Futurez  Kulkukoira

Divin 240 GL -86

  • 89 Vastauksia
  • 19157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87, eka startti!
« Vastaus #30 : 22.02.2023, 20:37:09 »
Välillä tulee dokumentoitua, välillä innostuu tekemään niin ettei muista kuvata mitään. :)

Keppiä on nyt vähän entrattu.
https://youtu.be/Mm9BggpbYYU
Etupään yhdysholkkiin tein uudet tapit 6mm poranterästä.
Takapäähän tulostin puslat ja tein 12mm pultin kierteettömästä osasta uuden tapin:


Sähköpropelli mekaanisesti asennettu. Laitoin syylärin etupuolelle, niin jää konetilaan paremmin tilaa tulevaisuutta ajatellen:


Tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu, BPR6ES


Bensan suodatin meni tuonne tulipeltiin. Bensalinjat on 8mm kupariputkea auton alla, molemmissa päissä sitten pätkät tuota LYPOa letkuna.


Takaluukku suhattu mustaksi suurinpiirtein.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #31 : 05.03.2023, 11:19:22 »
Torvisoittokunta kokoontuu...

Tulevaisuudessa häämöttävää kutoskoneen swappia silmällä pitäen tein 3" rännin. Vinokkaan pakoputken alkupätkästä mennään suoraa kolmoseen.


Lambda heti liitoskohdassa ennen vaihteiston palkkia, palkin alta putki menee ovaalina ja heti palkin jälkeen vähän ylös V-bandiin.


V-bandin jälkeen pieni vaimennin katin kolossa, B230E:ssä on vissiin ollut myös näin?


Sitten vähän mutkaa takalattian ohi ja alkuperäisellä paikalla pidempi vaimennin.


Sitten taas V-bandi helpottamaan perän kanssa roplaamista tulevaisuudessa (ja nytkin). Kannakkeen tein bilteman yleismallista ja tuommoisestä U-pultti kiinnikkeestä yhdistämällä.


Perää tarvii madaltaa ennenkuin mahtuu tekemään putken loppuun.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #32 : 07.03.2023, 23:18:12 »
Perään kurkkasin, kun on "tuplaripainen" kuori niin kiinnosti oisko se 1031. Lisäksi nopeusmittarin anturi puuttuu, joten kiinnosti oisko sielä kuitenkin hammaskehä jos joku on vaan vaihtanut kopan vanhempaan.

Ei ollut 1031, eikä hammaskehää, eikä lukkoa, eikä jännää välitystä vaan perus 3.9.  :2funny:


Takasin kiinni


1.3l GL5 sisään


Ja vetoja....
« Viimeksi muokattu: 07.03.2023, 23:21:29 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #33 : 08.03.2023, 23:12:34 »
Kytkimen tai siis vapauttimen vaijerin kanssa temuttu... Porasin reijät aiemmin sekä kytkinvaijerille että sylinterille kun laitoin poljinta paikalleen. Nyt tietysti selvisi että ainakin vaijerille liian pienen...
Joten ei muutakun työkaluja sovittamaan toisiinsa kunnes löytyy sopiva kombinaatio.


Kyllä se reikä vaan saatiin suuremmaksi ilman hikoilua


Toiseen päähän ei näyttänyt oikein mahdolliselta mahduttaa kumin kanssa sitä punttia, joten valmistin prikan 6mm latasta.


Paikallaan ja tuntuisi toimivan.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #34 : 10.03.2023, 00:45:10 »
Alkoi sylettämään tuo lattialla ryömiminen, niin piti tehdä vähän jotain mukavia hommia välillä.

Lämpömittaria testailin, oikeaa anturia ei löytynyt käsivarastosta mutta joku bilteman anturi löytyi millä sain haettua oikeat arvot, eli millä vastusarvolla mittari näyttää mitäkin lämpötilaa. VDO:n orkkis anturi lähti sitten tilaukseen.


Jännitemittarin kokeilu


Kelloon otin asiaksi vaihtaa konkan kun se kuulemma noista happanee jonka jälkeen ei pysy ajassa.



Ainakin se 24h jälkeen oli vielä minuutilleen siinä ajassa mihin säädetty. Pidempi testi sitten kun auto ajossa.



Johdotukset tehtynä


Ja alustavasti paikallaan
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #35 : 11.03.2023, 14:46:53 »
Eihän se perä pelkällä liimalla pitänyt... pitää tiiviste tilata jostain. :'(
IPD säädettävä panhardi kovilla puslilla paikallistettu auton alle.


Perää päästin vähän alaspäin, kahden ja puolen kierroksen verran.


Vähän jäi korkeaksi, juuri mahtuisi nyt putki taka-akselin alta. Taidan tähän mittaan tehdä ulosjoustolle rajoitin remmit, ja katkoa vielä vähän jousista pois.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #36 : 11.03.2023, 17:06:25 »
Perän koppa pysyy tiiviinä pelkällä liimallakin. Kuvan perusteella sitä tuli vaan ehkä liian vähän. Peltikoppa kuitenkin aina vähän aaltoilee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #37 : 11.03.2023, 17:16:24 »
Ja jos haluaa tarkaa olla niin laittaa liimat väliin ja kiristää sormitiukkuuteen, sitten odottelee reilun tunnin verran, ennen kuin kiristää kunnolla. Permatex supra blackilla tällä reseptillä pitänyt ainakin toistaiseksi kaikki  :)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #38 : 11.03.2023, 19:06:55 »
Miksi pakoputki akselin alapuolelta laittaa menemään kun sieltä yläpuolelta menee 3" putki oikein helposti  ???
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #39 : 11.03.2023, 19:13:52 »
Miksi pakoputki akselin alapuolelta laittaa menemään kun sieltä yläpuolelta menee 3" putki oikein helposti  ???
Ilmapussit tähän tulee niin arvelin että se tila käy kyllä ahtaaksi sitten. Voi toki olla että olis mahtunutkin.

Harmaata Supraa laitoin perän koppaan. Kokeillaan näillä neuvoilla vielä uudelleen.  O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #40 : 14.03.2023, 00:37:03 »
Keulan ympäristössä on nyt muutama päivä teputeltu, tallin lattialla on varmaan 10 kiloa hiekkaa ja ruostetta  :2funny:


Pari settiä ylimääräisiä, ja auton omat tolpat purettu palasiksi. Laakerit oli kaikki aikalailla kunnossa, iskareita oli kaks paria ehjän oloisia Monroeta ja kaksi kuollutta volvolaista. Suurin ongelma on ollut ruosteiset jarrukilpien pultit, ja jumiin ruostuneet jarrulinjojen liitokset.



Tukivarret on kans menneet aika ohueksi, ihan paperia nuo reunapokkaukset missa kura on muhinu kyydissä.


Jarrulinjoja muutamat sain pelastettua vielä mutta osa tehty uusia, näillä pitäisi saada etujarrut.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #41 : 28.04.2023, 17:36:27 »
Vanteet!  S*

Eräältä Volvo harrastajalta ostin tämmöisen setin, lähtötiedoilla että 16" BBS volvon jaolla. Olleet 142 alla. Ei tietoa onko suorat, mutta hintakin oli linjassa lähtötietojen kanssa. Ostin pois.


Selvittelyn jälkeen löytyi malli, eli kyseessä RZ 338, seiskaan tarkoitetut siis, 16x7.5" ET18 speksillä.




Vanteet noudettiin. Kumit huonot ja kahta eri kokoa, pari yksilöä tyhjänä. Lipat lakattu ja kolhittu, lakat hilseilleet. Keskustat maalattu paukkupullolla mustaksi, helvetin paksu kerros ettei stanssaukset edes enää näkyneet ja rajattukkin väärään paikkaan. Venttiilien tiivisteet oli perstoutuneet, osa prikoista ihan väärää kokoa ja varmaan renkaiden vuodot johtui näistä.






Ensi töikseni pesin nuo, ja käytin rengasfirmassa. Otettiin kumit roskiin ja tarkistettiin vanteiden kunto ja suoruus.
Tuomiona oli että ei halkeemia tai muita kriittisiä vikoja, suoremmat myös kuin uudet kiinatinat.  :-*
Tästä rohkaistuneena tilasin uudet pultit ja venttiilit Saksasta ja vein vanteet Pulverfixille hoitoon.



Ja mitä sieltä löytyikään  *taavih-> Alkuperäistä mukaillen hiottiin lipat, ja maalattiin keskiöt kultaiseksi. Rajaus oikeaan paikkaan ja nyt näkyy stanssauksetkin hienosti.




Uudet kumit vielä päälle 195/50-16 koossa. Ready to rumble!


 S* S* S* S* S* S* S* S* S* S*
240 -86 @buildingbrick240

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #42 : 28.04.2023, 17:53:34 »
No huh, harvinaista herkkua ja värivalinta just kohdillaan!
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #43 : 28.04.2023, 19:02:58 »
Niistähän tuli oikeinkin nätit.

Hassua että ensin ei näy yhtään missään suorajakosia BBS:iä ja nyt foorumilla on samaan aikaan kolmet, jokainen vieläpä eri mallia  ;D

Saas nähdä koska keretään noi omat käymään läpi..

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #44 : 30.04.2023, 14:52:30 »
On hienot! Sekä vanteet, että katalogin seiska.  :D

 

Carcom Oy  Ateho