Ateho  Elekma

Divin 240 GL -86

  • 89 Vastauksia
  • 19111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #45 : 18.05.2023, 17:06:07 »
Joo kyllä tuossa kunnossa seiskakin kelpais  S*

Hifihommien jatkosta päivittelyä...
Diskantteja varten A-pilariin lattaraudat. Oli valmiit reijät pilareissa niin tein niihin M8 kierteet.













Vahvistimet on kontin sivussa nyt räkissä kiinni. Lisäakku siinä alla munapussissa ja sulakepesä mallia DIY suoraa navassa kiinni.
Zevoxin ZP 8.6 Pro Mk2 etupäälle, eli diskanteille 2x25w 4 ohmiin ja mideille jotain reilu 100w per kanava 2 ohmiin.
Subille DD Audio M2000, sitä ajellaan nyt 4ohmin kytkennällä 1kw nimellisteholla. Vaihtoehtona vielä tiputtaa 2kw@1ohm jos näyttää että siitä olis iloa.



Jonkinlaiset jakotaajuudet heitin prossuun, puhelin bluetoothilla kiinni ja kyllähän sieltä ääni tulee kaikista kaiuttimista.
Kesämmällä sitten säätämään kun saa autoa muuten eteenpäin.



Etujousitusta on kans pajotettu, ja ammuin sitten alapallon irti tukivarresta ja suoraa autoa päin. :idiot2:



Maalarinteipit heti sisälle suojaksi, ja hyllystä tahmaisinta tavaraa mitä olen tavannut. Ihan hyvin onnistui tuon siivoaminen.









240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #46 : 18.05.2023, 19:38:41 »
Toinen päivitys vielä perään alustan osalta...

Etutolpista valkkasin parhaat tolpat, parhaat navat, parhaat iskarit, putsasin, maalasin ja yhdistelin...
Perästä kun puuttuu nopeusmittarin anturi, niin kokeillaan etupyörältä saada se tieto. VR-anturia tuossa kokeilen käyttää ensinnä.









Jarruletkuille tein irrotettavat kiinnikelenkit, niin saa etutolpat irti autosta tarvittaessa ilman jarrujen ilmaamista.







Uutta tuli tukivarret, vakaajan tangot, puslat takareunaan vakio ja etureunaan powerflex (koska helpommat asentaa), alapallot, jarruputket tarpeelliselta osin, jarruletkut, jarrupalat ja asennuskilkkeet.
Jousia lyhensin 2.25 kierrosta, eli maksimit mitä vakiopituisilla iskareilla pystyy niin että ne vielä leimalla pysyy paikallaan.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #47 : 18.05.2023, 22:37:32 »
Perän kopan kanssa round 2, fight! Putsasin uudelleen kaiken, möträsin oikein kunnolla tuota mömmöä, heitin paikalleen ja pultteja sormikireyteen siten että joka puolelta tursuaa sopivasti. Kuivattelin vajaan viikon työreissun ajan. Sitten pultit kireemmälle, vieläki sieltä tursusi jostain kuivumatonta. Antaa nyt taas kuivua hyvän aikaa ennenkun tarjoaa peräöljyä. Ens versioon kyllä joku paremmin kuivuva liima kokeiluun jos round 3 realisoituu.



Perän ulosjouston rajoitusta hahmottelin, Lautamäki Motorsportilta hinauslenkit ja latasta kiinnikkeet.
Yläkiinnike pitää vielä tehdä uusiksi siten että hihnan kulma pääsee muuttumaan vapaammin, mutta ainakin perän painon ja jousipaineen ne kestää noinkin.  :D



240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #48 : 20.05.2023, 00:35:25 »
High tech moottorin tuenta  :D



Tunkilla vähän varmistin, ei ollut noilla keinoin paha homma purkaa apurunkoa pois, putsata runkoaisat pintaruosteesta ja maalata.



Palkki fiksattu, jarrujen jakotukkia ja kiinnikerautaa en jaksanut alkaa kummemmin putsailemaan, kierteet oli siistit eikä ole vuotanut.



Tulevaisuutta ajatellen 19mm dieselin/prv vakaaja



Vanhan mallin kiinnikkeisiin menee 740in vakaajan pusla aika hyvin paikoilleen kun veistelee ylimääräisiä ulokkeita pois. Kun ei motonetistä saanut oikeanlaista.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #49 : 20.05.2023, 22:28:08 »
Kova päivä taas tänään auton kimpussa, Joni- apuna. Saatiin etuakseli paikalleen, jarrut paikalleen ja ilmattiin eka kierros. Mittariston taakse johtoja kiinni yms... Paljon kaikenlaista pientä mistä nyt ei kuvia tullut juuri otettua kuten bensakiskon fiksailu. Olin ihan varma että se ratkesi jostain kun alkoi bensanpaineensäätimen vaihdon jälkeen vuotamaan, mutta olikin kolmos suuttimen yläpään o-rengas revennyt varmaan jo aiemmin asentaessa ja sattui nyt vaan alkaa vuotamaan. Kisko pois, o-rengas vaihtoon ja takasin paikalleen. Hyvin pelaa nyt. :)
Vedet laitettiin koneeseen, no nehän vuotaa toki kans eli vesipumpun yläpään o-rengas vuotaa kantta vasten, ja syyläri hikoilee alareunasta. Remonttia remonttia... :2funny:

« Viimeksi muokattu: 20.05.2023, 22:36:32 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #50 : 26.05.2023, 00:28:07 »
Postipaketti saapui jälleen, ja taas päästiin askel eteenpäin! Eli hammastanko tuli, tehostamatonta mallia. Sen ruuvailin paikalleen, heti perään kovalla innolla etuvakaaja ja eturenkaat kiinni. Peräöljyt laittelin jo aiemmin viikolla sisään, joten nyt vihdoin sai auton alas pukeilta!







Iltapuhteina vielä ruuvasin bassonupin hanskalokeroon ja niputtelin mittariston takaisin paikalleen johtotehtävien jäljiltä.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #51 : 28.05.2023, 00:37:56 »
Vempele ajamalla ulos, ja välillä toisinpäin takasin sisään.  :D
Ovet ja konepelti asennettu. Kaikenlaisia pikkujuttuja niputeltu kuten sähköset lasin nostimet eteen. Jarrut, ohjaus, kytkin yms todettu samalla toimivaksi... Kytkin tosin ottaa kiinni vasta ihan ylhäällä, pitää vaijeria ruuvata löysemmälle.





Leimalle/ajokuntoon varmaan vielä ainakin suurinpiirtein seuraavaa...
- Flektin ohjauksen kytkentä LH-Jettiin, johto menee jo apparin jalkatilaan
- Vesipumppu ja syyläri vähän vuotelee. Niille tehtävä jotain.
- lukkopesät orkkis ovista nykyisiin
- kylkivilkut
- peilit
- ovipahvit...
- takapuskuri
- Tuulilasin vaihto
« Viimeksi muokattu: 28.05.2023, 00:41:22 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #52 : 01.06.2023, 19:13:21 »
Kontin kansi vaihdettu vanhempaan, ja lintulauta asennettu jos pääsisi lentoon.







DSP vahvistimen ohjainmokkulalle tein 3d-tulostimella paikan raitisilmaräppänän paikalle.
Soitinta autoon ei tule, vaan vahvistimessa on sisäänrakennettu bluetooth.
Tuosta pääsee operoimaan volumea, mutea, sourcea ja laulun vaihtoa ainakin.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #53 : 03.06.2023, 23:30:18 »
Vanhan haljenneen tuulilasin pullautin pois



Oli mainio tilaisuus putsata kojelauta  :2funny:
Veikkauksia kauanko tuo pysyy halkeamatta isommin?



Lasin nurkat oli yllätykselliset, vähän kuraa mutta ei tipan tippaa ruostetta!



Vanhat butyylit raavin pois, ja Joni-:lta purkuautosta ehjä lasi



Uudet butyylinauhat ja plop lasi paikalleen, antaa painua nyt vähän aikaa paikalleen ennenkun listoja laitan tai vesisadetta tarjoan



Sisusta myös kasattu paikoilleen. Eteen laitoin sähkölasit, taakse veivit kun semmonen konfiguraatio sattui näissä ovipahveissa olemaan.
Lisäksi keskuslukituksen asensin, moottori myös kuskin oveen siltä varalta että innostuu jonkun kauko-ohjauksen siihen virittämään.





Sitten oli vesipumpun ja syylärin vaihto, viimeisetkin vuodot kuriin.





Perän tarkistus samalla kun pakoputkea jatkoin loppuun, ei ole nyt vuotanut!



Pakoputkesta en muistanut kuvaa ottaa, mutta tuosta perän alta 20cm suoraa, sit 45 asteen mutka ja takapyörän takaa ulos.
Ääninäyte alla, leimalla tuo kai selviää onko riittävän hiljainen.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #54 : 05.06.2023, 19:31:29 »
Leimalla nytten käyty, hyväksytty ilman huomautuksia. Etujouset sais olla kuulemma vähän isommassa jännityksessä keula tunkattuna, mutta pienessä ovat nytkin eikä tippumaan kyllä pääse. Korjataan vaihtamalla jouset.



Ja leiman jälkeen heti vanteiden vaihto, nyt se tietysti pitää sitten muutoskatsastaa heti myös.  :nuhtelu

240 -86 @buildingbrick240

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #55 : 05.06.2023, 20:10:19 »
Onnea leimasta, sitten vaan keräämään kilometrejä.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #56 : 09.06.2023, 23:48:50 »
Kiitoksia!

Muistelin että 240 penkit ois olleet ihan kohtuulliset, mutta onhan noi nyt surkeat istua.  :-\
Siispä osakauppaan, ja tällä kertaa yksilöiksi valikoitui Alfa Romeo 156 penkit.

Kuskin penkinn sovittelua... Varsin kivasti menee. Pääsee matalammalle kuin orkkis penkillä, ja kiskot sopii hyvin pienellä työllä kummasta penkistä vaan. Päädyin itse käyttämään 240 kiskoja.





Apukuskin penkin kanssa tulikin sitten enemmän äksöniä. Mallaillessa panin merkille että selkänojan takanurkista rapisee jotain moskaa pihalle aina joka heilautuksella. Vaahtomuovit oli kuitenkin vallan hyvässä terässä vielä joten kovasti pisti ihmetyttämään. Siispä koitin vähän avata ja katsoa mitä sielä tapahtuu. Ja voihan vit*u, vanha mehiläisen pesä, ja himmeä onkalo pehmusteessa.  :tickedoff:





Myyjälle palautetta, häneltä sattui onneksi löytymään toinen samanlainen apukuskinpenkki, tosin eri värissä. Sain siitä ehjän selkänojan varaosaksi. Sillä päivä pelastui, verhoilun vaihtokin oli Italialaiseen yllättävän helppo homma.  P>





Ja semmoinen siitä sitten tuli. Paljon paremmin sopii nämä alffan jakkarat ovipahvien kanssa yhteen, kuin Volvon omat haalistuneet penkit.  :D Toki nyt takapenkki näyttää vielä enemmän onnettomalta.



240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87
« Vastaus #57 : 20.06.2023, 23:27:32 »
Ilmapussihommaan on nyt päästy kun autossa on leima. Edestä alottelin.
Pussiksi valikoitui Universal Airin Aero Sport, eli tuommonen donitsipussi joka on mcphersoniin juurikin suunniteltu.
Vakion tolpan ja pussin väliin tein adapterilautasen.


Pussi on siis erikseen pultattu adapteriin kiinni, ja sitten koko sämpylä jousilautaseen kiinni orkkis vedenpoistoreijistä.
Veden poistoa ja vähän paineilmaliitintäkin varten porasin uuden reijän alalautaseen.


Iskunvaimentimiksi ne tutut ja turvalliset Audi 80 B1 kaasuiskarit.
3d-tulostimella 100% täytöllä sovitepusla prototyypiiksi.


Sinne istuu jämptisti, mutteri vaan päälle.


Pussi paikalleen, ja yläkiinnikkeen valmistus. Iskarin alapäästä en autoon päin saanut spacereita irti, joten jouduin yläpäähän laittamaan vähän lisäprikkaa ensihätään että sain pussin maksimipituuden rajattua. Spacerin kun poistaa alapäästä, niin iskarin saa vähän syvemmälle ja sitä kautta yläpäästä vähän pituutta pois.


Tolppa paikalleen. Ylälaakeri on myös vielä vakio, eli paksu kun mikä. Siihen jos vaihtaisi ohuemman uniballin niin saisi yhteensä vielä varmaan 3-4cm aika helposti lisää madallusta ilman tolpan alajousilautasen muokkaamista. Siinä vaiheessa joutuisi jo sisälokarit poistamaan edestä näillä vanteilla. Nyt on ala-asennossa vielä pari senttiä tilaa kumin ja sisälokarin välissä.


Pussit tyhjänä on nyt se joku 4cm poikkipalkista tonttiin. Dieselin vakaaja noilla korkeilla kiinnikkeillä on matalin kohta. Pitää etsiä jostain matalammat kiinnikkeet ja varmaan vähän voisi lyhentää koiranluita. Tällä madalluksella ja kiinnikkeillä varmaan bensakoneen vakaajakin mahtuisi ihan hyvin kutosen kanssa?


Ohjauspuoli on mallia experimental  :2funny: Paineensäätimillä säädetään joka pussin "yläasennon" paine erikseen, ja 5/3 venttiileillä sitten ohjataan joko pussia tyhjäksi tai esisäädetylle "ajo"paineelle.


Näin se nyt pelaa. Yläasennon paine 3,5bar.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #58 : 03.07.2023, 02:05:32 »
Ilmatankki ja kompressori asemoitu munapussiin.


Keula alas, kattelin että mahtuu kääntymään ainakin tasasella alustalla joka asentoon ja rullaa. Vajaa sentti on vielä tilaa, sisälokarit paikoillaan ja kaaret ihan vakiot.




Sitten perän kimppuun. Pussin mallailua paikalleen, Airliftin 58130 kyseessä.


Mahdollisimman matalaan kiinnikkeen koitin valmistaa, koska jousen alapäähän on niin helppo tehdä spaceria jos on tarvetta.


Yläasento rajoitettu remmillä, piti tehdä täysin uudet kiinnikkeet koska perä tuli sen verran alaspäin.


Ajokorkeus asettunee johonkin näille main. Pääsee vielä täysin kivuttomasti kaikista hidastetöyssyistä jne.


Ja pussit tyhjänä näin. Auto rullaa ja kääntyy näinkin, toki makaa edessä jousien keskiputken varassa ja takana iskarien varassa, eli ei mikään pehmeä kyyti. :D
Lähinnä haluan tästä pitää kiinni että on jotain edellytyksiä pysyä tiellä jos jousitukseen tulee jotain vikaa kesken ajon ja ilmat karkaa.


240 -86 @buildingbrick240

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #59 : 03.07.2023, 21:08:49 »
Ihan soivan näkönen setuppi. O0
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Kulkukoira  Proturbo