä kaksi seikkaa olla tällaisen ominaisuuksia. Vaijerin kiristäminen selkeästi paransi tilannetta ja liiallinen kiristäminen sai aikaan töksähtäviä alasvaihtoja, niin kuin kuuluukin.

Muuten on huomattavasti eilistä positiivisemmat tunnelmat. Käänsin rattia pari rihlaa, kun oli vinossa ja rasvasin töötin liukurenkaan, kun se kitisi ikävästi. Laitoin nyt vielä koeajon päätteeksi kierrelukitetta taustapeilien säätömunaan kun toinen oli niin löysä, että peili ei pysynyt ajossa paikallaan. Kävin myös taas ostamassa lisää bensaa.

Tehtävälistalle nousi vielä uutena asiana takajousien kiristys. Takapää on painunut melko paljon alas, eikä renkaan ja kaaren väli ole enää niin siisti ja tasainen, mitä ennen.

Tunnelmaa.


Tällainenkin kävi ilmi. Imusarjassa kulkeva pakokaasukanava lämpeää siinä määrin, että jakajalle menevät johdot olivat jo vähän sulaneet, tai ainakin se kuori.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2024, 18:52:41 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1052 : 05.04.2024, 20:10:49 »
jahas.... piti ihan tarkistaa aiemmista julkaisuista mutta ihan näyttäisi siltä

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1053 : 05.04.2024, 20:15:53 »
Hyvinhän tää nyt onnistuu.. ja vielä selvistäpäin. piti kirjoittaa että näyttäisi ihan siltä että oisko vähän lättäpään kulkuja testailtu kun katselee tuota mittarin neulan asentoa. Sumenna tuo liikennemerkki tai mittari niin ei ole raskauttavia asianhaaroja :3/4 jättää sen:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1054 : 05.04.2024, 20:36:24 »
Hyvinhän tää nyt onnistuu.. ja vielä selvistäpäin. piti kirjoittaa että näyttäisi ihan siltä että oisko vähän lättäpään kulkuja testailtu kun katselee tuota mittarin neulan asentoa. Sumenna tuo liikennemerkki tai mittari niin ei ole raskauttavia asianhaaroja :3/4 jättää sen:

Höpsis :D  Mittari on vielä kalibroimatta ja näyttää about tuplat liikaa. Lueskelin niitä säätöohjeita, eikä sen pitäisi olla mikään erikoinen temppu. Puhelimeen vaan joku appi, mistä näkee nopeuden 30km/h, niin se piisaa.

Kiristin takajousia reilusti ja etumaisia vähän vähemmän. Edessä ei ollut esijännitystä oikeastaan lainkaan ja kummallisesti puolten välilläkin oli eroa ??? Säädin myös iskareista vaimennusta tiukemmalle, kun eivät oikein olleet balanssissa jäykkien jousien kanssa.

Sulaneeseen johtsarjaan tein myös kiinnikkeen.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1055 : 07.04.2024, 13:21:28 »
Lisää pientä hifistelyä. Laitoin mustaa tiivistyskittiä lokasuojien, astinlautojen ym. saumoihin. Tämä oli alunperinkin tehtävälistalla, mutta muutaman ajoreissun jälkeen hoksasin, että on tehtävä mitä pikimmiten. Saumaan menee pieniä hiekanjyviä ja pidempään siellä ollessaan varmasti olisivat rikkoneet maalipinnan.

Muutama kuva, mutta ei näistä nyt juuri mitään erota. Paikoitellen tuli huolitellumman näköinenkin, kun saumoissa oli rakoja.







Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1056 : 08.04.2024, 19:02:15 »
Nätti keli, niin piti käydä keräämässä lisää dataa tuotekehitystä varten  :D

Nopeusmittari saatiin kalibroitua tosi hyväksi. Pari kertaa piti tehdä, mutta nyt näyttämä on just eikä melkein oikein.

Takajouset painuu edelleen etumaisia enemmän ja hiukan auto näyttäisi olevan vinossakin. Lieneekö syypää se oikea etujousi, missä on enemmän esijännitystä?

Ohjausakselin rosterinen suojaputki kolisee lievästi, tai ainakin mä kuivttelisin, että se ääni tulee siitä.

Ovien alareunojen kumitiivisteet joku tumpelo on liimannut liian alas ja ovien alareunoista tuulee sisälle ;D

Moottori toimii aivan mielettömän hienosti ja laatikkoonkin ehkä tottuu, mutta on se aikamoinen kuminauha :(

Ajamisesta on tullut suurimman jännityksen haihduttua sen verran rennompaa, että ei pahempia kramppeja ole tullut. Ahdasta hytissä on edelleen ;)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13532
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1057 : 08.04.2024, 20:14:46 »
Ovien alareunojen kumitiivisteet joku tumpelo on liimannut liian alas ja ovien alareunoista tuulee sisälle ;D
Miltähän teslan pikalinjalta tämäkin päässyt markkinoille tuommosella hutiloinnilla  ;)

Minä ihan tyhmänä jonkun kohdan lie olen missannut kaikkea kauneutta ihaillen mutta onko mittaristo sähköinen vai kuin tuo näyttämä saadaan kalibroitua, rattailla?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1058 : 08.04.2024, 21:01:57 »
Miltähän teslan pikalinjalta tämäkin päässyt markkinoille tuommosella hutiloinnilla  ;)

Minä ihan tyhmänä jonkun kohdan lie olen missannut kaikkea kauneutta ihaillen mutta onko mittaristo sähköinen vai kuin tuo näyttämä saadaan kalibroitua, rattailla?

Juu kyl pitää laittaa tehtaalle palautetta  :D

Nopeusmittari on sähköinen. Signaali tulee etupyörännavassa olevasta abs-anturista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1059 : 09.04.2024, 19:06:26 »
Enää ei tuule sisään. Lisäsin oven alareunaan toisen tiivisteen, mikä ottaa kiinni oviaukossa olevaan. Periaatteessa lopulta alkuperäistä suunnitelmaa parempi, kun silloin tiiviste olisi painunut oviverhoilua vasten, mutta nyt tiivisteet vastaavat toisiinsa. Ja ovessa se tiiviste on ollut uutenakin ;)


Fylläsin myös se ohjausakselin suojaputken, mutta se ei vaikuttanut kolinaan mitään. Huomasin äsken, että rattiakselin alapään kiinnityksestä rintapellin läpivientiin puuttuu klemmari. Sen asennus seuraavaksi ja uusi yritys. Tässä kuvassa näkyy tavallinen letkuklemmari siinä kohdassa. Siihen pitää nyt hommata joku vähän tuhdimpi versio.


Lämmityslaitteeseen tilasin pari letkua ilman ohjaamiseksi jaloille.


Noihin päihin olisi kiva saada jotkut suulakkeet. Kuva hämää, molemmat letkut eivät osoita samaan suuntaan ;)



Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1060 : 09.04.2024, 19:16:10 »
Jokku tommoset prässäät rosterista? :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1061 : 09.04.2024, 19:19:41 »
Joo mikä ettei. Tuon tyyppinen olisikin sopivan vanhanaikainen :)

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1062 : 09.04.2024, 21:01:15 »
Upea auto ja seurannut tekemistä alusta asti.
Noihinhan sopisi audi A3 koelaudan suulakkeet ja saisi suunnan säätöäkin samalla...?
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1063 : 10.04.2024, 10:47:16 »
Jokku tommoset prässäät rosterista? :)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mun mielestä noita on valmiiksi rosterisina

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1064 : 10.04.2024, 11:52:08 »
Mun mielestä noita on valmiiksi rosterisina

Mahtaskohan löytyä just noiden ilmaputkien halkaisijalla...

Ja Kulmamies ei olisi Kulmamies, josse ostelisi valmiita osia rautakaupasta, sen sijaan että aloittaisi työkalujen tekemisellä omavalmisteita varten.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Ateho  Elekma