Proturbo  Autodiagnoosi

Maxxxed's Opel Vivaro B 2017

  • 118 Vastauksia
  • 25605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #15 : 08.11.2021, 13:11:04 »
Paljonko tällä on sallittu vetomassa?
2000kg
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #16 : 08.11.2021, 14:35:14 »
Tää 125 hv taitaa olla aika kiihkeä, kun laittaa kopin täyteen työkaluja ja perään trailerin ja S40.

Paljonko tällä on sallittu vetomassa?

Ohjelma tarjoaa 170hp 380nm  :)

2000kg
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #17 : 09.11.2021, 06:17:17 »
Varaudu siihen että Obelix alkaa kohta makaamaan huollon pihassa. Ed. työauto oli 5 krt (3v/80thkm) aikana remontissa milloin minkäkin vian takia.  Ny Foorti Connectilla 130thkm/4v eikä kertaakaan remontissa.  Noita Obelixeja ol firmassa 30kpl ja kaikki yhtä romuja.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #18 : 09.11.2021, 06:45:00 »
Varaudu siihen että Obelix alkaa kohta makaamaan huollon pihassa. Ed. työauto oli 5 krt (3v/80thkm) aikana remontissa milloin minkäkin vian takia.  Ny Foorti Connectilla 130thkm/4v eikä kertaakaan remontissa.  Noita Obelixeja ol firmassa 30kpl ja kaikki yhtä romuja.

Selvä
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #19 : 09.11.2021, 21:51:46 »
Kyllä mullekin silloin kerrottiin että noi on ihan paskoja ja on remontissa aina... Ajoin reilun 200tkm sillä, ja ainoa mikä siinä oli poikkeuksellista mielestäni oli alapallot ja takajarrut. Piti siihen nyt noilla kilsoillauitakin niveliä laittaa, mutta mihinpä ei?

Pelottavia ja jatkuvasti vaivaavia sähkövikoja ei ollut kuin vasta yli 200tkm ajettuna alkoi kajarien johdot pykiä saranan kohdalta, ja lähi/kaukovalo vaihto satunnaisesti vaihtoi lähivaloille niin että 0,3sec ei palanut kummatkaan valot, mutta voi olla seurausta jostain mun omista valovirityksistäkin.

Vaihdelaatikko mulla korkkasi. Oikeen vetarin stefa hikoili, enkä siihen reagoinut muuten kuin 15tkm välein tarkastin että öljyä on. Sitten se stefa petti, eikä loota yllättäen kestänyt ilman öljyä. Ilmeisesti noissa niitä vaihteistoja kyllä menee melko usein.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #20 : 10.11.2021, 06:25:16 »
Kyllä mullekin silloin kerrottiin että noi on ihan paskoja ja on remontissa aina... Ajoin reilun 200tkm sillä, ja ainoa mikä siinä oli poikkeuksellista mielestäni oli alapallot ja takajarrut. Piti siihen nyt noilla kilsoillauitakin niveliä laittaa, mutta mihinpä ei?

Pelottavia ja jatkuvasti vaivaavia sähkövikoja ei ollut kuin vasta yli 200tkm ajettuna alkoi kajarien johdot pykiä saranan kohdalta, ja lähi/kaukovalo vaihto satunnaisesti vaihtoi lähivaloille niin että 0,3sec ei palanut kummatkaan valot, mutta voi olla seurausta jostain mun omista valovirityksistäkin.

Vaihdelaatikko mulla korkkasi. Oikeen vetarin stefa hikoili, enkä siihen reagoinut muuten kuin 15tkm välein tarkastin että öljyä on. Sitten se stefa petti, eikä loota yllättäen kestänyt ilman öljyä. Ilmeisesti noissa niitä vaihteistoja kyllä menee melko usein.

Eli normaaleita kuluvia laiteltu, ovien johtosarjoja menee henkilöautoista jo alle 100tkm myös premium autoissa.

Aikaisemmat ilmeisesti söi 6 vaihteen laakerin tms, näissä uudemmissa on kuulemma eri vaihteisto.  :)

En tiedä tarkemmin, oma ainakin hissukseen ollu.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #21 : 10.11.2021, 12:50:13 »
on kuulemma eri vaihteisto.  :)

Täysin sama vaihteisto. Toki sillä erotuksella, että autossasi pitäisi olla M32:n kolmas generaatio joka julkaistiin 2017 alkupäässä.

M32:n ongelmat alkoi 2000-luvun alkupäässä eli heti markkinoille tullessaan. Niinkuin jo mainitsit 6-vaihteen laakerin syömisestä. Tämä ongelma johtuu kokoonpano/sovitevirheestä eli laakeri on shimmattu väärin jolloin se lämpenee tarpeettomasti ja tuhoutuu ajan saatossa.

Ongelma on jäljitetty erääseen tehtaaseen, jossa kokoavat näitä vaihteistoja ja ilmeisesti kokoonpanoprosessi on ongelmallinen, koska ongelmaa ei ole saatu kunnolla korjattua tähänkään päivään mennessä. Ongelmaan on yritetty vaikuttaa suunnittelullisesti eli parantamalla laakerin voitelua, eli oikeasti ei ole tehty mitään.


M32 kirjainyhdistelmä tulee seuraavista M=Manual, 32=320Nm joista jälkimmäinen ilmaisee paljonko vaihteisto sietää nimellistä vääntöä. 1.6biturbon vääntö on jo itsessään lähellä laatikon sietorajaa ja lastuttamalla väännöt menee reilusti yli mitä vaihteisto kestää. Itse 1.6biturbosta en ole kuullut mitään erityisen huonoa, mutta tuo vaihteisto on niin paska etten lähtisi kokeilemaan onnea lastutuksen kanssa.

Opel Club Finlandin sivuilta tuosta aiheesta löytyy aika kattavasti.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #22 : 10.11.2021, 14:30:06 »
Täysin sama vaihteisto. Toki sillä erotuksella, että autossasi pitäisi olla M32:n kolmas generaatio joka julkaistiin 2017 alkupäässä.

M32 on Opelin henkilöautoissa käytetty vaihteisto.. ja varmaan muissakin GM:n laitteissa, mutta Vivarossa on Renaultin laatikko, kuten kaikki muutkin nippelit.

Muistinvaraisesti Vivarossa 6 pykäläinen oli markkinoille tullessaan PK6 vaihteisto, joka ykköskopan faceliftin aikaan vaihtui PF6 askiin, joka tosin ei kovin merkittävästi sen kestävämpi ollut. Mun tietääkseni tuo sama PF6 vaihteisto on edelleen noissa 2. koppaisisakin vivaroissa 1,6l koneen kanssa.

E: Niinjuu, takapyörän laakeri oli yksi kuluva kohde tuossa mun vivarossa, joka olisi saanut vähän pidemmälle kestää.. Siis joku 20tkm pidemmälle kun olisi ollut mitoitettu, niin olisi ollut sopivasti, koska tuossa laakeri on prässätty takajarrulevyyn, niin että ne vaihtuu järkevimmin yhdessä.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021, 14:40:54 kirjoittanut Jule »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #23 : 10.11.2021, 17:47:18 »
Täysin sama vaihteisto. Toki sillä erotuksella, että autossasi pitäisi olla M32:n kolmas generaatio joka julkaistiin 2017 alkupäässä.

M32:n ongelmat alkoi 2000-luvun alkupäässä eli heti markkinoille tullessaan. Niinkuin jo mainitsit 6-vaihteen laakerin syömisestä. Tämä ongelma johtuu kokoonpano/sovitevirheestä eli laakeri on shimmattu väärin jolloin se lämpenee tarpeettomasti ja tuhoutuu ajan saatossa.

Ongelma on jäljitetty erääseen tehtaaseen, jossa kokoavat näitä vaihteistoja ja ilmeisesti kokoonpanoprosessi on ongelmallinen, koska ongelmaa ei ole saatu kunnolla korjattua tähänkään päivään mennessä. Ongelmaan on yritetty vaikuttaa suunnittelullisesti eli parantamalla laakerin voitelua, eli oikeasti ei ole tehty mitään.


M32 kirjainyhdistelmä tulee seuraavista M=Manual, 32=320Nm joista jälkimmäinen ilmaisee paljonko vaihteisto sietää nimellistä vääntöä. 1.6biturbon vääntö on jo itsessään lähellä laatikon sietorajaa ja lastuttamalla väännöt menee reilusti yli mitä vaihteisto kestää. Itse 1.6biturbosta en ole kuullut mitään erityisen huonoa, mutta tuo vaihteisto on niin paska etten lähtisi kokeilemaan onnea lastutuksen kanssa.

Opel Club Finlandin sivuilta tuosta aiheesta löytyy aika kattavasti.

Kiitos vinkistä. Mutta tässä on PF6 laatikko.  8)


Muistinvaraisesti Vivarossa 6 pykäläinen oli markkinoille tullessaan PK6 vaihteisto, joka ykköskopan faceliftin aikaan vaihtui PF6 askiin, joka tosin ei kovin merkittävästi sen kestävämpi ollut. Mun tietääkseni tuo sama PF6 vaihteisto on edelleen noissa 2. koppaisisakin vivaroissa 1,6l koneen kanssa.

E: Niinjuu, takapyörän laakeri oli yksi kuluva kohde tuossa mun vivarossa, joka olisi saanut vähän pidemmälle kestää.. Siis joku 20tkm pidemmälle kun olisi ollut mitoitettu, niin olisi ollut sopivasti, koska tuossa laakeri on prässätty takajarrulevyyn, niin että ne vaihtuu järkevimmin yhdessä.

Kyllä oikeassa olet, ei oo M32 vaan PF6.

Juu, takalaakerit menee levyjen mukana. Juuri vihdoin kaikki 4 levyä ja palat  :)

Mitä ohjelmointiin tulee niin se tulee huomenna ja en jaksa uskoa että olisi surma  :idiot2:

Menee niitä laatikoita mistä vaan jos niitä väärin käyttää, toki mittaristoon tuleva vaihda vaihde ilmoitus edes auttaa vaihtamisen kanssa. Mut jotenki itellä joku päässä laittaa vastaan ettei jurnuteta 1500rpm kierroksilla  :nohnoh
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #24 : 10.11.2021, 18:07:42 »
Koiran tai tässä tapauksessa linnunluut olivat mk1 vivarossa samalla koodilla kuin Renault Meganen eli syitä pettämiseen ei tarvitse hakea. Jospa näissä uudemmissa olisivat jo löytäneet kestävämpiä  ::)

Voin vaan kuvitella, mulla on tässä molemmissa välys, uudet tulollaan.  ELK

Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #25 : 10.11.2021, 22:35:52 »
Kyllähän se on yleensä käyttäjävika joka noi isoimmat vaihteet rikkoo autosta riippumatta. Vedätetään väkisin sillä kutosella jotain kuuttakymppiä, kun kone jaksaa vielä mennä ja tehdään iso säästö, kun polttoainetta kuluu vähemmän ja rikotaan aski ja kaksoismassa. ???

Itse en edes transitissa alle 90 vaihda 6vaihteelle, monesti vasta 100km/h.

Toki tietyissä askeissa noi menee helpommin, mutta miksi osa niilläkin ajaa reiluja kilometrejä ilman ongelmia.

-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #26 : 11.11.2021, 09:53:25 »
Varmaan osasyy on suomalaisessa "epästandardissa" yleisnopeusrajoituksessa. Jokseenkin kaikki autot ovat nykyään optimoitu 90km/h nopeudelle, joka on maailmanlaajuinen yleisrajoitus maanteillä. Noi 6 pykäläisellä lootalla vairustetut autot menee kyllä 80km/h pienemmällä kulutuksella kutosella, mutta usein menee jurnutukseksi. :( Kaksoismassavauhtipyörä säästäisi laatikkoa, mutta ei noissa taida sitä olla missään.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #27 : 11.11.2021, 12:40:45 »
Kyllähän se on yleensä käyttäjävika joka noi isoimmat vaihteet rikkoo autosta riippumatta. Vedätetään väkisin sillä kutosella jotain kuuttakymppiä, kun kone jaksaa vielä mennä ja tehdään iso säästö, kun polttoainetta kuluu vähemmän ja rikotaan aski ja kaksoismassa. ???

Itse en edes transitissa alle 90 vaihda 6vaihteelle, monesti vasta 100km/h.

Toki tietyissä askeissa noi menee helpommin, mutta miksi osa niilläkin ajaa reiluja kilometrejä ilman ongelmia.

Se on just näin.

Varmaan osasyy on suomalaisessa "epästandardissa" yleisnopeusrajoituksessa. Jokseenkin kaikki autot ovat nykyään optimoitu 90km/h nopeudelle, joka on maailmanlaajuinen yleisrajoitus maanteillä. Noi 6 pykäläisellä lootalla vairustetut autot menee kyllä 80km/h pienemmällä kulutuksella kutosella, mutta usein menee jurnutukseksi. :( Kaksoismassavauhtipyörä säästäisi laatikkoa, mutta ei noissa taida sitä olla missään.

Joo, oon ymmärtänyt että tässä ei oo kaksoismassaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #28 : 11.11.2021, 12:41:22 »
Keventävää väliin ettei vaan laatikosta puhuta  ELK

Auto ohjelmoitu, saas nähdä lähteekö iltapäivällä lapasesta  :nohnoh
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: Maxxxed's Opel Vivaro B 2017
« Vastaus #29 : 11.11.2021, 15:24:05 »
Joko arvoit minkä paneelin isket katolle?

 

Carcom Oy  Ateho