Autoracing  KL-varaosat

940 Turbofarkkuja 4x

  • 127 Vastauksia
  • 29524 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #60 : 03.11.2022, 22:31:05 »
Oli niin karu konehuone, että oli pakko vähän siistiä. Ja ei pintaruoste sitten ehdi sen pitemmälle ja pysyy akkukin kyydissä kun pohja ei sula alta pois  :).



« Viimeksi muokattu: 03.11.2022, 22:34:12 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #61 : 06.11.2022, 19:29:48 »
Tuli heitettyä vaihtokone paikoilleen. Sitten vaan kasaamista irroituksen käänteisessä järjestyksessä. Muistin vaihtaa hajonneen lootan öljyletkunkin ennen koneen paikoilleen laittoa.


« Viimeksi muokattu: 06.11.2022, 19:31:45 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #62 : 07.11.2022, 22:17:22 »
Tuli hankittua oljynlauhduttajaan uudet gummit muutamalla eurolla, vanhoista ei jäänyt kun palasia jäljelle. Skandixilta olisi löytynyt orkkis kumit 20e/kpl hintaan + postit niin ei tarvinnut pahemmin haikailla niiden perään. Hyllystä löytyi vannehopeaa niin sai lauhdutin uutta väriä pintaan.



Näin käy kun cruisen pumppu on väärin säädetty ja hinkkaa kaasurullaan. Onneksi omassa vanhassa koneessa oli ehjä laitos.




142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #63 : 09.11.2022, 12:51:42 »
Pakoputken kiinnitystä, joskus tullut väkerrettyä 3" putki ja downpipe tehty kahdesta 60-asteen mutkasta. Ahtimen kiinnityslaippaan hitsattu 3" - 2" supistaja. Putken kiinnityksessä käyttänyt tuollaista holkkia minkä voi naputella paikoilleen.



Takapöntön kiinnityspanta mallia Biltema ei montaa suolatalvea kestänyt. Kestäisiköhän Skandix paremmin.. Vähän epäilen, eiköhän ne samaa Kiinakuraa kaikki ole nykyään. Josko maalaamalla saisi pidennettyä käyttöikää..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #64 : 10.11.2022, 09:01:01 »
Keppitelineen vaihto samalla kun vanhasta oli parkkilukko jo kulunut pois. Volvo-Insinöörien kosto tuo irrotus. Sähkökeskuksen edestä pitää saada se poikkirauta pois, jotta keppitelineen saa yleensäkin nostettua pois paikoiltaan. Ja siitä raudasta on torx ruuvit sivupaneeleiden sivussa piilossa, ei edes mutteripäät niin olisi saanut hepommin irti. On siinä taas sorminäpppäryydelle tarvetta. Tuli siinä muutamaan kertaan mieleen, että katki vaan ja kolvilla uudet kiinni..



Johtojen liittimet ovat taas pitemmällä piilossa ja johdot menevät kapean takajalkatilan lämmitysputken ja rungon välistä. On niin ahdas paikka, että pitää jollain vääntää putkea sivuun jotta saa vedettyä pois. Ja uudet tilalle toisella vääntää putkea ja toisella ruuvarilla tms. työntää läpi alas. Olishan ne liittimet voineet olla siinä ylhäällä, jotta olis vaan napsautellut auki ja kiinni. Ja alhaalta pitää purkaa lattiamattoa sivuun.



Samalla vaihtui vaihteenvalitsimen- sekä penkinlämmittimien valot.


« Viimeksi muokattu: 10.11.2022, 09:02:57 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #65 : 11.11.2022, 21:27:46 »
Viimesiä muutoksia, pitäähän se mittaristo päivittää tekniikan tasolle. Olisin vaihtanut koko laitoksen, ottanut irti vain oman toimivan ulkolämpötilan näytön. Mutta edellisen omistajan teini-led-virityksen takia, kaikki mittariston ja kabiinin valaistukset jäivät pimeäksi niin vaihdoin pelkän km mittarin omaan mittaristoon.



Vanhasta mittaristosta puuttuu n. 9t km kun se on vaihtunut aikanaan toiseen, joten tekniikka (kone, loota, kardaani, perä) nuortui palttia rallaa 341t km  :)



Alkaa olla muutenkin valmista, ohj.tehostimen ja lootan ATF-öljyjen lisäys ja tarkistus, sen jälkeen koeajo suoritettu onnistuneesti. Luulin, että yksi suutin olisi vuotanut mutta olikin vain naftan paluuletku suuttimesta hapertunut. Muutama kiekka kaivovedellä, jotta pintaruosteet ja muut liat huuhtoutuu pois ja sitten glygolit sisään.

Ensi käynnistys vähän jännitti kieltämättä. Saihan sitä sahata, mutta ei se tyhjentynyt syöttöpumppu sillä lähtenyt käyntiin. Käytettiin aikanaan Lensun kertomaa kikkaa eli paluuputkesta kompuralla paineilmaa ja ylipainetta tankkiin niin johan alkoi rykimään käyntiin. Olihan tässä oma hommansa ja väkertämisensä.


« Viimeksi muokattu: 11.11.2022, 21:40:21 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #66 : 12.11.2022, 21:29:24 »
Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu (taas kerran) ja pistetty uudet glygolit sisään. Kannattaa täyttää ylävesiletkusta koneeseen päin niin paljon kun menee ja loput paisarista, niin välttää ilmalukon joka estää vesiä kiertämästä.



Huomasin, että sisävalo vilkkui kuin diskossa auton ollessa käynnissä niin Topranin säädin sai vaihtua aidon Boschin tieltä. Olin näköjään vaihtanut uudet hiiletkin siihen aikaisemmin.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #67 : 14.11.2022, 16:41:52 »
Heti kun nosturi oli vapaana niin toisen projektin ja Dieselin kimppuun. Viime renkaanvaihdossa huomasin, että M90 lootan takatiiviste näytti tihkuttavan ölyä ulos. Käytin tuossa samaa työkalua eli lattarautaa minkä kiilasin tallin lattiaa vasten ja käänsin laipan mutterin irti



Tiiviste siis vaihtoon ja uudet öljyt sisään. Saisiko olla tuoppi Quinnessia  <Kippis>. Pari kolme desiä oli öljyä kadonnut lootasta. Lienee olleet alkuperäiset öljyt kyseessä..



Piti samalla putsata pahimmat öljy-hiekat pois lootan ympäriltä. Merkkasin kaikki palikoiden asennot ja kiristin mutterin samaan kohtaan missä se oli ollutkin. Tiivisteen naputtelin aavistuksen sisäänpäin missä se oli ollut, ettei hinkkaa samaa kohtaa uudestaan..



Melkein työmatkan varrelta tuli pari viikkoa sitten ostettua asevelihintaan pari vuotta vanhat uudenkarheat Hakka kasit. Ei muuta kun omat aluvanteet kumeille ja auton alle.


« Viimeksi muokattu: 14.11.2022, 16:48:45 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #68 : 12.12.2022, 20:12:00 »
Joulu tuli aikaisin tänä vuonna  :tonttu: Soitin sinne Kellokosken Dieselmiehelle, niin oli hieman hankalaa saada tarjousta puhelimitse. Lopuksi "laskelmien" jälkeen suutinhuollon hinnaksi olisi tullut suutinkärkineen 580e  :o . Oli muutenkin vähän rahastamisen makua, kun piti kaikki suojatulpatkin hinnoitella. Tuntui, että olisi pitänyt olla jotain kaveri tai tuttu meininkiä niin olisi hinta varmaan asettunut paremmin kohdalleen. Tämän jälkeen Mynädieselin 300e hinta kärkien kanssa tuntui lähes puoli ilmaiselta. On kuulemma nyt jotkut uudemman Volkkarin kärjet, jotka pitäisi olla hiljaisemmat käynniltään.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #69 : 22.12.2022, 12:07:01 »
GSM-ohjaus Webasto/Eber

Tein viime syksynä testiohjauksen Eberin kellolla ja sain GSM-ohjauksen toimimaan tekstiviestillä. Siihen hätään ei löytynyt omaan autoon Webaston kelloa niin jäi testit siihen. Ei viittinyt alkaa toimivaa kelloa repimään irti omasta autosta. Nyt sai ostettua toisen kellon ja pistettyä GSM-ohjauksen kuosiin.

Hakin tuon RTU5024 konrollerin ja 5e prepaidin missä on 7e volyymiä. Riittää useisiin satoihin tekstiviesteihin, joten sillä aina yhden talven hyvin pärjää. Laite tarvitsee simmin lisäksi vain (+), (-) ja johdot tuohon releen lähtöihin mistä ne vedetään ajastinkellolle. Ajastin pitää aukaista ja kolvata sinne johdot kohtiin mikä vastaa liekkinapin painallusta. Teksiviestin kun pistää laitteeseen niin se sulkee releen joka vastaa liekkinapin painallusta eli lämmittimen käynnistystä. Hienosti pelittää ja helpottaa talviautoilua kun ei ole pelkän vuorokausiajastimen varassa. Omalla vanhalla Webastolla kun ei pysty 24h pitempää käynnistysaikaa laittamaan ajastimeen.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #70 : 27.02.2023, 19:03:28 »
Pari kertaa jäänyt Weba käynnistymättä ja en heti hoksannut, että saahan näistä vanhoistakin peleistä diagnostiikkaa ja vikakoodia ulos. Nyt kun sekin selvisi niin ei tarvi muuta kun VAG-KKL kaapelin ja muutaman johdon sekä Webaston testisoftan. OBD2 kaapeliin saa vastakappaleen vaikka purkuautosta, niin tulee piuhatkin mukana  :).



Ainoa isompi puuha on jos, diagnostiikkapiuha puuttuu laitteesta, niin sen väkertäminen liittimeen. Vikakoodien nollauksen jälkeen ei niitä ilmestynyt uudelleen ja Weba pöhisi normaalisti.


« Viimeksi muokattu: 27.02.2023, 19:14:13 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #71 : 19.03.2023, 11:28:02 »
Kevään huollot lähestyvät. Menee aikaa ja "tupakkia" ennen kun nuo kaikki on siirretty autoihin :P


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #72 : 23.03.2023, 20:05:27 »
Toisen FT:n nokkahihna, remmit ja tulpat vaihtoon. Varastosta löytyi jotain vanhoja jakohihnoja mutta olivat paketit niin pölyssä, että olivat varmasti jo vanhentuneet niin tilasin uudet. Investoin myös tuohon lukitusrautaan kun kolmeen autoon tulee hihna vaihdetuksi. Oli pätevä kapistus ja hintansa arvoinen kun sen verta paljon helpotti hommaa.



Muovikoteloihin tuli tilattua uudet pultit



Kampurapultin 60-asteen loppukiristys hoitui kun merkkasi hylsystä kaksi vierekkäistä kulmaa.



Ilmastoinnin kompuraan kirjan mukaan 950 hihna automaattiin ja 975 manuaaliin.


« Viimeksi muokattu: 15.04.2023, 20:20:47 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #73 : 26.03.2023, 21:59:41 »
Ulkolämppäri näytti -188 astetta, niin piti tarkistaa anturi. Piuhat ja liittimethän siellä täysin haperoita ja hapettuneita. Uudella liittimellä korjaamalla paranee ja toimii taas.



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #74 : 29.03.2023, 10:29:27 »
Yksi hehku pimeänä niin vaihdettiin nuo kaksi muutakin etummaista, jotka helposti saa tehtyä. Varastossa riittää "vanhoja" hehkuja niin ne vielä menee. Berut on näköjään Saksalaisia ja Bosch:it Ranskalaisia..

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

KL-varaosat  Race.fi