Ateho  Elekma

940 Turbofarkkuja 4x

  • 123 Vastauksia
  • 27341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
940 Turbofarkkuja 4x
« : 27.11.2021, 00:28:38 »
Ajattelin raapustaa tänne näiden 940 farkkujen kunnossapitoa sun muuta. Kotisivuilta http://volvo.tonit.org/ löytyy vanhempaa historiaa, laitetaan tänne nyt uudempaa tarinaa, kun kotisivujen ylläpito on tänä päivänä hieman vaivalloisempaa ja aikaa vievää. Siirtelen muista osioista tänne tarinoita yksiin kansioihin. Lisäilen edustuskuvia sitä mukaa kun niitä löytyy kovalevyjen kätköistä.




Ja kalustoahan löytyy seuraavasti:

Dieselit:
Valkoinen-96 D24TIC ZF 2+3 paku
Vihreä      -96 D24TIC M90 2h paku, ACC



Tässä yllä vas. D24 ja oik. FT, keskimmäinen myyty. Alla FT M90.



Bensat:
Valkoinen-98 Classic AW71L/MCC 531/16T
Vihreä      -98 Classic M90/ACC      531/20T



2x D24 joilla ajellaan talvikaudet ja bensaturboilla kesät.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 17:32:04 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #1 : 27.11.2021, 00:37:49 »
Valk. D24 sai uudet jousilautaset/laakerit sekä ruosteisten laikkajousien tilalle, orkkis pituiset purkuautosta.

 

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #2 : 27.11.2021, 00:44:22 »
Vihr. D24, asennettiin LEDit parkkeihin, peruutusvaloihin ja mittaristoon sekä LED-bar. Eikös noi LEDit ole muutenkin tätä päivää  :). LED DRL-valot löytyy jo vanhastaan.



Jussinmäeltä hankittua LED-baria..


« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 00:46:27 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #3 : 27.11.2021, 00:51:39 »
Valk. D24 vaihtui myös jarrukivet, ABS-laakerit sekä kall.vakaajan tukitangot.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #4 : 27.11.2021, 00:58:27 »
Konehuoneen tukitangot saapui Ruotsista. FT-autot saavat nämä lisävarusteet  :)



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #5 : 27.11.2021, 01:01:12 »
Valk. FT autoon vetokoukun pistokkeen uusiminen.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #6 : 27.11.2021, 01:04:24 »
Tuli väkerrettyä etuvedon koteloista FT farkkuihin modatut cabiinifiltterit kiinni. Toinen on Germaani multifilter ja toinen Volvo siitepölysuodatin. Ei tarvi enää aivastella ja siivoilla katupölyä koelaudalta. Nämä FT autot kun toimittavat kesäautojen virkaa ja ajellaan kevään katupölyistä kesän siitepöly kauden kautta syksyn pimeneviin iltoihin..


« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 01:06:54 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #7 : 27.11.2021, 01:09:58 »
IPD Turbonokat vaihtui molempiin FT autoihin ja nokkapyörään 4 asteen ennakko.

Vasemmalta -> IPD - VX3 - T


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #8 : 27.11.2021, 01:14:23 »
Ei ne **skat kuitenkaan kunnolla lähde millään konstilla paisarista. Aikaa , vaivaa, tupakkia, janojuomaa, hermoja ja rahaa se kuitenkin vain vie. Uusi maksaa sen 20e.. Omasta ei näkynyt enää oikein läpi ollenkaan, niin kyllä nyt näkyy  ;D . Ja vaihtui kolmeen farkkuun, yksi vielä hieman tuonnempana.



Karussa kunnossa oli tämäkin -98 FT paisari..


« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 01:17:21 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #9 : 27.11.2021, 01:19:26 »
Valk D24 perän stefan vaihto:

Porasin metriseen lattarautaan kaksi reikää ja laitoin toisen pään lattiaa vasten. Räikkään metrinen pakoputki niin sillä sai väännettyä mutterin irti. Ja laippaan (VIDAN mukaan vääntiö  :D ) ulosvetäjä kinni niin sillä napsahti irti. Lujassa kyllä oli, että molemmat lähti irti.






Kannattaa hankkia orkkis tiiviste kun ei maksa Bililalla kun 16e ja on rasvattukin osin valmiiksi.
https://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/9143287





Pitää huomenna hakea lisää laakerirasvaa ja alkaa laittaa palikat takaisin kiinni. Tässä vielä VIDAn vinkkejä:

Pikkuvetopyörän tiiviste, vaihto

Vihje:
Taka-akselit 1030, 1031, 1041 

Irrotus
1. Merkitse nivelakseli suhteessa vääntiöön.
2. Merkitse vääntiö suhteessa pikkuvetopyörän päähän.
3. Irrota vääntiö.
4. Irrota tiiviste. 

Puhdista ja tarkasta tiivistyspinnat. Vaihda vääntiö, jos tiivistyspinta on kulunut. 

Asennus
4. Rasvaa tiivistehuuli Volvon laakerirasvalla, osanro 1161241-3.
5. Asenna tiiviste
6. Asenna vääntiö tiivistepinta öljyttynä käyttäen puristustyökalua, aseta vääntiö merkinnän mukaisesti.
7. Kiristä vääntiö momenttiin. Käytä uutta, öljyttyä mutteria. 

Huom! Älä käytä mutterikonetta. 

Ilman puristusholkkia oleva pikkuvetopyörä: 200-250 Nm (148-184 ft.lb) 
Puristusholkilla varustettu pikkuvetopyörä: Kiristä vääntiö momenttiin 180-200 Nm (133-148 ft.lb). Päittäisvälystä ei saa olla. 
Huom! Kiristysarvoa 200 Nm (148 ft.lb) ei saa ylittää. Muutoin pikkuvetopyörän laakeriesijännitys voi tulla liian suureksi, mikä johtaa laakerin vaurioitumiseen. 
Asenna nivelakseli merkinnän mukaisesti. Käytä uusia ruuveja ja muttereita. Kiristä mutterit ristikkäin momenttiin 50 Nm (37 ft.lb). Tarkasta öljymäärä. 

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #10 : 27.11.2021, 01:21:14 »
Dieselin hehkusysteemistä..

199 lämpötila-anturi EI sitten ole jäähd.veden anturi vaan omansa moottorin sylinterinkannen takaosassa, ruiskupumpun hihnan alla  ;)

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #11 : 27.11.2021, 01:33:39 »
Välillä tehtiin hukkamodeja ja nakuledejä..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #12 : 27.11.2021, 01:36:57 »
Vihr. D24 sai Forte käsittelyn. Alkoi käymään paremmin ja yhden venttiilin naputus loppui kokonaan.



Molempiin Dieseleihin polttoaineen suodattimen vaihto. Suodatin täytettiin Forten Diesel treatmentilla ja käyteltiin koneita ohjeiden mukaan.


« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 01:45:34 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #13 : 27.11.2021, 01:51:56 »
Diesel tietoutta..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1116
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #14 : 27.11.2021, 02:02:54 »
Vihr. FT sai vetokoukun. Pistokkeen paikka on liian edessä, jos on vakio paikallaan kun kärryn aisa osuu siihen. Se pitää modata ja siirtää edemmäksi. Ja 940 uusia koukkuja ei saa enää mistään, tämäkin varmaan ollut tallin nurkassa lähemmäs 10v..


« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 02:27:26 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Kulkukoira  Proturbo